Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Revenge of the vakparaszt zugfirkász

2014.04.15. 08:00 Dr. Sick Fuck

ill0l.jpgRendszeresen felmerül a probléma, miszerint a producerek szemlátomást többet foglalkoznak az úgynevezett filmkritikusok reakcióival, mint magával a kritika tárgyát képező mozival. Ennek örömére szíveskednék lefirkálni néhány mondatot a magyar filmszakmáról, a szakma „kritikusokkal” való kapcsolatáról, általában a szaksajtó szerepéről. Előzékeny alkat vagyok, előre szólok: nyomokban vulgarizmust is tartalmazó provokáció zajlik, a bevezető alatt szájkosármentes botránycikket lel a T. Olvasó.

„Nincs mentség a tömeges hozzá nem értésre.”
(Diamanda Galás)

Van egy különös szokás lángok által ölelt, kikötésre képtelenül sodródó kompországunkban: a saját szerepét bizarr módon félreértelmező producer / rendező ádázul mutogat a kritikusokra, rázza az ujját veszettül, vehemensen szidalmazza azt a rühös bértollnokot, ha netalán csúnyát mer firkantani az ő csodálatos mozijáról. Ezen vélelmezés szerint a kritikus a nemzeti filmgyártás nemtelen ellensége: túlórában töri magát, hogy elriassza a nézőket a világszínvonalú magyar filmművészettől; fondorlatos módon téveszti meg a drága kis közönséget, csalja lépre a potenciális jegyvásárlót, aki a szakírók ármánykodásának köszönhetően sorra mulasztja el a kiválónál kiválóbb nagyjátékfilmek megtekintését. Ilyen ez a kritikus: alkatilag gonosz, pusztításra termett figura, rutinszerűen köpi szembe a magas színvonalú alkotói teljesítményt, és – amint az köztudott – még az emberevéstől sem riad vissza.

Tekintsünk el attól a ténytől, hogy a fenti álláspont hangoztatása a paranoia félreismerhetetlen tünete, és legyünk őszinték saját relevanciánkat illetően: lófasz se olvas filmkritikát, vagy ha véletlenül mégis, akkor meg le sem szarja. Azoknak a nézőknek a száma, akik rendszeresen informálódnak, szemlézik a recenziókat, netalán megalapozott preferenciákkal rendelkeznek az adott sajtófelület karakterét és szakmai fedezetét illetően, elenyésző (ők volnának a tudatos nézők, ismerem mind a hármat). Egyetlen példa a kritika hatásfokára: a sajtó által földbe döngölt Coming Out simán hozta a 100 000+ nézőt. Lát valaki bármiféle korrelációt?
A másik félreértés ott mutatkozik, hogy az ily módon megszólított szakírók még csak nem is léteznek. Ezen a kilencvenháromezer négyzetkilométeren nincs olyan, hogy filmkritikus, és belátható időn belül nem is fog teremni ilyesféle állatfaj. Filmkritikusnak lenni professzionális tevékenység, aminek előfeltétele volna, hogy az adott személy ne btw-üzemmódban foglalkozzon filmekkel (miközben marketingstúdiót igazgat, kínai tornacipővel kereskedik, menedzserként dolgozik, doktorátust hajszol vagy grafikusként tolja a nemzetközi kapitalizmus szekerét); hanem ez a munkája. Megfelelő szakmai háttérrel rendelkező, független véleményalkotó, amely konstellációnak elemi feltétele, hogy piaci alapon tevékenykedik, nem pedig mesésen változatos kuratóriumokban bölcselkedik naphosszat holmi állami szubvenciókból. Hány ilyet tetszenek ismerni?

ill2.jpg
Kétirányú ez az utca, akad egy másik oldala is a feldobott érmének. El tudják képzelni a kamera túloldaláról, hogy nekem, mint amatőr, de a nemzetközi filmvilág történéseit náluknál talán egy egészen kicsikét több figyelemmel követő „kritikusnak” mennyire gyötrelmes illedelmesen végignézni az általuk készített műalkotásokat? Nem? Segítek egy kicsit.
#1: Tíz éve volt éppen, hogy kikezdhetetlen derűlátásom okán eldöntöttem: az összes, a közelben vetített, tehát hozzáférhetőnek mondható magyar filmet megnézem az adott tárgyévben (emiatt utazni mégiscsak erős volna kicsit). Legalább tucatnyi filmre váltottam jegyet, és egyetlen egy volt közöttük, aminek láttam a végefőcímét, a többiről erősen leromlott kedélyállapotban, idő előtt menekültem el. Úgy éreztem magam a vetítőteremben, mintha egy különösen agresszív, stupid biztosítási ügynök süketelését kellene hallgatnom, csupa lekezelő és irreleváns hencegést, aminek egyetlen célja az én lehúzásom. Fizetőnézőként voltam hülyére véve, miközben a filmkészítők az elvárható technikai minimumot sem voltak képesek teljesíteni.
#2: Talán két éve esett meg, hogy Vágvölgyi B. András úrral tartottunk egy felettébb kiváló házibuliba, benne bírtunk ülni egy autóban, fel is merült a subject, amit nem igazán akartam felhozni, kerülendő a kellemetlenségeket: miként vélekedek az általa dirigált nagyjátékfilmről? Filmszerű film, simán meg lehet nézni – feleltem a baráti unszolásra. Más valószínűleg besértődött volna, de Vagesz jó arc, levette a dolgot, két konyak és egy kifogástalan burgundi pinot noir mellett átbeszéltük a témát. Ma sem tudnék másképpen nyilatkozni: a Kolorádó Kid fogyatékosságai mellett is filmszerű film. Mondhatnék még hat-nyolc ilyet, húsz év alatt ennyit tudott felmutatni a szakma; az ellenpéldaként megnevezhető mozgóképek címlistája (Szuperbojz, anyone?) némileg terjedelmesebb.

ill3.jpg
Természetesen nem zárnám ki azt a lehetőségét sem, hogy sikertelenül próbáltam meghaladni az eukarióták intellektuális színvonalát, de mindmáig nem sikerült ésszel felérnem, hogy miért kellene nekem nézőként komolyan vennem azokat a filmeseket, akik saját magukat sem veszik komolyan.
Hosszú évek óta, szűnni nem akaró kíváncsisággal ámulok rajta, hogy a magyar filmes mily lealacsonyítónak tartja, hogy mást ne mondjak, a tisztes ruházkodást. Emlékszik még rá valaki, milyen is volt az, amikor a Filmszemle legjobb nagyjátékfilmmel kitüntetett rendezője kisétált a díj átvételére egy olyan zenekaros pólóban, amit a legutolsó nyóckeres szipus punk sem ölt magára már vagy tizenöt éve? Egyetlen barát sem volt mellette, aki rászólt volna: baszkikám, te most díjat fogsz kapni, öltözd magad kameraképessé. Vagy amikor a filmes kuratórium elnöke már délutánra „atmoszférikus atomtakony” (©FCS) állapotra itókázta magát, és összefüggéstelenül motyogott a mikrofonba ugyanezen esemény megnyitóján? Mindez nem a büfében történt, de nem ám; hanem a kibaszott színpadon, alig pár tucat kamera előtt. (Persze az is lehetséges, hogy egy különösen komisz influenzavírus volt felelős a csodás mutatványért.) Mutatnék még valamit: íme az Isteni műszak stábja (ezt a filmet is a kritikusok tették tönkre, na persze), a látszat ellenére nem kutyasétáltatáshoz, hanem díszbemutatóhoz öltözve. Így adnak rangot a saját produkciójuknak. Pedagógiai szándékkal mellékeltem ellenpéldákat is, szemléltetendő a világ civilizáltabb felén követett szokásjogot.

ill4.jpg
Legvégül, de nem utolsósorban: hogy ne csak a fikaszivattyút üzemeltető, destruktív köcsögöt lássák bennem, felhívnám a figyelmet néhány működőképes konstrukcióra, mert nem muszáj újra feltalálni a kereket, ha már mások voltak oly kedvesek. Dél-Korea, Skandinávia, Kína, Thaiföld - mindannyian képesek voltak nulláról felépíteni markáns karakterrel rendelkező, látványosan működőképes, kommersz szinten is irdatlanul erős filmiparukat. Dél-Koreában az 1990-es évek közepén fektették le az alapokat, és az ezredfordulón már ott tartottak, hogy a hazai produkciók népszerűség terén kegyetlenül leverték a hollywoodi látványfilmeket. Ma a dél-koreai blockbusterek tízmilliós nézettséget érnek el (populáció: 50 millió fő), és a nyelvi és kulturális korlátok ellenére is komoly nemzetközi eredményeket képesek felmutatni. Senki ne mondja, hogy ez egy vállalhatatlan challenge. Csak el kellene végre felejteni azt a tévhitet, hogy az állami források toldozása-foldozása, meg az intézményi háttér folyamatos átszabása önmagában is garanciát ad a minőségre. Nem ad.
Hálás újságírói lelemény a keretes szerkezet, élnék is vele. Az 1960-as évek végén történt, hogy az ortodox jazzrajongók nekiláttak szidalmazni azon zenészeket, akik elektromos hangszerekre váltottak, mondván, hogy a villamos instrumentumok tönkreteszik az egyébiránt is lejtmenetben lévő műfajt. Az imígyen megszólított Miles Davis, kinek érdemeit reményeim szerint szükségtelen taglalni, csak annyit felelt erre a nyilvánvaló szamárságra: sem a basszusgitár, sem az elektromos zongora, sem más hangszer nem árthat a zenének – a jó zenét csakis a rossz zene képes tönkretenni.

