Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Geekzaj: A filmzene devolúciója Trent Reznorral és Atticus Ross-szal: A tetovált lány

2012.02.01. 08:26 Rusznyák Csaba

Amit Reznor és Ross kreált David Fincher filmjéhez, az nem zene, hanem egy hangeffektsáv, aminek felhasználása az egyes jelenetek alatt majdnem esetleges. De erről később, kezdetnek nem árt, ha kicsit körüljárjuk ezt a jelenséget – mert ez már az. Jelenség, ami A tetovált lányon is túlmutat. A probléma, hogy mindaz a hype, ami a bombasikerű könyvből készült filmmel együtt az egész soundtracket övezi, nem csak túlzó, de ráadásul káros is. A Nine Inch Nails tagokat úgy ünneplik, mintha legalábbis forradalmasították volna a filmzeneipart, és erre maguk is rájátszanak, amikor olyan kijelentéseket tesznek, mint hogy a hollywoodi szimfonikus zenék túl sematikusak. Nem mintha nem lenne igazuk (emiatt az „instant zenés” beütés miatt már ebben a rovatban is keseregtem korábban, és a cikk második felében is visszatérünk rá), de az arrogancia, amivel e trend alól a saját munkájukat exkuzálják, arcpirító. Megmondom, miért: Reznor és Ross nem talált fel semmit, nem forradalmasított semmit, ambientes, hangeffektszerű score-okat évtizedek óta írnak filmekhez (főleg, de nem kizárólag alacsony költségvetésűekhez), és az övék egészen pontosan semennyire nem emelkedik ki ezeknek a nagy átlagából, sem tematikailag, sem minőségileg. Pusztán arról van szó, hogy két körülrajongott rocksztár „merészen” kilépett a komfortzónáján kívülre, és példátlanul brutális marketingkampánnyal támogatva lerohanta a filmzenei piacot, ahol agyba-főbe dicsérik, amiért művük más, mint a többi – pedig valójában nem az.

Az afféle érveket, amelyek szerint egy olyan sötét, kegyetlen thrillerhez, mint A tetovált lány, nem is illene nagyszabású szimfonikus zene, pillanatok alatt elmossa egyrészt a demagógiára válaszul adott elnéző mosolygás (nem csak nagyszabású szimfonikus zene, és ambientes morajlás létezik, hanem még nagyon sok minden a kettő között, illetve a kettőn túl), másrészt a tény, hogy Reznorék ugyanazokat a tipikus hibákat követik el, amiket zenekarra komponáló kollégáik. Pl. a score-nak nincs semmi identitása, semmi markáns jellegzetessége, tucatnyi, hasonló stílusú krimi alá be lehetne vágni ugyanilyen eredménnyel (ezt hívják sematikusnak, Mr. Reznor), és a szerzők, sok pályatársukhoz hasonlóan nem tudják azt sem, hogy mikor kell elkussolniuk, hogy olykor a csend hatásosabb, mint akár a dübörgő zenekar, akár az ambientes komorság. A mindenhova odaférkőző monoton, nem egyszer csak a hangerejében változó zúgások és elektronikus zajok hol összekeverednek a film tényleges hangeffektjeivel (ami akár érdekes is lehetne, ha állna mögötte koncepció, de nem áll), hol minden ok nélkül kiemelkednek a hangsávból, teljesen kizökkentve a nézőt.

De ezen nincs mit csodálkozni, ha egyszer utánaolvasunk Reznor és Ross zeneszerzési módszerének. A duó nem konkrét jelenetek alá komponál – pár perces suite-okat írnak a sztori alapján, amiket aztán a rendezővel elpotyogtatnak a játékidő egyes pontjain. Ez pedig alig különbözik attól, amikor a filmhez már meglévő dalokat használnak fel utólag. Félreértés ne essék, ez is egy jól működő módszer lehet, és vannak, akik nagyszerűen csinálják (ld. Tarantino, Cameron Crowe), csakhogy ez a se ilyen, se olyan megoldás, ami úgy tűnik, mintha eredeti tematikus filmzene lenne, de közben mégsem az, sehogy sem áll meg a lábán. Reznorék elkövetik a lehető legnagyobb hibát, amit filmzeneszerző elkövethet: figyelmen kívül hagyják, hogy ez alkalmazott művészet. Nem olyan, mint a rock, nem önmagáért van, nem otthoni hallgatásra készül, funkciója, feladata van, támogatnia, erősítenie kell a filmet, amihez íródott, vinnie kell a hátán. A komponisták azért konkrét jelenetekhez írnak, és nem csak úgy bele a nagyvilágba, uszkvekábé, a szinopszis alapján, hogy képesek legyenek létrehozni egy zenei dramaturgiát, ami a cselekmény egyes pontjait, karaktereit és érzelmeit összeköti egymással, röviden: maga is elmesél egy történetet (ahogy a kamerát sem szokás csak úgy véletlenszerűen letenni valahová, aztán hadd szóljon).

