Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Hanna

2011.06.24. 08:43 Lehota Árpád

Joe Wright olyan megilletődötten ülhetett a Hanna rendezői székében, mint a címszereplő a világtól elzárt CIA börtön szuperbiztonságos kihallgatószobájában, rettegve, hogy a nézők és a kritikusok zártláncú tévén keresztül figyelik: mit keres ez a Jane Austen és Ian McEwan adaptációkon szocializálódott angol egy akciófilm közelében? Nem tudja, hogy közönségbarát európai művészmozik után Tom Tykwer módon karriergyilkosat lehet bukni egy kevésbé közönségbarát amerikai zsánerfilmmel?

 

 

„Adapt or die” – tanácsolja a kiugrott titkosügynök, Erik Heller (Eric Bana), és Wright alkalmazkodik, de még hogy! A Hanna kockáról-kockára hallgattatja el a szkeptikusokat, legalább olyan hatékonyan, ahogy a könyörtelen harcossá nevelt kislány (Saoirse Ronan) egyenként végez az utána küldött bérgyilkosokkal. Akárcsak Anton Corbijn az errefelé már agyondicsért Amerikaival, Joe Wright is megcsinálta a tökéletes zsánerfilmet, megbolondítva a korábbi mozijaiban már jól működő vizuális gegekkel, a tekintélyes színházi múlttal rendelkező David Farr történetmesélős ötleteivel és a ’70-es évekbeli európai krimiket idéző életszagú hangulattal.

A Léon, a profi által kiképzett Mathilda és a Tűzgyújtó Charlie McGee mehetnek vissza a játéksarokba – a gyilkos kedvű kislányok között Hanna az új akciókirálynő. Kontinenseken keresztül, titkosszolgálatokkal a nyomában tart a célpontja felé, teljesen valószínűtlen helyeken és figurák között - Isaacs, az excentrikus henchman (Tom Hollander) valószínűleg egy Jarmusch-film forgatásáról tévedt ide, a Hanna-val összebarátkozó félbolond neohippi családnak pedig bérelt helye lenne a David Lynch életműben. A filmben az első percektől fogva visszafordíthatatlanul összefolyik az egyszerre abszurd és véresen komoly családi bosszútörténet a tündérmesék gyönyörűen fényképezett világával – Hanna útjelzői szupernóvaként robbanó csillagok, a Grimm-testvérek és az űrutazó Lajka kutya. A végcél pedig a gonosz boszorkány Marissa Wiegler (Cate Blanchett Irina Spalko üzemmódban) berlini búvóhelye. „She won't stop until you're dead, or she is.” – határozza meg a játékszabályt Erik, a nagybetűs akció pedig elindul: Saoirse Ronan és Eric Bana hozzáértően koreografált jelenetekben csapnak össze kisebb CIA kommandókkal, a Chemical Brothers ütős beat-jeire. Míg a Tűzgyújtó, az Őrjöngés vagy az X-Akták, és úgy általában az elmúlt évtizedek államellenes paranoia-thrillerjeinek főhősei újra és újra a rendszer ELŐL menekültek, Hanna és Erik már a film legelején kategorikusan a rendszer ELLEN fordulnak, és ez olyan kezdőlökést ad a sztorinak, aminek a lendülete két órán át kitart.

A film hangulata azonnal beránt: ott vagyunk, amikor Hanna egyedül vonszolja haza a tundrán a százkilós szarvast, kiszáradt szájjal bolyong a sivatagban, vagy éppen teljes erőből nekivág valakit egy kikötői fémkonténernek. A csúcspont Eric Bana megérkezése a német fővárosba– az áll-leejtő shot öt perc alatt többet mond a Bourne-csapda után valószínűleg a világ titkosügynökeinek állandó találkahelyet biztosító Berlinről, mint legutóbb az Ismeretlen férfi másfél órában. Az elhagyott Spreepark pedig Alwin Küchler operatőr (referenciája: Napfény) kameráján keresztül a legnyomasztóbb vidámpark, amit az Eljövendő szép napok óta filmre vittek.

