Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

2009 legjobb filmjei

2010.01.01. 00:00 Geekblog

 

 

 

 

 

 

TOP10 - Olorin:

Pocsék egy év volt. Tavaly ilyenkor csak meglehetős nehézséggel tudtam volna leszűkíteni 10-re a legjobbak listáját, most viszont alaposan megizzadtam, mire összekapartam ezt a mennyiséget. Még úgy is, hogy kicsit csaltam, és 2009-esnek vettem azt is, aminek a világpremierje volt idén, és azt is, aminek csak a hazai. A 10 közül talán (talán!) négy szerepel „teljes joggal” a listán (sorrend nincs).

AZ ÁRVA (Orphan)
Megszámlálni is nehéz, hogy hányadik „gonosz gyerek” film ez, de vagy én vagyok a kelleténél elfogultabb a témában (legutóbb a 2008-as The Children is pokoli jól elszórakoztatott), vagy még mindig tényleg van benne spiritusz. Szépen felépített cselekmény, feszültségteljes horrorszcénák és korrekt csavar a végére. Esther meg ijesztő kis ribanc, na.

BECSTELEN BRIGANTYK (Inglourious Basterds)
Ez az egyik film, amit minden lelkiismeret-furdalás nélkül írhattam fel a listára (aztán meglátjuk, ez a mondat túléli-e a főszerkesztői cenzúrát). Benne van minden, amiért szeretjük Tarantinót (minek soroljam?), az elevenen lángoló nácikra a mozivászonról lezúduló hisztérikus kacaj pedig az év egyik legfaszább pillanata. Égj, náci, égj!

A BOMBASZAKÉRTŐ (The Hurt Locker)
Szintén: ha valami megérdemelten van a listán, akkor az ez. A világ legtökösebb női direktora a háborúról mesél, de nem a megszokott módon. Nem lobog peckesen az amerikai zászló, nem zengi magasztos zene a hős katonák dicsőségét, viszont két lassított robbanás közt elmerülhetünk egy bombaszakértő ijesztően üres lelkében: a háború addiktív.

DISTRICT 9
Neill Blomkamp előtt még nagy karrier áll: aki legelső filmjében zökkenőmentesen, sőt, élvezetesen képes átmenni áldokumentumból személyes drámába, abból pedig falszaggató akcióba, arra érdemes odafigyelni. A tökéletes technikai megvalósítás és az afrikai allegória már szinte csak ráadás. Nem hibátlan ugyan, de még így is kiütette az Avatart (11. helyezett).

ENGEDJ BE (Låt den rätte komma in)
Kétségkívül az elmúlt évek egyik legeredetibb horrorja, még ha nem is 100%-ig horror. Csodálatos, késsel vágható skandináv atmoszféra, remek színészek, fantasztikus érzékenységgel ábrázolt kapcsolatrendszerek, az agyba beégő befejezés. Tomas Alfredson elvileg vámpírtörténetet készített, de filmje emberibb, mint a legtöbb, realitás talaján mozgó dráma.

HAJRÁ, BOLDOGSÁG!(Happy-Go-Lucky)
2009 Amélie-ét Poppynak hívják: határtalan, sőt, feltétel nélküli, már-már krónikus jókedv és optimizmus, ami ráragad a nézőre is, és úgy jön ki a moziból, hogy még másnap is bájgúnár vigyor ül a képén, amikor a főnöke vörös fejjel ordít vele, amiért nem végzi a munkáját. Sok ilyen kéne. A világ egyik legédesebb filmje.

KUTYAHÁZ (Doghouse)
Mi lesz abból, ha őstahó, hímsoviniszta disznók szex eszközre (értsd: punci) éhes csoportja kiköt egy kb. fél utcából álló, röhejesen kicsi faluban, amiben minden nő baromi éhes zombivá vált, és már az összes helyi férfit lemészárolta? Az év legmulatságosabb és legbűnösebb szórakozása, az.

A LÁTOGATÓ
(The Visitor)
Csendes, kedves, szomorú és főleg, mélyen realisztikus dráma hétköznapi emberekről, akiket a bolond világ hoz össze, majd választ szét, annak ellenére, hogy végre megtanulják elfogadni és szeretni egymást. Thomas McCarthy sallangok és sztereotípiák nélkül beszél fehérekről, afrikaiakról és arabokról, nameg a zenéről, ami összeköti őket. Egyszerűen szép.

MÁSNAPOSOK (The Hangover)
Most mondjam, hogy Zach Galifianakis és Carloska kettőse önmagában zsebre vágta az év összes vígjátékát? És mennyire hiányzott már ebben a műfajban egy intelligens forgatókönyv, ami nem csak a következő poénig gondolkodik előre… Nagyon szépen felépített, következetes, ötletes, pompás színészgárdával megtámogatott komédia. A legjobb Apatow-film, amihez semmi köze nem volt Apatow-nak.

TRANSZ-SZIBÉRIA (Transsiberian)
Mindenki A gépésztől volt hasra esve, pedig Brad Anderson tud jobbat is. A Transz-Szibéria az év legelegánsabb thrillere: nem hivalkodó, nem trendi, és nem akar világot váltani se – viszont visszafogottan, lassan és biztosan bontakozik ki, ügyesek a karakterei és a köztük felmerülő bizalmi kérdések, és szépen csúcsosodik ki egy feszült fináléban.

+THE CAT PIANO
És egy rövidfilm ráadásnak: stílusos, eredeti, gyönyörű, ötletes, hátborzongató és eszméletlenül hangulatos horror-fantasy noir. A fenti mezőny nagy részét erőlködés nélkül kenterbe veri.
 

TOP10 - Parraghramma.:

Idén láttam két jó anyás filmet (Madeo, Vinyan), meg két jó rossznőset (Thirst, Anticrist), egy jó Kaufman debütálást (Synecdoche, New York), és van egy olyan megérzésem, hogy ha lett volna időm rájuk, minden bizonnyal az Up!, a Tokyo Sonata, a Possessed, az Un Prophète és az Inglourious Basterds is teljes joggal pöffeszkedne itt. Ez a féllegitim lakonizmus, ez van mostan, posztba fundált, kommentgeneráló cirkumdáció helyett. Szerintetek nektek erről mi a véleményetek?
  

