Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Call of Duty: Modern Warfare 2

2009.11.18. 14:16 Linkovic Csumoszky

Ekkora hisztériát a GTA IV okozott utoljára: az eladott példányszám rekordokat döntöget (24 óra alatt 310 millió dolláros bevétel, Hollywood döbbenten figyel), a kritikusok imádják, a játékot meg máris kitiltották több országból. Hogy mire fel ez a nagy hűhó, az részben a filmszerű megvalósításnak, részben pedig egy botrányos(an hatásvadász) jelenetsornak köszönhető, melyben a játékos egy hiperrealisztikus mészárlás tanúja lehet.

Előre leszögezem: hardcore játékosok messziről kerüljék a Modern Warfare 2-t és akár már most befejezhetik a cikk olvasását. Ez a program ugyanis nem a kihívásról szól: egy szuperlátványos interaktív háborús túra résztvevője lesz, aki befizet rá. És amit a játék ígér, azt maradéktalanul teljesíti is: aprólékosan kidolgozott jelenetek, filmszerű narráció és egy tonna adrenalin gondoskodik a maradandó élményről. Bár a program legnagyobb erénye a legsúlyosabb hibája is egyben: az alkotók a játszhatóságot áldozták fel a mozis látványvilág oltárán.

A filmesség azonban remekül működik, s már a játék eleji figyelmeztető szöveg is érezteti, hogy hatásvadászatban nem lesz hiány: a program lehetőséget ad bizonyos felkavaró jelenetek átugrására, mely missziót a játék szisztematikusan kihagyja. De erre még visszatérünk később.

A szóló kampány, ahogy a Call of Duty szériától megszokhattuk, botrányosan rövid. Edzett játékosoknak legfeljebb néhány óra szórakozást jelent, a keményebb nehézségi fokozatok meg inkább frusztrálóvá, semmint nehézzé teszik a játékot. A tartalom azonban annyira változatos (a cselekmény ide-oda ugrál, a sztori ellentétes aspektusaiból követhetjük végig a grandiózus csetepatét), hogy ezt a hibát lehetetlen nem megbocsátani a játéknak. Főleg, hogy ott van még egy meglepően szórakoztató multiplayer játékmód is.

A helyszínek változatosságára sem lehet panasz: amerikai kertvárostól a fehér házig, a fagyos orosz téltől az afgán homokvihar pusztító szeléig mindent a bőrünkön érzünk majd, de szó szerint: a kivitelezés olyan szinten realisztikus, a látvány annyira magával ragadó, hogy az ember legszívesebben csak állna és gyönyörködne a fantasztikusan animált tájakban. A gond csak az, hogy nem teheti: a program folyamatos harcra ösztönzi a játékost a cselekmény pörgősségének érdekében. Ez egy háborús játéktól nem is lenne gond, de néha már úgy éreztem szinte hátulról rugdossák a seggemet, hogy haladjak előre és ez gyakran frusztráló. Néha még arra sem volt időm, hogy megpróbáljam megkülönböztetni a játékost az ellenségtől, így aztán tüzeltem ész nélkül mindenkire; volt is friendly fire rendesen, szerencsére a játék ezt elég jól tolerálja.

Egy háborús játéktól végülis elég komoly body count várható és a Modern Warfare-ben ez mindenhogyan bekövetkezik, egyrészt a folyamatosan újragenerált ellenségektől, másrészt a bajtársak talán kicsit eltúlzott szerepe miatt: ha te nem lövöd le az ellenséget, a társak megteszik azt. Ez az első számú hiba, amivel az MW sorozat támadható: hogy árdkádszerű. A lényeg mindig az, hogy haladj előre. Márpedig ezt néha tényleg csak úgy érheted el, hogy belerohansz a golyózápor kellős közepébe. Nincs mit tenni, ez az árkádjátékok örök gyengesége és a fejlesztők ezen nem tudtak vagy nem is akartak változtatni.

