Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

The Battery

2014.03.11. 10:00 Rusznyák Csaba

battery01.jpgA világnak úgy van szüksége még egy zombifilmre, mint zombinak a salátára. Rég tele a tököm a vagányság és furfangosság bullshit-maszkjában ágáló filmesek utóbbi évekbeli kínos erőlködéseivel, hogy Romero örökségét hollywoodi módra rövid, hangzatos szlogenekkel leírható geekünnepséggé degradálják. Már túl vagyunk a nyugdíjas zombikon, a nácizombikon, a házizombikon, a romantikus zombikon, és még jönnek majd a focista zombik meg a hódzombik (szóval, ha belegondolok, már csak idő kérdése, hogy a vegetáriánus zombik is eszébe jussanak valakinek).

Nem arról van szó, hogy ezek mind szarok lennének, hanem szimplán arról, hogy az egész élőhalott-téma elkorcsosult, felhígult, és közönségessé, metás-posztmodernes-kikacsintgatós magamutogatássá és vásári mutatvánnyá vált, elveszítette a jelentését, elveszítette a lényegét. (Bármennyire kényelmes is lenne az álomgyárra húzni a vizes lepedőt – ld. Z világháború, azaz blockbuster zombik, azaz fuck you very much –, ez bizony most főleg a független filmesek sara.) Aztán jött a The Battery (2012).
Ben (az író/rendező Jeremy Gardner) és Mickey (Adam Cronheim) egykor baseballjátékosok voltak (a cím a dobó és a fogó kettősére utal), ám a globális zombijárvány kitörése, azaz hosszú hónapok (évek?) óta együtt járják New England erdőségeit, élelemre, használható eszközökre vadászva, és próbálva elkerülni az élőhalottakat. Ez eddig elég standard. Gardner azonban nem loccsanó zombiagyvelőre és kitépett belekre építi a cselekményt (ami egyébként is alig van), hanem a két főszereplő viszonyára, azzal pedig messze túlmegy a zsáner konvencióin.

battery03.jpgBen és Mickey nem régi barátok, csak egykori csapattársak, akik kényszerűen ragadtak egymás társaságában, amikor a világ lehúzta magát a vécén. Vándorlásaik a mindenkori életben maradást leszámítva céltalanok. Nincs fallal körülvett, géppuskatornyokkal védett menedék, amit el kell érni, nincs a járvány megfékezését/visszafordítását célzó küldetés, amit teljesíteni kell. A The Battery átlagemberek apokalipszis utáni átlagéletét mutatja be, lassan és aprólékosan, sok hosszan kitartott képpel, sok ismétlődéssel, minimális akcióval. A zombihentelés-adagodat nem ettől a filmtől fogod megkapni.

Mert a világvége valójában kurvára unalmas. Nem kell mindig egy egész hordányi élőhalott elől menekülni, vagy a börtönmenedéket tankkal lerohanó őrültek ellen harcolni - marad a csendes gyűjtögetés, a napról-napra élés, a ritkán felbukkanó egy-egy zombi rutinszerű kinyírása, a horgászás, a zenehallgatás, és a döglődés a szabad ég alatt. Gardner kamaradrámaszerűen mesél a posztapokalipszisről; reálisan, szívvel, drámával, humánummal és horrorral – illetve merész és elevenbe találó, kínosan emberi banalitással is, avagy hogyan  reagál a férfi egy dögös zombicsajra hónapokkal azután, hogy utoljára élő nőt látott.

battery02.jpgBen a szituációt realistaként, önáltatás és merengés-nosztalgiázás nélkül tudomásul vevő, domináns természetű túlélő, Mickey pedig egy romantikus gondolatokat kergető, a szarrá ment világ elől a fülhallgatójából szóló zenébe menekülő, naiv álmodozó, aki még zombiölésre is képtelen. Gardner mind szemléletmódjuk, mind tetteik mentén folyamatos konfliktusokba kényszeríti őket – a legbravúrosabb az az egyszerre drámai, feszült és vicces jelenet, amiben Ben egy zárt szoba és baseballütő segítségével kényszeríti rá pragmatikus gondolkodását barátjára. Az élőhalottak csak katalizátorai a szükség szülte kapcsolat izgalmas feltárásának és fejlődésének.