TOP10 - ringsider:

Na jó, egész évben nem láttam összesen 100 filmet, úgyhogy ha idén Geek-hez méltatlan magatartás miatt picsánrugásba részesítenétek, akkor se szólhatnék egy kurva szót se! Úgyhogy fogom magam, és egy igen rövid toplistával elkullogok, hogy aztán szentül megfogadjam, hogy majd 2010-ben...

 

A PANKRÁTOR (The Wrestler, USA, Daren Aronofsky)
A BOMBASZAKÉRTŐ (The Hurt Locker, USA, Kathryn Bigelow)
MOON (UK, Duncan Jones)
MOTHER (Madeo, Dél-Korea, Bong Joon-ho)
VENGEANCE (Hongkong, Johnnie To) 

„Szemben a fősodorral" különdíj:
TÖRVÉNYTISZTELŐ POLGÁR (Law Abiding Citizen, USA, F. Gary Gray)

„Budapesten is lehet filmet forgatni" különdíj:
POLIGAMY (magyar, Orosz Dénes)
 

TOP10 - wurlitzer:

Átnyálaztam magam a mozipremierek listáján, kijegyzeteltem belőle az emlékezetes filmélményeket, valamint pótoltam a kínos hiányosságokat. Mikor ezzel mind megvoltam, rá kellett jönnöm, hogy nehezebb lesz toplistát készíteni, mint hittem. Gyenge évjáratnak bizonyult a tavalyi. Ha az előző évek termésével kellene versenyezniük 2009 filmjeinek - egy vagy esetleg kettő kivételével - esélyük sem lenne az élmezőnybe kerülni. Keserű szájíz nincsen: nem készülhet minden évben egy Nem vénnek való vidék, valamint egy Durr, durr és csók szintű meglepetéssel azért tudott szolgálni a múlt év is. A kvalifikációról annyit, hogy az '09-es világpremierek közül válogattam, így néhány, hazánkban tetemes késéssel bemutatott filmet nem vettem figyelembe. Emiatt esett ki a rostán a Gomorra, a Baader-Meinhof Komplex, vagy a Gettómilliomos. Ha készítettem volna 2008-as listát, ezek az alkotások valószínűleg szerepeltek volna rajta. A Varga Katalin, a Fantastic Mr. Fox és esetleg a Road, előzetes várakozásaim alapján még átrendezhetik a sorrendet, de az említett filmek megtekintésére sajnos csak jövőre lesz lehetőségem.

10. KÖZELLENSÉGEK (Public Enemies)

Sosem szívleltem Michael Mann ún. profizmusát, mivel az számomra személytelennek hatott. Hogy a Közellenségek mégis megcsípte a lista legvégét, az azért lehet, mert Mann olyan témát választott, amely passzolt rideg stílusához. Nem a valódi Dillingert próbálta bemutatni, hanem a legendát. Kedvencem az a jelenet, amikor Dillinger bent ül a filmszínházban és érzelmileg azonosul a kétdimenziós mozihőssel. Ezek után érthető, miért olyan kimódolt a románca Billie Frechette-tel és miért olyan papírízűek a párbeszédek. Az akciójelenetek - Mann erőssége - az év legjobbjai közé tartoznak. Látványos és üres film, de van oka üresnek lenni. Fedora kalap és Thompson géppisztoly, ez itt a lényeg, a külsőségek.

9. AHOL A VADAK VÁRNAK (Where the Wild Things Are)

Hogy ki ennek a filmnek a célközönsége, az talány számomra. Gyerekeknek túl lehangoló és depresszív, felnőtteket pedig nem hiszem, hogy túlzottan érdekelné egy gyerek és hat, többségében súlyos neurotikus tüneteket produkáló szőrmók játszadozása. Gyermeklelkű felnőttek? Talán, de még ez is túlontúl tág kategória, hiszen hiába menekül a gyerek képzelőereje segítségével a szőrmókok társaságába, a játék csak ideig-óráig felhőtlen, a széthúzás, az irigység, a fájdalom ott is megjelenik, csakúgy, mint a valóságban. Kegyetlen film: azt sulykolja belénk, hogy békéljünk meg aktuális helyzetünkkel. Gyermeklelkű felnőtteknek, akik szeretik nyomasztó mesékkel ostorozni magukat. És úgy látszik én is ebbe a kategóriába tartozom, mivel 2009 legjobbjai közé válogattam Spike Jonze játékfilmjét.

8. HARRY BROWN

Harry Brown London egyik lepattantabb környékén lakik. Az ott uralkodó állapotok megismeréséhez ajánlom tanulmányozni az Arctic Monkeys View in the Afternoon című számához, valamint a Justice, Stress című számához készült klipeket. Harry Brownnak az őt ért tragédiák és megaláztatások következtében eldurran az agya, felrúgja a társadalmi szerződést és saját kezébe veszi az igazságszolgáltatás gyakorlását. Harry Brown a Bosszúvágy-sorozat mintájára készült vigilante film, vagy másként fogalmazva: kortárs környezetbe emelt western. A fő indok, amiért bekerült az év végi összesítésébe, az a főszereplőt alakító színészlegenda: Michael Caine. Aki emlékszik arra a legendás jelenetre az Öld meg Carterből, amikor egy szál puskában teremt rendet a téglaház előtt, az tudja miről beszélek. Ahogy Clint Eastwoodnak a Gran Torino, úgy Michael Caine-nek a Harry Brown adta meg a lehetőséget a jutalomjátékra. Caine még egyszer megmutathatja, hogy ő a munkásosztály hőse, aki szétcsap a lakótelepet terrorizáló suhancok között.

