Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legújabb előzetesek

Kicseszés a közönséggel? Trónok harca és Pókember gyilokhisztéria

2013.06.05. 06:00 Rusznyák Csaba

bscaps309.jpgA világ vasárnap este megtelt kisírt szemekkel, sokkos állapotokkal, tönkretett életekkel, válogatott káromkodásokkal, dühvel, keserűséggel, öngyilkossági hajlammal és frusztrációval, és bebizonyosodott, hogy George R. R. Martin egy perverz, szadista vadállat. Mármint ha komolyan vesszük az internetes kirohanásokat. Rengeteget röhögtem a legutóbbi Trónok harca epizódra adott reakciókon. A redditen külön szekció van a témának, valaki létrehozott egy twitter accountot, hogy összegyűjtse a legdurvább véleményeket, boldog-boldogtalan, széltében-hosszában erről posztol, a youtube pedig tele van videókkal, amiket a könyvet ismerők készítettek a könyvet nem ismerő barátaikról az epizód nézése közben. (Nem lesznek konkrét spoilerek, de azért jobb, ha olyanok kattintanak tovább, akik már tudják, miről van szó.)

Annyira nem újdonság a dolog, két éve is lejátszódott hasonló, amikor Ned Stark egy fejjel megrövidült (ez a legemlékezetesebb videó a témában). Szintén vad reakciókat kapott Dan Slott, amikor tavaly decemberben, az Amazing Spider-Man 700. számában megölte a címszereplő Pókembert. Mivel Martinnal ellentétben neki van twittere, sokkal nagyobb és közvetlenebb dózist kapott a gyűlölet- és fenyegetéshullámból (ha minden igaz, utóbbiak miatt végül még feljelentéseket is tett). Az efféle reakcióknak vannak érthető, kevésbé érthető, és teljesen abszurd aspektusai. Az, hogy valaki megszereti egy történet karaktereit, azonosul velük, majd a haláluk ebből kifolyólag érzelmileg megviseli, megsiratja kedvenceit, és a „sokk” hatása alatt állva mindennek, akár bárdolatlanul is, hangot ad, érhető. A fenyegetőzés, a szerző elküldése a kurva anyjába, már kevésbé. De ez tényleg csak egy érzelmi reakcióról szólna?

Vagy annyira bele vagyunk kényelmesedve a mainstream történetmesélés konvencióiba, hogy ha valaki nem azok szerint játszik, akkor azt már képtelenek vagyunk tisztességesen befogadni? Az olyan tweetelők, fórumozók, akik „WTF”-ok és „OMG”-ok közepette arról számolnak be, hogy az életük értelmét vesztette (ennek enyhébb változatai: „Végeztem ezzel a szar sorozattal”, „Törlöm az előfizetésemet a kibaszott HBO-ra”), nyilván túloznak, és a hirtelen, később majd lecsillapodó felindultság szól belőlük. Azt is lefogadom, hogy ugyanúgy ott ülnek majd a jövő heti epizód előtt. Mégis elgondolkodtató, hogy ennyire nehezen viselik el egy író merészségét.

Mert erről van szó, Martin vette magának a fáradságot, hogy a fantasy kontextusán belül realisztikus világot teremtsen, aminek konfliktusai messze túlmutatnak a tipikus „jó vs. rossz” felálláson, amiben háború idején nem csak a gazok hullanak, amiben a karakterek komplexek, gyarlók, és nem Jók vagy Rosszak, hanem emberek. Mind szép és jó a néző szemében – amíg a kedvenc karakterei túlélik az aktuális eseményeket. Csakhogy egy „realisztikus” világ nem így működik, és máskor pont az a mantra megy, hogy milyen rossz, hogy nincsenek ötletek, nincsenek meglepetések, úgyis mindig mindenki tudja, hogy a jó győz. Martin „a jó győz” végére tett egy kérdőjelet, és kész a fröcsögő felháborodás, hogy hátdeilyetnemlehet.

Dan Slott esetében, minthogy a gyakran önismétléssel, a kreativitás hiányával vádolt mainstream amerikai szuperhősképregények területén ír, még markánsabban jön ki az ellentét. Első lépésként kinyírta Pókembert, mire keményen kapta a hideget sok ezer, tízezer rajongótól. Aztán a folytatásban kiderült, hogy a főhős bizonyos értelemben életben van (hosszú, de a lényeg, hogy a tudata megmaradt annak elméjében, aki megölte, és átvette tőle a testét és szerepét, és aki azóta is Pókemberként grasszál), és akkor elvoltak pár hónapig a rajongók, hiszen ezzel elhintésre kerültek a magvai annak, hogy Peter Parker később majd teljes testi valójában visszatérhessen. Mígnem kiderült, hogy Slott a „nagyjából mégis él” dolgot csak azért dobta be, hogy aztán „újra” kinyírja Pókember maradékát is, és duplán húzza alá azt, hogy a karakter tényleg halott. Szitkozódás, uszítás, gyűlölködés, fenyegetés. Mert az író radikális lépésre szánta el magát egy olyan szórakoztatóipari területen, amit amúgy pont azért támadnak a legjobban, mert senki nem lép meg benne semmi radikálist már nagyon régóta. Holott, ha a mainstream amerikai képregény ki tud majd lépni abból a kissé mocsárszerű tunyaságból, amiben most van, az legalább részben annak lesz köszönhető, hogy Slott megmutatta: így is lehet.

Persze, csak azzal, hogy valaki bátran irtja a karaktereit, még semmivel nem vagyunk beljebb, de Martin és Slott nem csak bátrak, hanem jók is. Ennek a kettőnek a kombinációja adja ki a jelenlegi Pókember sorozatot, és a Trónok harca könyveket és HBO-szériát. Ha nem tetszik? Te dolgod. Ha emiatt a szerzőt kurvaanyázod? Te szegénységi bizonyítványod. Ha emiatt a szerzőt fenyegeted? Ugye tudod, hogy amit írt, az csak fikció, te nagyonhülyebarom? Get a life. Több ízben is írtam már itt a mainstream, azon belül is egész pontosan Hollywood ötlettelenségéről, a bevett brandekhez, módszerekhez, technikákhoz körömszakadtig való ragaszkodásáról. De a dolognak van egy másik oldala is: a befogadó felelőssége. Ha az emberek leginkább üres és buta akciófilmekre ülnek be, akkor leginkább üres és buta akciófilmek fognak készülni. Olyan ez, mint a folyton elő-előkerülő téma a kereskedelmi tévék műsorkínálatával kapcsolatban: csak azt adják a népnek, amit az igényel, vagy a nép kénytelen-kelletlen azt eszi, mert nyomják le a torkán?