118 komment

Címkék: magyar filmelmélet zárt osztály

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr436038118

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

RoFä 2014.04.15. 08:38:02

Nuff said
Koszonom

virtualdog 2014.04.15. 08:51:41

Én is többször elhatároztam, hogy félreteszem az "igazságtalan, idegenlelkű előítéleteket" és nekiállok végignézni a frissen megjelenő magyar filmeket, de sokkal kevesebb elhatározással álltam neki és hamar fel is adtam. Pár évente egy pár van maximum, amit jó szívvel meg tudok nézni és élvezek.

Pedig vannak jó színészeink. Vannak világhírű operatőreink. Vannak stúdióink. Hol siklik félre a dolog? Hogy lehetne megindítani a folyamatot? Elég lenne valahogy megszüntetni a "haveri alapon" működő, "papíron drága", állami pénzből készülő filmes rendszert? (Nem működhetne a támogatás azon az alapon, hogy a producer/rendező előző filmje mennyi nézőt hozott?) És ha valahogy megszűnne, akkor "magától" sarjadna a tehetség, vagy nem készülne magyar film hosszú évekig?

Az biztos, hogy ha a vállalhatatlan, förmedvény, készítői által harcias büszkeséggel bemutatott filmeket valahogyan nem tudjuk kiirtani, mielőtt moziba kerülnének (legeslegkínosabb hasonló élményem: Kis Vuk sajtóbemutató), akkor a legfontosabb dolog - a nézői remény, bizalom és érdeklődés a magyar filmgyártás iránt - sohasem tud felépülni teszthalott állapotából...

Forgács W. András · http://geekz.444.hu 2014.04.15. 09:35:01

Szeretném a T. kommentelők és a T. Szerzők figyelmébe ajánlani 1967 legjobb filmjét, a Miért rosszak a magyar filmek?-et. Na kérem szeretettel, ezt nem sikerült meghaladni. Semmiben.

Van egy erős frusztráció a tágan vett szakmában - ebbe most a nézőket is belevenném - amely időnként egy-egy szélsőséges álkonfliktusban csúcsosodik ki. Álkonfliktusnak nevezem, mert minden résztvevő tudja, hogy igazából teljesen felesleges idiótaságon megy a huzavona (esetünkben hogy a csúnyaszemétfirkász miatt bukott meg a gyönyörühühüfilmem), hiszen - jobb esetben - a producer-rendező tisztában van vele, hogy a filmje nem jó, de azt nem nagyon tudja, miért. Jó, vannak gyorsan előhúzható kifogások - nincs elég pénz, ellenséges a sajtó, nincs elég pénz, nem motiváltak a nézők, nincs elég pénz, nem játsszák a mozik, nincs elég pénz, de a murmanszki filmfesztiválon arany kisköcsögöt nyertünk, nincs elég pénz. Mint mindig, most is össze van keverve az ok az okozattal, a magyar film addig nem fog megváltozni, amíg 1. csak és kizárólag állami dotációból él (ne legyenek illúzióink, az a pár fillér máshonnan csak némi diszperzitre elég) 2. ki nem fejlődik egy generáció, aki máshonnan jön, mint az eddigiek.

Happy Zoidberg 2014.04.15. 09:54:03

@Borbíró Andris:

" a "haveri alapon" működő, "papíron drága", állami pénzből készülő filmes rendszer"

Ez itt a legnagyobb baj.

LakatosIstván 2014.04.15. 11:06:25

A "nincs pénz" szerintem nem mentség. Ha valaki tényleg kurvára meg akar valamit csinálni, akkor ha bele is döglik, de megcsinálja. Nyilván nem lehet ezt a végtelenségig csinálni, de a szarul hangzó, életidegen mondatok, az unott színészi játék tutira nem pénz kérdése. És talán még az sem, hogy a legtöbb magyar film úgy nézzen ki, mint egy tévéfilm, vagy ha moziszerű akar lenni, akkor meg mint egy kibaszott Romantic-klip. csak némi kreativitás kéne. Persze, gondolom, az is baj, hogy mindig akad egy szakajtónyi fasz, aki addig pofázik bele a forgatókönyvbe, míg már rá sem lehet ismerni az eredetire. Egyébként a "forgatókönyv fejlesztéstől" mindig kiráz a hideg. Ebben már az is benne van, hogy csak egy kurva termékként tekintenek a filmre, rádióslágerrel, bulvárarccal, közönségbarát szarságokkal. A másik oldalon meg ott vannak azok, akik csak és kizárólag fesztiváldíjakért csinálják meg a művészi látomásukat. Van azért néhány jó film (pl. a Vizsga vagy a Nyomozó - bár annak a Szomszédok-zenéjétől a falra másztam), de a már saccra nézhető filmeket is, amiktől nem kap az ember agyfaszt már-már az egekig magasztalják, mert - hát nem kapsz tőlük agyfaszt.

Forgács W. András · http://geekz.444.hu 2014.04.15. 11:15:33

@LakatosIstván: Apró érdekesség: a hatvanas évek közepén azért alakult ki a "minden film úgy néz ki mint egy szájbakúrt tévéjáték" szintű képi világ, mert a filmgyár előre gondolt: úgyis tévében fog majd menni, akkor meg minek vesződni a vizualitással: forgassák egyből négyháromba'.

LakatosIstván 2014.04.15. 11:20:25

@Forgács W. András: Ez gáz, ha még többen ehhez tartják magukat. :( Olyan ez, mint Fazekas Attila képregényei, aki még mindig a hetvenes éveket nyomja, de a figurák öltözékével is.
Ezt az Isteni műszak trailerjénél vettem észre legutóbb, amikor a moziban, jegyvásárlás előtt, a sorban álldogálva bámultam a monitorokat. Nagyon durván elütött a többitől, pedig nem csak akciófilmelőzeteseket nyomattak.

clegane 2014.04.15. 11:21:45

túl sok az a bekezdés arra hogy hogyan öltözik a filmes, nyilván ettől még lehetne akár jó is a filmje, vagy akkor is szar ha szmokingot vesz.

LakatosIstván 2014.04.15. 11:23:49

@clegane: Nem tudom, szerintem ilyenkor az öltözködés gesztus. Ha már az adófizetők dobták össze a lóvét az illető filmjére, akkor adja meg nekik a tiszteletet, bármilyen is lett a végeredmény.

Forgács W. András · http://geekz.444.hu 2014.04.15. 11:24:10

@LakatosIstván: Ez is csak tünet. Egy szempontból csodálatos a magyar filmgyártás: ennél kevesebb erőfeszítésből még soha senki nem csinált semmit a Földön. Az egész a kényelemről szól. Hogy dolgozni ne kelljen. Hogy gondolkodni ne kelljen. Ez egyébként a kortárs magyar képzőművészet legnagyobb csapdája: minthogy az élményt a néző fejében történik amúgy is (még akkor is ha blokbaszterről van szó), akkor meg minek dolgozni. Legalábbis nekik ez esett le az elmúlt harminc-negyven évből.

Forgács W. András · http://geekz.444.hu 2014.04.15. 11:26:32

@LakatosIstván: Kedvenc élmény: az utolsó nagy szemlén azt hiszem Herendi Gábor vette át a legjobb produceri díjat egy pulóverben és kordbársony zakóban. Azt mondta: "elnézést, hogy alulöltöztem". Ő volt még a legtisztességesebben kinéző személy az eseményen.
Az öltözködés arról szól, hogy komolyan vesszük az eseményt, a szakmát. Megtiszteljük egymást - és a tévén keresztül - a leendő nézőinket is azzal, hogy szépen felöltözünk. Ha leszarjuk, a kedves néző is ugyanígy fog tenni. Nincs min csodálkozni, Kedves Barátaim: ezt együtt hoztuk össze. Megyek is vissza felmosni.

LakatosIstván 2014.04.15. 11:27:33

@Forgács W. András: :( Ennek fényében különösen visszatetsző, hogy mégis elvárják az állami támogatást, kikérik maguknak, ha nem kapnak.

Forgács W. András · http://geekz.444.hu 2014.04.15. 11:28:31

@LakatosIstván: Isten hozott a Hosszú Jelenben: ez 1948 óta tart.

Varjú · http://www.varj.freeblog.hu 2014.04.15. 11:51:04

Aki azon jajgat, hogy nincs pénz filmre, annak mindig a Aronofsky Pi-jét szoktam felhozni. 60k dolláros büdzsé (egy jobbfajta új autó ára), 1 milláért adta el, 3 millát hozott a kasszánál. Kb. 8 színész, ugyanennyi helyszín, jó ízléssel kiválasztott kezdő zeneszerző (Clint Mansell), fekete-fehér, örökzöld. Hol az a legendás magyar leleményesség, ha filmezésről van szó?

szoni_ 2014.04.15. 12:01:25

nem is csak a ruha, már maga az arckifejezés elmond mindent: 'nézd, milyen királyok vagyunk, mert ennyiből összehoztuk ezt, és milyen királyok lettünk volna, ha még több pénzből csinálhattuk volna '
volna, volna,...ez a magyar helyzet.
Btw biztos vannak jó színészeink, de valamit akkor is nagyon elcsesznek, ritkán hallani olyan fals mondatokat és látni olyan fals tekinteteket, mint a magyar filmeken

Rusznyák Csaba 2014.04.15. 12:10:25

@szoni_: Mert a jó magyar színészeink 95%-ban színpadi színészek, és fingjuk sincs, hogy kell kamera előtt játszani.

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2014.04.15. 12:26:12

Az egy dolog, hogy belterjes a szakma és a tehetségtelen bagázs foggal-körömmel ragaszkodik az állam csöcséhez... Ez így Közép- és Kelet-Európában annyira nem lep meg. Ráadásul a mostani rendszer csak azokkal foglalkozik, akik "már letettek valamit az asztalra". Ez egy nem szó szerinti idézet attól a nénitől, aki a Filmalapnál bírálja a társaival a benyújtott projekteket. Mert hogy a fodrász, meg a taxis pályázatával nem is foglalkoznak. De mondhatnék ezek helyett marketingstúdió igazgatót, kínai tornacipővel kereskedőt, menedzsert, doktorátust hajszolót vagy grafikust is...

