Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Black Death

2011.02.10. 09:22 Rusznyák Csaba

1348-ban, a szegénységtől és háborútól már amúgyis megtépázott Angliában tombol a pestis, ami lassan kiirtja csaknem fél Európát. De a fekete halálnak komoly vetélytársa akad az emberben lakó szörnyeteg személyében. Christopher Smith minden szempontból brutális filmje kényelmetlen látlelet egy sötét és kegyetlen korról, és főleg, az emberről, aki a nyomás alatt magasztos ideák zászlaját lobogtatva ereszti ki a gőzt, és pusztít, rombol, és öl közben, amerre jár. A járványt az emberek fele Isten büntetésének, a másik féle a Sátán machinációjának tudja be, a vallási fanatizmus minden formája gátak nélkül burjánzik.


Christopher Smith-t ugyan túlzás volna a XXI. századi brit horror géniuszának nevezni, de tény, hogy filmről filmre jobb, és minden alkalommal a zsáner egy újabb altípusát próbálja fel – ráadásul mindegyik jól áll neki. A gonosz humorral felpumpált Csapatleépítés, és a nyomasztó atmoszférájú, de saját ambíciójának súlya alatt összeomló Triangle után a Black Death pályafutása eddigi csúcsát jelenti. Több ugyanis, mint aminek látszik, és nem hagyja magát beskatulyázni egyetlen műfajba. A dráma, a kaland és a horror közt evickél, és ami kikeveredik belőle, az olyan, mintha kereszteznék a The Wicker Mant az Aguirre-vel. Persze annyira nem jó, mint azok, de ilyen társaságban már az is nagy szó, hogy nem kell szégyellnie magát.

A fundamentalista lovag, Ulric (Sean Bean) feladata, hogy egy kis csapatot vezessen egy mocsáron túl fekvő faluba, és kiderítse az igazságot a pletykákról, amelyek szerint egy boszorkány él ott, aki feltámasztja a halottakat, és távol tartja a mindenhol máshol pusztító pestist. A katonák útbaigazítását a helyi kolostorban élő, fiatal szerzetes, Desmond (Eddie Redmayne) vállalja el, aki egy lány iránt érzett titkos szerelme, és hitbéli kötelességei közt őrlődik. A faluba érve látszólag barátságos fogadtatásban részesülnek, de a vendégszeretet és a mosolyok álcája hamar lehullik.

A Black Death azon filmek hosszú sorát gyarapítja, amik kimondják, hogy legyen szó akár pusztító járványról, akár tomboló szörnyetegről, magáról a Sátánról vagy földönkívüli agresszorokról, az igazi gonosz mindig maga az ember. Dario Poloni forgatókönyve (ez a második munkája, az első a Wilderness volt – az kettőből kettő) lassan, gondosan építi fel az ezeréves, de mindig aktuális tanulságot, miközben jó darabig úgy tűnik, a sztori pusztán egy középkori road movie, egy lehetséges természetfeletti szállal megfűszerezve. De a falubéli események zenitjét képező vérfürdő után a film váratlanul egy olyan befejezésre fut ki, ami az említett tanulságot duplán húzza alá, és kényelmetlen gondolatok közepette hagyja magára a nézőt.

Smith magabiztos kézzel teremt atmoszférát, rendezői eszköztárát a letisztult, nyílegyenes cselekmény szolgálatába állítja: nem trükközik, nem fitogtatja tehetségét, nem él semmilyen posztmodern, trendi megoldással. A komor, füstös képek, a sziklás, köves, mocsaras tájak, a rövid, de brutális, véres-mocskos akciók, a mély baljóslattal morajló zene fokozatosan szippantják be a nézőt, Sean Bean, Eddie Redmayne és John Lynch triója pedig képes élettel megtölteni a pusztán néhány jellemvonással meghatározott karaktereket. A sötétség ott van mindannyukban, még a legártatlanabbnak tűnőben is. A film keserű iróniája éppen az, hogy egyenlőségjelet tesz a „jók” és a „rosszak” közé: mindenki csak teszi, amit a saját, biztosnak és megingathatatlannak tartott világnézete szerint helyesnek tart. De a gonoszság mindig gonoszság, akár Isten, akár Sátán, akár a saját nevünkben követjük el.


 

11 komment

Címkék: horror dráma filmkritika kaland 4csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr72650997

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2011.02.10. 09:39:50

Nekem is tetszett a film, kicsit tv film jellege van, de a történet és a szereplők is jók benne. A hangulata a környezete is nagyon el van találva.

Furcsa, de Sean Bean már egész életében kardot fog hordani valószínűleg, lehet ha nem lenne az oldalán el is dőlne. :)

Sharpe · http://www.book-fun-factory.com/farfun/ 2011.02.10. 15:26:17

Jó kritika volt és nagyon kíváncsi vagyok a filmre! Eddig sok jó hír kering a filmről és Sean Bean-t is szeretem, bár készülne már vele egy újabb Cornwell könyvből készült film! :)

desmondwallace · http://desmondwallace.wordpress.com/ 2011.02.10. 17:45:11

Na erről a filmről még nem sok pozitív kritikát olvastam. Örülök, hogy nem csak nekem tetszett. Engem nagyon elkapott a hangulata, igazi minimalista történelmi film.

mesko 2011.02.10. 22:10:48

igen, a szerzetesinas Osmund..
nekem tetszett a film, eleinte olyan Hallmarkosnak tűnt, de utánna megszoktam, azt hiszem nagyon passzolt ez a koszos-mocskos képvilág ahoz az időkhöz amikor játszodik az esemény..bírtam.
igaz a kimosdatott bandát is kedveltem:)
érdekes a filmet horrornak trobitálták, de nem láttam egy maradandó kis horrorkás jelenetet sem, voltak némi sáppadt beütések, de nem vészes..
hogy jó-e, vagy nem a rendezés, azt nem tudom, de a film lazán-könnyedén pörög, nem erőltetett, nem unalmas egy percig sem..örvendek, hogy láttam.
Sean Bean-t pedig egyenesen középkori lovagnak teremtette az Isten..abszolút neki való szerep..még szeretném őt sokszor látni!
imádtam Boromir-ként, de itt is szuper.., ja és itt totál más mint az LOTR-ben.

jott/ment 2011.02.10. 22:35:28

Hat ez nem volt jo. Kb. minden dicseretet beszoroznek -1-gyel, es akkor meg kegyes voltam. Broaf!

Bokortalan Lajtalan · http://facebook.com 2011.02.11. 08:02:42

"The anal stage, in Freudian psychology, is the period of human development occurring at about one to two years of age. Around this age, the child begins to toilet train, which brings about the child's fascination in the erogenous zone of the anus. The anal stage coincides with the start of the child’s ability to control his anal sphincter, and therefore his ability to give or withhold gifts at will." (Wikipedia)

Ezért működik ez a film. Végig azt hiszed, hogy egyszer meg fogja veled csinálni, aztán meg mégsem. Igazi gyermekkori örömök :)

mesko 2011.02.11. 14:04:14

:D, de nem írom oda, hogy melyiken röhögtem jobban..
süti beállítások módosítása