A trónok harcás (és pókemberes) reakciók alapján úgy tűnik, a nagyközönség egyszerűen nem áll készen arra, hogy merész, konvenciókkal szembemenő, a standardon túlmutató műveket fogyasszon (és ez persze nem egy nagy újdonság, csak ilyenkor jobban kiütközik, mint általában). Azt akarták, hogy Ned Stark szétcsapjon az ármánykodó Lannisterek között, aztán, hogy fess fia tegye ugyanezt – csinos masnival díszített happy enddel a végén, úgy, hogy az odavezető úton a tragédia, a veszteség, a valóság lehetősége csupán kényelmes illúzió legyen, amin igazi tét nélkül lehet izgulni kicsit. Azt akarták, hogy Pókember hatszázadszor is laposra verje Doctor Octopust, és a fél évszázados szappanopera menjen tovább, ugyanúgy, mint korábban. És amikor nem kapták meg, amit akartak, hisztérikusan kikeltek magukból. Történetbefogadói éretlenség.

Lehet, hogy túllihegem a dolgot, ahogy ők is túllihegik. Lehet, hogy mára elvonul az egész, és akik tegnap esküdöztek, hogy rá se néznek többet a sorozatra, ugyanúgy végigülik majd az évad utolsó részét, meg a későbbi évadokat is. Talán rájönnek, hogy ha valami képes ekkora brutális érzelmi reakciót kiváltani belőlük, az jó dolog. Mégis mi a túróért néznénk filmet, olvasnánk könyvet/képregényt, ha nem ezért? Ami engem illet: Martin és Slott a hőseim a mai mainstream történetmesélők közt.

240 komment

Címkék: sorozat képregény filmelmélet tv trauma

A bejegyzés trackback címe:

http://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr675344269

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

vorpex 2013.06.05. 13:21:14

@Ahmet: Én nem vágyok semmilyen egyensúlyra, már írtam. Amiket írsz azok következmények, nem pedig döntések. Amiket én kiemeltem, az nem a vörös nász, hanem ami odavezett. A kettőt ne keverjük össze.

vorpex 2013.06.05. 13:22:46

@doggfather: ez elég naiv hozzáállás, másrészt nem csak egy közkatonát képzelj oda, hanem vagy 30-at, akik talán csak követik biztos távolról a rab minden lépését legalább is a valóságban így lenne...

Rakoncátlan Oedipus 2013.06.05. 13:22:51

@Rusznyák Csaba: a sztori szempontjából így nagyon kényelmesen és könnyedén meg lehetett szabadulni a karaktertől, akivel amúgy semmi mást nem lehetett volna kezdeni.

Az a baj, hogy összemosod a gyarlót az életszerűtlenül karakteridegen hülyével.

Akkor lett volna gyarló és valóban "életszerűbb" karakter ha a Jeyne-nek tett fogadalmát rúgja fel és őt hagyja faképnél. Az hogy a Freynek tett házassági ígérettel a zsebében sebesülten és hormonok által vezérelve jópárszor lekúrja a meghódított várban rostokoló ex Lannister szurkoló Jeyne-t, az teljesen életszerűen gyarló, elvégre fiatal a szentem.

Az, hogy pillanatnyi elmezavarában házasságot ígér be, még szintén belefér, hiszen nem akarunk senkit magunkra haragítani, meg hát addig a csaj se pattog.

Az, hogy a hormonzavar elültével sem képes a korábbi ítélőképességének akár csak a töredékét felmutatni, az már kabaré és életszerűtlen a karakter szempontjából is.

Az egész prezentálásáról pedig ne is beszéljünk, lapozol egyet és hopp, a srác aki nemrég még sikeresen menedzselt egy komplett hadjáratot, a hülye döntései miatt letolta a saját anyját, a nagybátyját, valamint nettó lefejeztette Karstarkot, csak úgy bejelenti hogy ő itt Jeyne és akkor tényállás van.

doggfather · http://apengeele.blog.hu/ 2013.06.05. 13:25:48

@vorpex: nem tudom, hogy a valóságban hogy lenne, de az tény, hogy rabok szökni még ma is szoktak nem csak katonai táborokból, de börtönökből is.

Hibát elkövetnek az emberek, itt még segítséget is kapott az ellenféltől, sőt.

Parallax 2013.06.05. 13:26:04

@Muad\\\'Dib: Ha már francia szépirodalmat hozol fel példának, ugye tisztában vagy Céline munkásságával, kortárs irodalmi és politikai szerepvállalásaival? Mert ez így most csak kultúrsznobizmusnak tűnik.

Muad\\\'Dib 2013.06.05. 13:26:49

@doggfather:
Biztos én tévedek, amikor azt gondolom, hogy ez egy nyilvános blog, ahol mindenki elmondhatja a véleményét.

Gilinggalang 2013.06.05. 13:27:02

@vorpex: Cersei egyre agyamentebb dolgokat művel Királyvárban. A Lannister uncsitesók anyjáról meg nincs infó.

Egyébként meg: Tyrion első házassága. Kottára mint Robbé.

Mindenki pont ugyanúgy feszíti a húrt. csak van akié még nem pattant el.

De mind közül akkor is Dany a legeslegnagyobb kretén.

ghavin 2013.06.05. 13:27:10

@Muad\\\'Dib: "Tudom, hogy mostanában szégyenteljes, ha valaki képes különbséget tenni a ponyva, meg a klasszikus irodalom között, de ezzel a teherrel együtt fogok tudni élni."

Fel kellene terjeszteni téged valamiféle kitüntetésre a fáradozásaidért.

"Pusztán arról van szó, hogy meg kellene tanulni a maga szintjén kezelni (és élvezni) a szórakoztató műfajokat (hiszen én is szívesen olvasok/nézek ilyeneket)."

Nem mondod? Pedig azt hittem, hogy a nicked valami obskúrus 19. századi francia novellából kölcsönözted.

"Egyeseknek láthatóan ez nem megy, és véresen komolyan veszik a ponyvájukat, mindenféle absztrakt levezetésekkel próbálják felmagasztalni, és terjeszteni."

Nem tudom, hogy ez lenne a kellemetlenebb vagy amikor egy modoroskodó faszkalap az adott ponyváról folyó párbeszédet felmagasztalásnak állítja be, hogy ezáltal igazoltnak érezhesse a trollkodási manőverét.

"Pusztán jeleztem, hogy szerintem nem kéne..."

Erre reagálandó én meg pusztán jelezném, hogy szerintem neked is, nekem is, s itt mindenkinek jobb lenne, ha eltűznél innen a picsába.

Happy Zoidberg 2013.06.05. 13:27:46

Akkor, hogy ne csak OFF legyek:

Annó, az ilyen tökös, merész húzásokért szerettem meg a könyveket. Csak sajnos, a minőség nagyot csökkent a harmadik után. Meg előkerültek, az általam feljebb említett dolgok is...