És hát Saoirse Ronan fantasztikus – már a Vágy és vezeklésben is lenyűgöző volt, ahogy alakításában Briony Tallis ellenszenves, tudálékos kislányfigurából Shakespeare-i gonosztevővé változott, és a lány azóta is csak a legjobbakkal dolgozik (legutóbb Peter Weir új mozijában - The Way Back). Wright szerencsére a 16 éves lányt nem lolitásítja Luc Besson-módra – sőt, a film kétséget sem hagy afelől, hogy Hanna egy jobb sorsot érdemlő, de teljesen aszexuális szörnyeteg, akinek mégis minden lépéséért drukkolni kell.

Joe Wright megcsinálta, amire csak a legnagyobb képesek: sikeres világirodalmi adaptációi után még képes volt komolyan venni és hibátlanul megfilmesíteni egy straight-to-DVD szagú történetet. Filmkészítéshez való hozzáállás: csillagos ötös, és ha zsánerfilmről van szó, akkor az ilyen rendező maga a földreszállt geek-isten. A filmből pedig folytatást akarok: még keményebb akciókkal, még progresszívebb zenével, még betegebb henchmanekkel és persze a szégyentelen B-filmes science-fiction szállal.

49 komment

Címkék: akció filmkritika

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr283008173

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kaamir 2011.06.24. 08:48:36

A stílus, a hangulat, a színészek, a zene nagyon rendben van, de az egész akkora katyvasz (főleg a vége), hogy inkább fárasztó, mint szórakoztató.
Visszafogottabb rendezéssel, ellenben átgondoltabb forgatókönyvvel sokkal jobb is lehetett volna.

Rusznyák Csaba 2011.06.24. 09:10:12

A cikk olyan fasza és lelkesítő, hogy ha nem láttam volna még a filmet, azonnal rohannék megnézni. De sajnos láttam. Üres, lapos, hol túl-, hol alulrendezett, tele unalmas karakterekkel és akciókkal. A zene sem hatott meg. Saoirse és Cate igen, de ez még kevés.

chuck-d 2011.06.24. 09:43:47

a trailer alapján kétesélyes volt, műfajához képest elég betegnek nézett ki, ami sokféleképp elsülhet, de most rá lettem beszélve.

Rusznyák Csaba 2011.06.24. 09:47:04

@Forgács W. András: Azt nem tudhatom, mert azt ügyesen elkerültem:)

Forgács W. András · http://geekz.444.hu 2011.06.24. 09:49:09

@Rusznyák Csaba: Az Utazó arra két alapvető tévedésre épült: 1.) Angelina Jolie és Johnny Depp elég egy filmhez 2.) A Knight and Day jó film.

7thArT 2011.06.24. 09:50:34

OK, de hogy jön ide?

Beyonder 2011.06.24. 12:08:10

A rendezés tökéletes, az alapötlet se rossz, de a forgatókönyv borzalmas.

Dolgok, amiket a Hannából meg lehet tudni:

1. Marokkóból Berlinbe egy kishajón könnyen és gyorsan el lehet jutni. Gyorsabban, mint ahogy a nyomunkban loholó CIA-arcok teszik (nyilván repülőn).
2. Az a szupererős kislány, aki 2 db. felfegyverzett kommandóst pillanatok alatt megöl, illetve a CIA fogságából is gond nélkül megszökik, nem bír egy elhízott szőke buzival és a skinhead haverjával.
3. Amikor egy rettenhetetlen ex-ügynök (Bana), berúgja az ajtót, és azt látja, hogy lebeg a függöny az ablakon, jelezve, hogy az ellensége (Blanchet) másodpercekkel előtte menekült el, eszébe sem jut üldözni őt.
4. Amikor a szuperokos kislány visszatér a vidámparkba, ahonnan a szadista skinheadék elől menekült el, képes rajta őszintén meglepődni, hogy a a szadista skinheadék nem hagyták életben a barátját.

Lehet folytatni nyugodtan.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2011.06.24. 13:52:05

Kaamirral és a Csabival kell egyetértsek: a legnagyobb baja, hogy üres a film és akkora katyvasz kerekedik belőle a végére, hogy csak a faszán megkoreografált akciójelenetek képesek menteni a menthetőt. + a zene, az nagyon bejött.