7. POKOLBA TASZÍTVA (Drag Me to Hell)

Oldskool horror magyar felmenőkkel rendelkező boszorkánnyal, sok gusztustalansággal, és egy tündéri, de a nehéz pillanatokban határozott főhősnővel. Sam Raimi tökéletesen ráérzett arra, hogy hiánycikk manapság a hagyományos horror, amiben tobzódnak az undorító túlvilági lények, átkok repkednek és minden út a temetőbe vezet. Mindezt azért még nyakon öntötte egy jó adag fekete humorral, hogy eleget tegyen a posztmodern éra kívánalmainak. Ha úgy alakul, hogy gyors szórakozásra van szükségem, az ezévi filmtermésből biztos hogy a Pokolba taszítvát helyezem a lejátszóba.

6. DISTRICT 9

Sok szépet irtak már a District 9-ról: okos társadalomkritika, kevés pénzből meggyőző látványvilág, az áldokumentumfilm és az akciófilm eszköztárának kreatív vegyítése. Nekem a kedvenc ötletem a filmből mégis az, hogy az idegen űrhajó végre nem a Keleti vagy a Nyugati Part nagyvárosai felett áll meg, hanem Johannesburg egén parkol le. Ez a - számomra legalábbis - egzotikus helyszín frissességet kölcsönöz a filmnek. A Halálos fegyver 2-nek is jót tett, hogy a gonoszok Dél Afrikai-i "árják" voltak. Az angol Dél Afrika-i dialektusa egyébként is a gyengém: volt szerencsém egyszer egy fokvárosi lánnyal biliárdozni, és ahhoz, hogy beleszeressek, annyi kellett, hogy megszólaljon. Ha lesz második rész, remélem tizenkilencre lapot kérnek az alkotók és bolygónk olyan eldugott szegletébe küldik az idegen űrhajót, mint amilyen Budapest.

5. THE BAD LIEUTENANT: PORT OF CALL – NEW ORLEANS

Werner Herzoghoz hasonlóan, én sem láttam az eredetit, így nem tudtam rákészülni arra a sokkra, amit a német rendező verziójának a megtekintése okozott. Terence McDonagh rendőrtiszt a nap huszonnégy óráját illegálisan elkobzott drogok okozta delíriumban tölti, hátfájását enyhítendő. Tetteivel új dimenzióba emeli a hivatali visszaélés fogalmát. Felerészben kínos, felerészben zseniális jelenetek váltogatják egymást, hüledeztem, feszengtem, nevettem, és egyszerűen nem tudtam értelmezni a látottakat. Herzog tényleg ezeket a zavarodott reakciókat akarta kiváltani a nézőből? Maradjunk annyiban, hogy a Bad Lieutenant egy dadaista zsarufilm, amiben indokolatlan gyakorisággal tünedeznek fel különféle halak és leguánok, valamint az év vígjátéka, még akkor is, ha nem vagyok biztos benne, hogy vígjátéknak készült.

4. A PRÓFÉTA (Un prophète)

Lassan, ráérősen építkező karriertörténet egy arab fiúról, aki 17 éves korában rács mögé kerül. A helyzet pikantériája, hogy az egyébként tehetséges srác a börtönben találja meg a számítását és több év szívós munkájával küzdi fel magát a hierarchikus létrán. Hideg színekkel operáló, a börtönéletet a maga meztelen valóságában bemutató és mégis mélyen humánus alkotás a Próféta. Távolságtartó szeretettel követi hősét és nem ítéli el tetteiért. Ilyen filmet rendezett volna Martin Scorsese, ha a New York-i Little Italy helyett a Marseille-i arabnegyedben nőtt volna fel. Úgy kellenek manapság az ilyen nagyívű narratívával rendelkező drámák, mint egy falat kenyér. És ki tudja, lehet hogy tényleg van valami profétikus a filmben Franciaország jövőjét illetően.

3. SIN NOMBRE

Egyszerű életfilozófiával rendelkezem, ha nincs pénzem, filmeket nézek, ha van pénzem, utazom. A Sin Nombréra azért figyeltem fel, mert olyan – nálam sokkal bátrabb – emberekről szól, akik úgy utaznak, hogy közben nincs pénzük. Az apa sok-sok év után hazatér, hogy magával vigye két gyermekét az Egyesült Államokba. Az utazás Hondurasból indul, Mexikót egy tehervonat tetején szelik át, ahol összetűzésbe kerülnek egy helyi bűnbanda vezetőjével. A road movie és a thriller tökéletes ötvözete a Sin Nombre, amelyben legalább három filmre való ötlet van elrejtve. Felsejlik a mexikói bandák kegyetlen belső világa (Isten városa), a bevándorlók küzdelme egy jobb életért (Melquiades Estrada három temetése), és a buja, élénk színekben pompázó mexikói táj (A vulkán alatt). A figyelem azonban sosem távolodik el túlzottan a menekülni kényszerülő, kiugrott bandatagról és a menet közben hozzácsapódó tinédzserlányról. Kettejük nehezen kibontakozó, bizonytalan színezetű kapcsolatának az ábrázolása a legmegejtőbb pillanatok közé tartozott, amit ebben az évben filmen láttam. Elsőfilmestől (Cary Fukunaga) szokatlanul magabiztos és koncentrált alkotás a Sin Nombre. Az év meglepetése számomra.

2. BECSTELEN BRIGANTYK (Inglourious Basterds)

Emlékszem, miután kijöttem a moziból, és utána még sokáig, kizárólag szuperlatívuszokban tudtam beszélni Tarantino legújabb filmjéről. Mostanra azért felocsúdtam az eufóriából. Éppen annyira, hogy a Becstelen Brigantyk visszaszoruljon a második helyre. A széteső epizódikus szerkezet miatt inkább öt egymáshoz lazán kapcsolodó rövidfilmként működik számomra a Brigantyk, amelyből az első (Once upon a time... in the Nazi-Occupied France) és a negyedik (Operation Kino) viszonylatában tudok egyetérteni Aldo Raine/Quentin Tarantino filmvégi, alkotását mesterműnek kikiáltó megjegyzésével. Az előbb említett két fejezetet akár külön-külön is megnézném moziban. Szurkolni fogok, hogy megkapja az Oscart Christoph Waltz, neki majdnem sikerült egyben tartania ezt a csodálatos film-szörnyeteget.