Az már sokkal jobban zavar, hogy Köblin kívül nincs normális forgatókönyvírónk. De még csak olyan sem, akiben látnék valami potenciált.

Ugyanez halmozottan igaz a színészeinkre. Színházi az összes és ez baromira átüt a vászonról.

Persze ez csak picsogás a részemről, de ha összejön a következő pár évben, én próbálkozni fogok forgatókönyvekkel. Mert ahhoz nem kell pénz, csak sok szabadidő és kitartó munka.

VilosCohaagen · http://geekz.blog.hu 2014.04.15. 12:32:48

Öntsünk tiszta vizet a pofánkba - a magyar filmgyártás sosem volt rákényszerítve, hogy a piacról éljen meg. Maga a piac kicsi (nem Thaiföld), nincsenek világszerte ismert szponzorvállalatok (nem Dél- Korea), nincs olyan filmes hagyomány, amit az új generáció elfogad (nem Skandinávia).
Millió példát lehet hozni egyéni kockázatvállalásra- Aronofskynak a család hozta össze a Pi-re a pénzt, George Miller a lakókocsiját robbantotta fel a Mad Max-ben, stb.- mert bízhattak abban, hogy a kész filmet, ha jó, egy forgalmazó megveszi. Magyarországon ilyen nincs, amíg nem tud legalább önköltségi árat behozni a film, ami kb. 400ezer néző. Az utóbbi fél év filmjei is (Isteni műszak, Coming out, Hajnal Tímea) ár az áldozatvállalás és filmes elkötelezettség miatt készültek el.

szkristof92 2014.04.15. 12:33:57

Őszinte leszek: Amikor a magyar film kerül a beszéd központjába, akkor általában én vagyok az, aki szembemegy azzal az általános vélekedéssel, hogy jó magyar filmek már nem születtek xy év óta. Viszont a helyzet szerintem is teljesen tarthatatlan és talán ez a legjobb cikk, amit valaha olvastam a témáról. Minden szavával teljesen egyetértek.

LakatosIstván 2014.04.15. 12:34:43

@lisztes: Gyanítom, nem sokan szeretik, de például a Konyec szerintem fasza film volt, a párbeszédek is működtek benne. Szerintem az az egyik kivétel, a Nyomozó, Vizsga, ilyesmik mellett. És amennyire tetszett a Vizsga, annyira nem a Szabadság különjárat. A berni követet még nem láttam.

szoni_ 2014.04.15. 12:51:53

@RUSZNYÁK CSABA: ha még csak színpadiasak lennének...:)
olyan mint ha azt játszanák, milyen lenne ha nem a színpadon játszanának..
de most tényleg nincs senki, aki azt mondaná: ez nem jó!, aki felkészítené erre őket?
persze, sejtem mi a válasz...

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2014.04.15. 13:16:06

@lisztes: és ez az a "gyönyörű" 22-es csapdája, ami annak ellenére megakadályozza a magyar film minőségbeli megugrását, hogy *állítólag* a rendszer már teljesen lecserélődött. Ha a friss vér nem tud bejutni, és nem tud, a test tovább rohad.

kukilopezromero 2014.04.15. 13:43:48

csak horrorfilmeket engednék gyártani törvényileg jó sok évig, csöccsel, vérrel, zombikkal, amíg el nem kezdenek pénzt termelni belőle, aztán jöhet a többi, csak nálunk pont fordítva megy, mindenki művészfilmet akar, és arra összekunyizni a pénzt

RoFä 2014.04.15. 13:49:05

@LakatosIstván: Konyec messze vállalható volt, de abban is voltak azért bőven magyarfilmes dolgok. Amit meg se tudok magyarázni, hogy mi bajom, csak érzem hogy kicsit "off".

Ilyen volt még a Tesó de az is hány éves már

RoFä 2014.04.15. 13:52:02

Majd akkor lesz kinn a szarból a filmgyártásunk ha egy ilyet össze tudunk hozni

www.imdb.com/title/tt0418455/?ref_=fn_al_tt_1

2.8M euro volt a költségvetése, diszkontáljuk le az itteni árszínvonallal és mondjuk kevésbé nézne ki jól.

Itthon persze nem lenne túlzott nézettsége csak miután felkapta a nemzetközi hype. És akkor is fanyalognánk hogy ilyen felforgató unPC gondolatokra pazarolják az adófizetők pénzét :)))

RoFä 2014.04.15. 13:54:17

@RoFä: Ja és direkt egy ún "művészfilmet" hoztam példának, ha már annyiaknak büdös a mainstream

De tőlem ha egy Raid:redemptiont megcsinálnának az is jöhet, állítólag a kaszkadőrjeink világszínvonalúak, és a Józsefvárosin keresünk pár kallódó wushu bajnokot

VilosCohaagen · http://geekz.blog.hu 2014.04.15. 14:07:20

@RoFä:
Rémy Julienne se lett volna akkora koordinátor, ha a James Bondok, meg pár brit akciófilm nem megy a Riviérára forgatni és nem kell felborítani pár Minit.
Mondjuk, ha forgatnának nálunk végre sikeres hollywoodi filmet, tán ez is összejöhetne.

coeris 2014.04.15. 14:55:52

Azért zárójelben megjegyezném, hogy volt az HBO-n egy Terápia, ami ugyan adaptáció, meg minden, de látványban és színészi játékban (Mácsai, úúúristen, Mácsai!!) szerintem huszonhat kört ver a filmes termés nagyjára, szóval ilyen téren lenne potenciál. Tudom, ez távoli példa, de esetleg mutatja, hogy nem lenne teljesen lúzer a szakma.

Veres Szilárd 2014.04.15. 15:45:38

Az is a baj az új rendszerrel, hogy ez ilyen mániává vált, hogy 200 millió alatt szóba sem állnak egy filmtervvel, és hát vannak filmek, amiket olcsóbban is ki lehet hozni, lásd Dyga Zsombor filmjei: kevés pénzből készül, de ez a végterméken abszolút nem érződik az olcsóság. És tudok olyan filmtervről, amit mondjuk 20-ból is ki lehet hozni, de ilyen alacsony támogatást nem adnak nagyjátékfilmre.

Egy érdekes kísérlet lenne az, amit Köbli szokott emlegetni, hogy évente 100 milliót elosztanának 4 elsőfilmes alkotó közt szárnypróbálgatás címszó alatt, ezek közül meg néhány még jó is lenne, sőt, anyagilag is termelne talán. Plusz a "Croman-iskola" tanoncai sem véletlenül lettek annyira profik, megtanultak nehéz körülmények közt dolgozni gyorsan, az a pénzhiányt találékonysággal pótolva, így amikor nagy pénzből csináltak nagy filmet, kis túlzással nem lehetett őket igazán meglepni egy Corman-produkció után, találékonyak voltak, és tudták, és a pénz sem a kényelem megteremtésére ment, hanem a fantáziájuk mozgóképes kiteljesítésére. (Mondjuk erre most kvázi ott van az MTVA TV-filmes támogatása - mármint a kis pénzből is filmet dologra.)

Plusz, tudták az egészet kiváltságként kezelni - ahogyan azt kell. A film még mindig a legköltségesebb művészeti forma, ezért bárki, aki filmet készíthet, kibaszottul hálásnak kell lennie, mert kiváltságos helyzetben van, akkor is, ha csak kis költségű a film, akkor is, ha nem állami támogatás. Egyszerűen megfogalmazva: alázatosnak kell lennie. Ebbe beletartozik az, hogy ha a gonosz szarszemét kritikusok lehúzzák, vállalja a felelősséget, ha a nézők nem mennek rá, vállalja a felelősséget, és nem kezd el ujjal mutogatni, vagy sértődötten reagálni egy szarul megírt kritikára sem, kifogásolva stílusát. (Sok alkotó elfelejti, hogy a kritika nem nekik készül, hanem az olvasóknak, így olvasmányos kell legyen, meg olyan hosszúságú, amit el is olvas az átlagolvasó.) Egy rendezőnek az a dolga, hogy alkosson, a kritikusnak meg az, hogy arról írjon, amíg minden egyes film nem zseniális, addig egy alkotó sem kérheti számon ugyanezt a kritikán.

Viszont, én alapvetően nem vagyok ennyire borúlátó. Látok tehetséges arcokat, akikért tudok szorítani, hogy kapjanak lehetőséget. És mindig a mennyiségből kerül ki a minőség, lehet példálózni olyan helyekkel, ahol mennyi kurvajó film van évente, de ott egy nagyobb mennyiségből kerül ki az a nagyobb minőség is. Ne legyünk olyanok, mint Sztálin, aki megkérdezte, hány film készül évente, azt a választ kapta, hogy 20, megkérdezte, mennyi volt ebből a jó, azt a választ kapta, hogy 5, és azt felelte, hogy gyártsuk le akkor csak azt az 5-öt. És ez volt akkor a virágzó orosz filmművészet veszte. Vannak országok, ahol mondjuk jobbak a mennyiség - minőség arányok, de ezek az országok továbbra is kiugró példák, és azért a filmművészet sem úgy működik, hogy na jó, akkor most jó filmet csinálunk, és kész. Néhány bolondot leszámítva mindenki jó filmet akar csinálni, az normális, hogy kevésnek jön ez össze. Egy 10 milliós országban ez fair.

