Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Villámkritika: Börtönregény, Egy őrült szerelem balladája, Fejvadászok, Lockout

2012.08.05. 19:00 Rusznyák Csaba

getthegringo0.jpgBörtönregény

Mel Gibsonra mindenféle kígyót meg békát kiabáltak az elmúlt években (legutóbb éppen Joe Eszterhas), amiből igaz, ami nem, illetve talán, vagy a franc tudja, de ez pont nem érdekel, amikor leülök megnézni a legújabb filmjét. A hold-, A hóld-, a picsába, a The Beaver esetében sem hatott meg, hogy sokak szerint az Gibson egy sajátos bocsánatkérése volt a viselkedéséért úgy általában – nem lett tőle jobb a film (bár ő jól játszott, az tény). A Börtönregény (szégyen, hogy Amerikában nem jutott normál mozis forgalomba) esetében már senkinek nem kell azon törnie a fejét, hogy van-e benne valami a színész és a közvélemény viszonyából. Nincs. Hacsak (hehe) az nem, hogy visszatekint arra az időre, amikor Gibson még kemény, tökös, kihaénnem karaktereket játszott – itt is ezt csinálja, méghozzá jobban, mint valaha, jobban, mint a Halálos fegyverekben, jobban, mint a Visszavágóban. Ráadásul ő írta. Emelem előtte a kalapom: a film tökös és brutális, de nem öncélú, izgalmas, fordulatos, nagyon jól összerakott, de nem túlbonyolított, sallangoktól mentes és kellemesen oldschool – nem olyan műmájer, izzadságszagú módon, mint a Feláldozhatók, hanem tényleg. Élvezet nézni. Egy tucat hollywoodi thrillerből és akciófilmből 11 simán példát vehetne róla.


Egy őrült szerelem balladája


thelastcircus0.jpgEnnél tébolyultabb, agyamentebb, elszálltabb, gúnyosabb filmet aligha fogsz látni idén. Hogy is lehetne jellemezni? Kb.: bizarr háborús-akció-dráma-vígjáték-szatíra izé. Ez így, mint műfaji meghatározás, mehet is hozzá a lexikonokba. Nem csoda, hogy a 2010-es Velencei Filmfesztiválon a Quentin Tarantino vezette zsűri hozzávágta az Ezüst Oroszlánt. Az Egy őrült szerelem balladája egy, a spanyol polgárháború idején induló, de onnan nagyot lépő, egy komplexusos, szerencsétlen szomorú bohóc és egy arrogáns, erőszakos vidám bohóc szerelmi háromszögbe zárt rivalizálására kihegyezett mozgóképes őrület, ami ritkán látott magabiztossággal és hatásossággal rángatja a nézőt az emocionális skála legkülönfélébb pontjain át. Az egyik pillanatban még naiv, bájos és vicces, a következőben kegyetlenül véres és brutális, a harmadikban meg mindez egyszerre. A meglepően monumentális zárlatba torkolló, folyton a tragikum és a komikum közt ingadozó sztori végül ezeket az ellentmondásos elemeket összegyúrja egy nagy, gyönyörű, ellenállhatatlan GROTESZKbe, hogy a néző köpni-nyelni nem tud. Tipikus utálod-vagy-imádod mozi, de hogy nehezen felejthető élmény, az egészen biztos.


Fejvadászok

hodejegerne0.jpgA skandináv krimik nagyon hasítanak az utóbbi években, itthon is, és a tengerentúlon is. Jo Nesbónak különösen jól megy a szekere, Fejvadászok című könyvéből nem csak a norvégok készítettek sikeres adaptációt, de természetesen Hollywood is ott matat már a spájzában. A sztori egy alacsony, ezért kisebbségi komplexussal küszködő céges fejvadászról szól, aki mellékesen méregdrága festményeket lop, és aki egy veszélyes zsoldos csúnya ügyébe keveredve kénytelen fájdalmas, hosszú és kíméletlen vesszőfutásra indulni. Morten Tyldum filmje egyfajta szenvedéstörténet: olyan sűrűn és olyan mennyiségben ömlik a szar a szerencsétlen főhős nyakába, olyan reménytelenül vágtat egyik katasztrofális, gyilkos és véres szituációból a másikba, hogy arra már Chuck Norris is azt mondaná, jól van már, bazmeg, lőjetek le, és legyen vége. Szenzációsan rendezett thriller a Fejvadászok, olyan iszonyatos tempót diktál, olyan fantasztikus érzékkel, hogy még a szürrealitás határán táncoló sztorielemeken (pitbull, kamionkarambol) sincs időd fennakadni. És ami a legfontosabb, az akciók minden túlzása ellenére átélhető az egész, mert érdekel minket, hogy mi lesz a főhőssel: egyszerű, de jól megírt karakter, akiért lehet szorítani, mert van egyénisége, van benne spiritusz, nem csak egy hanyagul felskiccelt átlagjoe, akivel azért kell szimpatizálnunk, mert valami sztár játssza.


