Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Filmkritika: A NAPKIRÁLYNŐ (La reine soleil, francia, 2007) **

2008.02.13. 08:04 kerekgyarto yvonne

Hazai bemutató: 2008. február 14.

Az emo szubkultúra rohamos térnyerése volt az utolsó figyelmeztetés: az elfajzó nyugati társadalmak tizenévesei a bigott kereszténység prüdériájának újkori ellenforradalmát vívják. Az óvodás kis macskakölykök, nagycsoportos koruktól érzéki cukiságoknak szocializálódnak, hogy pár év múlva az általános iskolából és ujjnyi vastag szemfestékrétegük alól kikacsingatva szopogassák – jobb esetben – a vodka-narancsukhoz tartozó szívószálat, persze jóval az esti mese után.

Hát így van ez. Senki nem kíváncsi a lúzer Hamupipőkékre, Csipkerózsikákra és hasonszőrű házimunkálkodós frigid társaikra, a mese pedig követi az igényeket. Már Fiona sem volt egyszerű esett, de a címszereplő pubertás fáraó lánya, még inkább nem az. Vad és rebellis természete tiltakozik apja akarata, a házasság ellen, a férjnek kiszemelt éretlen herceg nem közömbös számára, de koruknál fogva a fiatalok inkább még pajkosan oltogatnák egymást, a frigy helyett. A történéseket a hercegnő lázadása indítja be, dacból megszökik, és magával ráncigálja vőlegényét is, aki nem szívesen, de végül mégis elkíséri szép barátnőjét. A kalandos úton belefolynak egy politikai összesküvésbe, a számos viszontagság közben pedig mondanom sem kell, jól összemelegednek.

 

A szenvedélyes fáraólány és a kissé fejletlen szerelmese, legalább olyan jól eltalált karakterek, mint Arnold és Helga, a Hé Arnold című pisiseket parodizáló mesesorozatból (imádom!) és legalább ilyen jó is lenne, ha, mint mese nem akarna ennél többet mondani. Nem értem miért kell szegény kislányokat vagy kisfiúkat egyiptomi vallási szokásokkal, öngyilkossággal, trónbitorló főpapokkal terhelni, hiszen nyilván azért viszik el a szülei moziba, mert a gyereknek már a fülén jön ki a sok iskolában hallott okosság. Ezeket a spirituális kitérőket leszámítva a történet szintén nem rossz, de mintha ismerős lenne, sőt, mintha egy az egyben az Oroszlánkirály dramaturgiáját és történetét oltották volna óegyiptomi környezetbe az alkotók. Ez persze érthető elgondolás. A felnőtté válást izgalmasan kódoló Oroszlánkirály sztori bárhol megállja a helyét, a francia és belga nyelvterületen élő jelentős észak-afrikai kisebbség, pedig reméljük nyitottabb lesz a gyerekszereplők szájából elhangzó „Minek kell erőltetni az egyistenhitet!?” -re és hasonló mondatokra.

 

A Napkirálynő előnyére válhatna még esetleg az is, hogy a gyerekeket absztrakt gondolkodásra készteti a jelzésszerűvé stilizált látvány, ami az egyszínű hátterek előtt mozgó 2D-s alakokra minimalizálódik, a kihaltnak ábrázolt Egyiptom és a panellakások fényűzését el nem érő palotabelsők, pedig legalább nem keltenek hamis illúziókat a kölykökben… Talán a honfitársak munkáját dicsérő búbánatos képi világ és a hátterek mérsékeltsége, hazánk és a magyar nép lelkialkatára utal? Nem tudom, valószínűleg csak a költségvetésből erre fordított összeg volt kevés. Másrészt nem könnyű egészestés rajzfilmet készíteni az amerikai stúdiók kasszasikereinek árnyékában. Én abban reménykedem, a Napkirálynő csak a kezdet és készülnek még majd nagyobb költségvetéssel és több kreativitással is hasonló populáris igényeket célzó európai mesék, ami most összejött egy erősen felejthető alkotás, tűrhető névnapi ajándék a 8-10 év körüli unokahúgoknak.

