Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Villámkritika: Beszélnünk kell Kevinről, A bűn hálójában, A leleményes Hugo, Szellemlovas 2, Warrior

2012.03.24. 09:57 Rusznyák Csaba

A leleményes Hugo

Fel nem foghatom, mi vitte rá a Paramountot, hogy cirka 170 milliót tapsoljon el egy Martin Scorsese rendezte, a ’30-as évek Párizsában játszódó gyerekfilmre, ami valójában nem gyerekfilm. És hiába próbálta a reklámkampány színes-szagos-izgalmas-látványos ifjúsági kalandnak beállítani a Brian Selznick illusztrált regény – képregény hibridjéből adaptált Hugót, nem az. Az összes, a kellemesen, klasszikusan, stílusosan ráérős expozícióban belebegtetett fantasztikum valójában a múlt és a filmkészítés varázslatos világába vezet, a mozi hőskorába, pionírjainak idejébe, amiről Scorsese – hasonlóan A némafilmes alkotóihoz – kicsit szentimentálisan, kedvesen és szinte gyermeki lelkesedéssel beszél. De a kicsiknél ezt valószínűleg jobban értékelik a nagyok (én mosolyogva néztem), ami a mozipénztáraknál meg is látszott. És bár A némafilmes tartalmi-formai egységének bravúrjával a Hugo nem tud versenyezni, az mindenképp a javára írható, hogy roppant ügyesen állítja a modern technikát a múlt megidézésének szolgálatába – konkrétan a 3D-re gondolok, ugyanis Scorsese filmje az egyetlen az utóbbi időben, aminek plusz dimenziója tényleg megéri a magasabb jegyárat.

Beszélnünk kell Kevinről

Miután húga egy „balesetben” elveszti egyik szemét, velejéig gonosz bátyja, Kevin (akinek szerepe volt a dologban), a következő családi ebéd alkalmával kéjes élvezettel majszol egy licsit. Érted: szimbolikusan eszi a húga szemét. Olyan szégyentelen erőszakossággal a néző pofájába mászó szimbólumhasználatot, mint Lynne Ramsey regényadaptációjában, már nagyon rég láttam – és amit említettem, csak egy példa volt. Felhozhattam még azt is, ahogy a gyilkos fiú anyja tucatnyi jelenetben sikálja háza faláról a vérvörös festéket. A Beszélnünk kell Kevinről (amiben nem beszélnek Kevinről, legalábbis az „ezzel a gyerekkel valami gond van – dehogy, ezzel a gyerekkel nincs semmi gond” pingpongon kívül) drámának ostoba és felszínes, horrornak meg érdektelen és unalmas. Mindezek ellenére nem teljes kudarc a film, de ez csak a zseniális Tilda Swintonnak köszönhető.


A bűn hálójában

Steven Soderbergh mindig is szeretett játszadozni a műfajokkal. Csinált eszméletlenül stílusos, kedvesen ironikus krimikomédiát (Mint a kámfor), szuggesztív, melankolikus bosszúmozit (Amerikai vérbosszú – nem, nem az, hanem a másik), tavaly pedig darabjaira szedte a katasztrófathrillert, és újra összerakta (Fertőzés) – más kérdés, hogy milyen eredménnyel. A Haywire-ben (a magyar cím ostoba) úgy közelíti meg a modern akcióthriller zsánerét, hogy csípőből lehámoz róla minden sallangot, és csak az abszolút szükséges elemeket hagyja meg: az akciókat, és azok mozgatórúgóit. Tehát egy elárult ügynök (Gina Carano badass csaj, akinek tényleg elhiszem, hogy tucatjával rúgja a férfiseggeket) nekiáll levadászni ellenségeit. Ennyi. Nyers, stílusos mozi, hosszú snittekben felvett, jól látható és élvezhető fasza akciókkal, világmentős, drámázós, szerelmes, morális és mindenféle egyéb mellékvágányok nélkül, baromi illusztris szereplőgárdával (Douglas, Fassbender, McGregor, Banderas, Kassovitz, Tatum, Paxton).


