Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

A bosszú (A Bittersweet Life)

2009.03.16. 08:02 Beyonder

Az egyik legtehetségesebb koreai direktor, bizonyos Kim Ji-woon munkásságával már foglalkoztunk a Geekz hasábjain, méghozzá a Két nővér című horror hazai dvd-kiadásának kapcsán. Ha ebből arra következtetne a nyájas olvasó, hogy a jelen dvd-kritika tárgyát képező A bosszú is a rémfilmek mezőnyében indul, akkor téved. Kim mester ugyanis eddigi, rövid, de annál izgalmasabb pályafutása alatt még nem horgonyzott le egyetlen műfajnál sem, legutóbb például egy westernnel rukkolt elő (The Good, The Bad and the Weird, 2008), a debütálását pedig anno egy fekete komédiával ejtette meg (The Quiet Family, 1998). Egy közös vonása viszont van a filmjeinek: egyiket sem lehet tipikus zsánermozinak tekinteni. A bosszú is ilyen: papíron akciófilm, megfelel (majdnem) minden vonatkozó nézői elvárásnak – egyszerű sztori, látványos bunyók és lövöldözések, rengeteg erőszak és vér – mégis vitathatatlanul egyedi.



A történet sem tűnik különösebben kreatívnak: adott egy szótlan-szürke „intéző” (Sun-woo), aki Mr. Kang, a nagy hatalmú übergengszter hűséges katonájaként érvényesíti a főnök akaratát. Puszta kézzel, lábbal, baseball-ütővel – mikor mivel. Amikor Kang elutazik, Sun-woo gondjaira bízza fiatal, kívülálló (= nem gengszterkörökből való) barátnőjét. A feladat egyszerű: ki kell derítenie, hogy a lány találkozgat-e mással is a Big Boss háta mögött, és ha igen, akkor meg kell őt ölnie a titkos szeretővel együtt. Kang sejtése beigazolódik, Sun-woo azonban – életében először – nem teljesíti a parancsot, és futni hagyja az aktus közben (pontosabban: utána) rajta kapott párocskát. A munkaköri mulasztás folyományaként Kang leveszi a kezét egykori kedvenc beosztottjáról, így a rivális banda verőemberei – egy korábbi sérelem miatt – elfogják, és élve elhantolják hősünket. Túléli, a további – nem humanitárius jellegű – ambíciói pedig a magyar címből könnyedén kitalálhatóak. 

Sun-woo motivációit a legtöbben félreértelmezik. Kim Ji-woon egy szóval képpel sem állítja azt, hogy hőse beleszeretett volna a lányba. Amit tudunk és látunk, mindössze annyi, hogy az addig maximálisan lojális és fegyelmezett Sun-woo élete egyszer csak kizökken. A nő elsősorban nem a vágy titokzatos tárgya (talán az is), csak katalizátora annak a folyamatnak, amelynek során a férfi elidegenedik addigi életétől és környezetétől. Felébred szép lassan a zombi-létből, de nincs hová menekülnie. Nem engedik, hogy a régi életéből kilépjen, de ő maga is tudja, hogy amire vágyik, az egy álom. Sőt: már akkor is tudja, amikor szembefordul a főnökével. Innen a film melankolikus alaphangulata, amit a stílusos, hideg színekkel dolgozó fényképezés vagy a hibátlan, elégikus soundtrack is remekül erősít.



A stílusban enyhe törés csak akkor következik be, amikor hősünk fegyvert próbál szerezni, és az addigiaknál jóval elrajzoltabb, komikusabb figurákkal akad össze – a morbid humorban mellesleg Park Chan-wook hatása érződik. Felróható lenne még, hogy Sun-woo teste jóval több késhegyet / golyót tolerál, mint egy átlag halandóé, vagy hogy a harcjelenetekben a  realizmus helyett a cool-faktor dominál, ezek azonban nyugodtan besorolhatók (a szükséges) költői túlzás kategóriájába. A bosszú épp ezek miatt működik látványos zsánerfilmként, és kontemplatív szerzői munkaként is.

A KIADVÁNY

Amilyen kúl maga a film, olyannyira gagyi a magyar kiadás borítója, és akkor a jellegtelen magyar címről még nem is szóltunk (az eredeti jelentése Édes élet, az angol verzióé pedig Keserédes élet – bármelyik jobb lett volna). A képminőségre nem lehet panasz, ahogy az 5.1-es koreai és magyar hangsáv is jól szól. A szinkron hangzása persze tompább, kevésbé életteli, de aki nem eredetiben nézi a filmet, az meg is érdemli. A feliratok mellesleg a szinkron szó szerinti átiratai, ami nem szerencsés megoldás, mert a színészek szájához igazított szöveg (épp azért mert a színészek szájához van igazítva, kényszerű betoldásokkal vagy épp kihúzásokkal), nem fedi az eredeti dialógusokat. Jó pont, hogy a menü alatt a filmben is fontos szerepet kapó vonós muzsika szól.