Igen, vannak visszásságai a magyar filmnek, filmgyártásnak, de az új rendszerben szerintem több a pozitív, mint a negatív (már alapból az, hogy nem az történik, hogy tessék, itt a pénz, fuss el vele, számlát nem kérünk), a rendszer még koránt sem működik problémamentesen, de már működésbe lendült és használhatónak mondható (olyan, mint a 4-es metró), elkezdett termelődni a mennyiség, és alapvetően a szisztéma is megkövetel az alkotók részéről némi alázatot. Az már nem megy, hogy nekem tessék pénzt adni, mert nekem alkotnom KELL. Persze, szükség lenne a vérfrissítésre, azoknak a figuráknak, akik még egy másik kor filmgyártásához, igényeihez, közönségéhez vannak szokva, el kell tűnjenek a fontos pozíciókból, viszont azt is látni kell, hogy a fejlődés és a változás mindig nagyon hosszú folyamat, nem fog egyik napról a másik napra menni. Szóval én alapvetően derűlátó vagyok.

(PS: azok a filmek meg, amik Filmalapos támogatás nélkül készültek... nos, a többsége nem olyan, ami után véres szájjal fogom szarozni a Filmalapot, mert nem látták ezekben a potenciált, de akkor is elkészültek, gáddemit!)

Satellitedog 2014.04.15. 15:46:22

Hány olyan magyar film készült mostanában, ami nem a magyar előzmények minőségét akarta elérni, hanem világszínvonalban gondolkodott? Egyáltalán előfordul, hogy nem magyar filmként gondolnak a projektre, csak filmként?

A kérdés nem költői, választ várok nálam tájékozottabbaktól. Őszintén szólva kommersz magyar filmet nagyon ritkán nézek meg, a Kontrollt és a Lorát láttam utoljára ebben a műfajban, a művészfilmjeink pedig ritkán foglalkoznak olyan témával, amire időt akarok szakítani. Külföldi alkotói filmeket amúgy szívesen nézek.

Ja és az kinek az ötlete volt, hogy a magyar kommersz filmgyártás koronáján a bohóckodós sírva vígadós zenés-vígjáték legyen a gyémánt, minél több aktuális bulvár, és tévés személyiséggel? Iszonyatos kultúrbűntényt követett el, és azt is szinte biztosra veszem, hogy egy kollégiumi szobában nevelkedett Dés Lászlóval.

Tiger Woods 2014.04.15. 16:42:29

hasznos cikk (a diamanda galas idézetért külön pacsi) bár az említett isteni műszak pont egy vállalhatóbb darab volt.

@Satellitedog: szerintem az aglaja, a sherlock holmes nevében és a már említett vizsga voltak korrekt munkák. kicsit korábbról a werckmeister harmóniák meg a valóban kimagasló taxidermia, amikre emlékszem (nekem a kontroll nem igazán jött be). rövidek között tetszett még az itt is reklámozott pink water.

Forgács W. András · http://geekz.444.hu 2014.04.15. 17:26:55

@Veres Szilárd: Ezt szeretném nálatok is címlapon látni :)

Forgács W. András · http://geekz.444.hu 2014.04.15. 17:29:05

@Satellitedog: Szeretném idézni a fent már emlegetett Miért rosszak a magyar filmek?-et (megtalálható időnként a YouTube-on teljes egészében). Van a film és van a "világfilm". És titkon mindenki abban reménykedett, hogy a filmje "világfilm" lesz (á la Szegénylegények). Egyszámjegyű kivételtől eltekintve nem lettek. Nem az volt a baj, hogy kicsit álmodtak. Nem voltak jók, na :)

Veres Szilárd 2014.04.15. 17:38:38

@Forgács W. András: micsodát? ezt a kommentet? áh, a Fekete levesre futna ki, és amúgy is többet foglalkoztunk vele, mint amennyit érdemelt. konkrétan még nézőket is csináltunk neki. plusz, ez a cikk itt fent kurvajó, az egy gyenge spinoffként funkcionálna csak :)

Forgács W. András · http://geekz.444.hu 2014.04.15. 17:40:31

@Veres Szilárd: Lehet, hogy ha többen mondanák, akkor valaki még elhinné hogy nem ellenük hanem értük haragszunk. De valószínűleg igazad van, sajnos.

Veres Szilárd 2014.04.15. 17:52:47

@Forgács W. András: áh ugyan, az a réteg, aki nem gőggel reagál a kritikára, annak felesleges (és szerintem vannak elegen, csak mivel tudnak csendben maradni, nem annyira feltűnő a létezésük), a kritikusgyalázó fajta meg nem az a meggyőzhető típus, annál ha éppen nem a kritikusok, akkor a nézők lennének a hülyék, mert nem értik, bezzeg a San Marino-i filmfesztiválon, ahova beválogatták! (aztán van, akinél a nézők, a kritikusok, de még a Filmalap is hülye: Cserhalmi Sára)

Viszont a fiatal generációból én többet is tudok, aki kritikus is, de a filmkészítésben is gondolkodik hosszútávon, szóval a generációváltással szerintem a rohadt kritikusozás is alaposan csökkenni fog.

Összességében ha kis távokban gondolkodunk, minden sokkal rosszabbul néz ki, de a hosszabb távlatban szemlélés engem legalább is mindig bizakodással tölt el. Egyszerű példa: néhány évtizede még a feketék rabszolgasorban éltek, és bár még mindig létező dolog a rasszizmus (és az is marad), látni kell, hogy a társadalom folyamatosan fejlődik, csak lassabban, mint kellene.

Veres Szilárd 2014.04.15. 18:00:27

Amúgy még egy fontos hiba, amit látni vélek a hazai filmkészítőknél: nem mind filmbuzi. Nem sok olyan zseniális rendezőt tudok, aki ne lenne filmbuzi (mondjuk Cronenberg az egyik). Márpedig a rengeteg filmnézés a tanulási folyamat egy fontos része. A másik a folyamatos fejlődésre történő törekvés az elméleti tudást illetően. Az, hogy folyamatosan olvasnának, informálódnak, és kvázi megértenék, melyik film miért és hogyan és mitől működik. És így talán azzal is tudnának mit kezdeni, amit a kritika kezd a filmjeikkel. Az a baj, hogy a filmes sulik nagyon csak filmkészítési oldalról közelítenek, és azt nem tanítják meg, hogyan gondolkodj a néző fejével és hogyan lásd a filmed a néző szemével (leegyszerűsítve olyan filmet készíts, amit te is szívesen megnéznél, és nem csak azért, mert te csináltad). Ez persze megint generációs problémák, amíg sokan nézték a magyar filmeket, addig kevésbé kellett foglalkozni azzal, mire hogy reagál a néző, most meg akik ebben a rendszerben dolgoztak, azok most tanítanak, így ezt a "csak alkotói" szemszöget viszik tovább.

hmikey 2014.04.15. 18:10:24

Ugyanezeket látom én is viszont állandóan. Ha magyar film, akkor szar a világítás, még akkor is artikulálva meg kiművelten beszél a színészkém, ha történetesen épp valami szakadt csövest kéne játsznia, megerőszakoltan művészi akar lenni a forgatókönyv, ami nagyon hamar dugába dől.

Na de pl. hogy tudták akkor HBO saját gyártású magyar sorozatainál ezt jobban csinálni? Még ha a művészi játék esetleg kicsit színházas is, de legalább képileg rendben van, és maga a koncepció is oké.

nikodémus 2014.04.15. 18:31:25

@Veres Szilárd: Szinte teljesen egyetértek: a fenti cikk jó,és bár az új rendszer nem hibátlan, messze jobb, mint a régi (amely ráadásul egészen elképesztő adósságot termelt). Én a forgatókönyv-fejlesztést üdvösnek tartom, és azt is, hogy ha a Filmalap most csak nagyfilmekkel foglalkozik, legyen egy "kistesó", az MTVA tévéfilmes alapja.
S az új alkotók szerintem itt vannak, helyet követelnek maguknak, és igenis születnek jó kortárs magyar filmek, függetlenül a 2010-es váltástól, pl. Kontroll, Fehér tenyér, Utolsó idők, Köntörfalak, A vizsga, A berni követ.
A nagy füzet és az Isteni műszak nem sikerült olyan jól, de sokkal ambiciózusabbak, harapósabbak, mint a régiek "művészfilmjei".

Azzal viszont nagyon sürgősen kezdeni kellene valamit, hogy vidéken kb. eltűnt a kismozi/művészmozi hálózat a plázák mellől... Az engem érdeklő filmek 80-90 %-át vidékiként egyszerűen nem tudom hagyományos formában megtekinteni.

Deepblue Noir (törölt) 2014.04.15. 18:37:59

@Veres Szilárd:

nyilván lehetne sorolni kivételeket, de azért a legalább mérsékelten kommersznek tekinthető filmek zöme nem jönne ki nagyon kevés pénzből. sokszor látom ezt leírva, hogy "á nem is kellene olyan sok pénz". azért kíváncsi lennék azokra a nagyon olcsó filmekre...