Ha a film és a zene története nem fedi egymást, akkor baj van. A tetovált lány esetében márpedig nem fedi egymást. Reznorék score-ja zúg, morog, és hömpölyög, ahogy a sötét hangulatú thriller elvárja tőle, de teljesen figyelmen kívül hagyja annak ritmusát és súlypontjait, és ráadásul amint a film egy kicsit kilép ebből a sötétségből, és felvillant némi emberséget és melegséget, konkrétan Blomkvist és Salander kapcsolatának formájában, ami mellesleg messze nem elhanyagolható aspektusa a sztorinak, a zene reménytelenül lemarad. A Közösségi háló esetében a duónak ez a komponálási módszere még úgy ahogy bevált, mert ott pont kedvezett neki a film sajátosan száraz és rideg, az elidegenedés és az emocionális stagnálás témájára reflektáló stílusa. Itt már nincs szerencséjük: A tetovált lány sokkal többet követelne tőlük, azt pedig nem képesek nyújtani. És ha már itt tartunk: az ég óvjon minket attól, hogy Fincher magával vigye Reznort és Rosst a Nemo kapitány munkálataiba is.

Ez a soundtrack része egy aggasztó tendenciának a hollywoodi filmzenében, amit fentebb már érintettünk: az egész ipar egyre homogénebbé, sematikusabbá válik (ez régre visszanyúló folyamat, de az utóbbi években vált csak igazán nyilvánvalóvá), és az, hogy sikert arat egy olyan score, amit némi túlzással szólva, elektronikus mintákból dobáltak össze, tovább erősíti ezt a folyamatot. Amely folyamatért egyébként annak minden szereplője felelőssé tehető: a producerek és rendezők, akik egy komponistára ráerőltetik az aktuális divathullámot, illetve egyes esetekben konkrét, korábbi zenék hangzását (így üt vissza többek között az ún. temp track használata), és olyan szűk határidőket szabnak, amik lehetetlenné teszik a minőségi munkát, és persze maguk a komponisták, akik elfogadják a kreativitásukat elfojtó megbízásokat, és így lassan beleolvadnak az átlagba.

Mindebben persze nincs semmi újdonság, napról-napra elhangzanak ugyanezek a gondolatok magukkal a filmekkel, születésük körülményeivel kapcsolatban: minden bevált(nak hitt) recept szerint forog, a lehető legkisebb kockázattal. Miért éppen a filmzene területe lenne kivétel? A brandekhez való ragaszkodás ugyanúgy megvan itt is, csak első pillantásra nem annyira nyilvánvaló. De oka van annak, hogy a Gladiátor után minden történelmi témájú filmhez modern hangzást kerestek az addig tipikusan alkalmazott klasszikus helyett, vagy, hogy a Bourne-filmeket követően úgy tűnt, hogy minden akcióthrillerhez John Powell komponált, még akkor is, ha a közelében sem volt a projektnek, illetve, hogy még a markáns tematikai jegyeket viselő művek (cowboyos-földönkívülis kalandfilm, második világháborús szuperhőssztori, óriásrobotos akció) zenéi is annyira jellegtelenek, hogy szinte egymással felcserélhetők.

Ez a folyamat a legnagyobb nívójú komponistákra is hatással van. Hans Zimmer mintha csak kisujjból rázta volna ki a negyedik Pirates és a második Sherlock zenéjét, minimális kreativitással hozva a minimumot, amit a popcorn mellé elvár a néző, John Williams pedig rutinból kényezteti a hegedűket kiszámított, közhelyes és szentimentális középszerében, a War Horse-ban, aminek taktusai húsz másik Williams-műhöz, és kétszáz egyéb eposzi filmhez is passzolnának, ugyanilyen unottan (persze, mindkettejük esetében közrejátszanak az egyénükhöz köthető problémák is). Vagyis, mondhatjuk, hogy Reznor és Ross csak a jéghegy csúcsa, de az igazság az, hogy kívülről érkezvén a szakmába, úgymond legitimizálják, sőt éltetik, ünneplik ezt a szomorú trendet, milliós reklámkampányt építenek rá, és kaszálnak vele. Mindezt felfoghatjuk cinikusan is: ez esetben a zárszó az, hogy baromi ügyesen csinálják.