Térjünk most vissza a bevezetőben emlegetett pályára, amelyik jónéhány fontoskodó önjelölt aktivistánál kiakasztotta a barométert. Nem csak a jelenet brutalitása, de a zavarbaejtően realisztikus kidolgozottság az, ami miatt a sajtó most háborog (bár a profi játékkritikusok nyilvánvalóan más szemmel nézik a dolgot). A probléma lényege pedig az, hogy a jelenetsor teljesen öncélú. A játékos még azt is eldöntheti, hogy csak passzív nézője vagy részese is lesz az explicit mészárlásnak, melynek lényege, hogy néhány bűntársaddal és egy-egy gépfegyverrel felvértezve ártatlan embereket lősz halomra. Értsük meg azonban, hogy az alkotók szándéka a nyilvánvaló hatásvadászat (márpedig ez a jelenet valóban hatásos, edzett thriller rajongók is két kézzel kapaszkodnak majd a karfába) mellett a jelenkor legnagyobb fenyegetettségének (értsd: terrorizmus) aktualizálása, ezért beszélünk Modern Warfare-ről. Az előző részekben sem volt másról szó, annyi a különbség, hogy a háború legális mészárszéket jelent, de az éppúgy áldozatokkal jár, mint egy terrortámadás. Utóbbi azonban leginkább ártatlan embereket vesz célba, meggyőződésem, hogy az alkotók szándéka ennek átültetése volt, semmi több.

De térjünk vissza a játékra magára: játéktechnikai szempontból a Modern Warfare gyenge közepes. Kevés a jól kontrollálható szituáció (a túlpörgetett cselekmény gyakorlatilag az egyik előre megkoreografált jelenetsorból a másikba rugdos), a kevés random történés viszont annyira véletlenszerű, hogy gyakran azt sem tudja a játékos, hogy ki lő vagy éppen honnan. Ez a játék másik nagy hibája a már említett árkádszerűség mellett.

A fegyverarzenálra pedig kár is kitérni: ízlés szerint bármelyikkel végigtombolható a játék, az egyetlen fontos tulajdonságuk a tárméret, a játék csak egy-két ponton kényszerít egy-egy specifikus fegyver használatára, ezen kívül viszont tényleg azt használsz, amit akarsz. Így aztán játékegyensúlyról is hiába beszélnénk.

Nem is ez a lényeg: ez egy interaktív film. A motion capture (a húsvér színészekkel felvett mozdulatok) egyszerűen tökéletes, ennyire élethű mozgáskultúrát játékban még nem láttam. Az arcmimika és az arcvonalak részletessége lenyűgöző, a megtévesztésig valósághű. De ugyanez mondható el a környezet és az időjárási jelenségek (eleredő eső, feltámadó szél, hó- és homokvihar, kavargó füstök stb.) kidolgozottságáról: nagyot léptek előre az előző részhez képest és nem is lehet más szóval jellemezni, mint hogy gyönyörű. Nagy kár, hogy nem nagyon van időnk gyönyörködni benne.

Említésre méltó még a filmvilágból kölcsönvett Hans Zimmer zenéje: néha mintha a Dark Knight taktusai csengtek volna a fülemben, de ez nem is véletlen. Ha imádtad a Sötét Lovag kemény, szintetikus és érzelmes, szimfónikus dallamainak váltakozását, akkor a Modern Warfare  2 ilyen szinten (is) le fog venni a lábadról.

A nagy felhajtás ellenére nincs szó forradalomról. A fejlesztőcsapat hozta a kötelezőt, ujjgyakorlat ez tőlük, de amit csinálnak, az brutálisan jó. A Modern Warfare 2 annak ellenére, hogy játéknak átlagos, meghökkentően hatásos. A sztori aktualitásai drámai hangsúlyt kölcsönöznek a közepes minőségű játéknak, egyszerűsége miatt széles rétegekhez eljut, s a háború úgy látszik még mindig hálás téma, legyen szó filmről vagy játékról. A háborús FPS-ek közül nem tűnik ki, ám interaktív moziként az abszolút csúcs.