Veres Szilárd 2014.04.15. 19:39:47

@Deepblue Noir: nyilván én sem arra céloztam, hogy tessék kihozni a kommersz filmeket ennyiből, azok - tetszik, nem tetszik - kellenek Hajnal Tímeástól, Coming Outostól, mert ezekre sokan mennek, és miért ne készülnének olyan filmek, amiknél a premier előtt tudni lehet, hogy megnézik őket közel annyian, mint egy közepes sikerű amerikai blockbustert. viszont évi 100 millió annyira nem hiányozna szerintem, simán el lehetne osztani 4 olyan filmtervre minden évben, ami kisebb, kevésbé népszerű műfajjal (pl. horrorral) próbálkozó mű. meg mondjuk én elsőfilmesekről beszélek. így amire ők odakerülnek, hogy 200-300-600 millióból alkotnak, lenne egy nagyjátékfilm mögöttük, és nem lennének egy mondjuk 400 milliós filmben elsőfilmes hibák. plusz, másik oldalról közelítve, ezek felé a fiatalok felé előfordulhat, hogy kisebb a bizalom, viszont 25 millióból bizonyíthatnak, hogy igen, tökösek, lehet nekik többet is adni. plusz, 25 millióból lehet akár vadul kísérletezgetni, amiből lehet kisülne nem egy olyan cucc is, ami ha nem is lenne hatalmas, Hajnal Tímea szintű siker, de kialakíthatna kisebb kultuszt Magyarországon kívül is.

igen, a filmhez sok pénz kell, lehetőleg minél több, és azt is marhaságnak tartom én is, hogy ma már csak egy kamera kell, sőt, elég egy telefon is, meg egy jó ötlet... csak amivel példálózni szoktak, mint "nullpénzes filmek", azok is az árából lehet mondjuk 3 autót venni, annyit azért nem lehet saját zsebből előteremteni általában. szóval értem én ezt. de. nem mindenhez kell annyi pénz, amennyi, van, amit olcsóbban ki lehet hozni, arra meg minek annyi, csak mert megtehetjük? mindenre nem kell elkölteni több száz milliót attól rettegve, hogy olcsónak fog hatni a film. ismét felhozom Dyga Zsombor filmjeit példának, ő elképesztően kevés pénzből dolgozik rendszerint, és a filmjein ez abszolút nem látszik. nyilván ezt ő is kényszerűségből tanulta meg (mert mondjuk rákényszerült, hogy annyiból hozza ki, amennyiből), de megtanulta, jelen pillanatban meg az a magyar rendező, aki mondjuk van annyira profi és találékony, hogy külföldön is megállná a helyét technikailag. szóval 500 millióból bele se merek gondolni, mit tudna kihozni.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2014.04.15. 20:45:25

Sick Fuck úr ismét remek cikket szállított. Ráadásul ez egy olyan téma, amiről nem csak itt kéne beszélni. De minek?! Úgyis mindenki a valóvilágot nézi. Nincs is más választásuk. Trash-reality. Magyarország legfényesebben csillogó kultúrterméke.

Error Flynn 2014.04.15. 21:14:59

@Varjú: Nekem az egyik kedvenc (urban) fantasy filmem a 2009-es Ink. Az $250 volt. Gyakorlatilag szemétből építettek várat, de azt szívvel-lélekkel. A látványt elnézve nem hiszem, hogy a rendező kötött volna bárhol is kompromisszumot. Én csak ajánlani tudom mindenkinek.

Maya-- 2014.04.15. 21:17:18

nem is tudom..most, 2014-ben, léteznek olyan filmesek akik azt hiszik, hogy a kritikák meg tudják semmisíteni vagy éppen felemelni a filmjeiket?
nem hiszem el ezt a horribilis maradiságot.
kit érdekel ma a kritika? senkit. és egyetértek, ma már nincs is ilyen, h filmkritikus, mert ott döglessz éhen. van olyan, h cipővel kereskedik és leírja a véleményét a vonal fölött, kreálva nekünk egy jó kis játszóteret a vonal alatt :) ennyi. most már net van és demokrácia. írhat boldog, boldogtalan..és még öltözködni sem kell hozzá, vagyis azért az írásokon is érezhető, h van aki még a szemetet is zakóban, ingben, nyakkendőben teszi ki. na a lényeg az, h most nincs amolyan intimitása ennek a filmesszakik-kritikusok-nézők(edukált nézők!) tengelynek, ma valóban ritka az a kritikus aki hatni is tud a tömegre. asszongyák régebb léteztek expertek akik egy-egy vetítés után átbeszélték az éjszakát a filmről, majd reggel megírták a kritikát egy valamilyen quality sajtóban és az néha számított is. de ma már lófasz, nincs ilyen. ma, akármilyen hatalmas expert legyen is valaki, csak illúzió, h képes befolyásolni egy film sikerét vagy fiaskóját..
röhögnöm kell.
a másik dolog amivel egyetértek, az az öltözködés. ha átveszel egy díjat, akkor tiszteld meg az eseményt. bár ha megúszod díj nélkül, akkor én sem látom értelmét a nagy cuccozásnak. de nem állhatsz ott a díjjal a kezedben, kiöltözve, mintha most jönnél Snowpiercer utolsó vagonjából. szégyen.
na és már megint a pénz téma. igen, kell a pénz. sajnálom, de kell. muszáj. van amikor összejön nélküle is, de ritkábban. és szerintem egy jó filmnek pénzt is kell hoznia! az zéró, ha a sok expert dicséri a filmet és bevétel nuku. tudjátok, h van, nem az a jó prosti amelyikről a többi kurva azt mondja, h jó, hanem akinek rengeteg a kliense, meg magas a tarifája.
még mondanék én másegyebeket is, de ma unok írni..

Dr. Sick Fuck 2014.04.15. 22:01:38

Kétségbe. Vagyok. Esve.
Telefonáltam muternek, hogy a napokban sokat fog csuklani, erre meg.
Kapjátok már össze magatokat!

Veres Szilárd 2014.04.15. 22:09:16

@Dr. Sick Fuck: szeretném tudni, mit tettél le az asztalra, hogy ilyeneket írsz?! ha ennyi bajod van a magyar filmekkel, csinályá' lyobbat. fikázódni könnyű... ezért tart itt ez az ország! és amúgy biztos zsidó vagy, meg kommunista, meg náci is, lejön a soraidból!

Maya-- 2014.04.15. 22:29:20

@Dr. Sick Fuck: netalán egy index címlap? az segítene. onnan kapnál seperc alatt egy félháttal. tőlünk nem kapsz, mert szeretünk. na jó, hazudtam, tulajdonképpen az ilyen emberek miatt mint TE, nincs fasza magyar film. szégyen. csukd be magad után az ajtót. akár be is csaphatod..

Forgács W. András · http://geekz.444.hu 2014.04.15. 22:31:23

@Dr. Sick Fuck: Várjá', majd ha átvette a Szittyakürt :)

Advanced Flight 2014.04.16. 00:52:05

A magyar filmek szarok, ez igaz. Meg az összes többi is, ami a moziba kerül.
Lehet jajongani, de ha egy Sötét Lovag meg nemtudomén Acél (Réz? Bádog? Alumínimum?)ember tarol az Imdb-listán, ott a probléma már régen rendszerszintű. Ez a fogyasztói társadalom igényszintje. Platón is megmondta, hogy minden társadalmi berendezkedés közül a népuralom (demokrácia) a legszörnyűbb :-)

Veres Szilárd 2014.04.16. 01:22:56

@Advanced Flight: hibás következtetéseket vonsz le, és kegyetlenül csúsztatsz :) de persze nyilván minden szar, és jöhet az Apokalipszis...

dixieking 2014.04.16. 04:53:00

Mindenki már minden leírt, de az öltözködéshez ennyit: "Dress for the job you'd like, not the job you have."

David Sumner 2014.04.16. 06:12:22

"Persze az is lehetséges, hogy egy különösen komisz influenzavírus volt felelős a csodás mutatványért."

Ez Grunwalsky volt? Egyébként meg persze, hogy mindenki tudja, hogy nem volt ő influenzás, csak be volt baszva, mint az állat.

Spamet nem küldünk rád (törölt) 2014.04.16. 06:32:48

@Forgács W. András: És zenéjét szerezte: Vukán György, ettől minden film egyforma. Arra szeretnék célozni, hogy egy ilyen kis országban sajnálatosan törvényszerű, hogy kinevelődik egy összetartó klikk, amelyik uralja a filmgyártást anyagilag, de stíéusban is.

Más: nem szeretnék benáculni, de szerintem a magyar filmkészítésnek nem az egyetlen és elsőrendű célja, hogy utólag is bocsánatot kérjen a szegénysorban élőktől, cigányságtól és a többi.
Lásd a Vespa, ami e mentén íródott és még szar is volt. Eredmény: 70 fizető néző.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2014.04.16. 06:33:10

Most vagyok itt először, de a cikk fasza, gondolatébresztő. Amúgy az ízléssel is nagy bajok vannak szerintem, nem csak a filmekkel.

Leone_510 2014.04.16. 08:18:33

a magyar mozi és tv filmek azért szarok , és nem hitelesek a szereplők játéka mert a színészeket színpadi előadásra tanítják és a kamera előtt egész más a művészet , mondom úgy, hogy néha néha eljutok egy színházba ahol nem csalódom a színészek játékában vagy a rendezésben, míg a filmek nézhetetlen fostengerek ugyan azokkal a színészekkel, nyilván a "darab" más de ezekben a filmben az előadó értékelhetetlen

Satellitedog 2014.04.16. 09:07:22

@Tiger Woods: A Kontroll nekem sem volt kedvencem, a Vizsgát talán megnézem, és A Berni Követet is, mert Kulka jó színész.

@Forgács W. András: Először azt hittem, hogy a Dancsó féle videómánia epizódra gondolsz (de te az 1964-es Fejér Tamás mozit ajánlottad, youtube-on fent is van), azt láttam, és igen, ekkora piacon nem lehet piaci alapon dolgozni, de mondjuk mi akadályozná meg a rendszert, hogy - akár a külföldi produkciók idecsábítása érdekében - ráfeküdjön a low budget zsánerfilmek és a rövid fesztivál+televíziós stílusgyakorlatok gyártására. Gyakoroltassák a szakmával a világszínvonalat kicsiben. Az animációs munkák, reklámfilmek és videóklipek már elérik, vagy közelítenek hozzá, talán nem volna esélytelen egy szinttel feljebb is sikeresen teljesíteni.