A szellemlovas: A bosszú ereje

A Neveldine-Taylor duónak nemcsak a Crankjét, de a Crank 2-jét, sőt (írd és mondd), még a Gamerét is tudtam élvezni, úgyhogy reméltem, hogy a tengernyi negatív kritika és az általában gyalázatos nézői vélemények ellenére ez is jó lesz nekem, mint bűnös élvezet. De míg az említett filmek afféle szórakoztató, vicces, önreflektív szarfilmek voltak, A szellemlovas 2 már egyszerűen csak egy szar film, minden egyéb jelző nélkül – és talán még katasztrofális elődjét is alulmúlja. Az 57 milliós költségvetés ellenére borzalmas amatőrszaga van, mert bár helyenként egész meggyőzőek a trükkök, máshol a puszta beállítások, megvilágítások egy fillérekből, minden említésre méltó szakmai és technikai háttér nélkül összegányolt trashfilm benyomását keltik, ami nem lógna ki az Asylum felhozatalából sem. Az összesen kb. tízpercnyi akció közti töltelékek meg egy magához képest is rettenetesen ripacskodó Cage-dzsel és elviselhetetlen dögunalommal kalapálják a szögeket a film koporsójába.


Warrior – A végső menet

Gavin O’Connor kőkemény bunyójelenetekkel teli sportfilm-drámája sok hasonlóságot mutat David O. Russell tavalyi A harcosával – szintén régi, ezerszer használt panelekből építkezik, csupa ismerős szituációt pakol egymás után, és mégis képes tökön ragadni a nézőt, és némileg új megvilágításban felsorakoztatni az ismert sablonokat. Ráadásul ezúttal is a családi viszálykodás épül a sportfilmre, mint vázra, az emeli jóval magasabbra hasonló társainál. És még azt is megbocsátjuk neki, hogy a végére szentimentálissá válik – mert úgy izzik benne a nyers, brutális, ellenállhatatlan erő, mint főszereplőjében (Tom Hardy valami félelmetesen jó), aki minden gyűlöletét, csalódottságát és keserűségét, amit az élettől kapott, egy megállíthatatlan úthenger pusztításorgiájává formálja. Nick Nolte Oscar-jelölése az iszákos edzőapa szerepéért nem véletlen volt, csak azt sajnálom, hogy az elhidegült testvért alakító Joel Edgertonnak a megérdemeltnél kevesebb reflektorfény jutott a többiek árnyékában.

27 komment

Címkék: horror akció thriller dráma filmkritika képregény adaptáció villámkritika

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr384336645

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.03.24. 10:51:28

szellemlovas 2 tényleg gáz, sőt...
a warrior nekem is tetszett.
hardy akkora, mint egy ház. Már várom milyen Bane lesz.

W.A. 2012.03.24. 11:41:20

A Hugo olyan bűntett az emberiség ellen, amilyen rég láttam már. Kötelességtudatból végignéztem, de a végén már üvöltöttem. Jobb magyarázatot nem tudok találni, mint hogy Scorsese egyszerűen hülyül.

Rusznyák Csaba 2012.03.24. 11:49:30

@W.A.: Pedig '95 óta ez a legjobb filmje (az más kérdés, hogy ez mennyire dicséri a Hugót, és mennyire minősíti az elmúlt 17 éves munkásságát)

W.A. 2012.03.24. 12:01:26

@Rusznyák Csaba: Belőlem olyan szélsőséges reakciókat hozott ki, aminek a közelébe egyik filmjével sem ért. A The Departed szerintem rendben volt (most eltekintek attól, hogy az eredetije jobb, és tök felesleges volt a remake). A Kundunt is kedveltem, igaz, elég rég láttam. A többi '95 óta érdektelen.

A Hugo esetében ugyanakkor a debilség annyira áthat mindent, hogy a film nem egyszerűen giccsbe fordul, inkább olyan már, mint valami szellemi koncentrációs tábor. Ennek egy nagyon egyszerű megnyilvánulása szegény Chloe Moretz, aki többször is bizonyította már, hogy tud játszani, most meg egy remegő fejű hülye lett belőle, aki tucatfiguraként asszisztál a film ritmikájához: negyedóránként nagyra nyílt, könnyes szemű drámázás a semmin, aztán kibaszott idegesítő stréber megváltás, amikor épp csak nem ugrálnak tapsikolva a boldogságtól.

A semmiből a semmibe vezet az egész, közben azért sikerül a tökéletes ürességig küzdenie magát azzal, hogy beleraknak olyan extrákat, mint például a Sacha Baron Cohen-féle szál. Kutyás üldözés közben (!) borítja a tortát, belelép a nagybőgőbe... Úristen. Mint a legrosszabb hongkongi blődlizések. Megrendült az idegrendszerem.

szoni_ 2012.03.24. 12:13:17

95 óta ez lenne a legjobb? na most akkor nézzem meg ezt is?:)

sztem A tégla (én is kihagynám a mögöttes history-t, meg a csináljuk meg a hollywoodi változatot c. nótáról szóló véleményemet) jó lett (százszor jobb, mint most az az elcseszett Tetovált lány remake, vagy akármi), és A viharszigetet is csípem...