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2013.06.05. 13:28:11

@lisztes: Nagyon jók a beszélgetős részek, jobbak mint az akciók, jók a szövegek, a gesztusok, a helyzetek. Csak hát a gyerekeknek nem ez való:)

Ahmet · http://www.tinylittlebigthing.blog.hu 2013.06.05. 13:28:59

@vorpex:
OK, kezdj el egy érmét dobálni, és írd sorban, hogy fej, vagy írás, mikor van egy megfelelően hosszú sorozatod, válassz ki véletlenszerűen egy hármas szakaszt. Látod, minimum 2/3-ad egyforma, soha nem a fele, pedig statisztikailag 1/2-nek kéne fejnek 1/2-nek írásnak lennie.
Amit írsz, az igaz, de csak elméletileg. Mert ugye miért kapnak a szőke ausztrálok nagyobb százalékban rákot. (Ja, mert ugye az, hogy ki milyen arányban hal meg, az értelmezhetetlen, hiszen 100%-ban mindenki meghal.)

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2013.06.05. 13:29:29

@regapó: ezzel miért vert át az író bárkit is? Az ő könyve bakker.

Rusznyák Csaba 2013.06.05. 13:31:01

@vorpex: És még én forgatom ki a te szavaidat... téged nem is érdekelnek a vitapartnered érvei, csak a saját nézőpontodat nyomod, és kész.

@Rakoncátlan Oedipus: "életszerűtlen a karakter szempontjából" Ezt már sokadszor mondod, csak alátámasztanod nem sikerült még mindig.

Ahmet · http://www.tinylittlebigthing.blog.hu 2013.06.05. 13:31:32

@vorpex: Azért a döntés és a következmény között általában kurva szoros összefüggés van.

Redcap 2013.06.05. 13:31:56

Állj, állj, ÁLLJ!

Robb a könyvben NEM holmi szerelem okán szegi meg az esküjét, sőt, ő maga is bevallja, hogy hülyeséget csinált a Westerling lánnyal. Az ok a BECSÜLET, mivel felcsinálta, el is kell vennie. Ugyanaz a becsület ami az apjának is a fejébe került. És itt a lényeg: nem a "jó" és a "rossz" karakterek között dől el, hogy ki marad életben, hanem a végletekig becsületes, idealista, naiv és a két lábbal a földön álló, gyakran machiavellista karakterek között. Lásd például Tyriont: egyértelműen "jó" karakter, mégsem hal kegyetlen halált, mivel tud hideg fejjel gondolkodni, legalábbis többnyire. Viszont amint az érzelmeire hagyatkozik, bajba kerül. Innen SPOILER:

<Tyrion megbízik Shae-ben és majdnem a fejébe kerül, Tywin a Tyrionnal szembeni érzelmei által vezérelteti magát és bele is hal, Dany a rabszolgák iránti szánalma miatt kerül bajba, Jon-t pedig talán inkább nem is említem.>

/SPOILER

Aki pedig azt mondja, hogy csak a Stark családra jár rá a rúd, az talán olvassa el az eddig megjelent könyveket.

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2013.06.05. 13:32:44

@enpera: Nem mondtam, hogy nincs jól megírva, csak érződik a harmadik évadon, hogy kettévágták a harmadik kötetet, mert nem haladnak olyan nagy sebességgel a dolgok. Nem vagyok gyerek, csak nem tudnak lekötni a sorozatok különösebben. Ha nem közös program lenne az asszonnyal, valószínűleg elhagynám, bármennyire is érdekel a sztori. Én inkább a 1,5-2 órás filmekre esküszöm, de ettől még nem vagyok gyerek, meg hülye, meg nem kell kiröhögni sem érte :) Kicsit sok az üresjárat, ezt nem csak én gondolom így.

afazekas 2013.06.05. 13:33:03

Én valamennyire meglepődtem, amikor olvastam. De miután Ned Starkot megölték hogy lehet számítani másra?

2. Nem kell Martint úgy beállítani mintha ő találta volna fel a spanyolviaszt!
Én a GoT-ot eleve úgy tekintem mintha adva lenne egy Dallas 1 helyett egy tucat Jockey-val...

3. A GoT kívül áll a mainstreamen? Ugyan! Spartacus, Borgiák, True Blood hasonló dolgok mennek mindenütt...

bounty112 2013.06.05. 13:33:23

Túlliheged. Szerintem épp olyan sokaknak - köztük velem - nagyonis tetszik ez a drámaiság, őszinteség. Aki szappanfost akar nézni helyette, az majd néz azt. Egyik legintenzívebb sorozatélményem volt a red wedding, és ezért hálás vagyok Martinnak + az HBO-nak. :)

afazekas 2013.06.05. 13:34:54

@afazekas: Ja és mellesleg a tippem szerint MArtin a szereplők 80%-át még le fogja hentelni...

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2013.06.05. 13:36:21

@lisztes: ezt értem, én nem olvastam a könyveket, csak a sorozatot nézem. De a szöveges részek, meg a széktologatásos jelenet is nagyon jó szerintem, és pont hogy szükségesek :)

Muad\\\'Dib 2013.06.05. 13:37:58

@Ghavin:
OMFG!!!
internetrendőr rulz...
Mindezt azért, mert én nem dicsőítem a kis sorozatodat, és le merem írni, hogy szerintem kissé túl van misztifikálva ez a trónok harca hype. Mellesleg nem ez az első és nem is az utolsó hasonló cipőben járó sorozat, hozzátéve, hogy nem egy agyonsztárolt sorozaton mára már mindenki csak röhög a bölcs internetközösségen belül.
De mindegy, tényleg inkább itt hagyom a homokozót, mert láthatóan nem sikerült felfogni miről beszélek...

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2013.06.05. 13:38:52

@enpera: Nem neveztem meg konkrét dolgokat, a széktologatás hatalmas jelenet volt szerintem is. Viszont túl sok a mellékszál, ami megy, az első két rész például csak arról szólt, hogy beköszönt mindegyik karakter, hogy "hahó, itt vagyok, majd történni fog valami velem nemsokára". Semmi bajom a beszélgetéses jelenetekkel, ha visznek is valahová.

ghavin 2013.06.05. 13:40:48

@Muad\\\'Dib: Ebben a körben nincs semmiféle jelentősége a mondandódnak, éppen ezért írtam, hogy mindenki érdekében jobban tennéd, ha eltakarodnál. Amennyiben valóban így teszel most, akkor köszönet érte.

qwertzu 2013.06.05. 13:41:19

@Bad-Joe-Ben-Joe Sixshoota': "hacsak nem történik egy sorozat-idegen időugrás,"

Például beköszönt a tél?

@Felagund: A Starkok jelenleg is főszereplők, minden jel egy lehetséges erős tavaszi visszatérés felé mutat, aztán hogy ebből mi sikerül, azt már csak Martin tudja.

cyd 2013.06.05. 13:44:37

@Gilinggalang: "De mind közül akkor is Dany a legeslegnagyobb kretén."
Köszönöm :)

minek az? 2013.06.05. 13:45:20

@qwertzu: milyen tavaszi visszatérés? Winter is coming :)

Parallax 2013.06.05. 13:45:26

Ezzel a jó/rossz mérleg témával kapcsolatban lehet nem igazán vagyok illetékes, mivel még csak a 3. kötetnél járok, de nem gondoljátok, hogy ezekben a kiírtásokban az is benne van, hogy GRRM csúnyán trollkodik az olvasókkal? Hogy azért nyírja ki előbb és inkább a szeretett karaktereket, mert számít rá, hogy arra hevesebben reagálnak a rajongók, mivel jobban azonosultak velük?