Az azonos című filmet majd megnézem, ha lesz időm, az alapsztori érdekesen hozza Altman A Játékos c. filmének az egyik csavarát, de a Majmok Bolygója musical is eszembe jutott a Simpsons-ból.

szoni_ 2014.04.16. 09:21:30

én egy low budget folklór horrorra szavazok:)

♔batyu♔ 2014.04.16. 09:22:39

Semmmi baj nem lenne ezzel, ha Spielberg tehetségével rendelkeznének.

Valahol jellemző, hogy a legfrissebb filmes hír az volt, hogy "Vajna Tímeának megnőtt a melle"

Tippem szerint itt megint milliárdokat visznek ki.

szoni_ 2014.04.16. 09:25:13

@Leone_510: nemcsak a színészek tehetnek pesze róla, bár azért sztem egy színésznek valamennyire megkéne próbálni váltani az előadásmódon, vagy valakinek a gárdából erre késztetnie...
az a baj, h szar karaktereket írnak eleve, nemhogy rajongani nem lehet irántuk, de megkedvelni, pláne együttérezni velük nem lehet

gmihaly 2014.04.16. 09:32:29

A kritikus is az újságíró nevű állatfaj alfaja. De jobb lenne, ha csak recenzens lenne és csak ismertetné, elemezné a filmet, felhívná a figyelmet egy-egy jó párbeszédre, jelenetre, gegre a tárgyalt filmből. Ami a "Miért rosszak a magyar filmek" című valahai filmet illeti (Youtube, hölgyek-urak!) megválaszolták, hogy miért is? hát: "Csak". Persze abból, ahogy a készülő film körüli linkségeket bemutatják, sok minden kiderül. Érdekes, a Belvárosi Színház műsorán világfilmekből készült színpadi adaptációk is futnak (Esőember, Római vakáció). Amúgy a 3 Üvegtigris nagy kedvencem, azóta sem tudott akkorát alakítani Csuja Imre a színpadon (Örkény Színház). Sinkó László, mint rendőrparancsnok, a porcelán teáscsészéből ivott fekete címkés CS-vitaminnal...

Advanced Flight 2014.04.16. 09:43:21

@Veres Szilárd: igen, nagyjából minden szar. Van 1-2 tűrhető nagyfilm, ami merő véletlenségből jól sikerült, meg van nehány művészfilm, ami kitűnő, de abszolút réteg és az átlag mozinézőhöz sosem jut el.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2014.04.16. 09:51:42

@szoni_: olyat most majdnem csináltak a Köbliék, de mikor utoljára beszéltem vele, azt mondta, a rendezővel nem jutottak zöld ágra.

Köbli Norbert (törölt) 2014.04.16. 09:55:52

Srácok! Szabad a pálya. Össze kell dobni azt a bizonyos minimálköltségvetést, haverokkal, apu-anyuval, közösségi finanszírozással, és meg kell csinálni a magyar Pi-t, a magyar Following-ot, a magyar Evil Dead-et. Ki fogja megcsinálni, ha nem ti? Rajtatok is múlik, milyen lesz a jövő magyar filmje, nem csak a film felkent papjain! A magyar film - mi vagyunk, mi mindannyian. Be lehet szállni, tessék jobban csinálni! Saját példámból mondom: nem kell hozzá protekció, csak tehetség, szenvedély és kurva kemény munka.

Forgács W. András · http://geekz.444.hu 2014.04.16. 10:16:23

@Satellitedog: A magyar filmgyártás mint ipar az olyan, mint az időjárás: lehet rá panaszkodni, de lényegében nincs senkinek ráhatása. Egyetlen megoldás, ha teljesen figyelmen kívül hagyod és megcsinálod magad. Ma már a telefonokban is 720p-s kamera van. Szerencsére nem monopólium az eszköz - sokkal könnyebb ma elindulni mint ezelőtt húsz évvel.

Satellitedog 2014.04.16. 10:16:49

@szoni_: Hany Istók - a lápi ember éjszakája

Leone_510 2014.04.16. 11:26:42

@szoni_: hát jah igaz, a színészképzés a felhígult szakma és a rossz téma is oka

szoni_ 2014.04.16. 11:42:24

@Wostry Ferenc: kár, hogy nem jött össze...:) én simán eltudom képzelni, h odavágna egy ilyen film.

szoni_ 2014.04.16. 11:52:45

@Satellitedog: aha, hát ezt eddig nem ismertem:)

Dr. Sick Fuck 2014.04.16. 13:12:14

Urak és Hölgyek:
a cikk eredeti mondanivalója nem az, hogy szar a magyar film, vagy nem; ez sajnos nem kérdéses. Inkább - ahogy a bevezetőben is jeleztem - egy durva félreértésre szerettem volna reagálni, miszerint alaposan össze lettek zagyválva a szerepek, és túl sok a süketelés.

Egyébiránt a low budget horrort én is kitörési pontnak tartom (népimetálos-kereplős mohácsi busómészárlás rulez!), de erről majd a cikk folytatásában nyilatkozok bővebben.

Tiger Woods 2014.04.16. 13:46:59

@Dr. Sick Fuck: ja. életre kelt busójelmezek, démontraktor, elátkozott kereplő, vérfarkassá változó őstermelő. megannyi remek lehetőség!

Satellitedog 2014.04.16. 13:47:31

@Forgács W. András: Bocs, kimaradtál az előbb. Igen, valóban erősen demokratizálódott a filmes piac, mint kb. húsz éve a hangfelvétel-/zeneipar, bár pl. a világítás eszközei valsz. mindig drágák maradnak. Régebben besegítettem pár kis/közepes forgatáson, és bár érdekes volt, nem hiszem, hogy élőszereplős fikciós anyagon újra dolgozni akarnék, a szakterületemen kívül persze. A 3D és stop-motion animáció sokkal jobban érdekel, de az most sajnos a jövő zenéje.

Egyébként Chud.com-on pont most posztoltak egy új, olcsó mozifilmes minőségű digitális kameráról, ami nyáron jelenik meg, csak 6000 dolcsiba fog kerülni (az ipari standardhoz képest zsebpénz), és upgrade-elhetők lesznek az elemei. Blackmagic Design URSA. Na ilyet már az állami rendszeren kívül is be lehetne szerezni, kisebb projektekhez béreltetni, sőt ha valaki komolyan gondolja, össze is spórolhatja/kunyerálhatja magának.

Köbli Norbert (törölt) 2014.04.16. 14:49:35

@Dr. Sick Fuck: Nincs igazad, a magyar film nem szar. Vannak rossz magyar filmek és vannak jó magyar filmek.

Néhány jó magyar film az elmúlt 10 évből, a teljesség igénye nélkül, ABC-sorrendben:

A berni követ, Boldog születésnapot!, Coming Out, Csak szex és más semmi, Fehér tenyér, Intim fejlövés, Isteni műszak, Kalandorok, Kaméleon, Kontroll, Köntörfalak, Made in Hungária, A nyomozó, Overnight, Pál Adrienn, Rengeteg, Szabadság, szerelem, Szerelemtől sújtva, Taxidermia, A temetetlen halott, Üvegtigris, A vizsga, Womb, A zöld sárkány gyermekei, Zuhanórepülés.

Hogy mi a baj a filmkritikusokkal? A világon semmi. A kritikusok az adott magyar filmről fejtik ki az adott magyar filmre vonatkozó, óhatatlanul szubjektív, mégis megalapozott véleményüket. A baj azokkal van, akik a magyar filmmel való szórványos és felszínes találkozásaik alapján előítéleteket fogalmaznak meg. Mert az, hogy "a magyar film szar", nem kritika, hanem előítélet egy olyan ember szájából, aki bevallottan nem néz / nem néz végig magyar filmet. Félreértés ne essék: az előítélet is vélemény, helye van a nap alatt, de félreértés ne essék, az előítélet nem kritika, megfogalmazója nem kritikus, hanem: előítélő. Filmalkotóként a kritikával tudok mit kezdeni, az előítélettel nem.

virtualdog 2014.04.16. 16:11:12

Egyébként azzal (botcsinálta, önjelölt kritikusként is) egyetértek,

A "lehet filmet csinálni!" felkiáltással meg szintén. Én nem kevés energiámat és szabadidőmet egy másik, sok szempontból hasonlónak mondható és szintén rengeteget szidott területen (könnyűzene) öltem bele a hobbimba, ahol kétségkívül olcsóbb és könnyebb is sikert elérni, mint filmkészítéssel, és (eddig) mégsem sikerült sikert elérni, ami nyilván azt jelenti, hogy mégsincs elég tehetségem, vagy mégsem öltem bele elég energiát, "kurva kemény munkát" Köbli Norbi szavaival élve. (Pedig azt hittem, hogy de.) Ez keserű tanulság, de hát ilyen az élet. Lehet, hogy van/volt ország és korszak, amikor könnyebb (volt) boldogulni, de ez a jelenben Magyarországon alkotni vágyó embereknek mindegy, és ellenpélda is mindig van elég (még esélytelenebb helyzetből valami szépet létrehozni). Úgyhogy fel kell szívni magunkat, és arra fordulni, amerre a kommentek második fele a cikk óta: a pozitív, tervekkel és reménnyel teli irányba.

Egyébként nekem (is, mint sok más filmőrültnek, akit ismerek) hatalmas álmom valamilyen úton-módon (támogatóként, zenészként, stábtagként) részt venni low budget film(ek) elkészítésben, és remélem, eljön még az ideje, és így vagy úgy, de módom lesz rá. És egészen biztos vagyok benne, hogy kurva nehéznek fog bizonyulni, és hogy szeretni fogom, akármi jön ki belőle, de valószínűleg tiszta pillanatomban elismerem, hogy egyszeri nézőként nem attól a pár marék ember rajongásból összehozott filmjétől változna meg gyökeresen a véleményem a magyar filmekről. Kutya nehéz filmet csinálni, na. És van, aki bírja, hogy akár fél évtizedig vagy még tovább dolgozik egyetlen művészeti projekten (például Stanley Kubrick megszállott volt ilyen szempontból :)), de én beleőrülnék, az tuti...