7thArT 2011.06.24. 14:13:20

sztem is koncepcionátlan (remélem van ilyen szó:)) és helyenkét unalmas...
én bírom Saoirse Ronant, de abban a lányban sokkal több van, és nem használták ki...
semmelyik karakterhez nem tudtam kötődni, és szinte semmelyik gyilkolás nem rázott meg...lehet nem is akart... az alapötlet jó és vannak benne érdekes dolgok...de nagyon sokmindenbe bele tudnék kötni...

walter white 2011.06.24. 21:14:53

akkor ez nem csak nekem nem tetszett :)

vegig sem sikerult nezni, a fele elott feladtam...

mesko 2011.06.24. 21:26:38

a kommentelőkkel értek egyet, nem annyira jó ez a film, mint ahogy beharangozták, hogy mr.romantikusz rendező, mekkorát rendezett, meg a kémikus tesók mekkora nagy zenét kanyarítottak oda, igaz, ha a filmből valamit magammal kéne vinnem, az legfeljebb csak a zene lenne.
Hanna, valami Nikita szerűség akar lenni, és jól is játszik a csaj, de annyi marhaság van a filmben, hogy már akár komédiának is elmegy, pl. a lista amivel Beyonder előállt, az tökéletes, viszont nem tartalmazza a legnagyobb marhaságot, amelynél nekem végleg elmegy a kedvem a filmtől:
-a csaj mint Sheena, az erdőben nő fel, az apja olvas neki a tábortűznél egy barlangban, hülyére csodálkozik egy villanykapcsolón, s utána pedig beül egy internet kávézóban, ahol google-zik, és jobban üti a tasztaturát mint én..MI EZ?
E.Banának fizikuma +1, de a harckoreográfiája unalmas, értem, hogy félreállt, hogy a csajoknak az egói jöjjenek felszinre..de többet is tud ő, nem mondom, fontos valamilyen szinten, de nem olyan szükséges.
C.Blanchett fix olyan mint Scully ügynök..kora ellenére jól néz ki, és jól is játszik.
tehát a kiscsaj, és a gonosz mostoha jó, de mint Csaba írja, nem elég!
aztán szeretnék gratulálni a cikk írójának, mert így kell meghozni a nép apetitjét egy filmre...de mégegyszer meggyőzőttem, hogy nem csak egy trailer képes a bolhából egy elefántblockbustert pumpálni:)

mesko 2011.06.24. 21:40:25

milyen nagy itt az egyetértés, akár csinálhatnánk egy szövetséget:D

Jancsa Jani · http://burger.blog.hu 2011.06.25. 14:42:40

megneztem ma reggel en is, egyreszt a zeneje zsenialis, masreszt a helyszineknek volt egy nagyon kemeny hangulata altalaban, vagas is bejott, valamint a berlini reszrol nekem is egy az egyben a bourne sorozat jutott az eszembe. Volt jopar resz, amikor untam, de azert igy zusammen egyszer mindenkepp erdemes volt megnezni

7thArT 2011.06.25. 15:42:54

@mesko: a villanykapcsolós-komputeres váltás nálam is enyhén kicsapta a biztosítékot:)

winterrain 2011.06.25. 23:11:04

Nekem tetszett.
Egyedülállóan hangulatos volt.
Az hogy nem reális az nem érdekes.
Az élet reális. És milyen unalmas.
Valószínűleg ezért készítünk filmeket.
Nyomasztó vidámpark témában azonban a
Cowboy Bebop ideillő része ( lusta vagyok kikeresni hogy szám szerint melyik) mindenképpen dobogós.

7thArT 2011.06.26. 09:03:09

nem reálisnak, hanem bizonyos fokig konzisztensnek kell lennie...
egyébként a hangulata tényleg különleges...

Beyonder 2011.06.26. 11:08:36

@szoni_: "nem reálisnak, hanem bizonyos fokig konzisztensnek kell lennie..."

Erről van szó.

Edgar 2011.06.26. 11:15:27

Belépek én is a szövetségbe, egyetértek Csabával és Meskóval.