Rusznyák Csaba 2013.06.05. 13:46:11

@lisztes: "beköszönt mindegyik karakter, hogy "hahó, itt vagyok, majd történni fog valami velem nemsokára"

Ez így van, sajnos tévésorozatban nem lehet olyan egyszerűen/ügyesen mozgatni ilyen sok karaktert, mint könyvben, néha csak arra van idő, hogy xy feltűnjön az epizódban két percre, hogy a néző ne feledkezzen el róla, és emiatt lassúnak tűnnek az események.

doggfather · http://apengeele.blog.hu/ 2013.06.05. 13:46:13

@Muad\\\'Dib: dehogy tévedsz, csak furcsa, hogy ezt elefánt a porcelánboltban stílusban teszed, közben a klasszikus kultúrát eszményíted.
a kettő kicsit ellentétes, nem?

afazekas 2013.06.05. 13:52:28

@Ahmet: Nem lesz itt semmilyen happy end!
Most volt egy GRRM interjú ott is mondta.

afazekas 2013.06.05. 13:54:02

@jog-ász: A vörös nász egy Dothraki lagzinak megteszi!

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2013.06.05. 14:01:29

@Rusznyák Csaba: Egy rajongóval most épp arról beszélgettem és úgy kb egyet is értett velem, hogy a szálak igazából nem kapcsolódnak olyan szorosan (sárkányos, jon snow, stannis), hogy abszolút kronológiai sorrendben legyen bemutatva. Szét lehetett volna bontani esetleg külön kis sztorikra (mondjuk 2 rész Jon Snownak (kevés más jelenettel), aztán a tengerparti rabszolgafelszabadítósdi (abból csak annyi volt a kapocs, hogy megpróbálták megöletni Danaeryst), stb...) Ahogy a 4. és 5. könyv eseményei is párhuzamosan futnak elvileg.
Ez azért lett volna jobb szerintem, mert lett volna eleje meg vége az egyes részeknek, nem csak különböző jelenetek egymás után pakolva. Tudom én követni, csak szerintem nem szerencsés túlzottan.

Pan Modry 2013.06.05. 14:03:16

@Ahmet:
Robb tudott volna szerintem Renlyvel olyan egyesseget kotni hogy Renly lesz a kiraly, o pedig visszamegy Deresbe.
Robb nem akart szerintem egesz Westeros kiralya lenni.

afazekas 2013.06.05. 14:04:37

@Guild: Ez a könyvben kimaradt és teljesen szükségtelennek és hatásvadásznak tartom.

doggfather · http://apengeele.blog.hu/ 2013.06.05. 14:05:57

@lisztes: azb.sznabe, hogy egyszerű legyek és költői, ha még több rész lenne amiben nincs benne kingslayer (és a pimp).

afazekas 2013.06.05. 14:07:51

@doggfather: Voltál már disznóvágáson?
Gyanítom nem!

Rohadtul nem mindegy hogy hogyan végzik ki. El tud tartani 2 perctől kezdve félóráig!

Pan Modry 2013.06.05. 14:08:23

@Felagund:
Nem hiszem hogy a Lannistereknek akarmilyen esellyuk lett volna egy Stark-Karstark-Tyrell-Renly sereggel szemben.

Raadasul Stannis nem targyalt volna a Lannisterekkel.

A legokosabb lett volna egyszeruen Robbnak es Renlynek egy ideig hatterbe vonulni, hagyni hogy Stannis megtamadja a Lannistereket, utana pedig annak a haborunak a gyozteset legyalulni.

Szamomra nem is igazan volt logikus hogy nem volt Robb-Renly szovetseg, szerintem ok szinte semmiben nem voltak ellenerdekeltek, egyszeruen nem is nagyon zavartak egymas vizeit.

afazekas 2013.06.05. 14:09:41

@Muad\\\'Dib: Ez nekem is feltünt!
A Trónok harca óta gombamód szaporodnak a fantasy expertek és leírások.

doggfather · http://apengeele.blog.hu/ 2013.06.05. 14:11:44

@afazekas: de ebben az esetben a hasba szúrás és a torokvágás volt a két opció és írtam is, hogy nem mindegy, de itt a gyilkosság volt a lényeg nem a kínzás.
És meg is halt robb is, meg a neje is viszonylag gyorsan.

Parallax 2013.06.05. 14:15:23

@doggfather: és a legdurvábbat Robbal kapcsolatban még csak bele se rakták a sorozatba. az biztos kivert volna még pár biztosítékot. :)

doggfather · http://apengeele.blog.hu/ 2013.06.05. 14:18:08

@Parallax: jó nagy spoiler felirattal írd le lécci, mert kíváncsi vagyok (és lusta, mert a könyvet nem vettem/veszem a kezembe).

Gilinggalang 2013.06.05. 14:19:40

@doggfather: lehet hogy jövő héten benne lesz, szóval inkább ne :)

Felagund 2013.06.05. 14:21:15

@Pan Modry: Renlyt kinyírták, mielőtt még komolyabban bármiféle hadmozdulatot végre tudott volna hajtani, innentől kezdve pedig a serege egy jelentős része (a viharvidékiek főleg) ment behódolni Stannisnek...

Parallax 2013.06.05. 14:23:38

@doggfather: Lehet, még lesz rá utalás jövő héten, szóval inkább csak így, ha nagyon tudni akarod. ;)
awoiaf.westeros.org/index.php/Red_Wedding#Wedding_Night

afazekas 2013.06.05. 14:23:40

@Ghavin: "...röhejesebbnek tartom, amikor valaki bárminemű irónia nélkül használja a plebsz kifejezést az interneten. "

Miért ki vannak tiltva?

Rakoncátlan Oedipus 2013.06.05. 14:33:26

@Redcap: ne haragudj, de szerintem nagyon rossz a hasonlatod, Robbnál pont fordítva zajlottak a dolgok, pont akkor omlott össze minden amikor a becsületet és Freynek tett fogadalmát felrúgva az érzelmeire hallgatott.

Gyakorlatilag a becsületre hivatkozva vesztette el a becsületét, aminek pont ugyanannyi értelme van mint a fordulatnak.

@Rusznyák Csaba: értem.

A két fogadalom közül azért rúgta fel Freyét, mert ez volt kényelmes a sztori szempontjából. Nem azért mert ő gyarló vagy ettől többdimenziós karakter lenne.