Rusznyák Csaba 2012.03.24. 12:18:47

A tégla: ha nem veszem figyelembe, hogy minek a remake-e, akkor megér egy közepest. De csak akkor, és pár dolog miatt (élen Jack Nicholson eszméletlenszar alakításával) még így is rezeg a léc.

W.A. 2012.03.24. 12:44:45

Lehet, hogy forgatok egy filmet. Az lenne a címe, hogy Beszélnünk kell Hugóról.

szoni_ 2012.03.24. 12:55:01

@Rusznyák Csaba: hát tényleg nem a legjobb alakítása...:) de kvázi a két téglára mentek rá inkább, szóval elfért...abba most nem megyek bele megint, mi a véleményem az oscar dijakról, meg úgy egyébként az Oscar jelenségről, legalábbis az értékelésből ezt megpróbálom kivonni... de én tudtam kötődni a szereplőkhöz és volt több remek jelenet is...szóval simán erős közepes...a díjakkal én azért vigyáztam volna, mert hát mégiscsak egy film remake-je, aminek egy nagyon jó sztorit találtak ki...és itt jön képbe, h kvázi sokan nem fognak tudni ettől elvonatkoztatni, ami egyébként teljesen érthető...

Rusznyák Csaba 2012.03.24. 13:06:17

@szoni_: "de kvázi a két téglára mentek rá inkább"
Szerintem pont hogy feleslegesen nagy teret adtak Nicholson karakterének. Ha beleszámítom a képletbe az eredetit, akkor főleg, és ráadásul pont a két főszereplő (főleg Damon karakterének) rovására.

kaamir 2012.03.24. 13:33:18

A Hugo még Scorsese elmúlt 17 évéhez képest is szégyentelenül gyenge. Semmi humor, kaland, vagy szív és lélek, csak maximumra tekert látvány.
A Kevinben a szimbólumok tényleg erőltetettek, de amúgy nagyon erős film. Felszínesnek semmiképp nem mondanám, inkább azt, hogy sokat bíz a nézőre - nagyon helyesen.

szoni_ 2012.03.24. 13:42:27

@Rusznyák Csaba: más ennél a filmnél az ingerküszöbünk:) Lehet nálam még belefért Nicholson idegesítő jelleme, nálad meg már nem, és annyira zavart, h te azt meghatározóbbnak érezted...

SPOILER lehet, inkább jelzem...
számomra Nicholson karaktere, ahogy egyébként a magasabb tisztségű zsaruké is, kvázi semleges volt, már olyan értelemben, h csak egy közepes maffiavezér volt, idegesítő, de nem domináns, nem A maffiavezér, szóval helyettesíthető lett volna bármelyik másik szétszívott agyú, mindenhol patkányt szimatoló fejessel. Úgyanez a rendőrfőnökök, tisztek is... A két téglára összpontosítottam, legalábbis ez jött le nekem, h erre kell, és ahogy összeértek a szálak, és sztem a hangsúly rajtuk is volt, egy kicsit talán jobban Dicaprion, ezért is volt nagyon hatásos a fejbelövős jelenet számomra.

Maya-- 2012.03.24. 13:43:19

Hugo-t imádtam ...szeretem az ilyen kékszemű meséket, sok minden nem passzol benne, mint ahogy a rövidnadrág sem talál mikor pilingél a hó, de nekem bejött :)..az írás viszont nem annyira :)

a többi kritika a fogamra való, csak az a baj, hogy nem láttam Kevint, de nagy kedvem van ma valami igazi rosszra, úgyhogy megnézem.

chuck-d 2012.03.24. 14:13:52

@Rusznyák Csaba: örülök, hogy Nicholson gyenge játéka szóba jött A téglával kapcsolatban, egyszerűen annyira hiteltelen, hogy mindig kirántott a filmből, nehezítette a beleélést.

a Warrior korrekt darab, szerintem kicsit túlértékelt, de Nolte simán megérdemelte volna a szobrot, gyakorlatilag rá épül az egész dráma, és attól működik, hogy ő jól oldja meg.

Rusznyák Csaba 2012.03.24. 14:20:32

@kaamir: Mit bíz a nézőre? Úgy szájba rág mindent, legszívesebben kiköptem volna.