35 komment

Címkék: soundtrack zenekritika geekzaj

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr864042193

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sixface 2012.02.01. 08:53:23

ha Trent elénekli 70 évesen a Hurt-öt, mint Johnny Cash, majd felvillan ez a lemezborító is.

Forgács W. András · http://geekz.444.hu 2012.02.01. 14:30:23

Vitatkoznék, a Sherlock 2 soundtrack méltó a filmhez...

AldoWinnfield 2012.02.01. 16:09:01

Érdekes cikk volt. Ha majd újranézem a Tetovált lányt (ami egyébként nekem nagyon tetszett, úgy, hogy az eredetit is szerettem), majd figyelek külön a zenére is, de nekem elsőre a zene tökéletesen ment a filmhez végig...

Error Flynn 2012.02.01. 16:09:59

Ingyen lónak ne nézd a fogát :-)

Maya-- 2012.02.01. 16:38:42

szerintem is baromi jól csinálják..ritka aki ennyire meglátta, bocsánat, meghallotta ezt az egész devólúciót. nem vicceltem. mégcsak most az egyszer nem is szórakoztam, hanem tényleg elgondolkodtató ez az egész kreatívtalanság. a film alatt még úgyahogy tűrhető a zene, de az albumot külön hallgatni képtelenség. legallábbis az én fülem nagyon tiltakozik ellene.

viszont egyetértenék Forgács W.A-sal, hogy a Sherlock 2 zene nemcsak, hogy méltó a filmhez, hanem még talán jó is..természetesen a filmhez mérten. sőt annyira idegesít ez a vasember Sherlock, hogy nem is jön róla beszéljek, talán elviselném a sok gagyiságot, ha legalább Jude Law lenne Sherlock..mégis mióta ilyen szexi Watson doki?..komolyan na, csak mérgesítenek ezzel a gagyi Sherlock-osdival.

Maya-- 2012.02.01. 16:42:54

@ruprecht: ha netalán ilyen elütésekre vadászol, akkor még a figyelmedbe ajánlóm a "Slanader"-t is.

Rusznyák Csaba 2012.02.01. 17:02:35

A Sherlock 2 zenéje nem rossz, csak kb annyi újdonság van benne az elsőhöz képest, mint a Pirates 4-ben az előző háromhoz képest. Vagy annyi se, puszta rutinmunka. Más kérdés, hogy a film sem érdemel többet...

kaki22222 (törölt) 2012.02.01. 18:34:08

teljenen egyetértek a cikkel.
arról nem is beszélve, hogy reznor már a social network-ban is borzasztót alkotott.
fura, mert akkoriban csak engem zavart a soundtrack a filmhez egyáltalán oda nem illő alákeverése.

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2012.02.01. 18:43:11

Mostanában a filmzenék körülbelül ugyanolyan egy sémára épülő, egymással felcserélhető egyenzenék, mint a '30-as '40-es évek Hollywoodjában. Pár év, elérjük a mélypontot, és akkor majd talán megint akad egy-két jó zene, és jönnek új alkotük.

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2012.02.01. 18:45:11

És amúgy se a Tetovált lány se a Social Network zenéjére sem emlékszem egyáltalán.

Rusznyák Csaba 2012.02.01. 18:59:26

@Santino89: Azért még így is akadnak remek zenék. Bár tény, hogy egyre ritkábban, tavalyelőtt ott volt pl. az Inception meg a Tron, de tavalyról már keményebb meló kiemelkedő műveket összeszedni.

Mephet'ran 2012.02.01. 19:46:24

@Rusznyák Csaba: Az Inception zenéjének a felét innen-onnan lopkodta össze Zimmer, a másik fele, pedig ugyanolyan sematikus szar mint amikről fentebb írsz.

Maya-- 2012.02.01. 20:09:48

@Mephet'ran: no..nem, nem..az Inception zenéje kurvajó, komolyan na. hogy Zimmer is szerző, és "szerez" innen-onnan, az egy dolog, de szuperül összehozta ezt a zenét. imádom. nekem sokáig ment az albuma, otthon, kocsiban, éjjel a bárban..igaz, ki-ki fütyülték, s elküldtek álmodozni, de mindenki elismerte, hogy ez a Zimmer music okésra sikeredett :)

Rusznyák Csaba 2012.02.01. 20:10:23

@Mephet'ran: Ennek az első fele szimplán hülyeség, a második felében meg nem értünk egyet. De azt azért látani kéne, hogy Inceptionnek elég egyedi hangzásvilága van, függetlenül attól, hogy szubjektíve tetszik valakinek vagy sem.