47 komment

Címkék: animáció filmkritika 2csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr25333208

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DobayAdam · http://www.dobayadam.hu 2008.02.13. 08:36:42

"Minek kell erőltetni az egyistenhitet"?? Auh. Nem tudom miért kell erőltetni az ilyen oktató-nevelő felhangokat, főleg ilyen "egyszerű" kérdésekben. És ez betétdal vagy csak valaki így megkérdezi?

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2008.02.13. 08:46:18

PAX TV rulez! ;) (elnézést, inside joke :)

Belga 2008.02.13. 08:58:35

Nekem a "a francia és belga nyelvterület" teccik igazán..., csak nem értem mért maradtak ki akkor ilyen nyelvek, hogyaszongya svájci, kelet-kanadai, elefántcsontparti meg még mongyuk a réunioni..., az meg főleg...

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2008.02.13. 09:07:57

Maraggyá má nyugton, én pl. beszélek ausztriaiul.

RoFä 2008.02.13. 09:45:31

Tartozom egy vallonással, szerelmes vagyok Flamandába.
Ja és kihagytátok a magreb és polinéz nyelvet
szépleányokat domtom nyelvre szívesne okítok.

:D

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2008.02.13. 09:52:51

Egyébként ezt a belga nyelv-dolgot nekem kellett volna észrevenni - mindegy, most már marad. :)

2008.02.13. 10:11:25

Asszem az lesz a baj vele, hogy kicsiknek nem biztos, hogy "való", nagyobbaknak meg: kár a gőzért. De akkor ki fogja megnézni?
Az egyszerű látványvilág nekem tetszene, csak nem bírom, ha egy rajzfilmben nincs eredetiség, saját semmivel össze nem téveszthető atmoszféra. Vagy, ha ezek nincsenek is meg, de akkor legalább fasza legyen az a nemsok, ami van. Remélem lehet érteni a hablatyomat.

kerekgyarto yvonne 2008.02.13. 14:21:40

érthető. én úgy éreztem ez a film tényleg csak szárnybontogatás és majd a következőben benne lesz az, ami ebből hiányzik. esélyes, h behozza amit ráköltöttek, mert a szülők nem nagyon néznek utána a mesefilmeknek, bemutató alapján meg ez sem tűnt olyan laposnak.

kerekgyarto yvonne 2008.02.13. 14:39:39

hogyaszongya...nekem meg az ilyen elbaszott joviális szófordulatok teccenek.
a hangsúly az észak-afrikai gyökerekkel rendelkező francia-belga célközönségen volt, akik még belgiumban sem jellemzőek a flamand nyelvterületeken. azért elnézést mindenkitől, akit fennakasztottam a mátrixon ezzel a nemlétező fogalommal.

I love you Madeleine · http://torrance.freeblog.hu/ 2008.02.13. 14:48:46

"hogyaszongya...nekem meg az ilyen elbaszott joviális szófordulatok teccenek."

Very nice, very nice! ;-)

mothe 2008.02.13. 20:11:30

azért ha már ennyire okosakat írunk, lehetne mondjuk helyesírási és stilisztikai hibák nélkül? a vesszőhibák még oké, viccesek, de mit jelent az, hogy a címszereplő pubertás fáraó lánya?
tudom, én vagyok itt a rohadék, hogy beszólok, de olyan jó volna ennek az yvonne-nak a gondolatait olvasni, nem a rettenetes, átnézetlen fogalmazásképtelenségét.

kerekgyarto yvonne 2008.02.14. 03:29:26

hogy mit jelent? azt, hogy a címszereplő lány pubertás korban van, emellett a fáraó édesgyermeke. talán csináljunk egy gyors felmérést, ki az, akinek ez nem világos attól, h nem írtam egybe a fáraólányát és nem tettem vesszőt a címszereplő szó mögé, ne menjünk bele, de egyik sem kötelező. mint ahogy az sem kötelező, h mentegetőz a véleményed miatt...nyugodj meg, nem vagy rohadék, h "beszólsz". a fogalmazás megítélése pedig elég szubjektív dolog, ahány olvasó, annyi vélemény, én így szeretek kritikát írni, majd máskor figyelmesebben átnézem. szevasz.

