Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Toplista helyett - 2012 és az ázsiai film

2013.01.03. 08:00 .YEZy.

robog.jpgNem tudom, ki hogy van vele, de érzésem szerint az ázsiai filmek népszerűsége az utóbbi időben jelentősen visszaesett. Ennek oka viszont egyáltalán nem a minőség romlása, hanem egyrészt sokkal inkább az újdonság varázsának eltűnése, hiszen amíg néhány évvel ezelőtt még igazi kuriózumnak számított hozzájutni egy-egy, általában az addigi legjobbak közül való darabhoz, addig mostanra kis túlzással bármit meg lehet szerezni, nincs már meg a különlegesség érzete. Másrészt eltűnt (illetve jellegtelen önismétlésbe torkollott) a korábban a Távol-Keletre olyannyira jellemző extremitás, ami leginkább vonzotta a nyugati nézőket. Az ázsiai mozi azonban köszöni, jól van és továbbra is ontja magából az érdekesebbnél érdekesebb filmeket, a fő kérdés csak az, hogy ezek közül melyik képes felkelteni errefelé is a figyelmet. Ez az éves összefoglaló ebben próbál egy kis segítséget nyújtani, így nem törekedtem konkrét toplista összeállítására, inkább egyfajta betekintőt igyekeztem összeállítani nemzetekre lebontva, hogy az adott országban éppen merrefelé is tart a filmipar. Alapvetően a 2012-es megjelenések vannak a középpontban (amiknek a java egyébként még hátravan), de a csak tavaly hozzáférhetővé vált 2011-es említésre méltó darabok is megemlítésre kerülnek.

 

Hong Kong / Kína

Kezdjük a kínai nyelvterülettel, ahol meglehetősen furán alakult a felhozatal. Néhány éve még egyértelműen felívelő pályán haladt a kínai anyaország filmipara, hullámzó színvonalú, de egyre szebb, egyre nagyobb, egyre drágább munkákkal előállva. Mára ez a lendület érezhetően megtört, dögunalmas történelmi adaptációk (pl. White Vengeance, Assassins), gyengécske, vagy jó esetben közepes akcióvígjátékok (Wu Dang, Double Trouble, The Four) és a nem túlságosan izgalmas szerelmi történetek (pl. Dangerous Liaisons) teszik ki a filmek többségét. Kiemelésre leginkább a jól eltalált hangulatú, de meglehetősen lassú wuxia, a Painted Skin - The Resurrection érdemes, valamint a Daniel Wu és Stephen Fung által indított filmes vállalkozás első, igencsak képregényes beütésű és jópár geekvonzó effekttel feltuningolt Tai Chi Zero / Tai Chi Hero kétrészese, amik agyat ugyan egyáltalán nem igényelnek, viszont a maguk módján felettébb szórakoztatóak.
paintedskin2.jpgSajnos mára a hongkongi mozi jócskán háttérbe szorult az anyaország mögött, pedig a jól képzett iparosaik és a kevéske új arc a rendezők között egész jó kis darabokkal képes előállni (a többiek pedig a Fiona Sit-Chapman To párossal igyekeznek eladni a filmjeiket). A kortárs hongkongi film egyik legjobbja, Pang Ho-Cheung két nagyszerű, súlyos humorral teletűzdelt sztoriban mutatja be az arrafelé is egyre terjedő trágár és obszcén beszédstílust, a Love in the Buff-ban (aminek a plakátján félig-meddig Butt-nak látszott az angol cím) a párkapcsolatokra, a Vulgaria-ban pedig az ismét fellendült category III erotikus filmek forgatására koncentrálva a producer nézőpontjából (igen, Chapman To és Fiona Sit párosa is van benne!). A Milkyway művek szakijai a szórakoztató, de könnyen felejthető Motorway-t és a jól eltalált Life without Principle-t tették le az asztalra, utóbbi nem utolsó sorban Lau Ching-wan remek játéka miatt emlékezetes. A korábban csak közepes horrorokkal jelentkező Lai Miu-suet is dobott egy nagyot, a The Second Woman ugyanis tökéletesen mutatja meg azt az irányt, amit a Pang tesók a Szem óta hiába keresnek, míg az év legjobb filmje egyértelműen a fura, de nagyon hatásos reklámkampányt ("a film, amit senki se látott") kapott A Simple Life, amiben Ann Hui megtörtént eseményeket dolgoz fel tökéletes természetességgel. Megérte rá várni!