39 komment

Címkék: pc ps3 akció xbox360 4csillagos játékkritika

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr711534078

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Chavez 2009.11.18. 18:35:28

Jól néz ki, nem mondom, de maradok inkább az Arma 2-nél, a realitása ellenére az is tud kimondottan filmszerű lenni.

Yeto 2009.11.18. 19:07:04

Hollywood sose fog felérni ide, amíg öltönyös kokósok a boardroomból hagyják jóvá a forgatókönyveket.

Ja és bocs de a kertváros nem kalifornia hanem virginia, azaz nyugati helyett keleti part.

sifti85 2009.11.18. 19:07:07

nem sziNfónikus, hanem szimfonikus. 5 percen belül ez a 2. m-n csere amit észreveszek egy indexes blogban. Mi van ma veletek?

newnt55 2009.11.18. 19:08:48

Gondolom a következő COD-ban majd kisgyerekeket lehet megerőszakolni.
Esetleg ártatlan családra rátörni az ajtót és széjjellőni őket.
Amíg II. világháborús volt a COD, addig oké, de ez már szar és szomorú.

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2009.11.18. 19:09:21

Köszi az észrevételeket, javítva.

Yeto 2009.11.18. 19:10:57

még mindig kalifornia, vagy frissülnie kell?

Ludas Matyi Online · http://ludas-matyi.com 2009.11.18. 19:20:06

@sifti85: Ezek szerint te is valami csúcsot döntöttél ezzel? :)

?aztaaa? 2009.11.18. 19:29:56

ki nem szarja le ahogy milyen Single Player modban. Akinek esze an nem vesz jatekot 10en akarhanyezerert, amit letol egy delutan.

De a kedves cikkiro elfeledkezett a legfontosabb dologrol. MULTIPLAYER !!!!! Na ez az a dolog amiert en megvennem a jatekot.
Nem unalmas, mindig uj szituacio, baratokkal lehet nyomni a palyakat.

NKing 2009.11.18. 19:39:02

@newnt55: persze, mert csak az lehet kegyetlen, ami a gonosz nácikról szól? Éppen ezért került bele a játékba ez a jelenet, hogy azok, akik ezt az egészet csak mókának érzik, vegyék észre, hogy a valóság egy picivel kegyetlenebb is tud lenni. És a valóságban azok, akiket a történelemkönyvben a "jók"-ként állítanak be, azok is rendeztek ám csúnya mészárlásokat, városok kiéheztetését, vagy állítottak fel büntető táborokat. Nem beszélve civilek lebombázásáról (ne is menjünk messze a múltba, csak nézegess újságot a mostani hadi állapotokról - keleten). A háború bűn, mindegy ki a "jó" és ki a "rossz". Ezért került be ez a küldetés. A másik ok meg a manipuláció - elég egy világháború kirobbantásához, hogy pár beöltözött kém kipucol egy repteret? Vagy pl. elég egy háború kirobbantásához, hogy "valakik" repülőt vezetnek egy épületbe? Ez az érdekek háborúja, nem pedig nemzeteké vagy elveké...

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2009.11.18. 19:40:32

@elinnen: ki hogy van ezzel, én például baromi gyorsan megunom a többjátékos módokat. kétségtelenül meghosszabbítja a játék élettartamát, erről a cikkben is említést tettem, de az nyilvánvaló, hogy a játék fejlesztésének költségei és a bele fektetett energia nagy százaléka az egyszemélyes kampányra ment el, legyen akármilyen rövid is.

newnt55 2009.11.18. 19:43:24

Nácikat szívesebbet irtja az ember, mint az ártatlan embereket.

NKing 2009.11.18. 19:48:50

@newnt55: Milyen érdekes lenne, ha valaki meg kitalálná, hogy azokat irtja szívesen, akik a nácikat irtanák ki! Aki embereket szívesen irt, az nem normális. Mert attól, hogy egy rossz eszme alatt gyűlt össze, attól még a náci is ember. De a kommunisták is azt hitték, náluk van az adu ász. És azért irtottak ki százezreket. Szóval ha te a COD-ban szovjet katona vagy, és a nácikat lövöd, akkor jobb az érzés? Még szerencse, hogy ez csak játék.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2009.11.18. 19:51:29

@elinnen: "Akinek esze an nem vesz jatekot 10en akarhanyezerert, amit letol egy delutan."

