Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

2012 legjobb filmjei Rusznyák Csaba szerint

2013.01.01. 12:31 Rusznyák Csaba

Hamar letettem arról, hogy TOP10-et állítsak össze. Ez már tavaly és tavalyelőtt sem jött össze, és tudtam, hogy most sem fog, bár ezúttal – szerencsére – más okokból. A 2011-es és a 2010-es év olyan gyér volt, hogy nem tudtam tiszta lelkiismerettel összegereblyézni tíz listára érdemes filmet. Idén fordított a helyzet: akárhogy vakarom a fejem, képtelenség tízre leszorítani a legjobbak sorát. Úgyhogy meg sem próbálom, sőt, inkább eleve hagyom az egész listaformátumot.

moonrise2012.jpg


A KICSIK


Lehet, hogy egyre szentimentálisabb vagyok, ahogy öregszem, és ezért jelentették számomra az év talán legnagyobb csúcspontjait a lenti „feelgood” mozik, de a lényeg, hogy a 2012-es felhozatalból emocinálisan semmi nem tudott ezeknél nagyobb, vagy akár ezekhez közeli hatást gyakorolni rám. A Holdfény királyság (Moonrise Kingdom) úgy cakkpakk, ahogy van, a színészeivel, a humorával, a karaktereivel, az első szerelem ábrázolásával, a szeleburdiságával, az örök és kifogyhatatlan életörömével, az imádnivaló abszurditásával az év filmje, kész, vita nincs. A Perks of Being a Wallflower 2012 másik csodálatos története a felnőtté válásról, teljes gázzal, drámával, komédiával, románccal közvetíti az iskolás-szerelmes-tinédzseres életérzés legjavát – hasonló témában utoljára a Moszkva tér ütött ekkorát. Ezekhez bizonyos szempontból hasonló, enyhe fantasyszálakkal átszőtt mozgóképes mágia A messzi dél vadjai (Beasts of the Southern Wild), ami egy tipikusan giccses alaphelyzetből mond egy olyan szép, mindenféle giccset mellőző modern mesét,  hogy szemed-szád eláll tőle, és a végeztével legszívesebben megölelnéd az alkotókat. A némafilmes (The Artist) egy ezerszer látott sztorit csomagol rég látott köntösbe, stilisztikai bravúrként adva el az év legszimpatikusabb szerelmespárját, a Safety Not Guaranteed pedig, amellett, hogy utánozhatatlanul bájos, fékezhetetlenül pozitív és finoman vicces (nem mellesleg pedig van neki egy zabálnivaló Aubrey Plazája), az év egyik legkatartikusabb, ujjongva-levegőbe-bokszolós befejezését hozza. Na és a Pi élete (Life of Pi): gyönyörű, egyszerre eposzi és lírai kaland, ami több történetet mesél el egyszerre, vagy éppen egy történetet mesél el többször – de mindenképpen többféleképpen mesél: azzal, amit megmutat, és azzal, amit éreztet. És egy egész más atmoszférával, Az utolsó műszak (End of Watch): brutális, kegyetlen és megkapóan őszinte rendőrségi thriller/dráma, aminek legfőbb erénye nem is a bravúrosan megvalósított „found footage” aspektus, hanem az a meglepően hatásos vulgáris/közönséges módszer, amivel a főszereplők emberségét kidomborítja, és amivel a tragédiájukat maximálisan átélhetővé teszi. Ha össze kellene állítanom egy TOP3-at, nem lenne könnyű, de ez biztos ott lenne a Holdfény királyság mellett.