1. A BOMBASZAKÉRTŐ (The Hurt Locker)

A vietnami háború egyetlen pozitív hozadéka, hogy az amerikai filmgyártás egy teljes évtizedére rányomta a bélyegét, számos mesterművet eredményezve. Az iraki háború esetében ezidáig nem beszélhettünk ilyen hatásról. Ez a sajnálatos tendencia változott meg a Bombaszakértő feltűnésével. Ismét egy film, amely hitelesen és szenvtelenül vall a háborúban rejlő nagy ellentmondásról, arról, hogyha ez az egész maga a borzalom, akkor hogyan lehet egyúttal vonzó is. Nyers erő, következetesen végigvitt koncepció és egységes látásmód jellemzi a Bombaszakértőt. Egy pillanatra sem enged a szorításából, a töltényhüvely lassított koppanásán kívül egy másodpercnyi felesleg nincs benne. Adja az ég, hogy ez a filmélmény megmaradjon egy rémisztően valósághű rémálomnak és ne kelljen a való életben megtapasztalnom. Bár most, hogy eszembe jutott a adrenalinbombaként funkcionáló utolsó jelenet, már nem vagyok benne biztos, hogy tényleg ezt akarom.
 


TOP 10 - Beyonder

Ahogy
tavaly(előtt), most is azokból a filmekből válogattam, amelyeket idén (vagyis: tavaly) láttam először (moziban vagy fesztiválon), függetlenül attól, hogy 2009-ben vagy 2008-ban készültek. Ezúttal viszont csak és kizárólag a műfaji filmek játszanak.


10. – The Beast Stalker
Nem merném állítani, hogy Dante Lam thrillere hibátlan, de utólag visszagondolva, ebben az évben egyetlen másik film fináléja alatt sem izzadt ennyire a tenyerem. Feszes és kellően csavaros sztori, a hongkongi zsarufilmek legszebb hagyományait követő akciójelenetek, és egy nagyon ügyesen kidolgozott főgonosz-karakter – ennél több nem is kell.

9. - Egy kis gubanc
Az év legjobb politikai szatírája, naná, hogy Angliából. Minden további kommentár helyett tessék rákattintani
erre a rövid részletre, amelyben Malcolm Tucker kommunikációs guru tart eligazítást, sajátos stílusában. (Sajnos ez a film angolon kívül más nyelven értékel- és érthetetlen.)

8. Az informátor!
Adott egy (igaz) történet, amelyből a rendezők 99%-a drámát csinálna. Steven Soderbergh vígjátékot rendez. Pontosabban szatírát, ahol egészen az utolsó harmadik nem is tudjuk, min kellene nevetnünk Matt Damon bajszán kívül. Teljesen helytálló a plakátra írt HIHETETLEN! felirat, csak nem arra vonatkozik, amire gondolunk.

7. The Brothers Bloom - Szélhámos fivérek
Rian Johnson alaposan meglephette azokat, akik a Brick középiskolás neo-noir-ja után hasonló hangvételű folytatást vártak. A Brothers Bloom olyan, mintha Wes Anderson szélhámosfilmet forgatott volna Coenék és Charlie Kaufman közös forgatókönyvéből. Na annyira azért nem jó, de ügyesen eljátszik a műfajjal és a nézővel.

6. Watchmen: Az őrzők
Egy adaptálhatatlan képregény-klasszikust úgy adaptálni, hogy legalább a történet, a karakterek, és a látvány stimmel, még akkor is dicséretes, ha az eredeti szellemiségét nem sikerült érzékeltetni. (És akkor a 215 perces Ultimate Cut-ot még nem is láttam.)

5. Az üldöző
Aki ismeri a koreai filmes iskolát, az nem lepődik meg azon, ha egy sorozatgyilkosos thriller alatt dől a nézőtér a röhögéstől. Az egyik pillanatban. A másikban pedig a karfát markolja, a végén meg ledöbbenve áll fel a székből: „hogy merték ezt megcsinálni?” Így.

4. District 9
Az évtized talán legjobb akció sci-fi-je, pedig papíron nagyon zavaros: áldokunak indul, majd miután ezt a rendező megunja, átmegy lövöldözős konzoljátékba. És mégis működik,
jobban, mint a trillió dollárból készített, szintén az elnyomás, a kolonizáció és az asszimiláció témáját taglaló Avatar.

3. A proféta
Hibátlanul megcsinált, hiteles(nek tűnő) börtönfilm, arról, hogy lesz egy senkiből valaki. Helyén van benne minden jelenet, mondat és gesztus. Nincs benne semmilyen meglepetés, hiányoznak a technikai vagy történetvezetési flik-flakok – pontosan az, aminek látszik.

2. Becstelen Brigantyk
Messze nem ez Tarantino mestermunkája, de majdnem olyan jó, mint a Kill Bill.


1. Crank 2 - Magasfeszültség
Mélységesen szégyellem (tényleg!) de 2009-ben én ezen a filmen szórakoztam a legjobban. És bármennyire szeretném, nem tudom szavakba önteni az élményt.

65 komment

Címkék: toplista top 2009

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr101635097

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vilaghalo 2010.01.01. 02:20:43

nalam is a crank 2 a top, tok jo! basterds kozvetlenul utana, stimmt.

buek mindenkinek!

Oidipus Prime · http://oidipusprime.blog.hu/ 2010.01.01. 12:41:36

Én az Avatart mindenképpen felírnám elsőnek. Gyönyörű film, Basterds, District9, Watchmen, ezek stimm a többit meg nem tom.

Escobar888 2010.01.01. 13:42:59

A DISTRICT 9 olyan ritka rossz film amit nem is lehet szavakba önteni.
Az elmúlt évek egyik leggyengébb produkciója.

Ezzel szemben a Becstelen Brigantik pedig az egyik legjobb az elmúlt évek kínálatából.

nyuszisz 2010.01.01. 13:43:22

Nálam az Antichrist és Az irányítás határai a két legjobb 2009-es film.