Edgar 2011.06.26. 11:17:26

...és Beyonderrel, bocs.

winterrain 2011.06.26. 13:38:37

Jó, azt én is furcsáltam hogy olyan sokat futkosott a kopaszok elől ahelyett hogy gyorsan kibelezte volna őket :)
A vilanykapcsolós dolog az menthető.
Ott ugyanis sokkot kapott, ezt remekül érzékelteti a film. Ott találkozott először életében a civilizációval. Mi hétköznapi emberek is kapunk sokkot olykor ( pl. közlekedési baleset esetén ), és ilyenkor messze a valódi tudásunk alatt teljesítünk minden téren.

mesko 2011.06.26. 16:53:22

@szoni_: így van, ezt én is nagyon hiányoltam, szerintem felületesek voltak..és olyan mintha a forgatókönyvet többen írták volna, valahogy úgy képzelem, hogy boldog-boldogtalan hozzáfért, egyet cirkafirkált, s lett egy nagy katyvasz..

@Edgar: :)..sajnos, mert a csajok tényleg jók voltak.

@winterbrain: nem a villanykapcsoló a gond, hanem a váltás a komputerre:)..viszont tegyük fel, hogy a kapcsoló útán valakitől megtanulta/felfogta a gép használatát, de akkor nekünk miért nem mutatták meg????..biztos azért, hogy én is sokkot kapjak:)

winterrain 2011.06.26. 18:14:19

@mesko:
Hát ezt magyarázom drága mesko.
A faterja mindenre megtanította ( felteszem a számítógép használatára is, bár ezt tényleg nem mutatták ), de ott és akkor úgy megijedt hogy a saját nevét nem tudta volna leírni. Ez a sokk.
Minden egyszerre rázúdult.

Varga Denes 2011.06.26. 18:29:05

Árpáddal vagyok! Eric Bana zakóban indult el a sarkköri házból, amennyire jól nézett ki ez a jelenet, annyira nem is volt értelme, azon kívül persze, hogy menőnek láttassa Banát. Itt most a kép volt a fontos, és nem a mese, és volt annyira jó a fényképezés, hogy ne tűnjön fel, illetve ne zavarjon a mese elnagyoltsága. A történetbeli logikátlanságok nélkül persze még jobb lehetett volna, de így is egy fasza akciófilm a Hanna. Legélesebben a lenyűgöző helyszínek maradtak meg bennem: vidámpark, berlini gettohangulatú utcakép, uszály a csatornán, stb.

Edgar 2011.06.26. 19:50:46

@Varga Denes: Jó jelenetek tényleg vannak benne, nekem spec az volt a kedvencem, amikor

SPOILER!

miután Hanna vízbe ugrik az üldözői elől, valami raktárépületben a konténerek tetején az egyik skinhead táncol egy lámpával, az előtérben a sárga buzi fütyörészve lóbálja a vasdorongját, hátul a kivilágított konténerekben pedig a neohippi család tagjai csücsülnek - szép, agyament összkép

SPOILER VÉGE

de végül nem lett az egészből egy jó zsánerfilm, mert ez is akart lenni egy kicsit meg az is, végül lecsó lett belőle. Élvezhető, és azt is aláírom, hogy a berlini jelenetek sokkal jobbak, mint az Unknown-ban, de számomra nem egy emlékezetes film.
A kemikália tesók pedig a Fight clubnak azért jobb zenét írtak.

Edgar 2011.06.26. 19:54:12

@mesko: Jók. Nem is értem, hogyhogy elvállalt egy akciófilmes szerepet a sznob Cate Blanchett.

duckit · http://gonduzo.blog.hu/ 2011.06.26. 21:16:59

Nekem sem tetszett! A zenéjét film nélkül is meghallgattam és.....szar.
Az sem volt semmi mikor a Ronan kisasszony a csatornából a Hummer aljára felugrik.

winterrain 2011.06.26. 23:46:50

SPOILER
Na jó de Ronan kisasszony mutáns.
Úgy könnyebb :)
SPOILER OFF

Edgar 2011.06.27. 08:28:23

@duckit: normál esetben minimum gerinctörés

duckit · http://gonduzo.blog.hu/ 2011.06.27. 11:21:52

@Edgar: mi a francról rugaszkodott el, ha egyszer a hátával támasztotta ki magát?? Na jó, hagyom a fenébe, nem érdekel.

