Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Geekzaj: 2012 legjobb filmzenéi

2013.01.05. 11:58 Rusznyák Csaba

tdkrgeekzaj.jpgEz egy enyhén szólva is langyos filmzenei év volt – már megint. Attól tartok, még mindig érvényes mindaz, amit annak idején a Tetovált lánnyal kapcsolatosan írtam. A Hollywoodot emésztő általános ötlettelenség hatványozottan látszik állni a filmzeneiparra, és sajnos nem csak az álomgyár vonatkozásában. Ahhoz már nagyjából hozzászoktam, hogy a blockbusterek zenéinek a 80%-a mindenféle markáns stílusjegyet nélkülöz, és egyik a másikkal felcserélhető, de már a függetlenek is erre tendálnak, és pl. az ázsiai filmgyártás jellemző muzikális jegyei is túlságosan jellemzőkké váltak. Persze, kivételek azért mindig akadnak, és ezekből most is sikerült összeizzadni egy nem túl terjedelmes best of listát. (Lábjegyzet egy friss élményről: John Williams Lincolnjánál irritálóbb zenét nem hallottam az utóbbi évben.)

Hans Zimmer: The Dark Knight Rises
Míg maga a film kissé csalódást okozott, és csak félig-meddig tudta megkoronázni Nolan Batman-trilógiáját, Zimmer munkája tökéletes összegzése, egyszersmind magasabb szintre emelése a korábbi epizódok zenéinek; Bruce Wayne „útjának” lenyűgöző energikus-emocionális muzikális leképezése, a film, talán ha feleennyit ért volna enélkül. Az Imagine the Fire című opus kis túlzással önmagában jobb, mint az egész 2012-es hollywoodi score-termés összességében.




Dan Romer, Benh Zeitlin: Beasts of the Southern Wild
Romer és Zeitlin (utóbbi maga a rendező) score-ja a főszereplő, a kis Hushpuppy szemszögéből íródott, így az egész egy ártatlansággal, kalanddal, életerővel teli varázslatos „ünnep”, egyszerre eposzi és lírai. A hagyományos kis zenekart trombita, cselló, harmonika, gitár, zongora, szaxofon, bendzsó és egy sor népi hangszer egészíti ki, és ezzel a kombinációval, ezzel a koncepcióval a Beasts of the Southern Wild az utóbbi évek egyik legegyedibb, legmágikusabb score-ja. Minden benne van, amit a legtöbb mai filmzenéből hiányolok.



…és ha nagyon vaskalapos lennék, akkor itt most azt mondanám, hogy csókolom, ennyi volt. Persze ez durva túlzás volna, de valahogy jelezni kell, hogy van ez a kettő, és aztán egy nagy űr, és csak utána jönnek a többiek. Amik közt ugyan kétségkívül sok az élvezetes, sőt, emlékezetes zene, de többségük csak részleteiben tud igazán nagyszerű lenni. Úgyhogy emeljük ki a legnagyszerűbb részleteket.

James Horner: The Amazing Spider-Man: Ben’s Death
Az év egyik meglepetése volt Hornernek a Pókemberhez írt zenéje, ami többnyire levetkőzi a szokásos, némileg már unalmas hornerizmusokat, és amellett, hogy egy szépen visszafogott hősi témát variál ügyesen, remekül festi alá a film csendesebb és akciódúsabb momentumait is. A Ben’s Death végének sötéten lüktető energiája az év egyik zenei csúcspontja.




Alexandre Desplat: Argo: Scent of Death

Desplat néhány rá jellemzően egyedi megoldással lép túl a közel-keleti zenék – egyébként általa is alapul vett – sematikusságain. A vokál mellett sóhajtozással, suttogással és egyéb furcsa, orális hangképzési módszerekkel dob az atmoszférán. Ügyes.




Ludovic Bource: The Artist: My Suicide

 Ahogy a film, úgy a zene is egy stílusbravúr, klasszikus-aranykoros hangvételű, de ahogy a film, úgy a zene is el-eljátszik a ténnyel, hogy valójában a XXI. század gyermeke. A leginkább kiemelkedő szám a fináléhoz íródott My Suicide, ami ironikus módon nem hangzik el a filmben, mert a rendező lecserélte azt Herrman Szédülésének egy egyértelműbb „átiratára”.




Tom Tykwer/Johnny Klimek/Reinhold Heil: Cloud Atlas: All Boundaries Are Conventions

Függetlenül attól, hogy a filmet magát a hátam közepére sem kívánom, a zene mindenképpen az év legjobbjai közt van. Gyönyörű, eposzi, varázslatos, a maga módján megvalósítja mindazt, amiben a film elbukott – az már más kérdés, hogy a komponista trió 2006-os remekművéhez, a Perfume-hez képest hagy kívánnivalót maga után.




Marc Streitenfeld: The Grey: Into the Frey

Csendben, nyugodtan, szemet lehunyva, szitáló hóesésben szembenézni a halállal. A Fehér pokol zenéje összességében messze nem kiemelkedő, és még a témához képest is indokolatlanul háttérbe húzódik, de a finálé a maga baljós meghittségével felejthetetlen.




James Newton Howard: The Hunger Games: Horn of Plenty

Az Éhezők viadala score-ja a vártnál sajnos többször süllyed középszerűségbe, de vannak nagyszerű fénypontjai. A Horn of Plenty pompázatos fanfárjai és kórusai például tökéletes zenei leképezései a páváskodó Főváros szemfényvesztésének.