Nem az a baj, ha a karakter nem dönt racionálisan, az baj, ha pusztán azért nem dönt racionálisan, hogy látványosan kisegítse az írót.

qwertzu 2013.06.05. 14:40:21

@Rakoncátlan Oedipus: Esetleg mert egy fattyú mellett nőt fel, és próbálta nem elkövetni az apja vélt hibáját. Ha nincs fattyú testvére, de mondjuk egy testvére egy felrúgott eljegyzés miatt hal meg, akkor meg lehet hogy máshogy dönt. Szerintem.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2013.06.05. 14:50:02

@lisztes: a túl sok mellékszál igaz, ez ilyen :)

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2013.06.05. 14:52:02

@doggfather: szerintem a hasbaszúrás jelképes is volt, vesszenek az utódok is, nyírjuk ki az egész Stark-házat. Persze lehet nem, nekem így jött le.

Gattopardo 2013.06.05. 15:03:35

Aki kicsit utánaolvas az angol történelemből mondjuk a Rózsák háborújának (de más vonalon is jó párszor nyilvánvaló az eredet, lásd a (Hadrianus) Falat vagy a törvényen kívüliek bandáját (Robin hood) vagy a számüzött királylányt (-fit, lásd a Stuartok kálváriája) , az egyáltalán nem fogja irracionálisnak találni a vörös mennyegzőt.
Aki pedig legkésőbb az első évad után nem olvasta el az összes könyvet, azmegérdemli hogy sokkot kapjon:)

doggfather · http://apengeele.blog.hu/ 2013.06.05. 15:06:13

@enpera: a jelképességét én is értettem. ;) Mondjuk nagyon jó szeme kellett, hogy legyen frey-nek, mert ugye a terhesség titok volt.

hehe64 (törölt) 2013.06.05. 15:17:01

"Ha az emberek leginkább üres és buta akciófilmekre ülnek be, akkor leginkább üres és buta akciófilmek fognak készülni. "

Ugyan már...
Éppen fordítva.
Ha a zemberek fejét a médiaipar hosszú hosszú évtizedeken keresztül szarral tömi, akkor bizony a szar lesz a norma mind a média, mind a zemberek számára.
A zember szociális lény. Simán hozzászocializálódik a "főtrendhez", elvárásait ehhez igazítja.

Aztán ha valami csak picit is eltér ettől, akkor jön a kurvaanyázás, fenyegetés, egyéb.

Tűrhetetlen 2013.06.05. 15:40:57

SZÖRNYŰ! Tiltsák be a fegyverviselést Westeroson, nehogy a maradék kedvenc szép és jó karaktert is kinyírják a csúnya rossz bácsik és nénik!

@hehe64:
Igen, sajnos ez van. Marhára nem az író hibája, hogy ez történt, hanem az emberi hülyeségé. Nem kellenek nekik az ilyen mély dolgok, mint az ember porig alázása, a kegyetlen karakterek elszabadítása (habár nekem az is elég lett volna, ha csak simán elvágják a nem-Jeyne-Westerling torkát, és nem csinálnak belőle tűpárnát, cserébe beraktam volna a fejcserét és a meztelen hulla folyóba dobását, mert az is elég sokat elmondott volna a szereplőkről), hanem az embereknek azok a soft baromságok kellenek, ahol a hős jön, és legyakja a rosszalkodókat.
Eddard Stark halálát még azelőtt láttam a sorozatban, hogy elkezdtem volna olvasni a könyvet. De nem kurvaanyáztam, nem ugráltam, mert nincs értelme. Ez a történet, ha nem tetszik, olvassanak mást. Az egyetlen, amit tettem, az az volt, hogy ültem pár pillanatig, és az általános emberi kegyetlenségről és mocsokságról gondolkodtam. De hogy az írót hibáztassam azért, mert ezt meg merte mutatni a világnak...na nem, az nem az én asztalom.

Rusznyák Csaba 2013.06.05. 15:41:31

@lisztes: Ha szétszedik, mint ahogy könyvben a 4-5-öt (nekem már ott sem tetszett az a megoldás), lehet, hogy még rosszabb lett volna.

@Rakoncátlan Oedipus: Te író kisegítésnek érzed, én nem. Ha a semmiből jött volna, akkor hajlanék rá, hogy kétségbeesésében rakta bele Martin, hogy valamerre elrúgja a cselekményt, de mivel konkrétan az első évadig/könyvig nyúlnak vissza a gyökerei, ez inkább tűnik "nem tetszik, ezért valahogy belekötök" reakciónak, mint alátámasztott érvnek.
Egy tinédzser pedig alapvetően nem egy logikus, felelősségteljes, következetes, bölcs és érett lény.

Ami a feleségyilokot illeti, ott egyébként én is éreztem valami efféle szándékot: "Szóval, olvastad a könyveket, és tudod, mi jön? IGEN? Nesze, bazdmeg, NESZE!"

Tűrhetetlen 2013.06.05. 15:42:36

@Tűrhetetlen: Ui: bocs érte, de most jut eszembe, hogy a zárójeles rész kissé spoileres.

Rusznyák Csaba 2013.06.05. 15:44:32

@Rakoncátlan Oedipus: Illetve, eleve, hol van olyan jellemzése Robbnak, aminek a Freynek tett eskü megszegése ellentmond, ahol ez a lépése KARAKTERIDEGENnek minősül? Hol állították be őt a tisztesség és a becsület minden körülmények közt megingathatatlan szobrának?

Sadist 2013.06.05. 15:48:01

Aki egy kibaszott kitalált történeten képes így lamentálni, annak semmi élete.
5 évesen a Vukon szomorkodni még oké, 15 éves kor felett viszont kurva gáz.

BSz 2013.06.05. 16:11:47

@Muad\\\'Dib:
József Attilát, ha prolik olvassák, akkor József Attila proli, vagy proliirodalmat írt? És ha igen, ez csökkenti a művészi értékét?! ;-)

Felagund 2013.06.05. 16:22:20

@doggfather: Ó, az öreg Freynek elég sok nővel volt dolga már, szerintem az előzetes "kóstolgatásnál" simán kiszúrta, és nyilván ment az ukáz, hogy a csaj (és az utód) semmiképpen nem élheti túl... ;)

Karcolt lendület 2013.06.05. 16:24:42

Ugyanmár, főszereplők kinyírása teljesen mainstraim bármilyen szappanoperában. (Még CSI-okban is halnak meg főszereplők.) Csak általában azért történik meg, mert a szereplőt játszó színésznek nincs kedve folytatni/nem tudnak megállapodni a bérezésben/túl sokat kokózik. Itt meg azért történt, mert Martin nem tudott mit kezdeni velük: Robék már keresztül kasul bemászkálták Westeros közepét, mégsem jutottak előrébb, viszont a rengeteg érdektelen mellékág meg a Targaryenek korába vissznyúló hosszadalmes sztorizgatás közepette valamivel fenn kellett tartania a feszültséget, hogy a következő 2500 oldalon is valahogy átvergődje magát az ember.

MEDVE1978 2013.06.05. 16:32:06

A befogadó felelőssége, hogy olyan filmet, sorozatot nézzen, amit meg is ért és tetszik neki. Aki nem ilyet tesz, az vagy mazochista vagy hülye. Én például soha nem nézek Két pasi megy egy kicsit, mert nem érdekel és a Greys Anathomy esetében is a falra másznék stb.