perks2012.jpg

A VÉRESEK

Az utóbbi évekhez képest 2012 kifejezetten erős volt, ami a horrorokat illeti, ami már abból is látszik, hogy egyáltalán be tudott kerülni horror a legjobbak közé, és nem is csak egy vagy kettő (Hollywoodból viszont egy sem, ahogy a korábbi években sem: a stúdióknak egyre kevésbé van róla fingjuk, mitől működik egy horrofilm). Mindjárt emlékezzünk is meg a nagy örömünkre megbocsáthatatlanul ízléstelen és gusztustalan Chilleramáról, ami persze inkább egy paródia, egy bohózat, mint horror, de ki mondta, hogy az baj? A film olyan vértől, spermától és (oppardon) szartól csöpögő emlékművet állít a trash-nek, amilyenhez hasonlót a Tarantino/Rodriguez páros annak idején csak szeretett volna az exploitatiönnek. Maradva a vérkomolyság innenső oldalán, az év egyik csúcspontja a Ház az erdő mélyén (Cabin int he Woods) volt, ami gore-ban és gegekben gazdag módon csavart egy jó nagyot és látványosat a „tinédzserek piálni és dugni mennek az erdőbe” örökbecsűn, hogy az utolsó fél órában egy nedves geekálomban kulminálódjon. Ami A betolakodó alkotóinak új munkáját, a Livide-ét illeti, hazudnék, ha azt mondanám, hogy sikerült összeraknom magamban a sztoriját, de tény, hogy valami félelmetes hatékonysággal játszik az idegekkel, hogy fantasztikusan idézi meg a klasszikus giallók (és egy rakás egyéb stílusú horror) hangulatát, képi világát, és hogy jó pár emlékezetesen beszaratós jelenettel szolgál. A Snowtown, bár szigorú értelemben véve legfeljebb marginálisan horror, és inkább egy nyomasztó dráma, mégis, az emberi psziché és közösség borzalmainak kompromisszummentesen nyers felszínre hozásával kiharcolja az itteni pozícióját. Végül meg kell említeni a V/H/S-t, a found footage motívummal megbolondított idei horrorantológiát, ami, bár szerkezetéből adódóan hullámzó színvonalú (és a fentiekkel csak félig-meddig említhető együtt), összességében meglepően ügyes, félelmetes, hatásos – első szegmense (Amateur Night) pedig tényleg az év egyik legjobb frásztörője.

livide2012.jpg

A NAGYOK

Az álomgyárról már nagyon régóta elmondható, hogy menetrendszerűen szállítja a legnagyobb csalódásokat– már azoknak, akik még bíznak benne. Évről-évről nagyobb és drágább hype generálásával tornázzák fel a figyelmet, és mintha évről-évre kevesebbet tennének azért, hogy ezt a figyelmet ténylegesen ki is érdemeljék. Pedig egyébként én pont utálom ezt a tipikus „Hollywood szar” mantrát, de mit lehet tenni, ha egyszer egy teljes évre való visszatekintéskor csak egy-két kiemelkedő filmet látok a csupa silányság között? DE! Idén azért az álomgyár is kicsit jobban megerőltette magát: a Bosszúállók (The Avengers) nem csak a geekek megvalósult álma, hanem maga a tökéletes popcornmozi, a szuperhősképregények valóságnál nagyobb kalandesszenciájának pergő humorral és izgalmas csapatdinamikával (na meg egy minden eddiginél emberibb Hulkkal) átitatott szélesvásznú inkarnációja. A zsáner másik, komolyabb, komorabb, érettebb aspektusát A sötét lovag: Felemelkedés (The Dark Knight Rises) képviseli, ami, bár nem ér fel elődeihez, és legyünk őszinték, szinte vég nélkül lehetne sorolni a hibáit, érzelmileg és hangulatilag gyönyörűen és következetesen végzi be a XXI. század Batman-trilógiáját. A Skyfall kiköszörüli a legutóbbi Bond-film okozta csorbát, és egy stílusos, a régit és az újat szimbolikusan is szépen összeolvasztó, elegáns kémtrhillerként emeli az év fényét. Nem lehet elmenni szó nélkül a sziporkázóan ötletes és vicces Rontó Ralph (Wreck-it-Ralph), az év családi filmje mellett sem, ami több évtizedes kreatív gödörből húzta ki a Disney-t.