Aki nem HC gamer, az nem végzi ki egy délután alatt a CoD 6-ot. Ha azt nézed, hogy egy n+1-edik aktuális másfél órás film is 5000 Ft, ez még mindig jobb ár/érték arányt képvisel. Pláne hogy a CoD6 nem is tizen-akárhányezer, csak egy tizes.

newnt55 2009.11.18. 20:02:41

Jobb az érzés, mert a rohadék nácik megtámadták az országomat a Szovjetúniót és megvédem. Mocskok.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2009.11.18. 20:03:39

@NKing: azért játékban se mindegy, hogy jó vagy rossz vagy-e.

flimo13 2009.11.18. 20:11:40

@newnt55: ha ennyire zavar ártatlanok leölése, gondold azt, hogy épp komcsi pártkongresszusra utazó küldöttek voltak a terminálon. Vagy így is zavar, csak a náci jó?:)

HUN_Sector 2009.11.18. 20:13:28

@newnt55: kommunistákat, liberálisokat szívesebben gyilkolok játékban halomra. A nácikat már csak azért sem mert mi is oldalukon álltunk egykoron.
(ezért is csak anémet kampányokat olom végig a II. vh-s játékokban, a legjobb a Rush for Berlin alternatív történelmi mód)

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2009.11.18. 20:13:54

@peetmaster: Játékban jó néha rossznak lenni. A GTA-ban is élvezettel lapítottam ki a járdán padlógázzal a civileket, meg tankkal az engem kergető sünök járműveit :) Persze a GTA a 3-tól kezdve erősen felejtős, tipikusan konzolos szar, a felülnézetes 1-2 volt az igazi GTA-feeling.

HUN_Sector 2009.11.18. 20:18:03

Gery, azért a San Andreasos nigga életérzés keményen odab*sz :)

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2009.11.18. 20:26:03

A cikket nem ártana átnézni még az elgépelések miatt. Különben azzal nem értek egyet, hogy pont a hardkór játékosoknak ki kellene hagyniuk, mert a hangulatot én is tökéletesen élveztem attól függetlenül, hogy minden szint scriptelve van. Kihívás pedig akad bőven, főleg nehezebb fokozaton.

Chavez 2009.11.18. 20:36:40

Én nem vagyok rasszista, nem teszek különbséget az emberek, a különböző népcsoportok, vallások, vagy politikai nézetek között. Én mindenkit ugyanolyan szívesen mészárolok le. Akár magyarokat is! Az én szememben mindenki egyenlő. :)

fourgee 2009.11.18. 20:42:11

@newnt55: " Nácikat szívesebbet irtja az ember, mint az ártatlan embereket.
"

Hm, érdekes nézet... Én küldetéseket szoktam végrehajtani és ha valaki veszélyezteti az általam irányított karakter életét, akkor azt harcképtelenné teszem, vagyis a karakterem önvédelemből lő. Tudom, a végeredmény ugyanaz, csak hát ez sok mindent elárul az ember lelkivilágáról.

Mindegy hogy "nácikat", vagy más embereket akarsz kiirtani, már ott a gond hogy ölni akarsz. Még ha csak virtuálisan is... :)))

Gringo 2009.11.18. 20:49:31

A multiplyerről is írhattál volna egy bővebb elemzést. Újdonságok, pályák, játszhatóság stb.

-d(-_-)b- 2009.11.18. 20:52:49

Már bejelentették a Modern Warfare 3-at, és hogy milyen élethű lesz, arról itt megnézhettek egy videót:

www.cinemablend.com/games/Modern-Warfare-3-Announced-By-The-Onion-21027.html

moRtiZ 2009.11.18. 21:01:10

@newnt55: "Nácikat szívesebbet irtja az ember, mint az ártatlan embereket."