A Trónok harcában - amit sohasem néztem vagy olvastam - a kritikák alapján rengeteg az erőszak és sokszor halnak meg jó karakterek. Ha ez tetszene nekem valószínűleg nem lennénk kiakadva az efféle Shakespeari mészárlásoktól is. Hiszen valljuk be, hogy nála sok ilyen volt és kicsit régebbi, mint a Trónok harca írója...

A Pókemberes párhuzamról annyit, hogy én itt annyira azért nem érzem hasonlónak a helyzetet. Egy ilyen formátumú szuperhős mítoszába igazából csak a hősi halál illik (feláldozza magát valakiért vagy óriási túlerővel szemben hal meg stb.). Utánaolvastam és a vége egyszerűen az, hogy Doctor Octopus trükkel kinyírja (testet cserél vele). Szerintem ez egyszerűen a mítosz kinyírása, mert kiiktatja azt az elemet, hogy a jó, a hős jót cselekszik és jutalmául győz. Magyarul az egész üzenetet rántja le a sárba. Ráadásul ez eleve egy irreális, szuperhősös történet.

A Trónok harca viszont simán egy alternatív valóság, tehát nincs benne semmi irreális, mágikus vagy szupererő. A karakterek is méylebbek, nem egyértelműen pozitívak, emberibbek. (Ezért sem néztem, mert az igazi középkor elég véres és esetenként igazságérzet romboló és a történelmet viszont jobban szeretem)

A párhuzam tehát maximum csak a felháborodásban van, ami egyik esetben szerintem jogos, másik esetben kevésbé.

Karcolt lendület 2013.06.05. 16:32:36

@DedPul:
"Amúgy nagy marketinges ez a Martin. Kiadott pár könyvet egy univerzumról. Nem történetről, egy univerzumról. Ezt a Jég és Tűz dala ciklust körülbelül 3000 könyvig lehetne írni. Mert ha vége lesz ennek, akkor mi lesz? Ugyanúgy lesznek ármányok, ugyanúgy ölnek meg embereket és lehet, hogy aki most lesz majd a király azt megint kinyírják 2 hét után.. A legszomorúbb az, hogy az író se tudja merre vigye az egészet, az utolsó két könyv sírva olvasós és ez a baj. Ezért halnak meg olyan karakterek akiknek nem kellene."

+1

Karcolt lendület 2013.06.05. 16:39:54

@MEDVE1978:
Mondjuk a Titus Andronicust nem túl gyakran játszák. ;-)

Rakoncátlan Oedipus 2013.06.05. 16:47:28

@Rusznyák Csaba: nem továbbrúgni kellett a cselekményt, hanem mindenképpen gyorsan elvarrni Robbék szálát, hiszen Nedhez hasonlóan ő is nagyjából feleslegessé vált és nem nagyon lehetett volna mit kezdeni a karakterrel.

Nem azért karakteridegen, mert ő a megtestesült tisztesség - bár akár ezzel is lehetne takarózni, hiszen Rickard Karstarkot azért árulózta és fejezte le saját kezűleg, mert az bosszúból megölte a két foglyot - hanem mert semmi motiváció nincs a döntés mögött, mindössze annyi, hogy az író szándékának megfelelően beteljesíti sorsát.

Ha az író a sztori elejétől kezdve minden áron úgy építi fel a karaktert, hogy ő a fiatal kora ellenére is mekkora májer, és ennek szellemében viszi végig a sztoriját, majd nagyjából arra hivatkozva, hogy "de amúgy fiatal és ezért egyébként hülye, szóval nyugodtan csinálhat ok nélkül bármekkora baromságot" kinyírja a szereplőt, akkor az szerintem nem éppen az írás csúcsa.

De Robb kapcsán amúgy már szerintem elbeszélünk egymás mellett.

Ami a sztoriban inkább bökte a csőrömet az Dany astapori performansza, pontosabban a Makulátlanok gazdáinak számomra teljességgel megmagyarázhatatlan és életszerűtlen viselkedése volt.

Rusznyák Csaba 2013.06.05. 16:55:33

@Karcolt lendület: Igen, így játszódhatott le:
"...áh, mit csináljak, nem tudok mit kezdeni a sztorimmal, azt hiszem, ki kéne nyírni valakit, az csak elmozdítaná az eseményeket valamerre. De kit nyírhatnék úgy ki, hogy ne tűnjön seggből előhúzott, öncélú hülyesé- HOPPÁ! Hiszen TELJESEN VÉLETLENÜL írtam valami kis kalamajkát a Freyekkel a korábbi könyvekben, mindjárt visszaolvasom, biztos tovább lehet fűzni egy kis olvasósokkolássá, ha már anno egy "hát, bazmeg, majdcsak jó lesz egyszer valamire" felkiáltással tettem bele a cselekménybe."

UGYAN MÁR! Nem tetszik? Oké, megértem, no problemo. De nem kéne ideológiákat gyártani a szubjektív vélemény mögé.

@MEDVE1978: Ami a Pókembert illeti, most nem mondod komolyan, hogy ezt eldöntötted azután, hogy olvastál egy két bekezdéses zanzásítást róla?! Egy mű nem egyenlő a sztorijával. Legalább olyan fontos, sőt, fontosabb, hogy az a sztori hogyan van tálalva.

bgandalf 2013.06.05. 17:09:00

@Rakoncátlan Oedipus: egyszer láttam egy filmet. Arról szólt, hogy felépítettek egy elsüllyeszthetetlen hajót és ezzel elindultak a tengeren kirándulni. Hát a kib...tt író kitalálta, hogy a hajó belefutt egy jéghegybe, de úgy hogy az oldalát feltrancsírozza mint egy konzervdobozt. Így a hajónak annyi lezárható része sérül meg, hogy mégis elsüllyed. És meghal 1500 ember. Mert persze kevesebb mentőcsónakot visznek mint kellene. Már itt abba akartam hagyni filmet mert hogy a f....ba találhatnak ki ilyet. Elég lett volna , ha csak pár ember hal meg és a hajó csak megsérül de még be tud vánszorogni a kikötőbe. Plusz még akkor megcukrozzák olyannal, hogy a zenészek menekülés helyett zenélgetnek. A debil milliomos meg nyugodtan ül a székében és várja, hogy elöntse víz mikor vehetne magának akár egy hajót is amin elmenekül. Mikor már az író nem tudja , hogy fokozni a feszültséget (írói zsákutca), kettétöreti a hajót süllyedés közben, hogy újra futkározhassanak a hülye utasok. Ehhez képest a GoT egy dokumentumfilm:-)

Rusznyák Csaba 2013.06.05. 17:09:16

@Rakoncátlan Oedipus: "nem nagyon lehetett volna mit kezdeni a karakterrel"
Nem-e? Komolyan, nem értem, honnan veszitek az ilyeneket. Könyörgöm, ott volt mögötte egy HADSEREG, ami kezdett széthúzni (összefogja végül? vagy elveszti?) ott volt az alapból szeretetteljes, de konfliktusokkal terhelt kapcsolata az anyjával, ott volt a felszínen elsimított, de problematikus viszony a Freyekkel (ugye arról beszélünk, ha nem lett volna Vörös nász), ráadásul pont ebben a részben vázolták fel a tervüket (i.e.: vagy megdöglünk, vagy kicsináljuk a Lannistereket a saját otthonukban). Ez semmi? Így fest egy feleslegessé vált karakter?
Persze, végül ki kellett volna nyírni őt - vagy nem őt, hanem a Lannistereket és/vagy Stannist. Valamikor el kell hullania a szembenálló erők közül egy-kettőnek, mert egy "mindenki áll mosolyogva, kézenfogva a happy end alatt" nyilván nem opció.
Megjegyzem: még Neddel is nagyon-NAGYON sokat lehetett volna kezdeni, ha nem nyírják ki. Csak persze őt aztán TÉNYLEG ki kellett, mert az ő halála indította el a lavinát.