avnegers2012.jpg

Továbbá: Az Argo-akció (Argo) metafilmes mosollyal vezette fel az év talán legfeszültebb fél óráját, a Suszter, szabó, baka, kém (Tinker, Tailor, Soldier, Spy) maga volt a megtestesült stílus és elegancia, a Fehér pokol (The Grey) mesteri befejezéssel zárta 2012 legférfiasabb sztoriját, a Berberian Sound Studio nehezen megfogható és nehezen felejthető pszichológiai horrorral nyomasztott, a Play – Gyerekjáték pedig a faji- és osztálykülönbségek realitásával. Az Eega az év legviccesebb WTF-ja Indiából, a Looper tökös-ötletes sci-fibe ágyazott akció-dráma, a Fejvadászok (Hodejegerne) kemény adrenalinlöket, a Some Guy Who Kills People roppant szórakoztató, horrorral fűszerezett karakter-dramady, az Amíg alszol (Mientras duermes)kényelmetlenül (karakter)realista thriller, a Take Shelter a természetfeletti suspense hibátlan drámába ágyazása, Az erő krónikája (Chronicle) pedig egy szuper fináléra kifutó realista-dokumentarista szuperhőssztori.

+ Különdíjat kap a Final Cut - Hölgyeim és Uraim, mert bravúros, szellemes, univerzális.

Ezek után még kérdés? Igen, összességében elégedett vagyok 2012-vel. Persze volt egy csomó hulladék is, mint mindig, de azokra miért vesztegetnénk szót ilyenkor?

thegrey2012.jpg

36 komment · 1 trackback

Címkék: toplista top 2012

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr784990193

Trackbackek, pingbackek:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szoltik 2013.01.01. 13:13:58

A Killer Joe-t láttad?
Nálam egyébként a Looper, a Fehér pokol és a The Tall Man az év legjobbjai

Rusznyák Csaba 2013.01.01. 13:15:18

@Szoltik: Killer Joe: igen, korrekt volt, de nem listás. Ugyanez áll a The Tall Manre.

K.Leslee 2013.01.01. 14:09:07

Vegre egy kategorizalt top lista!
Orulok, hogy megenmlitetted a Take Sheltert, a Livide-et, meg a Fejvadaszokat.

das boot 2013.01.01. 14:10:09

Tenyleg jo lista, koszi.

mrbloodbunny · http://mrbloodbunny.blog.hu/ 2013.01.01. 14:21:16

nagyjából egyetértek, csak azt nem értem, hogy a Dredd-ről miért feledkezik meg mindenki. méltatlanul alábecsült mű.
Kérdés: a Final cut-ot hol lehet megtekinteni/megvenni?

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2013.01.01. 14:25:17

a legjobban annak örülök a listában, hogy te is bírtad a Moszkva teret! :-)

Rusznyák Csaba 2013.01.01. 14:35:26

@mrbloodbunny: A Dredd fasza kis film, de azért ide nem fért be.
Final Cut: Tekintettel a film egyedi jogi helyzetére, megvenni soha nem lehet majd, a néhány eddigi vetítése is mind ingyenes volt. Nem tudom, fogják-e játszani valahol a közeljövőben, illetve hogy elérhetővé teszik-e majd valamilyen videócsatornán.

gunsmoke (törölt) 2013.01.01. 14:41:38

Annyi listán szerepel a "The Avengers" és a "The Dark Knight Rises", hogy kezdem elhinni, hogy az év filmjei. Pedig nem is, csak két korrekten összerakott popcorn-mozi. Ennyi erővel a "21 Jump Street" és a "The Hunger Games" is ráférne a listákra. Én legalábbis pont olyan jól szórakoztam rajtuk, mint az előző kettőn, mégsem mondom, hogy az év filmjei.

A "Moonrise Kingdom" meg a "The Artist" na azok igen, és azt mondják (én még nem láttam), hogy az Amour és a Beasts of the Southern Wild is remek filmek.

