Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Mr. Nobody

2010.11.24. 16:50 Magócs Dávid

2092-t írunk. Nemo Nobody (Jared Leto) 118 éves. Ő áll a figyelem középpontjában világszerte, bármilyen jelentéktelennek is tűnik kezdetben. Mégis, minden figyelem ellenére végtelenül magányos. Egyedül van, mivel ő az egyetlen ember, akit nem telomerizáltak. Halandó a halhatatlanok között.

Jaco Van Dormael 13 év hosszú szünet után tért vissza a Mr. Nobody című filmmel, amiben olyan témákat pedzeget, mint az egyéni döntésszabadság, a kvantumfizika, vagy éppen a velünk született gyermeki kíváncsiság. Dormael létfilozófiai alkotása sokszor nyúl jól bevált eszközökhöz, mégis tud újat mutatni ennek a mostohán kezelt műfajnak a keretein belül. A Mr. Nobody nem más, mint egy tudományos fantasztikumba ágyazott karakterdráma, de a fantasztikum itt sokkal inkább valóság, ahogy főhősünk is a teljes emberiség megtestesítője. 

Tegyük fel, hogy az idő nem lineáris. Múlt, jelen, jövő. Mi, a véletlennek köszönhetően csak a múltra emlékszünk. Nemo születésétől fogva a jövőre is emlékszik.

A film a jövőben indít. Egy pszichiáter faggatja az öregre maszkírozott Jared Letó-t életéről. Később egy riporter látogatja meg, aki ugyancsak tapasztalatairól kérdezi az urat. Nemo Nobody rekedtes hangon elmesélt történetei kezdetben zavarosak, később teljes ellentmondásba fulladnak. Mintha több ember életét követnénk nyomon. A kilencéves Nemo válaszút elé érkezik, amikor apja és anyja úgy döntenek hogy külön folytatják életüket.  A szülők azok, akik ez elé az embertelen, egy gyermeki elme számára már-már felfoghatatlan döntés elé állítják hősünket Az anyjával vagy az apjával maradjon, viselve a választás minden következményét. Alternatívák tömkelege tárul az ifjú Nemo elé, akinek döntenie kell, miközben mérlegel.

A film felvázolja számunkra a lehetséges történéseket többféle szemszögből. Az erősen fiktív időkezelés sokak számára zavaró lehet, de a sokszor tragikus, még többször szentimentális ábrázolásai egy átlagember életének nem is lehetnének találóbbak. A sci-fi talán legnagyobb erénye, hogy miközben többé-kevésbé el is rugaszkodik a valóságtól, sokszor találóbban képes ábrázolni a realitást, mint bármilyen másik zsáner. Itt sem kell megdöbbennünk azon, hogy nem nyerünk közelebbi betekintést a feltételezett utópia mindennapjaiba, hogy a marsi utazás egyetlen célja egy ígéret betartása és semmi más. A hangsúly az egyénen van, és ezzel együtt az egész emberiségen, létének mozgatórugóin, döntéseinek kíméletlen következményein.   

Dormael folyamatosan kérdez filmjével. Hol a 9 éves Nemo szájába ad filozófiai kérdéseket, hol egy televíziós műsor keretében boncolgatja a húrelméletet és annak huszonhat dimenzióját. A szemléltetés mindig látványos és elgondolkodtató, de mindig nyitva is marad. A rendező – nagyon okosan - nem is akar válaszokat adni.  Megelégszik a kérdések feltételével, az alternatívák felvázolásával, majd az egészet a nézőre hagyja, döntse el ő mi ebben a tanulság, képzelje tovább, adjon hozzá a történethez. Bevon minket alkotásába, ahol még azt a kérdésünket is válasz nélkül hagyja, hogy a több mint nyolcvan évvel később kialakult társadalom utópia-e vagy netán disztópia.

A film egészen a végéig zavaros, miközben nem hagyja nyugton a nézőt, bekúszik a bőre alá, így késztetve őt gondolkodásra. Apró döntéseink meghatározó voltának kiemelése egyáltalán nem egyedi ötlet. A Pillangó effektus juthat azonnal eszünkbe, amivel a Mr. Nobody is foglalkozik, bár az általa felvázolt magyarázat sokkal árnyaltabb, kevésbé didaktikus. A kvantumfizikai felvetések, a negyedik dimenzióként bemutatott idő illetve ezen dimenziók kibővítése miatt talán a Donnie Darko-val állítható párhuzamba leginkább. Ezenkívül, ha narratíva szempontjából vizsgáljuk meg, inkább a Nagy Hal ugorhat be.  

Dormael európai szinten kiugró költségvetésből dolgozott (több mint 50 millió dollár), ami észre is vehető a lenyűgöző látványban és a remek zenében. A műfajok kitűnő elegyítése jellemzi az 53 éves rendező munkáját, aki egy tágabb értelmezését nyújtja  az univerzumban betöltött szerepünknek, kapcsolataink mivoltának és döntéseink mibenlétének. A viszonylag hosszú, 138 perces játékidő súlyos mondanivalóval zárul, ami személyre szabottan rengeteg értelmezést nyerhet. A lényeg mégsem a filmben van, hanem benned, a nézőben, aki a film hatására, önnön elnevezésére reflektálva, gondolkodni kezd.