@szoni_: Az volt a bajom, hogy Nicholson teljesen öncélúan volt olyan, amilyen. Csak elvette a filmből. Nem egy gengsztert játszott, hanem azt, hogy ő a zseniális Nicholson - komplett egotrip. Damon karaktere meg cserébe nulla volt, az utolsó jelenete unalmas megalkuvás, ráadásul Wahlberg kizárólag amiatt volt benne az egész filmben, különben semmi szerepe/értelme nincs neki, csak néha üvöltözik kicsit.

szoni_ 2012.03.24. 14:35:01

ok, és az nem lehet, h egy gusztustalan, idegesítő egoférget játszott?:D

Rusznyák Csaba 2012.03.24. 14:41:14

@szoni_: De, csak hát, 1. a szerepe eleve túl volt írva, 2. még a túlírt szerepet is túljátszotta:)

Maya-- 2012.03.24. 21:39:58

megnéztük a barátnőmmel Kevint, s mi szerettük..legalább meggyőztem, hogy igenis nem kell levágatnia a haját, mert abban sántikált. kurva jó az a Tilda, már eleve a sápadtsága, meg az az állandó idegessége nagyon rátett egy lapáttal a karakterére. tetszett Kevin is, olyan igazi mágnes volt, vonzó mint általában a pszichopaták, na meg az a rájuk jellemző zéró empátia. valóban kiraktak mindent elénk, de én nem ettem meg mindent, hanem csak azt vettem el magamhoz a filmből, ami nekem tetszett, mert hanem én is visszakellett volna köpnöm a tojáshéjjat :)..valamiért súlyosnak tűnt nekem is a film, és csak a végére nyugodtam meg, pont mint a csaj, amikor sikerült lemosnia a paradicsomot, és visszanevelnie a haját, mint mikor boldog volt. jó filmnek tartom, de valamiképp valahol sikerült összetörniük, pont mint a tojásokat. sajnos.

mrscottpilgrim · http://twitter.com/mrscottpilgrim 2012.03.25. 03:40:14

A Kevinről pont ugyanezeket gondolom. A film első félórája meg iszonyat idegesítő. Az nem lenne baj, ha az idősíkokkal babrál, értem én, hogy mit akart ezzel, csak ne 2-3 percenként váltana jelenből múltba, majd vissza, mert így rövid időn belül borzasztóan zavaróvá válik (zavarossá nem, felismerhet, mi mikor játszódik), és így nem működik. Ha nem lenne a finálé, meg a hibátlan szereplőgárda élen a zseniális Tilda Swintonnal, azt mondanám, hogy szar, ez így felhúzza "egyszer nézhető" kategóriára.

prick 2012.03.25. 12:25:01

G Carano női MMA bajnok volt. Persze, hogy szétrúgná a férfiseggeket. :)

Tiger Woods 2012.03.25. 12:53:52

@Rusznyák Csaba: tovább megyek: az ártatlanság kora óta a legjobb filmje (pedig nekem tetszett a tégla, sőt az aviátor is).

+ mi úgy ültünk be, hogy gőzünk sem volt a sztoriról, ami nagyban hozzáadott a fordulatok élvezetéhez.

Rusznyák Csaba 2012.03.25. 13:04:50

@Tiger Woods: Végre valaki, aki szereti Az ártatlanság korát:)

szkristof92 2012.03.25. 13:52:48

Hugo-t én speciel élveztem, de számomra Scorsese sokkal jobb dolgokat csinált előtte (és egyre inkább gondolom azt, hogy csakis számomra kiváló film a Tégla). Haywire és Warrior kickass filmek (főleg az utóbbi), Szellemlovas 2 mocsokszar, viszont Cage ripacskodásán szokás szerint szétröhögtem magam. Kevin-nek nekikezdtem, de fél óra után otthagytam a francba, nem is értem a körülötte zajló fitymacsattogást. Talán majd egyszer.