Maya-- 2013.01.01. 16:18:57

legizgibb számomra az évből: Argo
melyik 4x vert át: Holy Motors
legszimpatikusabb: Moonrise Kingdom
legszomorúbb: Amour
legaranyosabb: Superman, Spiderman sau Batman
legenergikusabb: The Raid: Redemption
stílusos: Skyfall
akció/időutazásos: Looper
legjobban várt filmem: TDKR
legjobban forog körbe-körbe a kedvenc témám körül és mégse kell: Cloud Atlas
ahol a bűn ártatlanság: Dupa dealuri
horror: Cabin in the Woods
.
.
stb.

2013.01.01. 17:11:57

A Dredd egy kegyetlenül jó darab volt annak ellenére, hogy anyagilag megbukott és már előzetesen kiröhögte mindenki. Szórakoztatott úgy, mint a TDKR vagy a Bosszúállók.

Engem ebben az évben az Exit Humanity - is - lenyűgözött, végre egy zombis film, aminek tartalma is volt a húsdarálás mellett.

A Red Lights igazi régimódi misztikus-mozi volt, talán többet is ki lehetett volna hozni belőle, de akik már ki voltak éhezve egy ilyen típusú filmre, azoknak régi vágyát teljesítette.

A The Tall Man a maga módján fantasztikus volt, kevesen tudnak ilyen köntösbe bújtatni egy társadalomkritikát - igaz kevesen is tisztelegnek úgy a horror nagyjai előtt, mint azt a Cabin in the Woods tette.

A Felhőatlaszt meg csak úgy jellemezném: az "alkotás".

2013.01.01. 17:12:48

@mrbloodbunny: nagyon-nagyon igazad van

K.Leslee 2013.01.01. 18:19:32

Ez kozepes ev volt. Nagyon sok kozepes film szuletett. Jo sok nagy film tolodott ev vegere. Sokat nem is lattam meg.

Legjobb popcorn movie:
The Avengers
Prometheus

Aranyos:
Frankenweenie

Csavaros-trukkos:
The Tall Man
Take Shelter

Legszebb:
The Hunter
Samsara
Intouchables (ha befer ide)

Legjobb akcio:
Fejvadaszok
Skyfall
The Raid

Legszomorubb:
Oslo, August 31

Legjobb Sci-fi:
Looper(gyenge ev volt a sci-finek)

Legtulertekeltebb:
TDKR
The Amazing Spiderman
Cabin in the woods

Borzaszto:
Battleship

SarahConnor 2013.01.01. 18:21:08

Eredjetek már a Hunger games-szel a búsba, komolyan van felnőtt ember, aki megeszi? Az utóbbi évek leggyermetegebb, leggagyibb, legsablonosabb filmje, gyenge színészek, kábé olyan, mintha valaki a Harry Potter-re hivatkozna, mint korszakalkotó filmre.

A Cabin in the Woods pedig jó, bár a 10be semmiképp nem tenném be én sem.

Tiger Woods 2013.01.01. 18:57:47

@Szoltik: ja, szerintem is a killer joe volt kb. a legjobb film ideén meg nálam az iron sky.
a moonrise kingdomot meg mindenképp pótlom.

Sieg 2013.01.01. 19:00:27

Hogy legyen ellenvélemény is, szerintem a legtúlértékeltebb film (talán nem csak idén) az Avengers. Szokásos gyagyi szuperhős sztori, szokásos poénok, "ezt a filmet én már láttam párszor" érzés. Még 300%-kal több szuperhőssel (már vártam, Miki egér mikor jelenik meg) és még 400%-kal több robbanással és specialis effekttel. Én is meglepődtem, de a film nagy részében egyszerűen unatkoztam rajta.

A Looper esetében pedig a szokásos időutazás-paradoxon tesz be. Persze ezt nem lehet elkerülni, de ez a film szinte folyamatosan tolja az arcodba.

Forgács W. András · http://geekz.444.hu 2013.01.01. 19:48:43

Oké: 2012 legjobb filmje toronymagasan ez:
www.imdb.com/title/tt2125608/
Ha hozzá tudtok jutni, mindenképpen. Zseniális. Pont.

exilis 2013.01.01. 22:46:31

Nálam a Pi élete és a Holdfény királyság volt a csúcs idén.

