Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

The Punisher: The End

2010.01.20. 08:00 Rusznyák Csaba

POSZT-APOKALIPSZIS MOST! - SOROZAT, 9.

Ha igaz, hogy senki sem ártatlan, és ezt rávetítjük a Megtorló világára, akkor vajon mi lehet a halálfejes büntető szerepe egy posztapokaliptikus rémálomjövőben, amiben az emberiség Armani öltönyös söpredéke kotlik a nukleáris hulladékká devolválódott földgolyón? Hogy meggyújtsa a végső, totális tisztítótüzet, természetesen. Garth Ennisnek nincsenek illúziói.


A szuperhősök sosem halnak meg, vagy ha mégis, hát újjászületnek. Így aztán történetük sosem ér véget, szappanoperaszerű életük csak hömpölyög, és hömpölyög, amíg világ a világ – de persze nem csoda, hogy többek fantáziáját is megmozgatta már, hogy nézne ki mondjuk az X-Men vagy a Fantasztikus Négyes utolsó kalandja. Így született meg a Marvel The End című, egymástól független one-shotokból álló „sorozata”, ami bizonyos hősök végnapjaira koncentrált (természetesen a fő kontinuitáson kívül). A témában voltak jobb (Hulk), rosszabb (X-Men) és vállalhatatlanul szar (Wolverine) eresztések, de a feladatot nem meglepő módon Garth Ennis oldotta meg a legjobban, aki akkoriban még javában írta 60 részt megélt MAX-os (azaz szigorúan felnőtteknek szóló) Megtorlóját.


Amikor a harmadik világháború nukleáris rakétái repülni kezdenek, az öreg Frank Castle már a Sing Singben csücsül (nem mintha nem lenne mindegy neki: ott legalább egy helyen van az összes szemétláda, még keresnie se kell őket), és várja, hogy benyisson hozzá a börtön szorgalmasan dolgozó kivégzőosztaga (mert azt az állam mégsem engedheti, hogy pont egy rakás elítélt élje túl a világvégét). Egy évvel később egy piti bűnöző társaságában előbújik a fegyház atombunkeréből, és mivel innentől kezdve csak órái vannak hátra a sugárzásnak köszönhetően, el is indul New Yorkba, egy utolsó büntetőtúrára…


A The Endnek ugyebár az volna a lényege, hogy számba vegye az adott karakter legfontosabb tulajdonságait és céljait, és azokból kiindulva eljuttassa őt egy logikus, következetes befejezéshez – és ennek a követelménynek Ennis maradéktalanul eleget tesz. Merthogy ki is Frank Castle? Egy lelkileg rég megnyomorított, megszállott tömeggyilkos, akit az egész világon semmi nem érdekel a bűnözők levadászásán kívül – akár teljes pompájában burjánzik a Föld civilizációja, akár csak üszkös romok maradtak utána, akár 6 milliárd ember él a bolygón, akár csak pár tucat, neki mindegy, a körülmények irrelevánsak. És ez itt a lényeg. Helyezd az X-Ment posztapokaliptikus kulisszák közé, és a csapatot megfosztod céljától (ember-mutáns béke elérése), tedd ugyanezt Pókemberrel, és odavan a hétköznapi problémák és a szuperhőslét ellentéte, amire az egész figura épül. De tedd ugyanezt Frankkel, és nemhogy nem vész el semmi, de ráadásul megkapod a szó minden értelmében vett „végső” Megtorló-történetet.


Ő ugyanis nem alkuszik meg. Puszta kézzel fojt meg egy bűnözőt, még akkor is, ha tudja, hogy az a halálos sugárfertőzés utolsó stádiumában szenved, és úgyis csak percei vannak hátra. Szenvtelen faarccal kaszálja le a bunkerükben „éljük túl a világot” játékot játszó korrupt hatalmasságokat, még akkor is, ha tudja, hogy nagy eséllyel ők az utolsó emberek a földgolyón, és tettével fajirtást követ el. Aki megérett arra, hogy golyót repítsenek a fejébe, annak mennie kell, mindegy, milyen áron, Frank küldetése feltételek nélküli. És ezzel együtt jár egy félig-meddig kimondott, mélyen keserű és cinikus konklúzió is: az emberiség szart se ér. Mi sem nyilvánvalóbb ennél, amikor hősünk áll a magukat balgán megvezetni hagyott milliárdok haláláért felelős fejesek kilyuggatott hullái felett, a posztnukleáris New York közepén, fajtája utolsó élő tagjaként, fegyverrel a kezében. Nincs már senki, akit meg kell büntetnie, ami persze csak azért lehetséges, mert nincsenek már emberek: Frank végre kivágta a világ szövetéből a rákot, ami a családja halálát okozta, feladat teljesítve, jöhet a „happy end” felirat.