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2010.01.01. 13:51:04

Basterds ---> egyszeruen nem tudtam vegignezni annyira vontatott volt.

District 9 ---> unalmas tarsadalom kritika scifibe csomagolva. A szin vilagtol meg szo szerint rosszul voltam a film vegere.

Avatar ---> szeretem a kek szineket. Unalmas tarsadalom (emberiseg) kritika kepzelt vilagba csomagolva.

bolhaplaza.hu 2010.01.01. 14:06:09

Avatar 3D-ben és a Becstelen Briganti!

isti86 2010.01.01. 14:06:26

Engedj be számomra egyértelműen a no1. Műfajtól függetlenül. Kötelező.

Blogerovac 2010.01.01. 14:13:04

A Becstelen Brigantikhoz muszáj hozzászolnom, mivel tulajdonképpen egy csalódás volt.

A témához, hangulathoz nem illő, már-már önparódiába hajló Brad Pit formálta alak és a helyenként teljesen rossz zeneválasztás alaposan odacsapott a filmélménynek.

Ugyanakor jó alapsztori, kissé elbaltázott forgatókönyvvel, de egy-egy hosszabb dialóg nagyon ütött. Persze én talán egy jó Tarantino filmet sem tudok mondani (nem vagyok egy kifejezett mainstreamer ;), a Kill Bill I-ről például konkrétan ki akartam jönni moziban, csak a barátnőm tartott vissza :)), így azt is mondhatjuk, hogy nekem ennek a fickónak a stílusa nem nagyon fekszik. Szóval első 10-be semmiképp, bár valóban nehéz összeszedi azt a 10-t.

A Másnaposokat már a bemutató alapján a gagyi kategóriába soroltam, de persze mivel nem láttam, így ez nem korrekt. Lehet, egyszer adok neki egy esélyt.

Meg ahogy elnézem a listát, nem sok tartalmas dolgot sikerült találni. De hát nem vagyunk egyformák.

==T== 2010.01.01. 14:15:27

Terminator Salvation rendezői változat.

A Star Trek is jó.

Lasombra 2010.01.01. 14:25:15

az Engedj be tényleg nagyon ott van, de 2008-as. :)
a Másnaposokban meg akkora tátongó plot hole van, mint a Grand Canyon, és pont a következetessége lett kiemelve. amúgy tényleg vicces. pont másnaposan néztem haverokkal.

végülis mindegy, szerintem nagyon is jó volt a 2009 filmfelhozatalban.

búék

Escobar888 2010.01.01. 14:40:28

@Blogerovac:
A másnaposok egyáltalán nem olyan jó mint ahogy azt sokan mondják. Jól látod egy igazán gagyi vígjáték, tele gyenge poénokkal. Néhol fel fel nevet az ember, de sokkal több volt a sztoriban.

Viszont, ha Tarantino neked nem tetszik akkor nem csoda, hogy a Becstelenek se tetszett. Van ilyen.
Ettől az még a maga helyén egy kiváló alkotás.

kamasuka 2010.01.01. 14:44:53

Rakat 2008as film 2009ben ...

Ilyen alapon a Taken is listás kéne, hogy legyen.

Vékony Gábor 2010.01.01. 14:53:04

A listákat inkább nem vitatom (bár a válogatás szempontjait lehetne egységesíteni, mert így tkp. bármit be lehet tenni, mert vagy idén készült, vagy idén mutatták be nálunk vagy egy fesztiválon, vagy valaki idén látta), de néhány nagy hiányzót azért érdemes megemlíteni: Gomorra, Gran Torino, JCVD, Az osztály, A szabadság útjai, Mary és Max.

AnarchoAteista 2010.01.01. 15:56:31

Hát szóval a Brigantyk nagyon érett film volt Tarantinótól, a náci bácsi dialógusait élvezet végignézni. A District 9 következetlen film volt (egyszer csak eltűnt a dokumentarista jelleg), de ettől függetlenül jó sci-fi volt, sajnos aktuálpolitikai felhangokkal (idegenek=buta fekák, le kell papírozni egy ocsmány kitelepítést manapság, stb), a Moon ellentétben az örök témát, a megtévesztést és a manipulációt veszi sorra (az ilyen filmeknél gondolkodik el az ember, hogy vajon tényleg ez van???). Lars von Trier Antikrisztusa nálam nagyon kiverte a biztosítékot, a DVD-t összetörtem, annyira provokatív volt. A másnaposok egy igazi fércmunka, manapság nem kizárt, hogy összehugyozd magad a kanapédon, filmnézés közben. A Gran Torino nagyon szívhezszóló, ún. "aranyos film volt" (akárcsak az Up!), az Avatar csillivilli környezetvédelmi meséjét még nem láttam, de szerintem epilepsziát kapok majd a színkavalkádtól. Gyenge év volt valóban.

Hanula Zsolt 2010.01.01. 16:10:05

én három napja néztem meg 2009 szerintem egyik legfantasztiksuabb filmjét, a 9 című animációt, Tim Burton a producer. Lefagytam tőle. Bár rövid, 76 perc. Magyar bemutatónak se híre se hamva

sumo · http://sumo.4242.hu 2010.01.01. 16:10:55

még szerencse, hogy ez csak szubjektív lista:)

Martian (törölt) 2010.01.01. 17:10:46

@==T==: A Star Trek is jó.

Ilyen slamposan összerakott sztori még nem volt a Star Trek univerzumban... ezt a kamerarángatós "élmények" sem tudják helyrehozni.
Viszont a Star Trek alterego szereplők jók voltak.

untermensch (törölt) 2010.01.01. 17:28:52

ez a poszt így, ahogy van, simán kikerülhetne a modorosra. minden sorát dőlt betűvel szednék.
iszonyú feminin, ahogy írsz.

nadivereb 2010.01.01. 17:53:29

Avatar, magasan. Ezután Brigantyk, Másnaposok, Distict9, esetleg még a Public Enemies.

virtualdog 2010.01.01. 18:21:05

Remélem csak azért nem kaptunk még eddig olvasói toplistákat, mert mindenki a szilvesztert heveri ki! :)

Addig is köszönöm kollegáimnak a tippeket, van mit pótolni bőven (mindig van...).

doktor.dikhed 2010.01.01. 18:40:34

"Mindenki A gépésztől volt hasra esve, pedig Brad Anderson tud jobbat is."