Maya-- 2012.03.25. 18:13:23

pedig Kevin a csokorból a legnagyobb figyelemre méltó film, mert igenis Kevinről van szó, végig a filmben..arról, hogy ő igazán a rosszal született és nem azért rossz mert nem akarta, vagy nem szerette az anyja..az anyának a bűntudata csak akkor szünik meg amikor megérti, hogy nem ő a hibás az egészért, hanem az okot máshol kell keresni, na akkor szabadul meg a piros színtől, ami hol paradicsom, hol paradicsomos doboz(a boltban), hol a festék formájában gyakorlatilag az ő életét kiséri végig, szimbolizálva különböző stádiumokat az életéből. nem egy egyszerű film, sőt nagyon nagy a mondanivalója, csak a sok feszültséggel elfárasztották a filmet. de a csokorból akkor is ez a legjobb. mert a Warrior az nem mond újat, mindenki tudja, hogy milyen családokból származnak a legjobb bokszolók, a családi dráma automatikusan jár együtt csomagban az ilyen filmekhez. a Hugo egy édes barna-kék mese, s én ráadásul imádom is Párizst, levesz a lábamról mert bájos a kissrác, meg a mese, de ennyi. a Szellemlovast felejtsük gyorsan el a csokorból. a Haywire egy korekt akció film, egy kurvajól verekedő, sőt irigylésre méltó fizikumú csajjal, aki ezért kap ajándékban egy rakás jó színészt. marad Kevin :)

KónyaSándor 2012.03.25. 19:56:54

A Hugo egy zseniális film, épp tegnap néztem moziban. Teljesen levett a lábamról, óriási vigyorral az arcomon néztem végig. :) Tény, hogy az elején kicsit nehéz felvenni a tempóját, de onnantól kezdve piszkosul beszippantott. Viszont a trailerek, tényleg, marhára félrereklámozták.

Ami a Haywire-t illeti, k...jó akciófilm.

A Ghost Rider meg tényleg szar, de azért tudtam rajta szórakozni...

szoni_ 2012.03.26. 09:50:54

simán mutathattak volna többet Carano testéből, most semmi aljasra nem gondoltam...megfelelően választott ruhával is meg lehet játszani. Ha már valakinek a célnak megfelelően van kidolgozva a teste...

komolytalan samu 2012.03.26. 14:14:34

Az a jelenet, ahogy Hardy Nolte képébe vág "mindent", amit csak lehet, a két színész reakcióival együtt az utóbbi évek egyik legfaszább filmes pillanata. Az abszolút dramaturgiai csúcs és forduló pont.

SoulMiner 2012.04.11. 20:21:51

A Hugó zseniális! Elmorzsoltam pár könnycseppet miatta, de lehet, hogy csak azért, mert a marketing teljesen elhallgatta, hogy ez a mozi hőskoráról, a film szeretetéról szól. Engem szíven ütött, és teljesen elvarázsolt. Nem mellesleg tényleg zseniális a 3D-je, jó látni, hogy erre is odafigyelt az öreg. Már-már majdnem olyan jó, mint a Piranha 3D-é volt... (komolyan, a legjobb 3D film eddig, pedig konvertált!!!)

A Kevin egynek elment, tetszett, ahogy építkezik, sőt, igazából ez mentette meg, ugyanis a film végén amit összerakunk, az lehetett volna sokkal bátrabb is.

A bűn hálójában volt az első film A titánok harca óta, amire sajnáltam a kiadott pénzt. Míg az Ocean's Twelve-nél még előnyére vált Sodebergh pimaszsága, mostanra gusztustalan pofátlansággá ért, mert ez a tipikus mintapéldája annak, amikor várod, hogy történjen valami egy filmben, majd egyszercsak vége. Ez egy olyan akcióthriller, ami még távolról sem látott thrillert. Akciót se sokat. Az elején van egy hatásos verekedés, és utána nincs semmi! Én is ledöbbentem, de tényleg ennyire pofátlan a rendező! Nincs benne akció! Feszültségkeltéshez köze nincs a filmnek. A csajért izgulni nem tudsz, mert mindent túlél, és mindenkinél ügyesebb. Olyan ügyes, hogy sikerül elkerülnie mindenféle akciódős történést. Teszi ezt úgy, hogy a trailerén beszarsz, hogy itt mekkora csimbumm lesz. Hát nem. Ügyesen összeollózták a trailert abból a több kilóméteres dögunalmas futkosásból, ami a filmben van. A szövegmondással se erőlködtek, mert a főszereplő nem színész. Épp ezért körbevették halivúdi nagyágyúkkal, hogy ezt szépen palástolni tudják (akik egyébként szintén nem alakítanak, mert nem kell játszaniuk, csak szöveget mondaniuk). Tehát két pozitívuma van a filmnek. Elhiszem, hogy a csaj csinál mindent, mert szinte nem csinál semmit. A másik pedig az, hogy a csaj szerencsére jól néz ki, ezért ha már végig szenveded ezt a filmet, hátha fog valami történni, azt úgy teszed, hogy valami dekoratív dolgot bámulsz. (Mondjuk nem is értem, mit vártam a Contagion után, az is dettó ugyanez volt.)
süti beállítások módosítása