 

Japán

thermaeromae.jpgKönnyen lehet, hogy elfogult vagyok, de évek óta egyértelműen Japánban készítik a legjobb filmeket. Nem volt ez másképp 2012-ben sem, a virágzó irodalmi életnek is köszönhetően (ide sorolva a manga/anime ipart és a modern színdarabokat is) tonnaszám érkeztek a jobbnál jobb darabok mindenféle stílusban, ám a klasszikus japán mozit kereső (illetve az az után vágyakozó) rajongóknak újfent csalódniuk kellett. Hagyományos, akciódús szamurájfilm nem készült, ahogyan a jakuzák és a pörgős krimik, thrillerek is réges-régen kikoptak a kínálatból, az extrém, véres történeteket pedig kisajátították a ZS filmesek. A könnyed, szórakoztató műfajban viszont olyan ütős darabok készültek, mint a Moteki, ami gyakorlatilag kultúrsokkot okozva mutatja be a mai japán 30-as korosztály életét, a Robo-G, amiben Yaguchi Shinobu szemlélteti, milyen a legemberibb robot (Michael Curtis zseniális a szerepben!), vagy éppen a Thermae Romae, amire mindenki a japánul beszélő rómaiak miatt kíváncsi. A Moteki-hez hasonló sokkhatással ér fel Miike Takashi Ai to Makoto-ja, amit úgy jó megnézni, ha az ember nem tud róla semmit, míg Morita Yoshimitsu (nyugodjék békében) legutolsó rendezésében, a Train Brain Express-ben Eita és Matsuyama Kenichi szemlélteti a már-már társadalmi problémát jelentő vasútfanatikus, nőkkel mit kezdeni nem tudó férfiak életét.
A kicsit komolyabb hangvételű filmek között feltűnően gyakran kerül elő főszereplőként a zseniális Yakusho Kouji, aki a Woodsman and the Rain-ben egy egyszerű favágót játszik, aki fura mentora lesz egy zöldfülű horrorfilmrendezőnek, az Admiral Yamamoto Isoroku-ban pedig a II. világháború legendás tábornokát személyesíti meg. A film sztorija lenyűgöző, főleg az, ahogyan a hadseregen belül uralkodó viszonyokat mutatják be. Sajnos a csaták viszont 100%-ban számítógépes grafikából állnak, így kevéssé teszik átélhetővé például a Pearl Harbor elleni támadást.
rurounikenshin.jpgMint említettem feljebb, vérbeli akciódús szamurájfilm nem készült, de aki képes megbarátkozni a modern jidaigeki-vel, annak azért nem kell nélkülöznie. A híres manga/anime, a Rurouni Kenshin élőszereplős feldolgozása teljességgel vállalható, ráadásul hiánypótló is, hiszen már a Meiji érában játszódik, ahol nem egy másik harcos a főellenség, hanem az ópiumkereskedő. A csaták koreográfiája kifejezetten látványosra sikerült, ami Tanigaki Kenji érdeme, aki végre egy nagy költségvetésű darabban is kipróbálhatta koreográfusi és akciórendező képességeit. Mivel egy manga adaptációról van szó, így a főszereplő eléggé androgünre sikeredett, de annak idején az Azumi-t sem a hitelességéért szerettük. A Yamada Youji által bevezetett modern, alapvetően drámaira hangolt szamurájfilmek stílusát követi Shinohara Tetsuo nagyszerű rendezése, az At the River's Edge, ami nagyszerűen építi fel, hogy miért is kerül sor a végén a csupa nagy betűs harcra, míg a reklámfilmekre és a videoklipekre emlékeztetően tömény Milocrorze egyik szála egy korokon keresztül a szerelmét kereső nagy harcost mutat be, bár a sztori csúcspontját jelentő hosszú csatajelenet sajnos beleveszik önmaga stílusába.