Kár, hogy még nem mutatta meg. A Gépész mestermű. A végén az ember rájön, hogy szinte minden egyes jelenet elvontan, vagy néha egészen egyértelműen utalt a végkifejletre. Tökéletesen megkomponált film. A Transzszibéria viszont csak egy thriller. Hangulatos, szépen fényképezett, de semmi több.

A Harry Brown nagy film, az én listámon is rajta lenne, annak ellenére is, hogy a befejezés kicsit üres. Elég sok magánéleti és társadalmi problémát felvázol, a végén viszont egyiknek sincs igazi lezárása.

Az üldöző megemlítésének örülök, mert remek film, ahol az európai embernek a szokásostól eltérő egyben szórakoztató is. Bár az is igaz, hogy a Memories of Murder színvonalát azért nem hozta.

Én a Pontypoolt még megemlíteném, mert 2009-ben jelent meg itthon. Az egyik legjobb, legfeszültebb zombifilm, amit láttam, annak ellenére, hogy egy rádió stúdiójában játszódik az egész. Ráadásul a zombivírusra van egy nagyon jó, eredeti ötlete. Persze, csak eredeti nyelven ajánlott.

sanyix 2010.01.01. 18:48:59

district 9: unalmas bugyuta történet, undorító színvilág, szar poénok tényleg olyan sírósan szarok, burkolt ráááászistázás mellett büdösniggerezés(jó kis ellenmondás),
(majdnem kikapcsoltam)

avatar ugyanez techdemóként: az utóbbi ellentmondás nélkül (csak sima rááászistázás van benne), a szamáremberek látványától rögtön röhögnöm kell, mint a lebegő földdaraboktól is.
(ebből a trailer is bőven sok volt)

mind2 agyonhypeolt komzumidióta film, (kb darab szar rózsaszín(kék) csillogó cukormázba csomagolva)).

public enemies nem volt rossz, de valami hiányzott belőle, többit még nem láttam.

agyvihar · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.01.01. 19:14:59

A District 9 messze nem mestermű, de a rossz filmtől azért elég messze áll.

Alf (törölt) 2010.01.01. 20:25:47

gondolom a listaösszeírók torrentezték az avatart...

és z csak 3dben jó, úgy viszont naon

steflac 2010.01.01. 20:34:10

Még a következőket betenné jó előre:
- The invention of lying, hihetetlen nagy film!www.imdb.com/title/tt1058017/
- The blinde side, engem meglepett. www.imdb.com/title/tt0878804/
- Megtört ölelések, lehet h csak Czur miatt :) www.imdb.com/title/tt0913425/
- Five minutes of heaven, a brutális izgalma miatt www.imdb.com/title/tt1238291/
- és ugyanezért a The damned united is nagyon bejött www.imdb.com/title/tt1226271/

Moon és a Próféta döbbenet jók, Disctict 9 nekem bejött, végre valami különleges, bár a felétől tényleg laposodik erősen, más most hirtelen nem ugrik be, de tutira voltak még jó dobások év elején is!

A listákkal meg részben egyetértek, részben pedig nem :) BÚÉK!

adrfst 2010.01.01. 20:48:50

Nálam a tavalyi legjobb film a District 9. Sok hibája van, de egy egészen új stílust hozott a mozikba.
A második a Paranormal Activity. Bár ezt lehet, még nem is mutatták be itthon.

kelta 2010.01.01. 21:37:29

Nekem idén ezek tetszettek a legjobban:
1. Zombieland
2. District 9
3. Másnaposok
4. Becstelen brygantik
5. Képlet

martinriggs 2010.01.02. 10:46:19

@Escobar888: azért a District szerintem nem annyíra gáz, viszont a Tarantino visszatérését egykori önmagához jelentő Brigantik számomra is az utóbbi évek(hosszú-hosszú évek)egyik legerőssebb dobogós helyezetje.

LajosPataki · http://lajospataki.com 2010.01.02. 13:19:08

A District 9 eros dobogos szerintem is. A Basterds talan tulsgosan is a karakterekre lett epitve de ettol meg szinten dobogos. A Zombieland konnyu, szorakoztato kis mozi volt. A Hangover eleg silany lett minimal poenokkal. A Crank maniat egyszeruen nem ertem. Meg sok a potolnivalo (Avatar, Orphan, Locker, Antichrist stb) ezert nalam meg nincs toplista.
Eros volt az ev animacioban is. Ice Age III roppant szorakoztato. A 9 zsenialis. A Coraline nagyon aranyos es az Up is nagyon jo.

Rusznyák Csaba 2010.01.02. 13:58:26

@capture3: A 9 jól nézett ki, 'oszt annyi. Csalódás volt, ahogy az Up is. Lehet kövezni, de az animációsok közül én messze a Derült égből fasírton szórakoztam a legjobban:)

martinriggs 2010.01.02. 15:30:49

@capture3: nálam inkább csak "tejjel és cukorral"kategória volt a District de a Becstelen Brigantik(már csak azért sem írom le rendesen, ahogy kell) ketdő jelenetét, azt a dermesztő légkört árasztó dialógust, valamint a mulatóban lezajlott, remekül felépített jelenetet amely bármenyíre hihetetlen de egy mexican standoff-val végződik...nos ezeket nem fogom elfelejteni egy jó darabig.A Derült égből fasírt-ra meg kíváncsi lettem.Az UP-ot még nem láttam, de nem vagyok oda az digitális animációs moviekért.Talán a Hihetetlen Család volt az utolső műfaji alkotás amit láttam, az jó régen volt...