A The End tökéletes folytatása/lezárása/kiteljesítése/esszenciája Ennis MAX-os sorozatának. Felejthetetlen, ahogy nem szájbarágós, de a napnál is világosabb módon ítéletet mond az emberiség felett, és ahogy ezzel kapcsolatosan visszavezeti háborgó lelkű hősét a végpontból a kezdetekhez: a záróképen Frank lángolva sétál a Central Park felé „1976”-ban, hogy találkozzon családjával, és „ezúttal megmentse őket”. Az egykori civilizáció utolsó képviselője negyven évig fantoméletet élt, nem csoda, hogy teljes közönnyel viseltetik a jövő iránt. És aki mindezt tökélyre viszi: Richard Corben. Sajátosan torz, még Steve Dillonénél is abszurdabb atmoszférát teremtő stílusa különösen a fináléban hálálja meg magát. Az élete megóvásáért Franknek tartott védőbeszéde végén az egyik nagymenő üzletember szája megnyerőnek és ártatlannak szánt, mégis visszataszítóan groteszk vigyorra görbül (torzul) – ahogy Corben rajzolja meg, olyannak látjuk őt, amilyennek a Megtorló: az emberi civilizáció nukleáris szemétnél is károsabb, hazugságokkal teli, aljas, behízelgő hulladékának. Igen, én is szarrá lőttem volna az agyát.

13 komment

Címkék: 5csillagos képregénykritika post apocalypse

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr861684860

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Is 2010.01.20. 09:51:01

Huh, a leírás alapján lehet, hogy érdemes lenne elolvasni :)

Balakin · http://balakin.blog.hu/ 2010.01.20. 11:07:40

C4a-n sztem fennvolt vagy még van is honosítva. A rajza néhol nekem nem tetszett annyira viszont olyan hangulatot hozott, hogy egy hétig napfényt se akartam látni. Nagyon ottvan! Zseniális!

Oidipus Prime · http://oidipusprime.blog.hu/ 2010.01.20. 11:25:13

Richard Corben, nyamnyamnyam. Őt szeretem nagyon. volt egy háromrészes H.P.Lovecraft novellákból készült mini is tőle. Ajánlom mindenkinek. Meg az aktuális Hellboy one shot-ot is ő tolja. Nagyon egyedi stílusa van, nem tudnám eldönteni miért tetszik igazán, hiszen végül is annyira nem szépek a hátterek, az emberi alakok pedig kifejezetten torzak, mégis az összhatásban van valami ami miatt kedves a szemnek.
Ha már online magyarosító oldalak akkor témába vágó: co.tlof.hu-n a HOMBRE című tökéletes, elemi erejű, hihetetlen posztapokaliptikus képregényt!!! Ha arról nem írtok nem is lehet komolyan venni ezt az egészet. Az egyik legjobb comic amit életemben olvastam, pedig jó pár százon túl vagyok már.

A. B. Normal 2010.01.20. 11:50:59

Az a folyt azért malyd remélhetőleg megváltoztatlya az alaklyát.

vilaghalo 2010.01.20. 12:03:27

ez egy perfekt kis kepregeny, nagyon szerettem. aki meg Richard Corbent nem szereti, az Rob Liefeld rajongo.

Santito · http://geekz.blog.hu 2010.01.20. 12:46:18

@Oidipus Prime:
Még most megnyugtatnék mindenkit, hogy lesz Hombre...

Gulandro 2010.01.20. 18:18:09

Zseniális, kár hogy nem találok seedet hozzá.

v_lad 2010.01.20. 21:29:44

Nekem is sikerült annó végignyálaznom, nagyon bejött a hangulat, és a sárgás narancsos színvilág. Persze nekem a Punisher a gyengém egyébként is....Még a Thomas Jane féle első filmet is kedvelem valamennyire.

Gulandro 2010.01.20. 21:57:07

@v_lad: az sajnos a második film...

Balakin · http://balakin.blog.hu/ 2010.01.21. 11:10:05

mér sajnos? szerintem a Lundgrenes még jobb is volt mint a Jane-es...

v_lad 2010.01.21. 21:00:31

@Gulandro: Jaj tényleg.

Múltkor megszereztem az eredeti Louis Gasset jr. - ös, Dolph-os változatot. Hát volt benne pár kemény jelenet. Főleg a yakuza főhadiszálás területén játszódó leszámolás, meg a gonosz gengszter apuka aki majdnem szájba lőtte magát a fiáért. Nem volt olyan rossz.

Rusznyák Csaba 2010.01.22. 10:23:31

@Balakin: maradjunk annyiban, hogy mindkettő retekszar:) Viszont a legutóbbi nekem tetszett, és eleve, Stevenson tízszer olyan jó Megtorló, mint Lundgren és Jane együttvéve.