A Menteget-őz 2008.02.14. 15:21:44

Kedves kisbetűs yvonne, a gond csak az ezzel az irománnyal hogy amennyire szubjektív annyira dilettáns is és megreked egy 6.c-és tanuló nyári élménybeszámolójának a szintjén, mind humorban, mind pedig stílusában. A kritika szubjektív műfaj, ezt belátom, de amivel a legjobban jellemzed magadat az az hogy amit a filmben gyengének, negatívumnak itélsz meg "Talán a honfitársak munkáját dicsérő búbánatos képi világ és a hátterek mérsékeltsége, hazánk és a magyar nép lelkialkatára utal?" az a negatív szemlélet pont benned van meg, miközben nyilvánvalóan tényszerű információd se a költségvetésről, sem a filmben részt vett magyarok konkrét munkájáról láthatóan nincsen. Kettes alával leülhetsz, köszönöm. Ja, és a "menteget-őz" az milyen állat?!

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2008.02.14. 15:34:08

Menteget-őz, vagy akárki is vagy,

ne légy paraszt.

hugo 2008.02.14. 15:42:23

én már láttam a filmet és FANTASTIKUSAN szép, ráadásul még érdekes is. Mindenkinek ajánlom, aki nem valami gagyit akar látni, hanem hazai munkát világszinvonalon

A Menteget-őz 2008.02.14. 15:50:48

Kedves Feri,
Elnézést, ha jól informáltságot elvárni valakitől aki véleményt alkot parasztság, akkor örömmel vagyok paraszt. Habár tudom van még mit tanulnom ezen a téren, például tőled:

"Wostry Ferenc · geekz.blog.hu 2008.02.13. 09:07:57
Maraggyá má nyugton, én pl. beszélek ausztriaiul. "

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2008.02.14. 16:00:04

Örülök hogy egyetértünk, ugyanis az idézett mondatot úgy hívják - szakíts félbe ha már hallottál róla -, hogy "vicc".

Méghozzá elég egyértelműen az. Nem a másik felé irányuló, aggresszív lehúzás-próbálkozás. Yvonne az utolsó hozzászólásában civilizált hangnemben megválaszolta a korábban felvetett problémákat, amire te egy veszett egér módján reagáltál. Tudom, hogy név nélkül könnyű az ilyesmi, meg hiába is erőltetném a normális hangnemet, éppen ezért csak kértem, ne légy paraszt. Hátha bejön...

alberto 2008.02.14. 16:20:40

nem értek semmit, milyen határon?

blabal 2008.02.14. 16:41:11

Biztosra nem tudhatom, de lehet, hogy moderálni kellett Menteget-őzt, erre következtetek abból, hogy a Feri utolsó hozzászólása 10 perccel az azt megelőző után keletkezett.A fáraós mondat különben tényleg tartalmaz zajt.

Kvót:
"a címszereplő pubertás fáraó lánya"

szóval a szímszereplő pubertás-NAK a fáraó lánya?

A zaj megszűnik pl. úgy, hogy "de a címben szereplő, pubertás fáraó lánya."

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2008.02.14. 16:42:20

Kénytelen voltam, azt hiszem a Geekblog történetében először kimoderálni a fent tobzódó úriember hozzászólását, és nem a cikk tartalmára történt megjegyzései miatt. Talán rájön hogy hol ment át egy ízlésbeli határon - amíg nem jön rá, kénytelen leszek tovább törölni. Nem nagy cucc, 1 klikk.

Verzió 3. 2008.02.14. 16:42:28

Moderálgass csak Feri, ez az, magatokat jellemzitek ezzel! :-D

Public Enemy no.1 2008.02.14. 16:51:40

Köszönöm hogy megóvtok a közönségtől. Azért média-etikából ne nagyon adjatok tanácsot senkinek sem, ha már minimálisan sem tartjátok azt be. A közszerepléshez egy kicsivel magasabb fájdalomküszöb kellene és önkritikai készség.