LajosPataki · http://lajospataki.com 2010.01.02. 16:47:13

@Olorin: Igaz, a 9 erossege inkabb a minoseg, nem vitatom. Az UP-ban van vmifele lassusag amit nagyon szerettem... De a lenyeg, hogy adtal egy jo tippet, mert en nagyon birom az animaciot.

LajosPataki · http://lajospataki.com 2010.01.02. 16:59:47

@martinriggs: Azert a kezdo jelenetert kulon koszonet Tarantinonak es C. Waltz-nak :D Azonban Tarantinonak meg nyirbalnia kellett volna kicsit a karaktereket (mint ahogyan azt mar jo ideje tette), hogy ne vesszen el teljesen a tortenet.
Es egyaltalan nem hihetetlen az a stand off, hiszen az :)

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2010.01.02. 17:11:55

ANTICHRIST
ORPHAN
MOTHER
HURT LOCKER
VENGEANCE
THE HOUSE OF THE DEVIL
PONYO
STAR TREK
LOVE EXPOSURE

Rusznyák Csaba 2010.01.02. 17:37:47

@Wostry Ferenc: Star Trek? Ennyire azért nem volt gyenge az év:)

martinriggs 2010.01.02. 18:13:21

@Olorin: egyébként én nem teljesen értem az új Űrszekerek körüli lármát, tulajdonképpen a film legjobb jeleneteiért szerintem Simon Pegg a felelős.Amúgy a film szerepeltetett egy olyan klisé gonoszt, hogy hozzá képest még Khan Noonien Singh is egy Hans Gruber.Amúgy nézhető darab volt.

martinriggs 2010.01.02. 18:16:51

@capture3: ja, csak ennek valami új nevet kellene találni, mondjuk: gestapo-stand off.:-) nagyon penge film.

Rusznyák Csaba 2010.01.02. 18:43:18

@martinriggs: Simon Pegget imádom, de itt a karakter és önmaga paródiája volt. Szörnyű. A főgonoszban egyetértünk (mármint Neróban, Khan remek volt:)) Amúgy nem rossz a Star Trek szerintem se, csak olyan se íze se bűze átlag.

LajosPataki · http://lajospataki.com 2010.01.02. 19:15:40

@martinriggs: Az Ice Age III legjobb jeleneteiert is Simon Pegg a felelos :D

martinriggs 2010.01.02. 19:29:24

@capture3: nem láttam sajna a filmet, de láttatlanban is elhiszem...

martinriggs 2010.01.02. 19:36:10

@Olorin: oké, pontosítok:a Star Trek egy olyan nézhető sci-fi amelyben Pegg annak ellenére hogy önmaga paródiája, szerintem viszi a prímet, amúgy valóban gáz a Vaskabátokbeli szenzációs alakításához képest, és ez így elmond egyet s mást az új konföderációs kalamajkáról...:-)Khan Noonien Singh valóban vérg...eci karakter, szinte tökéletes ellenfél volt.(na, de csak Tolnay Miklós hangján az igazi:-))

Edgar 2010.01.02. 23:04:09

De most tényleg: miért vannak 2008-as filmek 2009 legjobbjai között?
Pár esélyest még nem láttam (A Serious Man, The Road, Tetro...), de itt van néhány jó az ideiek közül:

MOON (Nem a NEW, hanem csak Mún)
THE BOX
ANTICHRIST
DISTRICT 9
INGLORIOUS BASTERDS
THIRST
THE LIMITS OF CONTROL

És szörnyű, hogy mennyi szar filmet termelt ki 2009.

Beyonder 2010.01.03. 12:36:56

@Wostry Ferenc: egy koreai film a listádon? Aggódom érted Feri! :)

Bagheera Kiplingi 2010.01.03. 22:01:31

@Edgar:

"THE LIMITS OF CONTROL
És szörnyű, hogy mennyi szar filmet termelt ki 2009."

na, ez a mocsok az evtized legrosszabbjai koze is bekerulhetne... a the box detto. valodi melyrepulesek.

Gulandro 2010.01.03. 22:13:11

@Bagheera Kiplingi: Az irányítás határai szerintem egy remek film.

Bagheera Kiplingi 2010.01.04. 13:19:42

@Gulandro: rockzenekarok szoktak osszecsapni bena albumokat, hogy minel gyorsabban megszabaduljanak a kiadojuktol, ok eleget tesznek a tobblemezes szerzodesnek es utana mossak kezeiket.

na ezt ereztem ezzel a filmnel is, a legjobb esetben is csak kettes ala. oncelu, sehova nem tart, egy bloff, elbaszott lynch utanerzesek. ugy gondoltam, hogy majd a vege megmenti, de az volt a legrosszabb :)

tuti, hogy nincs olyan jarmusch fan a vilagon aki szerint nem ez lenne a legrosszabb filmje. kivancsi vagyok, hogy neked miert tetszett ennyire?

lunanyuszi (törölt) · http://lunanyuszi.blogspot.com/ 2010.01.04. 20:15:55

Nagyon jó kis poszt, kedvcsinálónak is, mert nem láttam még minden filmet. A Brigantyk és a Közellenségek toplistásak lettek nálam is.

Edgar 2010.01.06. 00:43:25

@Bagheera Kiplingi: Azért tartom jónak ezeket a filmeket, mert a rendező leszarja a konvenciót, és megvalósítja a saját világát a saját szabályai szerint. Ezek a filmek mernek sokkolók, történelem-ferdítők, vontatottak, zavarosak stb. lenni (megfelelő aláhúzandó).

martinriggs 2010.01.06. 20:18:04

@Edgar: na jó, de ha egy film sokkolóan vontatott?Akkor meg mi van?:-)

martinriggs 2010.01.06. 20:19:55

a zavarosság nem mindig a rendezői megalkuvást nem ismerő zsenialitás védjegye.:-)