"semmi motiváció"
Csak szerelmes. Az tényleg semmi. És akkor párszázezer sztorit, amikben a szerelem motivációt jelentett, kikukázhatunk ezzel együtt.

Felagund 2013.06.05. 17:10:47

@Rakoncátlan Oedipus: Te komolyan olvastad a könyvet?

Ott Robb - noha valóban tehetséges - a legtöbb jó ötletét az anyjától kapja, igaz, hogy Catelyn van olyan tapintatos, hogy ezt általában úgy intézi, hogy úgy tűnjön, mintha a fia maga jött volna rá.

Szó sincs általános szupermenségről, majd hirtelen a hajánál fogva előrángatott egy darab hibáról... Ez szerintem még a sorozatból is elég rendesen lejön...

Karcolt lendület 2013.06.05. 17:19:49

@Rusznyák Csaba:
Rengeteg olyan momentum van a sztoriban, ami ilyen szappanoperás ötletszerűség és ezért is bonyolódik 1000 oldalakon keresztül anélkül, hogy tapodtat is haladna. Nem csak meghalások, hanem esetelges új szereplők (alakulatok, szálak, stb.) belépésekor is volt olyan érzések, hogy "ez meg mi a fasz, minek, mit ad ez hozzá?" Azért nem írok példákat, mert nem szeretnék spoilerezni.

Rusznyák Csaba 2013.06.05. 17:23:55

@Karcolt lendület: A negyedik-ötödik könyvben már én is éreztem ilyet (sajnos csökken a színvonal a harmadik után, nem is kicsit), de addig nem, és az addigiak alapján azt mondanám, hogy Martin nem tesz bele plusz szálakat/karaktereket csak úgy - mindennek van értelme.

Felagund 2013.06.05. 17:39:48

@Rusznyák Csaba: Az a baj a 4-5. könyvvel (az ötödikkel különösen), hogy Martin túl nagy sztár lett, és a kiadó már nem mer ráültetni a nyakára egy szerkesztőt, aki első körben is baszogatja a leadási határidővel, másrészt meg kigyomláltatja vele a fölöslegesen terjengős szálakat.

@Karcolt lendület: Nálam azért valahol ez is a realizmus... Mert ugye ki mondta azt, hogy minden rohadt szereplőnek, aki csak egy kicsit is előre van tolva a narratívában, okvetlenül valami rém fontos szerepet kell kapnia. Gondolj azokra a barátaidra, akikről tizenévesen azt gondoltad, hogy halálotokig jóban lesztek, aztán azóta már öt éve nem hallottál felőle és simán elmennél mellette az utcán ;)

nemorino 2013.06.05. 19:47:49

Látható, hogy az olvasók/nézők elvárják, hogy a történetnek legyen egy megszabott iránya, valamiféle cél, amelynek elérése után minden olvasó/néző hátradől és azt mondja, igen, ennek kellett történnie. Az én tapasztalatom viszont az, hogy az életben nincs, vagy legalábbis ritka az ilyen katartikus pillanat. Történelemből ha csak a 20. századot nézem, az I. világháború igazából véget sem ért, a II. természetes következménye volt a párizsi békének nevezett tűzszünetnek. A II. világháború vége volt talán ilyen pillanat és szerintem 1989-90 is, amikor a keleti blokk összeomlott. A többi 97 évben ment a mókuskerék. Viszont utólag visszatekintve az ember a finalitást is belelátja az események láncolatába, mintha minden egy cél felé haladt volna.

Tehát a történet látszólagos irányítatlansága az, ami sokakat zavar - én ezt éppen hogy az erényének tartom. A most tárgyalt esemény - igyekszem kerülni a spoilerezést - nem hősies bukás, nem dicső győzelem, hanem egy mészárszék. Nincs katarzis, csak döbbenet. Ez nem a Rómeó és Júlia, nem borulnak össze sírva a Capuletek és Montaguek a halottak mellett. A nap reggel felkel, az élet megy tovább a halottak nélkül - ahogy majd nélkülünk is fog. A mi halálunknak sem lesz értelme, nem lesz erkölcsi mondanivaló, amelyen megnyugodva hanyatlunk a párnák közé, csak az egyik percben még élünk, a másikban már meghaltunk. És ez elég elborzasztó gondolat. Viszont ha egyszer lezárja Martin a történetet és megtudjuk a választ pár zavarbaejtő kérdésre (a mások, a háromszemű varjú, stb.), akkor már azt fogjuk látni, hogy igen, minden szál ide vezetett és talán értelmet nyer a RW is.

Rengeteg apró írástechnikai részlet van, amiért Martint nagyra becsülöm. Nem rág az olvasó szájába semmit, ha érteni akarja az ember, akkor figyelni kell. Lehet - sőt, biztos - , hogy ponyva, de nem könnyű olvasmány. A szerző elég jól érti a középkori élet egyes jellegzetességeit (pl. a szereplőknek soha nincs biztos értesülésük a másutt történtekről, mindenről mendemondákban értesülnek, gyakran tévedésben vannak) és ezt az ismeretet jól használja fel. Én nagy élvezettel olvasom, de el kell ismerni, vannak történetszálak, amelyeknek a megnyitását nem értem.

Az ötödik kötet végi wtf pillanat kulcsa pedig szerintem a prológusban van.

doggfather · http://apengeele.blog.hu/ 2013.06.05. 20:30:15

azért a trónok jobban felkavarta a népet, mint a star trek. :)

Legalábbis itt sokkal több a komment.

Happy Zoidberg 2013.06.05. 21:12:56

Bakker!

Felrobbant a net! Kezd kicsúszni ez a darab fikció, az emberek irányítása alól. Vegyünk már egy mély levegőt, ha lehetséges! Nem Jézus második eljövetele történt, csak egy kurva-nagy és egy-két helyen azért eléggé öncélú igazságtalanság, egy FIKTÍV világban! Ezért teljesen fölösleges sarat dobálni akárkire, és kikelni magadból! Valami nem attól lesz rossz, hogy más, vagy igazságtalan.