Javaslom nezz egy kis "Band Of Brothers" aka Elit alakulatot. Ugyanolyan katonak voltak a nacik is mint a tobbiek, sot, nem vagyok rola meggyozodve, hogy az Orosz katonak, akik vegigeroszakoltak a hazakat nem e voltak rosszak.

Az a bizonyos repuloteres szituacio pedig azt gondolom hogy illett a tortenetbe, es valaki itt nagyon jo szemmel fel is hivta ra a figyelmet, hogy egy ilyesmi akcioval valoban robbantottak ki haborut nem is regen (WTC -> afganisztan).

moRtiZ 2009.11.18. 21:01:44

*rosszak = rosszabbak

Chavez 2009.11.18. 21:09:32

@moR10: Nem azt írta, hogy a németeket, hanem hogy a nácikat. Márpedig mindenki tudja, hogy csak a halott náci a jó náci. Én már a Medal Of Honor-nál is minden egyes besorozott Wermacht katona lelövése után pause-oltam és gyújtottam egy gyertyát az emlékének.:(

Emberek! Ugye az megvan, hogy ez egy játék, és hogy nem embereket ölsz, hanem pixeleket vagy miket? A stratégiai játékokban lenyilazott ártatlan parasztok százezrei nem okoznak lelkiismeret furdalást senkinek? Pedig ők csak méretben különböznek.

Marr 2009.11.18. 21:13:50

Nem tudom, hogy jó bolygón vagyok-e... Minden blog, amit olvasok a Call of Dutyra állt rá, pedig az összes ismerősöm a Left 4 Dead 2 miatt nem alszik.

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2009.11.18. 21:52:15

Az ilyen náci-nemnáci lövöldözésben üde színfolt a Wolfenstein játék végigjátszása után választható cheat: tökfejek. Egyből vidám töklövészetté válik az egész :D

Edgar 2009.11.18. 21:52:24

@Yeto: "Hollywood sose fog felérni ide, amíg öltönyös kokósok a boardroomból hagyják jóvá a forgatókönyveket."

Nézd meg a Generation Kill című háborús minisorozatot. Kib*szott jó.

?aztaaa? 2009.11.18. 23:19:06

@Linkovic Csumoszky:
tevedes ne legyen, szeretem a jatekot. Sot, az utolso kettot megvettem eredetibe a multiplayer miatt. Single playerben max 3 palyat vittem vegig. De Online honapokig elszorakoztam veluk.

Megkoszonnem ha irna valaki Multiplayer tapasztaltokrol. Mennyir jobb/rosszabb mint az elozo ?

?aztaaa? 2009.11.18. 23:25:54

@Gery.Greyhound:
ha csak sinle playerben nyomod akkor toltsd le valahonnan.
En egy dologert veszek eredeti jatekot: online jatszhatosag miatt.

Illetve bocsanat, a TOTAL WAR sorozat is megvan eredetibe, mert imad(om)tam. Az a jatek, amivel hetekig/honapokig elszorakozol, meger 10ezret. De ha kezdokent is kb.5 nap alatt lenyomod, akkor mar nem biztos.

Persze lehet hogy sokan mashogy gondoljak.
Nekik uzenem: HAJRA ! meg mindig jobb jatekra kolteni a penzt mint drogra..:)

TheBerzerker 2009.11.19. 09:48:55

Totál egyet kell, hogy értsek az írással. Nálam még egyetlen egy hiba van, de ez szubjektív. Egy idő után baromira unalmas lesz. Egyszerűen nincs hangulata a játéknak. Ez volt a baja szerintem az RE5-nek is. Én sokkal jobban szeretem a második vh-s fps-eket. Azokban ott van a hangulat. Talán mert nekem érdekesebb a közeg. Ez a műholdas modern hadviselés nekem nem jön be.