(Ja, és már biztos hogy nem nagyon idős vagy Wostry, hanem nagyon fiatal... a problémákkal szemtől szemben, nem elfutkosva.)

I love you Madeleine · http://torrance.freeblog.hu/ 2008.02.14. 16:53:19

Feri, Menteget Őz, ("meg" a veszett egérke) pont úgy hülje a humorodhoz, mint te az enyiméhez. A feltétlenül moderálandó köcsögségeken túl azért tolerálhatnád te is ez(ek)et a kérődző (rágcsáló )létformákat, ahogy én is konzekvensen életben hagylak, amikor "leműszakizod" finoman cizellált verbális remekeim.

Ja, és tök nem ér, hogy purizálnom köll magam. Azóta alig-alig ütik fel kobakjukat ilyesféle, intenzív-érzelmes kommentelési aspirációk a posztjaimnál. :(((

ILUGyZ!

Santito · http://geekz.blog.hu 2008.02.14. 17:07:28

Public Enemy No.1:

Messziről jött ember, ugye, azt mond amit akar.
Ezzel eddig nincs semmi gond, land of the free, satöbbi.

Csak ha túlmegy egy határon, itt tökönlövik a szarházit. Az USA-ban működik, itt is.

És ez nagyon jól van így.

Sántitó igazságok 2008.02.14. 17:13:34

És hol van az a határ kiskatona, GaGy.I. Joe?!
Csak mert az "elbaszott"-at nem moderáltátok ki például:
"kerekgyarto yvonne 2008.02.13. 14:39:39
hogyaszongya...nekem meg az ilyen elbaszott joviális szófordulatok teccenek."

Mellesleg ha nektek az Oroszlánkirály az isten, és az USA-beli fegyverviselési "jó példa" (lásd Bowling for Columbine") akkor gratulálok az elbaszott gyerekkorotokhoz, nem cserélnék veletek...

szép ez a bunkó "szerzőgárda"
Pussyilok mindenkit

kerekgyarto yvonne 2008.02.14. 17:14:23

erős, erős. nekem nem alacsony a fájdalomküszöböm, önkritikát is gyakorolok, ezért elfogadom a fogalmazásomat ért kritikákat, még ha nem is értek mindennel egyet, azt viszont már nem fogadom el, ha obszcén tartalmú üzenetekkel próbálja valaki hangsúlyozni a véleményét, többekközt éppen amikor az én rosszindulatomat(?) hangoztatja...másik hozzászolóhoz: nem hinném, hogy az orális szexre utaló sértő megjegyzések moderálása ellenkezne a média-etikával.

kerekgyarto yvonne 2008.02.14. 17:18:58

huh, de úgy látom mindenki belejött. további szép estét! aztán mire visszajövök legalább kétszer ennyi és hasonló színvonalú kommentet szeretnék itt látni, emellett legalább eltörpülnek a "dilletáns" írásom, felháborító fogyatékosságai.

Orális tévedések 2008.02.14. 17:21:33

Annyira édesek vagytok :-D komolyan mosolygok! Kedves yvonne... nagyon élénk a fantáziád (nem tudom hol lehetett itt orális szexről olvasni?!), ami egy érdem, csak ugye ezt az kritika írásban is előhozhatnád.
Na én végeztem mára, elég uncsi volt... Pá

kerekgyarto yvonne 2008.02.14. 17:37:21

nem is írtam, hogy az orális szexről lehetett olvasni, csak, h a bejegyzés erre utalt, kedves szőrszálhasogató olvasó.

Santito · http://geekz.blog.hu 2008.02.14. 17:37:39

Orális tévedések:

mondjuk a kimoderált hozzászólásban...

neked viszont azért neked még gyúrnod kell, hogy elővegyük azt a shotgun-t... :)

Chavez 2008.02.14. 17:41:40

Nem lehetne csak simán ignorálni az ilyeneket? Ha folyton reagáltok rá, akkor sosem áll le.

blabal 2008.02.14. 18:41:11

Hát igen, de az van, ha valaki direkt genyaságból kommentel obszcén hozzászólásokat - elvben, nem tudom, mit írt a moderált hozzászóló - akkor az az olvasóközönség nyugalmának megzavarására azért farkalmas lehet.