EXTRÁK

Na, olyanok nincsenek. Ha csak a filmelőzetest és a képgalériát nem tekintjük annak. De inkább ne.



ÖSSZEGZÉS

Ronda borító és extra-mentes lemez helyett a Két nővérhez hasonló minőségi kiadványt érdemelne ez a film is, viszont 990 pénzért ez még így is bőven ajándék. A bosszú ajánlható mindenkinek, aki nem veti ugyan meg a látványos henteléseket, de mégis többre vágyik egy agyatlan akciónál. Azért se fogom leírni, hogy ínyenceknek! 


Értékelés
Film 5/4
Kép 5/5
Hang 5/4
Extrák 5/0
Külcsín 5/1

Dalkomhan insaeng / A Bittersweet Life – dél-koreai, 2005. Rendezte: Kim Ji-woon. Szereplők: Lee Byung-hun, Kim Young-Chul, Shin Mina. Forgalmazó: Cinetel. 115 perc.

 

7 komment

Címkék: akció 3csillagos dvdkritika koreai

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr451004638

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

namhanman 2009.03.16. 11:58:21

Vállalom, hogy félreértelmeztem: "Akárcsak a Leon, a profi vagy A szállító perfekcionalista, szigorú szabályok között élő nagymenője esetében, itt is a nőnemű entitás hozza ki a humanistát a könyörtelen, (látszólag) bárminemű emócióktól mentes vérprofiból: a gengszter ugyan rajtakapja a csajt, természetszerűleg kevéssé félreérthető pozitúrában, de ad még egy esélyt, s megkegyelmez neki(k)." (Filmvilág 2006/08)

rosszfajzat 2009.03.16. 12:08:36

azzal, hogy kiderül, h álom, Sun-woo valójában megtette amit a főnöke elvárt tőle - megölte a hűtlenkedő lányt és a szeretőjét...

Beyonder 2009.03.16. 12:14:00

@namhanman: Én nem látom az ellentmondást: attól, hogy itt nem feltétlenül egy lángoló szerelemről van szó (szvsz), attól még igaz, hogy "a nőnemű entitás hozza ki a humanistát a könyörtelen, (látszólag) bárminemű emócióktól mentes vérprofiból".

@rosszfajzat:
nekem nem derült ki, hogy álom lenne :)

Parraghramma. · http://torrance.freeblog.hu/ 2009.03.16. 12:28:15

Namhami kommentjét ugyan csak második nekifutásra bírtam elolvasni (a Leon és A... annak a másiknak a címét ilyen közel írni egymáshoz...), de szerintem a tutti valahol kettőtök között van. A nő jelenléte gerjeszti a cselekményt: miatta, azonban nem teljes mértékben érte "történik". Sőt.

"Felróható lenne még, hogy Sun-woo teste jóval több késhegyet / golyót tolerál, mint egy átlag halandóé, vagy hogy a harcjelenetekben a realizmus helyett a cool-faktor dominál, ezek azonban nyugodtan besorolhatók (a szükséges) költői túlzás kategóriájába."

Már elnézést, de ez a költői túlzás a film leglényege. Az A Bittersweet Life egy hideg, lelketlen szakma értékrendjének heroizáló stilizációkban túlcsurduló, idézőjeles kifordítása - má', nekem.

.m.

Tulazon 2009.03.16. 20:09:54

ho
gyorsan megnéztem a végét(a mester és tanítvány párbeszédet). lehet abban valami amit rosszfajzat mond

doktor.dikhed 2009.03.20. 12:57:45

Persze, hogy nincs szó szerelemről. Ez egyszerűen két férfi elkeseredett dühéről szól, akik nem egymásra mérgesek, hanem a világra, mert nem kaphatják meg azt, amire vágynak.

Nekem tetszettek a fegyverkereskedők is. Érdekes ízt adtak a filmnek. Nem a szokásos amerikai minta, ahol egyszerűen fegyverhez juthatsz...ráadásul a gengszterek nagy része is alig tud bánni a lőfegyverekkel :)

A film nagy kedvenc. A kiadvány gyenge, de legalább van. Egy-két éve még nem hittem volna, hogy valaha is lesz :)
süti beállítások módosítása