Az egymáshoz eleinte csak baseballon keresztül kötődő karakterek mindennapjait a düh, a frusztráció, a humor, a hétköznapi örömök, a (mostanra) hétköznapi félelmek és a bajtársiasság folyton változó aránya határozzák meg. Veszekedések a „hogyan tovább”-ról, sértésekig fajuló ugratások, haverkodós dumálások, kő-papír-olló, piálás és kiélezett ellentétek, amikből lassan kialakul valami több a világvégével való közös szembenézés kényszerénél.  A The Battery kicsit olyan, mintha Cormac McCarthy Az út című rémlátomását egy buddy movie-val kereszteznénk.

Egyéb túlélők felbukkanása aztán lassan azt a kevés, finom humort is kiöli a sztoriból, ami addig volt benne, bár Gardner ekkor sem a zsáner bevett toposzait alkalmazza: a kapcsolatfelvétel nem jár sem barátsággal és erőforrás egyesítéssel, sem a vérfürdőbe vezető „vagy te, vagy én” elv eluralkodásával. Mint a zombikat, Gardner a mellékalakokat is a főszereplők kapcsolatának alakítására, a köztük lévő különbségek kihangsúlyozására használja, és bár a velük való rövid konfliktusuk vezet a megdöbbentő erejű fináléba, a The Battery inkább a borzalmas körülmények ellenére is megmaradt emberségről mesél, mint az azok hatására terjedő elembertelenedésről. De attól még ugyanúgy nincsenek illúziói – csak várd ki az utolsó pisztolylövést, és meglátod.

battery04.jpgA fél órásra nyúló finis egy csipetnyi Hitchcockkal fűszerezett, mesteri szituációs és stílusbravúr, a két főszereplő kapcsolatának és a posztapokaliptikus kontextusnak a tragikusan következetes végigvitele, csodálatos írói, rendezői és színészi csúcsteljesítmény, nyomasztóan reális, fájdalmasan banális és letaglózóan-felemelően emberi egyszerre. Csak hogy tiszta legyen: a családtagokkal, haverokkal, rongyos 6000 dollárból forgatott The Battery hosszú évek óta a legjobb, legeredetibb és legfontosabb zombifilm. Visszavezette a zsáner szívébe az öncélú geekeskedés bullshit-sűrűjében elveszett lényeget: az embert.

23 komment

Címkék: horror dráma filmkritika

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr885853231

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

OriginalBateman 2014.03.11. 10:45:25

fasza írás. kösz a tippet!

cszn · http://cszn83.blogspot.com/ 2014.03.11. 12:33:35

Érdemleges néznivaló, bár azért a nagy szavaktól én inkább elzárkóznák.

speirs 2014.03.11. 12:33:36

köszi, mindig jól jön egy tipp, klassz írás.

Globetrotter2014 2014.03.11. 18:45:39

Azért a Cjronicle a Rec vagy a Devil jobb low budget filmnek tűnik. Pedig zombifilmet csinálni nem egy nagy dolog...

Tiger Woods 2014.03.11. 20:59:05

@ZF2: az utsó érdemleges (aránylag low budget) zombifilm, amit láttam, az a 2006-os fido volt.

Globetrotter2014 2014.03.12. 10:15:06

@kukilopezromero: walking dead season 2.
Nagyjából ugyanez csak kicsit magasabb színvonalon.