7thArT 2011.06.27. 12:46:50

@winterbrain:
nem az eksönnel van igazán probléma...
Bana-nak pl. az az aluljárós verekedése jó lett...túlképp túlzások mindig beleférnek egy akció zsánerbe, mondjuk egy akció-vígjáték esetén, egy james bond-filmnél több mint itt...
nem a formaisággal volt gond, habár ott is csapongott, hanem a tartalommal...
alapvető kérdésekre nem kaptam választ...

mesko 2011.06.27. 18:42:23

hiába minden magyarázat, engem semmi nem győz meg, mert nekem határozottan nem tetszett..nem és nem!:))

Darkcomet 2011.06.27. 19:29:23

Áldom az eszem, hogy ezt a sz.rt nem moziban néztem meg, mert utólag igen csak sajnáltam volna azt a pénzt, amit a jegyekre ki kellett volna adnom. Ilyen átlagon aluli, sablonos, unalmas akció-thrillert régen láttam. Pedig meg volt benne a lehetőség, hogy remek, formabontó, akér kultfilm legyen, de sajnos az alkotók szinte már az elején irgalmatlanul elpuskázták ezt a lehetőséget. A probléma ugyanis ott kezdődik, hogy egy írd és mond hat szereplős akció-thrillerbe nem ártott volna valami történetet is belecsempészni, ami az állandó ostoba rohangáláson és lebegtetett kormányközi összeesküvésen kívül valami tartalmat is ad ennek a filmnek. De történet az nem volt, csak egy faék egyszerűségű ötlet váz, amire volt pofájuk egy 100 perces filmet ráhúzni. Meg persze volt erőltetett és semmit mondó dialógusok, és a komikumba hajló bunyós jelenetek. Ez a film a véleményem szerint egy f.s, megnézni csak is saját felelősségre.

walter white 2011.06.27. 22:24:30

@mesko: en veled vagyok :) es az insidious tetszett?

mesko 2011.06.28. 17:28:45

@walter white: az sem egy sejehaj, de nagy filmre sikeredett, tényleg látszik rajta, hogy alattomosan olcsó:))..de bekell vallanom, hogy egy kicsivel jobban tetszett, mint nem..tehát minden hibája ellenére az a film tetszett, úgy általában szeretem a ghost storykat:)
pl. az sem egy tökéletes film, sőt legalább két nap tudnék figurázni róla:)..de valahol mégis tetszett, mig ezt Hanna filmet, egyszerűen ki nem állhatom:P

ap · http://premiumlivesets.hu 2011.06.29. 14:42:40

onnantól hogy a tv-ben megy a reklám éjjel nappal, sokat nem vártam tőle.. ott még jó filmet nem reklámoztak :D

a poszt után majdnem rávettem magam h megnézzem, a kommentek azonban meggyőztek

entro 2011.06.29. 19:11:59

@Edgar: Ööö... Fight Club zenéje DUST Brothers.

Edgar 2011.06.30. 13:31:19

@entro: igen, de valamiért úgy tudtam, hogy az a Chemical Brothers filmzenés "álneve". My bad.

entro 2011.06.30. 15:08:41

@Edgar: Én úgy tudom, a Dust Brothers egy olyan duó, akiknek a kemikálok olyannyira nagy rajongói, hogy egy időben egyszerűen ők is ezen a néven futottak, hogy kifejezzék tiszteletüket, aztán a pereskedés kilátásba helyezésének következtében változtatták meg a nevüket.

Edgar 2011.07.01. 10:29:38

@entro: ezzel jó nagy zavart okoztak a fejemben. 10 évig azt hittem, ők egy és ugyanaz a banda.

Edgar 2011.07.01. 10:30:42

Láttátok a Tinker, Tailor, Soldier, Spy előzetesét? Érzésem szerint abból lesz az igazán jó zsánerfilm.

entro 2011.07.01. 11:54:06

@Edgar: Hát, valószínűleg az ő fejükben is elég nagy zavar lehet... Én például kedvelem a kemikálokat, de nem fogok Chemical Brothers néven zenekart alapítani.:) (És igen, ez a Tinker... film baromi jól néz ki.)