Szóval sok mindenben készségesen együttérzek a kispénzű, kezdő filmkészítőkkel. De a gusztustalanul öntelt és magabiztos "filmiparos vállalkozók" (Gát György és a hasonszőrűek) viszont mindent megérdemelnek, amit a neten szegény "magyar filmipar" kap.

És - bár kevésbé vagyok elfogadó és kevesebb időm is van rá, mint Norbinak, és rengeteg kikezdhetetlen klasszikust is kell még közben pótolnom a múltból, így a listám jóval rövidebb lenne -, de én sem jelenteném ki, hogy szar, használhatatlan a magyar filmgyártás. De azt igen, hogy úgy érzem, sokkal alacsonyabb hatásfokon működik, mint ahogy mégoly kicsi országunk potenciális nézőszáma és anyagi lehetőségei indokolnák.

Dr. Sick Fuck 2014.04.17. 01:46:09

@Köbli Norbert:
Szóval ezek volnának a modellértékű, nemzetközi szinten is kiemelkedő produkciók? Tényleg tanulságos lista volt, köszönjük szépen. Volt szerencsém látni a javát.

Csigataposó 2014.04.17. 15:05:06

@Dr. Sick Fuck: Miert ebbol az Uvegtigris tenyleg jo volt. Meg az Argo is igazan jo volt bar az nincs a listan.

Maya-- 2014.04.17. 18:51:48

OK. de a szerző, valami grande világfilmet pedz, nem amilyen az eddig, vagy a most készült magyar filmek. értettem én, csak milyen színészekkel csinálják meg? legalább látnék egy-két magyar színészt valóban kiemelkedő produkciókban, persze nemzetközi szinten, h az eredeti sémánál maradjak. vannak ilyenek?
s, hogy azé' olyanok amilyenek a magyar színészek, mert színpadi színészek..valahogy én ezt nem emésztem. ez kifogás és hatalmas. mert rengeteg kurva jó színész érkezik direkt a színpadról. saccolnám, h inkább szinkron színészként villantanak..mert gondolom enni is kell valamit.
de amúgy ne menjünk olyan messze, pl. a román filmeket orrbaszájba díjazzák, ilyen arany-olyan ezüst lófasz..és a románok messze elkerülik a mozikat ha véletlenül valamelyiket vetítik. DE ha Vlad Ivanov jelenik meg a Snowpiercer-ben, nemzeti gyász van, h nem tudták adni a mozik, és valóban azon a kevés helyen ahol vetítették full terem volt. a tél katonáját az amcsi kapitányban, a konstancai Sebastian Stan játssza, full terem :) nem vicceltem. ezt szereti a nép! NEM a saját filmjeit! hanem, h nemzetközi szinten sikeresebb filmekben jelennek meg a színészei. mert pl. pont akiket kiemeltem, csak megjelennek...asszem meg se mukkannak..
amúgy hiába díjazzák hülyére a rofilmeket, mert a saját országuk kritikussai általában ezekkel mosnak fel. és mindenki mosolyog, kiöltözve, meg minden..hááá..izé..öö..senki sem próféta a saját hazájában :) vonogatják a válukat..s gyártják a következő filmet. pénzt ők se egyszerűen kapnak. ja..apropó folklór és horror, csináltak egy Miss Christina (2013) filmecskét, M.Eliade novellájából. asszem nem sikerült. senkinek sem tetszett. na, nem tudom ..de sok sikert a kiemelkedő magyar filmhez. részemről nem tartom egyszerű dolognak az elkészítését. semilyen szempontból.
amúgy láttam mind a fönnebb felsorolt magyar filmeket és nem tartom rosszaknak, némelyik roppant szórakoztató :)

szoni_ 2014.04.18. 14:11:30

az Üvegtigrisnek van egy-pár jó pillanata, de az egész egyébként olyan - bocs a kifejezésért - tahó, és nem feltétlen jópofán vagy viccesen.

Maya-- 2014.04.18. 16:43:00

az. tahó. viszont én abszolút magyarnak találom azt a filmet..nem is tudom, h mit hámoznék ki a filmből, ha nem tudnék magyarul és egy angol felírattal kéne néznem. :) na, de látod, abban SZÍNÉSZEK vannak! jól alakítanak, s asszem csak ennyi az egész filmek a lényege, h hoznak egy-egy figurát..oszt elhülyülik a filmet. amúgy én sem döglök az e fajta humorért..nem igazán jön be. de tartom, h ez a film nagyon, de iszonyatosan nagyon magyar. :)

Satellitedog 2014.04.18. 18:18:12

Grrr. Az Üvegtigris... Na ott harap a saját farkába a magyar filmkultúra uroborosza... Lehet persze, hogy csak az zavar, hogy a magyar fiatalok a VHS korszak óta vallásosan rajonganak a filmek hőseiért, és ha ilyen árokparti lúzereket kapnak az arcukba, az sokukban iróniamentesen hagy lenyomatot. Egyébként vicces film, de rohadtul unom a kismagyar groteszk műfaját. A Roncsfilm ott van jó példának, nekem elég is. Elég balkániak az állapotok a valóságban, nem kellene dagonyázni benne. Persze akinek megfelel, attól nem sajnálom, de nem is irigykedem rá.

K.Leslee 2014.04.18. 20:49:48

@Satellitedog: egyetertek, viszont ennel csak az rosszabb amikor a balkani allapotok bemutatasa helyett elamerikanizalnak egy magyar filmet. Annyira tajidegen az egesz. Gondolok itt peldaul a magyar komediakra blockbuster-jellegu plakatokkal. Ettol ruhellem a magyar filmeket(1-2 peldatol eltekintve, pl a Kontrollt barmikor megnezem)

Satellitedog 2014.04.18. 21:19:52

@K.Leslee: Igen, az Üvegtigris mondjuk ezekre is reflektál a maga bumfordi módján, bár ettől még nem fogom újranézni. A kommersz vígjátékaink meg borzalmas panelekből építkeznek, és átveszik az összes ócska, ezeréves, szeszélyes évszakokból ránkrohadt bohózat fordulatot, aztán megpróbálják modernizálni középiskolás fokon, statikus öt-tíz éves lemaradással, hogy végül valamelyik valóban tehetséges színész elripacskodja a kamerának. A Kontroll nem volt borzasztó, de abba is bőven került rossz értelemben vett magyaros görcs, plusz első játékfilmes bizonyítási kényszer (mindent bele kellett szuszakolni) és a Ridley Scott kattanás is sok volt a végére. Lehet, hogy allergiás vagyok a magyar filmekre, és igazából mindegyik egy műfaji igaz próféta. De valahogy nem érzem, hogy a hétköznapi humorunknak bármi köze volna a magyar filmes humorhoz. Pont mint Rudolf Péter egykori tévés stand-up színházának a valódi stand-uphoz. Pont ugyanannyira vicces és eleven a kommersz magyar vígjáték műfaj is.

K.Leslee 2014.04.18. 22:08:09

@Satellitedog: hahaha, jol fogalmaztal. Viszont meg kell vedenem a Kontrollt, nagyon jo elso filmnek. A thriller vonal remekul megfert a zsiroskenyer-lilahagyma mellett, ilyenre meg nem lattam peldat:-) de valoban nem hibatlan.
Mondjuk nekem Nimrod tobbi filmje is tetszett sablonjaik ellenere is. Nem vagy egyedul az allergiaddal, a gyengem ez a magyar filmekre jellemzo szuklatokoruseg.

K.Leslee 2014.04.18. 22:38:03

@Köbli Norbert: valoban, alpari modon fogalmaztam. Nem a magyar filmeket ruhellem, hanem azt a maradi stilust amit az altalam latott magyar fimek 80%-a kepvisel. Ertekelem a pozitiv/modern hozzaallasodat. A magyar filmiparnak is pontosan erre van szuksege azt gondolom, meg 'friss verre' ahogy Feri is irta. A listadrol meg fogok szemezgetni.

Satellitedog 2014.04.18. 23:46:11

@K.Leslee: A Kontroll nem rossz, Antal szépen összerakta, és tényleg sok erőssége van a hibái mellett, olyan 60-70%-ra mérném saját skálán, ez persze totál szubjektív preferenciákon múlt.

Dr. Sick Fuck 2014.04.19. 12:06:12

@szoni_: köszönöm szépen, igen, tökéletes a diagnózis. Kurvára tahó egy film. Az Üvegtigris a magyar Clerks akarna lenni, csak éppen annak a bája és szellemessége nélkül. Van benne kábé három jól sikerült mondat, that's all; most akkor ettől kellene bekészülnöm, hogy mekkora teljesítmény. Ja bocs: szellemi fogyatékost is szerepeltetnek, és az milyen vicces má', hogy sanyi! Totál készen vagyok tőle :DDDDDD
Éppen most jövök a sarki H. kocsmából, ott szoktam kávét inni újságolvasás mellett, na, pont ugyanaz a színvonal, mint az Üvegtigrisben.
Ésszel nem érem fel, hogy mi a vicces a nyomorban meg a kilátástalanságban meg a butaságban, miért is fasza az, amikor nem túl okos emberek bebaszva baromságokat beszélnek. Merthogy a magyar rendezők szerint ez már önmagában is bruhahahaha!!! De majd egyszer biztos elmagyarázza valaki, és akkor én is pompásan fogok szórakozni. Vagy nem.