Mr. T.T 2013.01.02. 00:05:41

Nálam a kedvenc a Cabin in the Woods, de csak a zseniális modern horror műfaj és közönség kritikájának felismerése után lett az.

superben 2013.01.02. 01:35:08

@Forgács W. András: Köszönöm az infót! Már hozzá is jutottam és ez valami csoda volt! Unbefuckinlievable! A film kb 3/4-éig nem hittem el, hogy ez igaz, annyira nem hallottam soha semmit erről a csávóról! Rég okozott film ilyen katartikus élményt.

mummimster 2013.01.02. 07:40:25

A Sinister hogy-hogy kimaradt bárkinek a listájáról?
Nálam simán befér a TOP10-be.
NO1: Felhőatlasz(könyvben olvasva,és utána megnézve is!)

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2013.01.02. 07:58:32

szokás szerint kevés filmet láttam tavaly is, a nagy részében pedig így vagy úgy de csalódtam...amivel maradéktalanul elégedett voltam az a Fejvadászok és az Argo

Atkakukac1989 2013.01.02. 15:43:24

@Fenimore: A Hunger Gameben nincsenek gyenge színészek. Jennifer Lawrence kiválóan hozza a sebezhető főhőst, Stanley Tucci bámulatos a műsorvezető szerepében. Woody Harrelson is nagyon jó és akkor még Elizabeth Banksről, meg Donald Sutherlandról nem is ejtettem szót. Hol vannak itt a gyenge színészek?

Atkakukac1989 2013.01.02. 15:50:23

GIGAPONT, hogy valaki rajtam kívül megemlíti az Amíg alszolt. Nagyon jó kis mozi az.

SarahConnor 2013.01.02. 16:44:55

@Atkakukac1989: speciel az erdőben rohangáló félhibbantakra gondoltam, és szerintem Lawrence is maximum a távolbanézésben jó. Tuccit én is szeretem, de sajnos neki is nagy falat megmenteni egy komplett filmet...

Rusznyák Csaba 2013.01.02. 17:04:29

Azt hiszem, a Hunger Gamesbe egyedül pont színészi oldalról nem tudok belekötni.

scorsesefan 2013.01.02. 17:04:40

@Atkakukac1989: Egész sok toplistában láttam visszaköszönni az Amíg alszolt, jó is.

K.Leslee 2013.01.21. 19:47:20

@scorsesefan: Mientras Duermes? Azt pont tegnap neztem, nagyon jo film lenne, ha lenne ertelme. Kar hogy csak a hangulat marad meg.

Pozitiv csalodas volt szamomra a Jennifer Lynch Chained c filmje, mindenkepp 2012 egyik legjobb horrorja(bar inkabb pszicho horror). Latta valaki?

Ebeneeeezer Goode 2013.01.23. 22:43:41

Elnézést, hogy kicsit offtopik leszek, de van egy problémám, ami talán már másoknak is feltűnt. A Mammutban néztem meg 3D-ben a Pi életét és korábban a Hobbitot, és mindkét alkalommal azt tapasztaltam, hogy nem veszik figyelembe a szemüvegek sötétítő hatását és a vetítés fényerejét a normál filmekhez igazítják. Tudtok olyan fővárosi mozit, ahol odafigyelnek erre az apróságra?
Úgy emlékszem, az Arénában annak idején a Toy Story 3-mal ilyen problémám nem volt. Csak, mert el akarom vinni a családomat a Pi-re és jó lenne, ha látnák is a filmet.

scorsesefan 2013.01.23. 22:54:15

@K.Leslee: szerintem volt értelme, egy izgalmas thrillerbe ágyazott karakterrajz. Nem egy Taxisofőr vagy Dühöngő bika (hogy hazabeszéljek), de elég faja volt.

K.Leslee 2013.01.23. 23:15:17

@scorsesefan: a motivaciok nem voltak tisztak, de szerintem is hatasos film volt.
süti beállítások módosítása