    

 

19 komment

Címkék: scifi dráma filmkritika 5csillagos mindfuck

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr642468135

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kaamir 2010.11.24. 17:31:27

Szép nagy lufi, avagy idézethalmaz (kevésbé szép szóval lopás) és közhelyparádé, vagypediglen giccs a köbön. Akárhogy is, kurva idegesítő film. 4/10

father prime 2010.11.24. 17:51:23

az újságíró arról ír amit megért.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.11.24. 18:06:42

Zavaros bulvárfilozófiai videoklip. Viszont hosszú is. Igen, giccs, ráadásul a rosszabb fajta, mert komolynak és mély értelműnek akarja mutatni magát.

walter white 2010.11.24. 18:50:26

ez tenyleg nem volt jo film. en azon kezdtem gondolkodni a vegen, hogy miert nem kapcsoltam ki a felenel :)

Hegyi 2010.11.25. 07:18:58

valóban rossz film.

entro 2010.11.25. 09:03:38

Ezek aztán ellentmondásos vélemények!No nem baj, muszáj lesz bevizsgálni... Artemis! Neked csak be kell szólni, és máris javítod a vesszőhibákat? A mostani poszt olyan, mintha sose lett volna ilyen problémád. Gratula,így tovább!

Valandil 2010.11.25. 09:25:02

HaLLhatatlan? Miért? Talán néma a fickó?

prick 2010.11.25. 10:25:34

Az első képen hirtelen azt hittem,hogy Anthony Hopkins van.

Edgar 2010.11.25. 14:07:46

@Áramvonalas Földműves: Csak vélemény volt. De ha érv kell:
A gondolati tartalmat nem írnám le, mert inkább romantikusabbnak akarja mutatni magát, mint filozófikusnak. Vagyis szándékosan szebb, mint mélyebb. Szerintem. A gondolati része meg azt veti fel, hogy létezik-e hierarchia a meg nem élt lehetőségek között, és a meg nem élés értékesebb-e mint a szürke megélés. Mert általában azt gondoljuk, hogy igen (pl. Jobb lett volna inkább, ha azt a másik nőt...). És úgy gondolom, hogy a film elfogadható választ ad arra, hogy ez a hierarchia miért nem létezhet.

Na, például ezért.

Áramvonalas Földműves 2010.11.25. 15:31:00

@Edgar: na ez kurvajó. ha tényleg ilyesmit fejteget még lehet bele is kukkantok, habár az előzetes alapján egyáltalán nem keltette fel az érdeklődésem, de a kritika alapján sem feltétlen.

Sharpe · http://www.book-fun-factory.com/farfun/ 2010.11.25. 19:30:19

Én még nem láttam, de most elkezdett érdekelni, az ellentmondásos vélemények ellenére is. Egyébként nekem egy könyv, a Dűne Messiása jutott róla eszembe...

mesko 2010.11.26. 18:46:06

nekem nagyon tetszett:), mondjuk engem az Inception is levett a lábamról, ott álom volt az álmon belül, akkor még egy álom a nemtudom én hányadik álmon belül, na itt film van a filmen belül, akkor még egy pár film a filmen belül..amolyan 3az1-ben stika..ja, s a filmek hossza sem nagyon különbözik egymástól:)

amiket írni fogok nem spoiler, azt hiszem, ez az a film, amit ha akarsz sem tudnál spoilerezni:)

külömböző döntések külömböző dolgokat vonnak maguk után, de helyesen DÖNTENI tudni kell!, mert ameddig nem döntöttél addig minden LEHETSÉGES..
merek fogadni akármennyiben, hogy ezt a filmet mindenki másképp látja..és ez is a normális, hisz még Mr. Nobody is tényleg egy nobody, mert úgy-úgy összekavarodik, hogy még ő sem tudja ki ő!
sajnáltam, azt a szerencsétlen riportert, hisz ő csak azt akarta az öregtől megtudni, hogy milyen is volt az élet mikor még az emberek halandók voltak és még nem létezett az a génes müskürü, ami után az emberek halhatatlanok lettek..kíváncsian lesett minden szót, amúgy csillogótt a szeme mikor a szexre került a szó:), erre fel Mr. Nobody olyan becsületesen elszédített mindenkit, őt is, a nézőt is(már akik kibírták), sőt saját magát is..meg persze engem is, hogy most már egésszen "okos"-nak érzem maga tőle:)
mindenféleképpen megnézem még egyszer, pont mint az Inception-t, mert úgy gondolom nem fogtam föl mindent, amit ez a 3az1-ben film akart volna átadni, a akkor hátha tényleg okosabb leszek:), tehát ezt a filmet nem elég 1x látni.

olvastam valahol, hogy mikor Isten kreálta a nőt, Ádám azelőtt álomban szenderült, és sehol többet senki nem említtik meg, hogy fölébredt volna..:)

Urux 2010.11.29. 13:20:32

Hát ez a film engem sem győzött meg. Pedig a látványvilágra tényleg nem lehet panasz, meg magára az alapötletre sem. De mégis, indokolatlanul hosszú, teli van komolynak szánt idegesítő és röhejes jelenetekkel.

mesko 2010.11.29. 19:30:56

mégegyszer megnéztem, vannak zseniális pillanatai..a vége meg abszolút ok, egy szuper film!
(nekem muszáj volt 2x megnéznem:))

Seriden 2014.06.18. 16:27:56

Egy ilyen filmet összerakni/kitalálni jóval nehezebb, mint egy átlagosat. A rendezőnek csillagos öt. Habár Ez az Anna engem felettébb idegesített, túl utópisztikus, túl mese... Ha innen nézzünk, akkor tényleg giccs és mese. Engem nem ez fogott meg. Engem egyedül az volt képes lenyűgözni, ahogy a film beszél hozzád, és saját magad előtt gördíted le ugyanezeket a lehetőségeket... mi lesz akkor ha...? mi voltam? mi vagyok? mi leszek? Ha ezt a vonalat vizsgáljuk, és eltekintünk a konkrét "cselekménytől", akkor szerintem ötös.
süti beállítások módosítása