kukilopezromero 2014.03.12. 10:25:46

@ZF2: a walking deadet jól megcsinálják, jók az effektek és a látvány, csak a sztorijában éreztem úgy kicsit néha, hogy nincs igazi tétje, mennek ide-oda, és csak úgy történik valami

nekem inkább az ilyen házibulis, vagy várost normális módon ellepő, full véres, igényes, félelmetes zombifilmek hiányoznak, és helyette mennek ezek a mindenféle műfaji próbálkozások, ahogy a cikkben is írták, filozófiai vagy drámai filmet csinálnak a zombikból, nekem ez nem túl érdekes

mert ok ezerszer láttunk már zombikat, de olyan igazán sok jó zombifilm nem létezik, főleg nem a 2000es évekből, a Holtak hajnala remake az kiemelkedő, olyanból tudnék nézni ezret, de ezektől a kis költségvetésű, barátias, zombis hülyéskedésektől kiráz a hideg

Globetrotter2014 2014.03.12. 10:37:39

@kukilopezromero: az első szezon jó volt. A Második egy nagy kitérés a sztori elől. Érdekes módon mégis élvezetes. Pont olyasmi mint itt a posztban írtak.

Ha nem ragaszkodsz a zombikhoz (és nem leszel epilepsziás a kamerarángatásoktól) akkor a te filmed a Cloverfield.

Zombiinvázóra ott a 28 héttel később, vagy a WWZ.

Nekem a Zombieland kifejezetten bejött. És még nem volt meg, a Shaun of the Dead. És átgondolod a filozófiához és a drámához való viszonyod :)

kukilopezromero 2014.03.12. 10:49:01

@ZF2: persze a shaun of the dead is a top 3ban van, vígjátékban csúcs, és ez a fogyasztói társadalom kritika is ütős benne

viszont a zombielandban kikészültem, hogy két 15 éves kislány lenyomja woody harrelsont, nekem ez olyan nyál és hiteltelen, a film eleje viszont tetszett

A Cloverfieldet a készülő Godzilla miatt újra akartam nézni, régen bejött, de most valahogy nem ütött akkorát

a 28 héttel később még ok, mert az vagány, a WWZ-t viszont nem sikerült végignéznem, bár most mondták, hogy kiadtak belőle egy rendezői változatot, ami véres, de nekem így is akkora kavalkádnak tűnik az egész sztori

túlbonyolítják nagyon ezeket a filmeket, én tényleg csak annyit akarok, hogy támadjanak a zombik, nem is érdekel, hogy miért, az legyen megmagyarázva a film elején 5 percben, aztán jöhet az irtás, lángszóró, lefűrészelt csövű puska, motoros fűrész, csak aprítsanak ezerrel, és hagyják meg a drámát a művészmoziknak

vér vér vér, fun fun fun hülyülés, lehessen röhögni és félni

nem hiszem, hogy túl kritikus lennék vagy válogatós, vagy talán mégis, de akkor is na, csak egy kis vidámságot akarok a műfajba

kukilopezromero 2014.03.12. 12:03:36

mikor fogják elkészíteni azt a magyar zombifilmet, amelyben a vírus előbb a Parlamentben terjed el ( mondjuk egy afrikai nagykövet által ), majd a vérgőzös, feltépett torkú politikusok kergetik a turistákat ( az elkészült autóparkoló mélygarázsának sötétjében ), a Vígszínházat csak úgy poénból felgyújtják, hogy legyen min háborogni, majd a Westendbe szorult túlélők kitörnek a nyugati pályaudvar fele, és egy vonatot elkötve belehajtanak a Dunába, a Margitszigeten meg persze éjszaka portyáznak a zombik, mindezt sok celeb vicces halálával, instant klasszik

Nemes András 2014.03.12. 15:47:17

@kukilopezromero: Ebbe eléggé beletaláltál: tudomásom szerint fejlesztés alatt áll egy "Zombik a Parlamentben" munkacímen futó alkotás forgatókönyve, ami arról szólna, hogy az országház alatti katakombákban, jégben tárolt történelmi alakok (Rákóczi, Kádár, Szálasi, ilyenek) felolvadnak, és zombiként támadnak a lakosságra. Nem, nem poén. Nem tudom, mi lehet a dologgal, én kb. egy éve hallottam róla utoljára, de tény, hogy létezik, és a Filmalap elviekben rábólintott.