Edgar 2010.01.07. 00:03:26

@martinriggs: Ha vannak más erényei, akkor nem zavar. És nem azt mondom, hogy a rendezők zseniálisak (jó, Chan-wook Park lehet hogy az:-), hanem hogy van vér a pucájukban, és ezt szeretem.
Amúgy meg, mi a vontatottság? Az amerikai filmek, amiket én is zabálok, hozzászoktattak a pörgéshez. Ez a fő vonal, de jó látni olyan műveket, amelyek eltérnek ettől.

martinriggs 2010.01.07. 00:34:48

@Edgar: igen, de azok ne legyenek öncélú agymenések.Nem probléma ha egy rendező eleget tesz a közönség elvárásainak, és közben megtartja saját rendezői elveinek autonómitását.Attól még nem kurvúl el, a mozi a Lumiere-tesók óta a puszta szórakoztatást tűzte ki céljáúl, néma filmek voltak de többet mondtak el egy Chaplin film jelenetei hang nélkül is a kor problémáiról és az emberek életérzéséről mint Jim Jarmusch jelenlegi (öncélú) Limits Of Control-ja.Nem gond ha egy film három nézőnél többet vonz be egy vetitőterembe.Ezt néhány rendező felismerte, Kubricknak baromira fontos volt hogy hányan nézik meg a filmjeit, és ha már aktuálisabb rendezőt említhetek, hát itt van Peter Jackson, aki elmondta hogy csak olyan filmeket forgat amit maga is rohadtúl megnézne.Nem tudom, vajon Jarmusch folyton csak olyan filmeket akar nézni mint a Limits of Control? Vontatottság? Talán Robert Altman korai filmjében vannak ritmusproblémák, és még nem említettem a vontatottság egyik szaktekintélyét Wim Wenderst.Te a Sátántangót amúgy milyen ritmusunak találod?Ez persze csak vicc volt.

martinriggs 2010.01.07. 00:42:06

Amúgy Tarr Béla lehet is tökös azzal a lóvéval amit államilag kap a kis szösszeneteiért.Kár hogy ilyen támogatásban nem részesül egy csomó fiatal rendező.Láttad már a Nyomozó című filmet?Na, ott mutatkozik meg hogy milyen is az amikor a minimál összeg ellenére vagy pedig pont amiatt kiengedi oroszlánkörmeit az új rendezőgeneráció.Nem tökéletes film de először éreztem azt hogy nem fogom a szék karfáját az kellemetlen életidegen dialógusok miatt magyar filmet nézve és teljesen bele tudtam merülni a történetbe.

martinriggs 2010.01.07. 00:47:14

@Edgar: az idők szava ellen nem szabad hadüzenetet hírdetni, szem előtt kell tartani a kor elvárásait, aki nem ezt teszi az elveszett lélek, egyébként Jarmusch már rendezett sokkal de sokkal jobb filmeket is, a ritmust a dialógusok adták ezekben.

Edgar 2010.01.07. 01:06:42

@martinriggs: Szépen összefoglaltad, de ezzel valahogy úgy vagyok, hogy egy film lehet baromi unalmas akkor is, ha pörög (a RocknRolla nekem ilyen volt), és lehet érdekes akkor is, ha perceken keresztül csak a főhös pofáját látom, amint bámul ki a vonatablakon.
Talán csak egyszerű ízlés-kérdésről vitázunk.
Ha már felhoztad Peter Jacksont, ez egy korrekt hozzáállás a részéről, minden alkotónak így kellene műveket létrehozni. Mondjuk ha én Peter Jackson lennék, nem csináltam volna egy 9 órás trilógiát, amiben még csak egy gyenge dugás sincs. (És amikor a Clerks 2-ben a pofa összefoglalja, miről is szól a Gyűrűk ura, ott kurvára igaza van.)
De visszatérve: Jarmusch vontatottsága szerintem nem öncélú. Minden egyes filmjében van lassú utazás, hosszú hallgatás, semmiről nem szóló párbeszéd - így látja ő a világot. És nekem ez bejön (sznobizmustól függetlenül), neked nem. Persze szívesebben néz az ember pulzusdöngető thrillert, mint hömpölygő művész-izéket, de ha utána vissza kell gondolni, melyik is volt a jobb...
Sátántangó:) Mindennek van határa.

Edgar 2010.01.07. 01:07:50

@martinriggs: Igen, a Nyomozó kurvajó film szerintem is.

martinriggs 2010.01.07. 02:02:06

@Edgar: a Clerks 2-ben azért Smith kissé elfogult a Star Wars-szal szemben(kissé baromira keményen)poztitív irányban, és szerintem kedveskedni is akart a STAR wARS rajongóknak mert jól tudja hogy a Gyűrüs tábor és a Star Wars-os elvetemültek között antagonisztikus ellentét feszül.Ettől persze még biztosan ez az ő konkrét véleménye, de ennyi erővel egy trekkie-t is szívathattak volna a jelenetben.Amúgy tényleg homokos szemekkel bámul Trufa vagy ki a fene a Király Visszatér végén Frodóra.:-)Annak idején mi is kacagtunk ezen az érzelmekben tobzódó képsoron...

martinriggs 2010.01.07. 02:07:13

@Edgar: a Rockenrolla számomra is vontatott volt a Ritchiere jellemző tempó ellenére.Talán Sherlock Holmes-szal most nagyobb dobást hajtott végre, de kétlem mert a mostani produkciójának is ugyanaz a Joel Silver a mecénása, és Silver egy nagyon naprakész producer, és ezt nemcsak pozitív értelemben gondoltam...

martinriggs 2010.01.14. 20:07:19

@Bagheera Kiplingi: csak a nézők türelmét baszták, de azt hevesen:-)mármint az új trilógiában...

ködlámpa · http://kodlampablog.freeblog.hu/ 2010.01.21. 11:55:33

Annyi, de annyi jót olvastam az Engedj be!-ről, hogy muszáj volt karácsonyra DVD-n meglepnem vele a családot. --- De alapvetően csalódtam benne. Érdekesnek érdekes, hangulatosnak hangulatos, de hogy az év legjobb 10 filmjében a helye, azzal vitatkozom.
Viszont a Star Trek zseniálisan szórakoztató volt! Annak az első három közt van a helye, nálam.