Michael Giacchino: John Carter: Thark Side of Barsoom

Giacchino remek kis zenét írt a Disney elbaltázott Burroughs-adaptációjához (a számcímek hajhullasztó szóvicceiért kár): legjobb pillanatai azok, amelyekben az idegenséget, az egzotikumot hangsúlyozza ki, mint a Thark Side of Barsoom második felében – a jellegzetes giacchinóizmusok teret engednek a kreatív kaland-fantasynek.



Mychael Danna: Life of Pi: Pi’s Lullaby
Ahogy annak lennie kell, Danna score-ja egészen éteri, finom, érzékeny, már-már másvilági. Ringat, varázsol, simogat, de akár grandiózus is tud lenni, ha arra van szükség (ld. még: God Storm).



Alexandre Desplat: Moonrise Kingdom: The Heroic Weather-Conditions of the Universe
A Holdfény királyság soundtrackjét Wes Anderson egy rakás különböző zenész művéből ollózta össze kiváló érzékkel, de Desplat is írt hozzá eredeti score-t – összességében alig húsz percet, és ráadásul az is mind ugyanazt az egyetlen, minimális alapokon nyugvó témát variálja. De hogy! Szinte minden általánosan, és egy csomó ritkán használt hangszert rétegről-rétegre rávezet az említett alapokra, nem is beszélve a vokálokról és kórusokról. Mesteri teljesítmény, pont olyan egyedi és imádnivaló, mint a film maga.



Marc Streitenfeld: Prometheus: A Planet
A zene ugyanabban a betegségben szenved, amiben a film is: sokat ígér, aztán jól beleszarik az egészbe. Az összes közül ennek van a legkevésbé létjogosultsága ezen a listán, de arról a lenyűgöző, csendes, mégis grandiózus méltóságteljességről, amivel az A Planet szolgál, muszáj volt megemlékezni.



James Newton Howard: Snow White and the Huntsman: Snow White
Imádom, amikor Newton Howard úgy istenesen nekiveselkedik egy szép nagy szimfonikus zenekarnak. A Theron-Stewart-Hemsworth tiró nevével fémjelzett kínos Hófehérke átirat score-ja ugyan üresjáratoktól nyög, de vannak remek pillanatai, kellemesen lágyak éppúgy, mint lendületes csörték.


13 komment

Címkék: soundtrack toplista geekzaj top 2012

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr734999388

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

albatrosz tizedes 2013.01.05. 12:13:00

ami kimaradt: Dredd - She's a pass (Paul Leonard-Morgan filmről-filmre jobb lesz)
www.youtube.com/watch?v=gWfVfwz7rTM

elefes 2013.01.05. 12:17:50

A Batman zenéjéből a Mind If I Cut In? a legfrankóbb szám szerintem, a John Carternek nagyon örülök, Giacchino egyik legjobbja, a Beasts of the Southern Wildot pedig tegnap néztem meg és már rég jártam úgy, hogy ennyire vigyorogtam volna egy filmzene alatt.

elefes 2013.01.05. 12:20:18

Viszont az Avangers főtémáját hiányolom. Silvestri nagy korszaka már régen elmúlt, de ha az egész album nem is olyan jó, a főtéma szerintem marha jó.

Rusznyák Csaba 2013.01.05. 12:43:03

@elefes: Nem tett mély benyomást, tipikus rutin-Silvestri. Az egész albumon egyvalami tetszik, az a motívum, ami az Assemble-ben hallható cirka fél perc után (rögtön Silvestri saját Judge Dreddjének lenyúlását követi).

@albatrosz tizedes: Ez jó, de a film alatt szinte észre se vettem, hogy egyáltalán van zenéje, ami sosem jó jel - ezért még meg se hallgattam külön.

Mielőtt felmerülne, az olyanok, mint a Skyfall és A hobbit NEM véletlenül maradtak ki.

szkristof92 2013.01.05. 12:45:39

Horner Pókember score-ja szerintem iszonyat fos (csak ismételni tudom magam miért engedik ezt az embert komponálni?), ettől eltekintve a teljes cikkel egyetértek.

elefes 2013.01.05. 13:00:53

@Rusznyák Csaba: A Hobbit zenéje tényleg béna, az egyetlen jó és új nóta az, amit a trailerben nyomtak a törpök.
Maga az album tényleg felejthető, szerintem egyszer sem hallgattam végig normálisan, a főtéma viszont fasza. A Dredd-nyúlás nekem is feltűnt, de annyira nem zavart, mert jó muzsika az. És ha Horner megteheti, hát istenem, egyszer-egyszer Silvestri is.
(Elfman egyébként a Frankenweenie-ben nyúlta le saját magát, szépen beledolgozta a Batman főtémáját - és az az egyetlen emlékezetes rész az albumon.)

Adam Van Helsing · http://helsing.blog.hu 2013.01.05. 13:57:25

Tudtommal az Into The Fray egy "Ink" című film zenéjének a másolata.
www.youtube.com/watch?v=IzjYXMJIORA

prick 2013.01.05. 14:12:08

@szkristof92: Ne mond már, hogy a 3.15- 3.28- ig tartó rész például nem szép.

szkristof92 2013.01.05. 14:17:04

@prick: Individuális, jó pillanatok nálam nem tudnak egy egész score-t megmenteni.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.01.05. 17:30:44

a tdkr zenéje az év legjobbja volt nálam, még akkor is ha a film azért (nálam) annyira nem.

Maya-- 2013.01.05. 17:49:33

@doggfather: nálam is az a legjobb zene.

cseszlovák · http://cseszlovak.tumblr.com/ 2013.01.09. 12:34:42

nagyon reméltem már a cikk címénél, hogy benne lesz a Moonrise Kingdom -- és benne van. tényleg.
számomra ez az év csúcspontja - mind filmként, mind filmzenei albumként!
süti beállítások módosítása