Maya-- 2012.02.01. 20:45:50

@doggfather: nincs bizony, amint látod, nagyon csendben vagyok, tiszta silencium universi :)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.02.01. 20:51:23

@Maya--: tisztára, pont ezt akartam mondani én is. :D

Mephet'ran 2012.02.01. 21:07:54

@Rusznyák Csaba: Persze, hogy egyedi hangzásvilága van, ez az a rész, ami nem az Ő fejéből pattant ki. Persze senki sem várja el, se tőled, se mástól, abszolút noname szerzők ismeretét, de pl. Zack Hemseyről azért elég csúnya dolog volt másolni. Főleg annak tükrében, hogy övé az Inception trailerének a zenéje is.

Rusznyák Csaba 2012.02.01. 21:13:26

@Mephet'ran: Mit másolt? Amíg nem támasztod alá, amit mondasz, nehezemre esik komolyan venni. Különösen, miután találkoztam már inceptionös plágiumváddal, csak - mondjuk két hangjegynyi hasonlóságra építve - mind bullshitnak bizonyult.

Maya-- 2012.02.01. 21:30:54

az nem titok, hogy az Inception trailerét, és sok más trailert Zack Hemsey szerez :), vam ahol Zimmer föl is használja..miért ne?, DE nem másolt, hanem ez egy nyílt kolaboráció.

Maya-- 2012.02.01. 21:31:50

nem épp annyira noname Hemsey..

Mephet'ran 2012.02.01. 21:50:43

@Maya--: Sehol nem írtam, hogy Hemsey noname lenne. Az meg gondoltam magától értetődő, hogy nem onnan, hanem más munkáiból emelt át sokat.

Maya-- 2012.02.01. 22:06:49

@Mephet'ran: ok, most látom, hogy elnéztem egy "de" szócskát..bocs :)
kiknek a munkáiból emelt át sokat?..én ezt nem tudom róla elhinni, azt esetleg elhiszem, hogy inspirálódik, de hogy mot á mot másoljon, azt nem.

Maya-- 2012.02.01. 22:09:45

szerintem, ha így lenne..kiperelték volna a szemét is.

TheBerzerker 2012.02.02. 08:31:11

Trent Reznor egy fogyatékos barom! Olyan szinten csinált magából majmot az elmúlt 10-12 évben, hogy az rettenetes.

Rusznyák Csaba 2012.02.02. 08:58:27

@Mephet'ran: Úgy látszik, már sosem fogjuk megtudni, honnan lopott Zimmer...

Amúgy ha éppen őt és Hemsey-t vetjük össze, akkor a legnagyobb kapcsolat, ami található köztük az, hogy az Inception trailer zenéje, a Mind Heist második fele eléggé hajaz Zimmmer stílusára.

szoni_ 2012.02.02. 09:39:34

nem tudok hozzászólni a Hadak útjánhoz...vagy lehet semmihez sem?:)

Rusznyák Csaba 2012.02.02. 09:41:40

én ahhoz is hozzá tudtam szólni...

szoni_ 2012.02.02. 09:44:15

ok, most már megy...
az előbb 2x is próbáltam, és mindig hibaüzenetet dobott...

Coriolanus 2012.02.04. 09:48:14

Az utolsó szóig egyetértek a fenti írással. Eltekintve persze attól a 75-80 százaléktól, ami a tárgyalt lemezzel kapcsolatos, mert (Isten tudja, talán elfogult Nine Inch Nails rajongóként) én önmagában is ezt a majd' 3 órás darabot hallgatom 2 hónapja, viszont jó volt olvasni arról, mennyire rossz irányt vett fel a filmzene ipara, mert ez tényleg elkeserítő.

Én egyébként nem Reznortól és a hozzá hasonlóan "külsős" zeneszerzőktől várnám a megváltást, hanem a) vagy a nagy öregektől, akik végre elkezdhetnének újat produkálni a folyamatos újrahasznosítás után, b) vagy a klasszikusnak nevezett filmzenékben gondolkodó újaktól, akik a megszokott eszközökkel mutatnának fügét a kiöregedett mestereknek.

[Marci] 2012.02.06. 21:36:44

Eszemben sincs megnézni a Tetovált lányt.
Viszont a cikk hatására belehallgattam a zenéjébe és egész jó. Van akit megfog a minimalizmus, van akit nem. Ennyi.

Más kérdés, hogy a filmhez hogyan viszonyul, erről nem tudok véleményt nyilvánítani.

csipkefa 2012.05.30. 10:53:17

Hosszú évek óta Nine Inch Nails rajongó vagyok, de Reznor filmzenei munkássága teljesen hidegen hagy. A cikkel pedig teljesen egyetértek.

Nem az a filmzene, amit ő csinál. Pár elektromos zúgás... Akkor inkább jöjjenek a vonósok.
süti beállítások módosítása