K.Leslee 2014.04.19. 14:13:53

@Dr. Sick Fuck: Az a problema az atlag magyar vigjatekkal hogy tavol all toluk az atgondolt, intelligens humor. Ez csupan parbeszedekkel is megvalosithato, de iroi tehetseg kell hozza meg fantazia ami tobbek kozott az Uvegtigrisbol is hianyzik.
Ugyan azt erzem az atlag magyar vigjatek irant, mint mikor nehany ismerosom azon rohog hogy mennyire beb*sztak penteken. Minden pentek egyforma nekik es mindig vegig kell hallgatnom ugyanazt, holott mar elsore sem ertettem hogy mi a vicces ebben ugy onmagaban. Mert meg sztorit sem csatolnak hozza csak ennyit, hogy 'nem emlekszem semmire' meg 'alig talaltam haza', meg 'elvesztettem a mobilomat' es torkaszakadtabol rohog.
Mintha a Hangover 20.reszet neznem. Szisztematikus, repetitiv, humortalan es eroltetett.

Forgács W. András · http://geekz.444.hu 2014.04.19. 14:17:54

@Dr. Sick Fuck: A hideg kiráz ettől a világtól. Huszonhat évembe került, mire megszabadultam. Soha többet.

K.Leslee 2014.04.19. 14:19:51

@Forgács W. András: marmint huszonhat evig kocsmaztal, vagy huszonhat evig dolgoztal magyar filmeken??? :-)

Maya-- 2014.04.19. 14:58:41

26 év? jesszusom..

Tiger Woods 2014.04.19. 15:49:45

@K.Leslee: a bebulizásokat átélni határozottan szórakoztatóbb, mint utólag mesélni róluk. kivéve, ha valami harol & kumar szintű kaland a vége, de az azért viszonylag ritka...

K.Leslee 2014.04.19. 16:32:17

@Tiger Woods: En csak arra gondoltam, hogy a tudatlansag, csorosag, kilatastalansag is tud vicces lenni ha eszkozkent, mertekkel hasznaljak oket egy adott kereten belul. Az Uvegtigrisben viszont nincs semilyen keret.

K.Leslee 2014.04.19. 19:54:03

@Gevin: @Forgács W. András: akkor ezert nem lesz londoni sorozes ? :-(

Forgács W. András · http://geekz.444.hu 2014.04.19. 19:55:53

@K.Leslee: Úgy látom most már valamikor muszáj lesz :)

K.Leslee 2014.04.19. 20:22:01

@Forgács W. András: hogy a cikkhez illo stilusban valaszoljak - nem eroszak a disznotor :-)

Forgács W. András · http://geekz.444.hu 2014.04.19. 20:24:30

@K.Leslee: Oké, akkor ez egy hivatalos bejelentés: a Geekblog Londonba Kihelyezett Tagozata sörözést kezdeményez májusban. Részletek később.

Maya-- 2014.04.19. 21:44:04

Üvegtigris: én is láttam életemben ilyesmi figurákat mint akik a filmben vannak..bár nekem még van pár évem míg 26 leszek, nemhogy annyi éljek közöttük..az azért már túlzás. de megmagyaráz bizonyos dolgokat azokkal kapcsolatosan akik rühellik. értem. de mi van a néppel? bizti csípte a témát, mert van vagy 3 tigris..nem? de. tehát akkor nem potyára gyártották és sikere is lehetett. nem nemzetközileg, hanem otthon. ez jó. én úgy tartom, a vér és a gének sohasem hazudnak. tarthatja magát az ember másnak, persze kitanul, más stílussal rendelkezik, elhatárolódik az ilyen figuráktól, menekül jobbra-balra a világban, de attól még ezek az emberek léteznek. ez van. miért nem jó a film, ha igenis léteznek ilyen emberek? ha nem máshol, a sarki kocsmában. és miért baj, hogy valakik szórakoztatónak találják a saját baromságaikat? ezeket sohasem értettem.

Dr. Sick Fuck 2014.04.20. 01:19:08

@Forgács W. András:
Brooklyn söröző, a Bayswater Road végén, ha jól emlékszem (who knows). Kicsi hely, csak brooklyni kézműves söröket tartanak, de hogy ott mennyire bebasztam pár éve, istenem, az hihetetlen, egy óra volt, mire taxival a hotelbe visszataláltam. 30 m2 az egész kocsma, de olyan kurvajó ízlésű és kiművelt DJ játszott 50-es évekbeli jazz lemezeket mindenféle hip-hop acetátokkal keverve, hogy végigturkáltam a táskáját, és nagyon cool volt. Mondjuk ketten elbasztunk vagy 200 fontot, de hát ez a rakenroll szakma.

PS: Ma este pont feljött a társaságban ez a kurva Üvegtigris, mondom inkább vissza a Ráspi Kopárhoz meg a Pálffy furmintjához, ez nem pálya.

Dr. Sick Fuck 2014.04.20. 01:23:35

@K.Leslee:
Uram: meg ami ennek a része volna: a karakterrajz. Woody Allen azért zseni, mert iszonyúan meg tud fogni mindenféle bolondos karaktereket, apró kis szar gesztusok alapján tudja ábrázolni a figura lélektanának lényegét. Na ez nálunk nem megy, itt nincs rendes karakterábrázolás, pedig ez mindennek az alapja, mármint vígjátékban. Itt be kell baszni a kirakatot egy paddal, hogy a nézővel tudassák: fenemód erőszakos ám ez a szereplő.
Olvassa el szépen mindenki Chaplin önéletrajzát, pont erről beszél benne sokat: némafilmes eszköztárral hogy lehet karaktereket alkotni. Ezért is volt cool az öreg.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2014.04.20. 02:00:26

@K.Leslee: én továbbra is benne vagyok, rajtam ne múljon :)

Maya-- 2014.04.20. 07:21:00

@Dr. Sick Fuck: bocsessz. igaz, van más téma is. :) sajnálom, ja..titeket meg mégjobban. többször is elgondolkodom, hogy is tudtok..szzz..ez ez ez nem vicc!! ez aztán nem!

:)

Maya-- 2014.04.20. 07:44:52

amúgy..a múltkor utánanéztem a magyar filmeknek. láttam a felsoroltakat is. meg azt a '64-es Miért rosszak...? na..expertkéim, rém kevés magyar film készült. ez itt a gond. rengeteget kellene gyártani, h valami valahonnan ki is emelkedjen. ezennel a témát részemről lezártam. jó sörözést! :)

K.Leslee 2014.04.20. 11:18:17

@Dr. Sick Fuck: persze, mert minden olyan szinhazias. A karakterek kozt annyi a kulonbseg, hogy az egyik fogyatekos, a masik meg buta.

Nnna...akkor reszt veszel a GLKT sorozesen?(Vigyazat, Uvegtigris-szintre torteno degradalodas veszelye all fenn)

@Maya--: En eltem ilyen emberek kozt es az egyetlen dolog amit csinalnak az a panaszkodas es Teged is megprobalnak magukkal huzni. Az ehhez hasonlo filmekben ott van ugyanez a mely depresszio es kilatastalansag es az a legszomorubb hogy annak ellenere is depressziv hogy vigjateknak szanjak.
Persze lehet nevetni egy ket jeleneten, de film egesze nem hat ram pozitivan.

Maya-- 2014.04.20. 14:29:49

@K.Leslee: engem totál megfogtok az "éltem ilyen emberek közt"-tel. mert én csak ismerek ilyeneket, de konkrétan nem élek közöttük. tehát: passz!
de akiket ismerek, tök jópofáknak találom. bár egy kicsit én is náci vagyok, mert amikor behozták divatban, hogy a bárakban csak elkülönített helyeken lehet cigizni, kapva kaptunk az alkalmon, hogy leválasszuk ezt a réteget egy parányi kis olcsóbb helyre, ők ott piálnak és cigizhetnek is. míg az elsőfele..ez mondjuk a "mozdony", ott drágább a pia, másak a kondicíók..és másak is a vendégek. persze bejöhetnek a hátsó kocsmából is, de gondoskodtunk olyan ár különbségen, ami nekik nagyon sérti mindenüket. nemcsak a szemüket. :) és örvendtek, hogy olcsóbb helyet nyítottunk nekik. de azért beszóltak, h " mi van ezzel a cigizés tilalommal? ez olyan mintha az ágyban csak aludni szabadna és más semmit!" na..tehát távolról, minden rossz tapasztalat nélkül, eltudom fogadni őket. jó..ők a hátsó kocsmában vannak és boldogok, h mennyit spóroltak ezzel. nem, nem spóroltak hanem ennyivel többet ihatnak. hülye piákat. persze. ;)

K.Leslee 2014.04.20. 15:34:50

@Maya--: ehhez nem tudok hozzaszolni, mert soha nem cigiztem. A tilalomra mit mondjak? Szerintem jogos.

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2014.04.21. 10:42:07

Maya:

Ezt az egész okádék Üvegtigris-kérdéskört már kielemezték jó régen a Matulán, ha ebből se érted meg, akkor semmiből.

matula.hu/index.php?section=article&rel=35&id=421

kukilopezromero 2014.04.21. 12:20:16

@Maya--: ne hagyd magad Maya ! :))) kellenek a paraszt filmek is :))

Maya-- 2014.04.21. 13:46:18

@kukilopezromero: ennél jobban nem tudom védeni :D

kukilopezromero 2014.04.21. 13:55:14

@Maya--: Zöld erdőben jártam, berúgtam és hánytam,
Most el fogok dőlni, nesze bazzeg, kölni ! :)

Maya-- 2014.04.21. 15:59:34

@kukilopezromero: s most mit akarsz? tojást? :)

Maya-- 2014.04.21. 16:01:04

@kukilopezromero: na jó. puff, nesze! bocs de nem főztem meg..:)
süti beállítások módosítása