Blackrock (törölt) 2009.11.20. 10:18:38

Szerintem az eddigi legjobb FPS, amivel eddig találkoztam (utána sorban a CoD többi része és persze a Wolfenstein). Egyetlen hibát véltem felfedezni, a single player mód rövidsége mellett, az az, hogy a pörgős akcióban néha egyszerűen lehetetlen kiszúrni, hogy honnan jön az "áldás" a nyakunkba.

Egyébként hangulatból, megvalósításból és szavatosságból jeles osztályzat. Vétek kihagyni.

Blackrock (törölt) 2009.11.20. 10:22:19

@HUN_Sector: nem a nácik álltak a mi oldalunkon, hanem - sajnos - mi az övéken.

Egyébként sok sikert a liberálisok lemészárlásához...majd szólj, ha lesz ilyen játék.

Amúgy osztom Chavez véleményét: Halott náci, a jó náci.:)

CorteZuma 2009.11.20. 13:10:08

Megvan a tactical nuke, ez a lényeg!:)
Mondjuk ehhez talán nem ártott az a -megjelenést követő hét alatt -lenyomott néhány tucat játékóra (meg a 60. szint), ja meg a betegszabi (hini ruls :D)...függő-e vagyok? egyértelműen.
Nna ebből remélem azért lejött, hogy számomra a Játékot a multi jelenti, ezért is vettem meg; ettől függetlenül egyet kell értsek a kritikussal a single jetékmenetet illetően(ami tényleg rövid, de annál pörgösebb 5-6h; egy hosszúra nyúlt akciófilm, amit viszont nem ununk meg!) Szóval aki kicsit is szereti az online piffpuffokat, azok számára kötelező a darab és igen, szerintem méltó folytatása az elődjének, a dedikált szerverek hiánya nem zavaró, bár a játék szavatosságát talán hosszútávon csökkenteni fogja, a skill-egyensúly (azonos képességű népeket hoz össze a szerverekre) is jó, hisz nem kell vérpistiket kerülgetni (ők meg egymást szívatják máshol), a killstreak-ek nem zavaróan gyakoriak (és van végre Anti-Air), a szokásos LS, MD szarok meg már megszokottak (de legalább nem nőtt a jelentőségük) a régi server-közösségi aktivitást a steam haver-jelölő rendszere próbálja áthídalni -majd látjuk milyen sikerrel-, ha nem működik úgyis visszajönnek a (egyébként már beépített lehetőségként meglévő) dedikált serverek, ja a perkek (és azok kombinációja) kurvajó, ugyanez él a fegyverekre is (és itt van biza különbség a tárkapacitáson túl is); ami hiba, az talán a pályaválasztás hiánya(szval van 1-2 szar pálya), a vonzó killstreak-ek végett a relatív több kemper (bár ninja pro-val öröm becserkészni őket :)) meg a tény, hogy ha fáradsz, a korábbi teljesítményednek megfelelő embörökkel rak össze, azok meg legyaknak (bár ez fordítva is igaz, az meg nem egyértelműen hátrány:));
az anticsít rendszert még nem tudom egyértelműen megítélni, bízok benne, hogy a választás relatív szabadságának hiányáért cserébe hatékonyabban szűri a nyomikat a rendszer, de mindeközben meg olyan 1 hét után összefutottam néhány célkeresztrángató pajtival (aka. aimbot), no majd látjuk. No ennyit így hirtelen, kialvatlanul, szóval szvsz, összeségében mászthev a gém.

phaidros 2009.12.02. 19:14:22

Mindenkinek megvan a dilije. Én pl. a kutyákat sajnáltam.

A repülőtér meghökkentő volt, valóban. Főleg amikor a végén rájöttem, hogy nem lett volna kötelező nekem is lőnöm. De közben is meglehetősen fura érzés volt. A "fegyver van nála" státusz sokat jelent játékban is.

phaidros 2009.12.02. 19:16:12

Ez a "nácikat szívesen" nem sokban különbözik a "zsidókat szívesen"-től. Az emberfajta ugyanaz.