 

Dél-Korea

helpless.jpgA jó tíz évvel ezelőtt még mára nagy klasszikussá vált filmek egész sorát ontó Dél-Korea mára teljesen elszürkült, tömegtermelésre és néhány sablonos műfajra fókuszál mindössze. Csöpögős romantikus drámák és közepes vígjátékok, vértől tocsogó, de az Oldboy-hoz képest semmi újat nem nyújtó thrillerek, valamint egy-két közepes kosztümös királydráma jellemzi a felhozatalt. A legelborultabb, nekem leginkább tetsző alkotásuk a Doomsday Book volt, ami három rövid sci-fi/horror történetet mutat be, de a visszajelzések alapján többeknél kiverte a biztosítékot. A klasszikus film noir-ok hangulatát hozza a gyönyörű Kim Min-hee által fémjelzett Helpless, aminek főhőse egyre furább dolgokra bukkan, miközben nyomoz eltűnt felesége után. A koreai háborús filmek általában jók szoktak lenni és az eléggé epikusra sikerült My Way is öregbíti a hírnevüket, bemutatván koreai szemszögből a II. Világháború különböző frontszakaszait. Kedvenc témám az Észak-Dél szembenállás és rivalizálás, amit mostanában az igaz történetet feldolgozó As One mutatott be legjobban. A két Korea a '90-es évek elején közös csapattal nevezett egy asztalitenisz bajnokságra, aminek az összeállítása nem ment könnyen.

 

A többiek

A három nagy mellett a többiek tulajdonképpen szóra sem érdemesek. Tajvan nem jelentkezett említésre méltó produkcióval, Thaiföld évek óta azzal küzd, hogy az akciófilmjeihez relatíve értelmes forgatókönyvet tudjon összeállítani (ez a Fighting Fish-ben sem sikerült, az meg külön poén, hogy a szereplők vicces nyelvtani hibákat vétenek, amikor angolul próbálnak beszélni). Ugyanez mondható el a világszerte felkapott indonéz The Raid-ről is, amiben ráadásul a sztori és a verekedések arányát sem sikerült igazán eltalálni, egy idő után már fárasztó volt, hogy csak csépelik egymást.

19 komment

Címkék: ázsiai toplista japán kínai koreai

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr334993176

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2013.01.03. 08:43:11

Kifulladásról szerintem sem lehet beszélni, hiszen ontják Távol-Keleten a filmeket - inkább továbblépni nem tudnak az ottani alkotók. Még a művészek sem (Ming-tsai, Ki-duk, Kar-wai, stb.), azok is önmagukat ismétlik.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.01.03. 08:44:14

akkor most jó pár felkerült a "meg kell néznem" listára, köszi érte!

Fehér Szemöldök · http://taiwandor.wordpress.com/ 2013.01.03. 09:03:05

Azért a The Raid-et keményen elintézted egy fél mondattal. Az utóbbi évek, ha nem az évtized legjobb ázsiai akciófilmje, szerintem, de nézőpont kérdése.

Geekblog 2013.01.03. 09:36:23

van új Shinobu Yaguchi film és én csak most tudom meg? Na hadd kattintsak össze vissza itten az interneten villámgyorsan...

Geekblog 2013.01.03. 09:36:57

én a RAID-et istentelenül untam

Rusznyák Csaba 2013.01.03. 10:28:35

Doomsday Bookra kíváncsi voltam, de még nem mertem nekiveselkedni, mert KIZÁRÓLAG rosszat hallottam róla.

hmikey 2013.01.03. 11:04:02

A Raid-et nem tudom, hogy lehet unni, én full K.O. aggyal néztem egy 30 órás repülőút végén úgy, hogy esélytelen volt, hogy belealudjak. Nekem ennél több bizonyíték nem kell :)