Szóval egyetértek Chavezzel, én mondjuk így csinálnám, rentingeljen akármilyen hülyegyermek kedvére, de el tudom fogadni azt a szempontot is, ha a Wostry az előző, szintén messzemenőkig védhető attitűd képviselője a Geekz kapcsán. Tehát úgy vélem, tényleg valami markánsan személyeskedő, jómagyar megmondást szedhetett le.

harmi 2008.02.16. 19:58:31

helló sziasztok engem harminak hívnak, szentendrén élek boldogan családomal és csak azt szeretném bemondani hogy szeressétek egymást mert én szeretem ezt a cikket, magában nem nézném meg a filmet, de mostmar nagyon kivancsi lettem. és még annyit, de röviden, hogy nagyon szepen köszönöm. és azt is, hogy ezt mind elmondhattam. csókolom.

virtualdog 2008.02.16. 23:19:43

Szerintem is kell moderálni, méghozzá azért, mert a blogos formának előnye, de hátránya is a nyomtatott sajtóhoz vagy legalábbis a kommentálási lehetőség nélküli online publikáláshoz képest, hogy közvetlen, azonnal megjelenő hozzászólási lehetősége van _bárkinek_. Nem azért kell moderálni, hogy magunkat védjük, hanem azért, mert az elmérgesedő, személyeskedő, tahó kommentek szúrhatják a szemét a kultúrált, intelligens olvasóknak is, akik a Geekzet olvassák, és mi nyilván az utóbbiaknak fogunk kedvezni. (Meg hát nem azok kedvéért töltünk órákat egy-egy cikk megírásával, hogy utána lejárató szándékú, buta kommenteket olvassunk olyan netbetyároktól, aki még a minimális korrektségi és udvariassági szabályokat sem tartva be, önmérséklet nélkül nekiáll sarazni.)

Beyonder 2008.02.16. 23:53:15

A kulturált rövid u. Bocs. :)

virtualdog 2008.02.17. 00:42:03

Pedig még el is gondolkoztam rajta...
Picsába!!! :D

mothe 2008.02.20. 12:14:39

"Wostry Ferenc · geekz.blog.hu 2008.02.14. 16:42:20
Kénytelen voltam, azt hiszem a Geekblog történetében először kimoderálni a fent tobzódó úriember hozzászólását, és nem a cikk tartalmára történt megjegyzései miatt. Talán rájön hogy hol ment át egy ízlésbeli határon - amíg nem jön rá, kénytelen leszek tovább törölni. Nem nagy cucc, 1 klikk."

Kénytelen voltál? Kénytelen leszel? Mi van? A viccről kioktatni valakit, az nem parasztság? Gondolkozz már egy kicsit, oké, kimoderáltad, de legalább ne tedd az ártatlant, nem áll jól.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2008.02.20. 12:25:00

"A viccről kioktatni valakit, az nem parasztság?"

Ööö... nem.

Persze hogy a kettő közti különbséget érzékeltetni tudjam neked, ahhoz be kellene idéznem a kimoderált hozzászólást, erre pedig nem fog sor kerülni. :) Pedig "barátunk" próbálkozott, de mindig ki lesz moderálva.

Ramizéhez 2008.02.21. 16:57:41

Ram-izé, írsz, de minek, kérdem én? "...buta kommenteket olvassunk olyan netbetyároktól, aki még a minimális...", akkor már "akik", nem?

"Ramiz 2008.02.17. 00:42:03
Pedig még el is gondolkoztam rajta...
Picsába!!! :D "

Hogy a szófordulatoddal éljek; a picsába, talán egy kicsit forgathatnád még az általános iskolai nyelvtankönyvedet. Vagy esetleg ahány igénytelen amerikai filmprodukciót megnézel és kommentálsz, legalább annyi könyvet is elolvashatnál, magyar nyelven, hogy ne maradj ilyen kis osotbácska. Ahhoz hogy "írni" tudj (bármiről), előbb tanulj meg "olvasni".