Bár azért nekem kicsit hiányzik már, az a Gyűrűk Urás egyszerűség. Amikor még minden vagy fekete volt, vagy fehér, a hősök hősök voltak, a rosszak meg rosszak, és nem volt mindenkinek hátsó-szándéka, vagy rejtegetni valója. Manapság annyira divat lett ez a gritty realism, hogy kezd elfejtődni az escapeizmus egyik alapvető sarokköve. Mintha elfelejtettünk volna rendesen szórakozni! Mi történt?

Maya-- 2013.06.05. 21:20:05

:O..mi van itt? szólni sem tudok. Hodor, hodor :)

Happy Zoidberg 2013.06.05. 21:28:21

Nem is beszélve arról, hogy hamarosan azért lesz némi igazság...

Maya-- 2013.06.05. 21:29:49

a cikk fasza.

spoiler:

csak a farkast sajnáltam. ez van.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2013.06.05. 22:07:52

azon bezzeg senki nincs kiakadva, hogy a sorozat dekraláltan leggyávább szereplője nyírja ki a sárkányok után a legdurvább harcértékekkel bíró ellenfelet?

hodor.

mi lesz a 4. évadban, felgyújták a rajongók az HBO székházát?

Blazious 2013.06.05. 23:09:57

Ja, Robb valóban korábban nem követett el hibát, például Theon hazaküldésével, ami végül Deres lerombolásához és a testvérei halálához vezetett. Nem mintha ezt nem rágták volna szájba a rész elején.

tüszimanó 2013.06.06. 00:16:35

Én szeretem, ha hullanak a filmben a pozitív szereplők, viszont egyben szeretem az évadokat nézni, és az idei GoT még nem került sorra, ezek után azért kevésbé lesz sokkololó amikor eljutok eddig. Az internet egy oltári nagy Spoiler

Gilinggalang 2013.06.06. 09:28:46

@mcs: sárkányok jelenleg még a top 5ben sincsenek harcértékben, és Dany potenciálja is maximum a második helyre elég.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2013.06.06. 11:25:50

@Gilinggalang: hát, így az ötödik könyv vége felé azt kell mondanom, hogy nem kifejezetten prédaállat habitussal bírnak a fiókák. és még fiókák.

Gilinggalang 2013.06.06. 11:35:07

@mcs: top5-öt a sorozat mostani állására írtam. Ha megnőnek valóban ők lesznek a legkeményebbek, csak kérdés, hogy kinek engedelmeskednek...

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2013.06.06. 11:38:57

@Gilinggalang: ez esetben (ha a film jelenét nézzük) viszont Sam egy eléggé imponáló ellenfelet nyomott le. nem sokan mondhatják el magukról, hogy nightwalkereket nyírtak ki.

Gilinggalang 2013.06.06. 11:40:48

@mcs: azt leszámítva, hogy obszidiánnal bárki lenyomja őket, igen :)

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2013.06.06. 11:45:10

@Gilinggalang: nem a technikai részére gondoltam, hanem a lelkire. ha emlékszel, volt egy elég rendes rettegésburok körülöttük, meg úgy egyébként is pár nappal előtte darálták le az őrség legjavát.

Gilinggalang 2013.06.06. 12:00:16

@mcs: igen, ez elég nagy áttörés

Tiger Woods 2013.06.07. 01:43:28

mondjuk ez a murphy-féle mindig minden a lehető legrosszabbul alakul és a gonosz vígan szemétkedik, amíg a jók sorra hullanak dolog legalább annyira irreális, mint a kötelező happy ending.

amúgy itt sem minden fekete meg még feketébb. ott van pl. a szépen alakuló daenerys-szál, a mindent túlélő havas jon, a stark gyerekek vidám kalandjai, az egyre javuló tendenciát mutató jaime vagy tyrion jelenléte, aki továbbra is a legfaszább karakter az egész sorozatban. + legyünk optimisták: előbb-utóbb csak kiirtják joffrey vitézt anyukástul és akkor helyreáll mindenki lelki békéje.

memora 2013.06.08. 12:57:47

Anno Hitchcock is nem azért lett sikeres többek közt, mert szembement a konvenciókkal? A Pszicho-ban is a film közepe felé kinyírja a főhőst, onnantól pedig majdnem a legvégéig Norman Bates-é a terep...
De érdemes összehasonlítani az eredeti Pulse (Kiyoshi Kurosawa) és a 2006-os közönségbarátosított amerikai remaket: míg az eredeti kb: 3x vált főhőst, addig a Hollywoody verzióban ugyanaz a standard lány-fiú páros kihúzza a stáblistáig...
De lehetne még említeni a Tale of two sisters-t és a gagyi remaket, ahol egyszerűen lecsippentik az eredeti "zagyva" befejezését a végéről.
A GoT-ot nem láttam/olvastam, így azokhoz nem tudok hozzászólni, de a téma nagyon jó, amiről a cikk szól :)

Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2013.06.08. 21:45:12

@Karcolt lendület:
ott a pont... már olyan lassan mint Hruscsov elvtárs emlékiratai++ a lenin összes...

mizrolist 2013.06.09. 21:33:28

@afazekas: ezen a blogon nem a GoT miatt jelentek meg a fantasy expertek :P

@MEDVE1978: mivel nem olvastad, ezért nem tudsz róla; de van mágia a GoT-ban is, sőt még sárkányok is akadnak.
A Pókról szóló eszmefuttatásoddal egyetértek - Slott pont azzal húzott brutálisat, hogy Parker halála ebben az esetben semennyire sem volt heroikus. Mindenesetre kíváncsi vagyok rá, hogy hosszú távon is megmarad-e ez a status quo, vagy változik még...

Grifter 2013.06.10. 20:14:16

"Nem kapták meg, amit akartak..."

Mármint nem az történt, ami az elmúlt pár száz évben pár milliószor, vagyis amihez hozzá lett szoktatva a jónép már a legelső nyomtatott könyv óta.
Nem akarnám védeni a droidok ármádiáját, de ez a magas lóról leköpdösés is nevetséges. (Pont ugyan olyan nevetséges, mint forradalminak beállítani, hogy egy karakter úgy hal meg, hogy ugyan úgy ott rohangál tovább - más írók is változtatnak a karakterek személyiségén, csak nem nincs hozzá ekkora parasztvakítás.)

KingofHell 2013.07.10. 04:44:47

Én évekig vártam, hogy röhöghessek a népek RW-reakcióin. Cat az egyik legunalmasabb POV volt, good riddance.

Mondjuk én amúgy is tragédiakedvelő vagyok, sokkal jobban idegesít egy oda nem illő, erőltetett happy end, mint egy tömeggyilkolás.

Karakterhalálon csak akkor akadok ki, ha az illetőt túl korán ölik meg, mert bőven lett volna potenciálja. Behoznak valaki újat 2-3 epizódra, mindenki szereti, de ahelyett, hogy kezdenének vele valamit, gyorsan legyakják. Ez egyszerűen lustaság.