BenyoBoy 2013.01.03. 11:49:17

"Ugyanez mondható el a világszerte felkapott indonéz The Raid-ről is, amiben ráadásul a sztori és a verekedések arányát sem sikerült igazán eltalálni, egy idő után már fárasztó volt, hogy csak csépelik egymást."
Azért na....! Na. Na! Én pl. az egekig magasztalt Ong-bakot untam, méghozzá azért, mert az unalmas és egyszerű történet és gyökér mellékszereplők totál hazavágták, az amúgy patent akciójeleneteket. Ebben viszont sok a bunyó és mindegyik eszméletlen jól koreografált, hasonlót nagyon ritkán látni. Aki látta az előzetest, az számíthatott rá, hogy ebben rengeteg harc lesz. Én ezt vártam és meg is kaptam, nem is akármilyen minőségben. Bakker, ez egy akciófilm, nem a Rremény rabjai. :D Viszont ezek szerint elég alacsony lehet a vérnyomásotok. :D

tistedur 2013.01.03. 14:56:46

na, szató takeru önmagához képest nem is annyira androgün kensinként :)

hmikey 2013.01.03. 15:32:44

@ringsider: Oké, de ti fanatikusan megnéztek mindent, én meg csak nagyon megszűrve. Szerintem kicsit túl van tolva már nálatok a küszöb.

.YEZy. · http://asianmovies.blog.hu 2013.01.03. 19:01:38

@Fehér Szemöldök: Lehet, hogy a hype tette, de én sokkal többet vártam tőle. olyan volt az egész, mintha a teljes filmet rábízták volna az akciókoreográfusra, ő meg abból tett bele sokat, amihez értett. Valóban látványosak voltak a bunyók benne, de az az összhang, ami a hongkongi klasszikusokban benne van, teljességgel hiányzott.

@Rusznyák Csaba: Igen, én is sok rosszat olvastam róla, de csak miután láttam. Lehet, mindenki úgy ült neki, hogy valami nagyon komoly sci-fi-t fog kapni, holott egyáltalán nem az, inkább egyfajta kreatív játék, amiben igen abszurd fordulatok is megtörténhetnek. Van, akinek nem jön be, de én mindig is szerettem az elborult filmeket (pl. Miike-től is a Yatterman az abszolút kedvencem)

@tistedur: Lehet, de én más szerepben még nem láttam. :) Viszont egy Mifune Toshiro-hoz, vagy egy Nakadai Tatsuya-hoz képest igencsak.

@hmikey: Ez is igaz lehet, elvégre mintegy 200 ázsiai filmen rágtam át magamat tavaly. Viszont már többször megkaptam, hogy túl jóindulatúan pontozom őket, úgyhogy nem lehet mindenkinek eleget tenni... :)

Több lehet nem lesz a kommentben...

Maya-- 2013.01.03. 21:34:27

jó összefoglaló. rápillantok egy párra én is.

a Raid meg nekem is tetszett. baszott nagy energiát sugároz s nem bénáztak. hogy nem vót sztorika, meg sem nagy színészi játék, meg izé, meg nem tetszett a lépcsőház...láláláááá. meg végig ütték egymást. nem számít. üssék egymást, csak ne bénázzanak, mert az a halálom :)

tistedur 2013.01.03. 22:52:17

@-YEZy-: az említettekhez képest sonny chiba is androgün :)

Fratello (törölt) 2013.01.04. 09:15:24

Elvetemülten zseniális (kamu)trailer a Tai Chi Zero-nak:

www.youtube.com/watch?v=_LSX_UH0F9g

Rusznyák Csaba 2013.01.31. 07:15:35

Hát, ez a Doomsday Book igen csapnivaló volt.

.YEZy. · http://asianmovies.blog.hu 2013.01.31. 08:01:42

Mi nem tetszett benne? A zombisat meg tudom érteni, mert már mindenkinek a könyökén jön ki a téma, de a másik kettő? Túl elborultnak tartottad, vagy sci-fi-t vártál és filozofálás lett belőle (robotos sztori), vagy valami egyéb?
Úgy tűnik, csak nekem tetszett, de nekem nagyon. :)

Rusznyák Csaba 2013.01.31. 08:20:26

Nem, tudtam ,hogy mire számítsak, nem azzal volt a baj. Kim Jee-wooné egyébként egész jó (bár az se nagy szám), de az első és a harmadik tolerálhatatlan. Se nem izgalmas, se nem vicces, se nem elgondolkodtató, se nem érdekes, se nem semmi. Még csak nem is túl "elborult".
süti beállítások módosítása