Ramizé 2008.02.21. 17:01:47

Az "osotbácska" csak Wostry Ferenc-szerű "vicc" volt, olvassátok ostobácskának nyugodtan.

virtualdog 2008.02.21. 17:36:40

Szóval ha te ejtesz elgépelési hibát, akkor az "vicc" (illetve rögtön szurka egy másik cikkíró felé), ha én, az tahóság? :) Ez nem szép! A nickemet torzítgatni és azt használni szintén nem. :) A rövid postom végén a trágárság (ön)ironikus utalás akart lenni az előző hozzászólásomhoz, de elismerem, gyenge vicc volt.

mystera 2008.02.24. 09:49:42

Kedves yvonne!
Azért nem árt, ha néha olyan rajzfilmek is készülnek, amelyek nem teljesen kitalált, bugyuta történeteket tárnak a gyerekek elé. Az se baj, ha a gyereknek el tudod mondani, hogy igen ezek a szereplők valójában is éltek, és mondjuk meg tudod mutatni neki az eredetieket. Az Oroszlánkirály másolásáról meg annyit, hogy szerintem olvasd el a könyvet, ami alapján íródott, azt próbálták meg gyerekesebbé tenni. Elárulom Christian Jacq írta... De nagyon imádom, amikor gyerekeknek készült filmeket felnőttek elemeznek ki. Szerintem legközelebb vigyél magaddal egy gyereket és kérdezd meg a véleményét.

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2008.02.24. 10:20:40

"Szerintem legközelebb vigyél magaddal egy gyereket és kérdezd meg a véleményét."

Kérdezd meg egy kisgyerektől, hogy meg akarja e nézni a ma esti horrort? Vagy a Spongyabobot? Vagy a Pokémont? Ezért van a szülő, hogy eldöntse milyen szarokkal torzítja a gyerek értékrendjét. (A gyerekek odáig vannak a fingós, hányós, böfögős animációsfilmekért is.)

mystera 2008.02.24. 18:47:08

Igen, igazad van.A történelmi témájú alkotások mind romboló hítással vannak emberekre pláne a gyerekekre.Nehogymár tanuljon valamit. Egyébként csak bizonyos kultúrájú gyerekek vannak oda az általad említett filmekért.

2017.03.20. 11:51:19

Ezt az egyistenhites dumát (miszerint hogy nem árt, ha a gyerekek ilyesmiket hallanak a mozikban) azért elsütnéd-e az "Egyiptom hercegé"-vel kapcsolatban is? :)

Amúgy meg ajánlanám figyelmedbe, hogy Ehnaton magatartása és ideája is LÁZADÓ volt, a saját korában, de még mennyire. Belegondoltál-e már? ERETNEK VOLT, a szó összes értelmében.

Egyes történelmiregény-írók odáig mentek, hogy ővele hozták egy idősíkba Mózest, aki nem mástól, mint éppen őtőle kapta a judaizmushoz az ötletet ... Lásd ugyanekkor a filmben többször is feltörő MÉLYSÉGES pacifizmusát is.

Tehát egy lázadó ellen lázad a lányka, akire a lázadó ellen egyéb okokból lázadók vadásznak ...

S tessék észrevenni azt is, hogy Ehnaton áldozata (önfeláldozása) is mi mindent vetít előre, és mennyire más az ő elmúlása, mint a kor Egyiptomának hite gondolta, balzsamozással, múmiákkal, gazdag sírmellékletekkel ...

Na de mindegy, ha csak ennyi jött le az egészből 2008-ban. Én meg 48 évesen csak most néztem meg, igaz, valamicskét korábban olvastam / nézetem, pl. ismeretterjesztő filmet már Ehnatonról, meg a dinasztiája végzetéről is. Így volt csak igazán érdekes ez a szórakoztató médiában kevéssé taglalt tematika.

PS: Engem csak a modern nyelvi fordulatok, a franciás kifejezések (Pl. "etikett", "bravó", "agyő", stb) zavartak, de vannak, akiknek ez ettől lesz, mondjuk, még modernebb, mert ilyen lazán beszélnek benne ... Pedig csak frankofon a gyártók kétharmada.
süti beállítások módosítása