kukilopezromero 2014.03.12. 16:15:11

@Nemes András: na ki ne nyírjanak az info miatt, de most igazán... nálunk is szükség van primitív szórakozásra, adjanak pénzt horrorfilmekre, akciókra, thrillerre, miért kell nekünk mindig művészpózban tetszelegni? vidámság kell a népnek

mrscottpilgrim · http://twitter.com/mrscottpilgrim 2014.03.15. 10:03:24

@kukilopezromero: csak én nem látom a "művészpózt" bele a Coming Outba és a Hajnal Tímeába?

stargatelost · https://twitter.com/stargatelost 2014.03.16. 13:24:48

SPOILER

Egész addig okés volt, amíg a kocsiban nem ragadtak. Ilyen helyzetben az ember simán megpróbálna dolgokat, nem csak senyved. Pl. voltak nyilaik, az ablakot résnyire lehúzva lehetett volna szurkálódni. Vagy az egyik kimegy (valami fegyverrel!!!), és elcsalja őket, a másik meg megkeresi a kulcsot. stb...

De amúgy sem volt ez olyan hú de jó, inkább érdekes, és valamennyire ügyesen elkerülték a low budget látszatát.

gibson 2014.03.16. 19:30:54

@stargatelost:

SPOILER

ugyanígy éreztem én is. odáig baromi élvezetes volt, kellemes zene, jópofa jelenetek, szép tájak, de onnantól kezdve egy nyomasztó, klausztrofóbiás szar lett, ráadásul tele érthetetlen dolgokkal. kíváncsi lettem volna, Mickey hogy ugrik át 50 zombin, miért nem vitt magával fegyvert, ha már kint volt, miért nem csalta el őket, kulcs nélkül, megharapva minek ugrott vissza (és HOGY!!! ugrott be 50 zombin keresztül), Ben miért nem szúrkált ki az autó ablakán a nyilakkal, stb.
a legutolsó jelenet némileg kárpótolt, de összeségében az a majdnem húsz perc nagyon lehúzta nálam az élményt. plusz Mickey karaktere is kurvára irritáló volt

SPOILER

Terror Dzsoni 2014.03.24. 17:45:11

Nem kell kitalálni a vega zombikat , mert már valaki kitalálta! A House of dead 2-ben van egy bezombult figura, aki azért nem tá,ad az emberekre, mert életében vega volt... :)

kukilopezromero 2014.04.01. 11:32:32

bocs, hogy negatív leszek, de nekem ez nem tetszett, persze összesen 10 percet néztem az egészből, de olyan szinten dühített a 2 főszereplő, depresszív, mindenbe beletörődő magatartása, álltak, ültek, ültek itt, ültek ott, beletekertem a filmbe, ezer zombi veszi körül a kocsijukat , ezek meg ülnek benne halál nyugodtan és kb. a vasárnapi focieredményekről dumálnak olyan szintű depresszivizmus áradt az egészből, meg a zenék, a film 5. percében már a harmadik gagyi noname mai zenekar unalmas zenei próbálkozása ment, mint valami rossz válogatás kazin, gondolom ezzel akartak coolak lenni, nem tom, lehet én vagyok ideges, de engem 10 perc alatt kikészített ez a tempó és kikapcsoltam, walking deadet is ezért nem vagyok képes nézni, mert olyan szinten nem történik benne semmi és akkora időhúzás az egész

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2014.05.03. 10:48:25

nagyon rossz volt, de a WWZ-nél csak kicsit rosszabb :)

SoulMiner 2014.05.10. 02:45:10

Ez elég zseniális film volt, valóban nem látszik rajta a pénztelenség. A végével nekem is vannak fenntartásaim, de csak a miatt, hogy "SPOILER ON" ott kellett volna befejezni, hogy Ben a kamerába néz. "SPOILER OFF"

Tényleg iszonyatosan jól működik benne a dráma, és pont az van meg benne, ami a legtöbb filmből ma már hiányzik. Ennek a történetnek van szíve, és elképesztő, hogy milyen könnyedséggel, izzadságszagtól mentesen voltak képesek ezt prezentálni.
süti beállítások módosítása