Lockout

lockout.jpgHa Pavlov kutyája a csengetés után nem kaját kapott volna, hanem Luc Besson produkciót, egy idő után nem nyálelválasztás indult volna meg, hanem csengőmarcangolás. Így vagyunk ezzel mi is: amint meglátjuk a plakáton Besson nevét, máris fintorgunk, és fordulunk el. Jó, ott van a Taken, de az csak egy. Jut rá megszámlálhatatlan selejt. A Lockout a legújabb. Olyan pofátlan lenyúlása John Carpenter Menekülés New Yorkból-jának, hogy az már nem is vicces. A főcímben feltűnő „Original Idea by Luc Besson” felirat ellenben frenetikus. Visszatekintve, azon szórakoztam a legjobban. A feleslegesen terjengős felvezetéstől a 10 kilométerről látható „ki az igazi rosszfiú” fordulaton át az olcsóságtól bűzlő, unalmas akciójelenetekig, minden rossz. Minden. És olyan botrányosan pocsékul van vágva az egész, hogy filmes egyetemeken esettanulmánnyá kéne tenni. De mint oly sokszor a rossz filmek esetében, most is az a legbosszantóbb, hogy minden ordító negatívuma ellenére van benne némi spiritusz – egy érdekes karakter itt, egy jó ötlet amott, egy tökös Guy Pearce, aki el tudná adni magát a szerepben, ha hagynák neki. De persze nem hagyják: ez egy Luc Besson produkció. A csengő darabokban van.

12 komment · 1 trackback

Címkék: scifi akció thriller vígjáték filmkritika villámkritika

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr144696551

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2012.08.06. 10:51:02

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Chavez 2012.08.05. 19:14:48

A Lockout tipikusan az annyira szar, hogy attól már jó film, és közben végig az volt bennem, hogy ez nem lehet, hogy nem direkt ilyen ergya, és hogy tuti, hogy csak szivatnak minket. Mert hogy Guy Pearce egy ilyet biztos nem vállalna el, ha csak nem tartozik a maffiának vagy valami. Viszont legalább pörgős és szórakoztató hülyeség, a durva akcentusos pszichopata miatt pedig még az sem kizárt, hogy megveszem DVD-n. Az a karakter, meg az a színész csávó Isten! :)

LadyCarambole · http://kigondoltam.blog.hu 2012.08.05. 19:58:20

guy pearce tényleg jó benne, és most azon tipródok, hogy rábeszéljem-e magamat arra a mel gibson filmre is, mivel a visszavágó óta kábé minden filmje a kegyetlen szar és a nézhetetlenül pocsék között ingadozik valahol, pedig hát hogy micsoda bája lehet egy fasza kis leszámolós-bosszúállós múvinak, azt nyilván mondanom sem kell.
A last circus egyelőre talonban van, bár ha legyőzöm a bohócfóbiámat, meg fogom nézni biztosan! :D

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.08.05. 20:00:33

a börtönregény tényleg nagyon jó lett!

Balakin · http://balakin.blog.hu/ 2012.08.05. 21:57:28

Pedig mennyire érdekelt ez a Lockout, de már az elején feladtam a reményt a 15 évvel ezelőtti színvonalú CGI-nél. Aztán csak tovább esett a színvonal.

Maya-- 2012.08.05. 21:57:29

@LadyCarambole: bohocfobia :D..en amugy nem igazan csiptem azt a filmet, lehet, hogy nekem is ez a bajom. DE a film nagyon jo, csak ugy van ahogyan irjak..vagy-vagy.
a Gringo-s film Gibson-nal tetszett.

a tobbit majd ezutan nezem..

szkristof92 2012.08.05. 22:46:08

A Lockout egyszer nézős B (de inkább ZS) kategóriás so bad it's good féle sci-fi marhulás amit Guy Pearce egymaga elvitt a hátán, a Börtönregény tömény old-school eszencia, egy kiváló Mel Gibsonnal (ezek a cinikus figurák nagyon mennek neki). A másik kettőt még pótolnom kell.

David Sumner 2012.08.06. 10:47:31

Az Egy őrült szerelem balladája klasszikus, a vége a The Killing Joke-ot juttatta eszembe. Iglesia-tól még A Fenevad napja és az Elszabott frigy is rohadt jók.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2012.08.06. 13:41:45

LOCKOUT szerintem sajnos rosszabb annál, hogy szórakoztató legyen, bármennyire is jól nyomja Pearce.

K.Leslee 2012.08.19. 16:49:09

Börtönregény Ok volt. Fejvadászok nagyon tetszett, kicsit Coen-es volt, a vécés-traktoros-kutyás jelenetet nem fogom elfelejteni egyhamar:-). Lockout viszont egy eröltetett film, ami innen onnan lop, de még azt is szarul csinálja. Amúgy nagyon jók ezek a villámkritikák, lehetne több is.

virtualdog 2012.10.22. 13:43:49

Börtönregény nagyon gáz! Ennyire más az ízlésünk? Erőltetett, súlytalan, kiszámítható, szentimentális és ráadásul az egész egy amatőrhöz való újrázási kísérlete a Payback-nek.

K.Leslee 2012.10.22. 18:50:47

@Ramiz: igen, kicsit tenyleg tulzonak talaltam en is.
Foleg azt a reszt, hogy
'sallangoktol mentes'
A helyszin is sallangos, hat meg a sztori.
Szerintem annyira al-macso film. Mel G legalabb a vegen odatehette volna magat.
A karakterek meg eleg antipatikusak.
Viszont nincs benne tul sok dolog, ami miatt ne tetszene.
Egyszer elment.
süti beállítások módosítása