Varga Denes 2011.07.01. 19:28:47

@Edgar: A Geekz-kollektíva többi tagjának véleményét nem ismerem, nálam mindenesetre előugrott az év legjobban várt filmjévé. A Kém, aki bejött a hidegről egyik nagy kedvencem, szóval lesz majd mihez felnőnie. Csak mutassák be itthon a mozikban.

K.Leslee 2011.07.26. 08:53:21

@szoni_: Mintha Ők sem tuták volna a választ, nem?

Ebben a filmben semmi nem működött; pocsék forgatókönyv, idegesítő zene, irritáló,szükségtelen karakterek. A nem is olyan rossz kezdés után gyorsan önmaga paródiájába fordul át a film. A túlzásokat el lehetne nézni, de olyan, mintha nem tudták volna eldönteni, h komoly filmet akarnak csinálni, vagy valami komédiát.
Egyáltalán nem működött, hogy a lány menekülés közben fedezte fel a világot, nem tudtunk együttérezni vele, sem apjával(Eric Bana, hihetetlen antitálentum) aki simán lepuffant két rendőrt, mert Ő akármit megtehet.
A fölöslegesen elnyújtott jelenetek a két kislány barátságáról szintén röhejes.
Annak ellenére, h Saoirse szuperkislányt alakít(szimpatikus a csaj), kb. három akciójelenet volt a filmben, ami egyáltalán nem nyűgözött le. Egy profi nem lő szét minden kamerát egy teremben, ahonnan kb. tíz másodperce van elmenekülni, csak azért mert az cool. Egy profi fel tud kapcsolni egy villanyt és nem csak Révai lexikonából ismeri a világot(mondtam is, h apád jól ki****ott veled:-).
Borzasztó történetvezetésről ne is beszéljünk. Az egyik legrosszabban megírt film, amit valaha láttam. Alig vártam, hogy vége legyen.
Joe Wright egyáltalán nem csinálta meg. Ebből a filmből látszik, h akciófilmet sem olyan könnyű csinálni.
Az Atonment viszont sikerült neki. Remek történet. Remélem, visszatér a világirodalmi klasszikusokhoz.

Tiger Woods 2011.07.26. 10:01:34

@K.Leslee: vagy inkább a Pride & Prejudice.

7thArT 2011.07.26. 11:03:48

@K.Leslee:
Hát, nem tudom, de simán lehet, hogy inkább jeleneteket képzeltek el, mint egy egész, összefüggő sztorit.
Egyébként érdekes a hangulata és jól kezdődik a film, de a motivációk...
Wieglernél pl. azon kívül hogy megkattant, nem igazán találok magyarázatot arra, ahogy viselkedik
Gyanítom, valami olyasmit akartak kihozni, hogy egy lány, akit a kezdetektől fogva a túlélésre és gyilokra képeznek ki, mégis valahol magában hordozza a mesék és a szép történetek iránti vonzalmát...mert alapból minden gyerekben benne van? vagy minden lányban? vagy így tudja feldolgozni az egészet, a küldetését?
a papa mindenesetre egyértelműen az "állj kétlábon a földön" elvet erőlteti...

K.Leslee 2011.07.26. 12:05:18

@szoni_: igen, azt Én is írtam, hogy jól kezdődik.
Valószínűleg igazad van és a gyermeki kiváncsiságot és rácsodálkozást próbálták érzékeltetni, miután Hanna belecsöppent a valós világba. Viszont a legnagyobb gondom, hogy ezt nagyon amatőr módon csinálták. Mikor először hall zenét, első barátsága, első randija(!!!!), mind megmosolyogtatott. Nem volt értelme ennek a szálnak, hiszen nem bontották ki annyira, hogy meghatározó legyen. Ahoz pedig, hogy átérezzük, túl eröltetett volt.
Azzal meg, hogy apja kizárta őt a civilizált világból, nem megóvta, hanem hátrányba helyezte az üldözőivel szemben.

K.Leslee 2011.07.26. 12:07:07

@Tiger Woods: Ahhoz nem tudok hozzászólni:-)
süti beállítások módosítása