Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Egy komoly ember + A lány aki a tűzzel játszik + A közösségi háló

2010.11.21. 20:37 Wostry Ferenc

Az alábbi három villámkritika a Pest Estnek készült, de most már utánközölhetőek. Nem lesz nálunk az efféle kurtafurcsaság divat, de minek menjenek veszendőbe...

Egy komoly ember

A Coen testvérek legújabb, a mizantrópia általuk korábban már oly sokszor végigtúrázott mezsgyéjén vágtató szatírája a létezés legkellemetlenebb kérdésire igyekszik választ adni. Vagyis hogy éppenséggel nem: Coenék szerint az élet céljának, és egy esetlegesen létező isten kegyetlenségének okait kutatni teljességgel felesleges, hiszen az univerzum irányító ereje a káosz, és ha van valami, amiben bízhatunk, az a bizonytalanság. Jób könyvének parafrázisa és a kvantumfizika meglepően plasztikus kitárgyalása egyetlen filmben.

A lány, aki a tűzzel játszott

Lisbeth Salander figurája egy modernizált Paul Kersey, így a Stieg Larsson bestseller-szériájának alapján készült filmek sem többek, mint a Bosszúvágy női főszereplős mutációi. Szadizmusban és mazochizmusban fetrengő feminista fantáziák, amelyben a hősnő mártírrá lesz, kígyóként vedli le nemi jellegét, és lelkileg férfivá változik, a mostanában sikeres, magát túlságosan is komolyan vevő, depresszióbarát skandináv krimikörnyezetben. A trilógiának ez a második része még az első epizód nagyfilmes ambícióit is eldobja: eredetileg a svéd tévének készült.

Social Network

Rögtön feltárom a prekoncepciómat: Fincher egyik filmjét sem szeretem (nem, még AZT sem.) A vizualitása untat – olyan nála minden, mintha kávéval öntötték volna le -, a figurái műviek. A Social Network sem dobatta el velem az agyam: bár Aaron Sorkin forgatókönyve fordulatos és a párbeszédei egyszerre idézik meg a harmincas évek un. screwball komédiáit és az élet valós, kommunikációs abszurditását, Fincher rendezése nem engedi, hogy a néző a figurák közelébe merészkedhessen. Csilivili vádirat marad így a film, valamiféle modern szociális lélektelenségről a leplet lerántani igyekvő produktum, csakhogy gyenge a keze: rángatja ugyan azt a leplet, de nincs ereje ahhoz, hogy valóban leleplezze, amit alatta vélni lát.

42 komment

Címkék: thriller dráma filmkritika dramedy

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr772463943

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Edgar 2010.11.21. 20:59:26

Az egy komoly emberről jó lenne olvasni itt kritikát. Kétszer belealudtam, ami még egyetlen Coen-film esetén sem fordult elő velem. Pedig annyira jól indul... Szóval ha itt pozitív fogadtatásra talál, nekifutnék harmadszor is.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2010.11.21. 21:02:56

@Edgar: A Komoly ember szvsz sokkal jobb mint a Burn After Reading

mesko 2010.11.21. 21:49:16

Láttam a két szélsőt..és az első, az egészen tetszett nekem:)
Na, de mondanék ezt-azt az utolsóra, mert az most nagyon-nagyon aktuális..nem vagyok rajta a FB-on, sem sehol..miért?
Pont azért mert ott mindenki azt mutatja magáról amit akar, s ahogy akarja..a közelebbi barátaim azok, tényleg közel vannak..a többiekkel mess-szelek, kamerám van, úgy társalgunk, én szeretem hallani mindenkinek a hangját, akarom látni..meg minden, ez a tiszta munka:)
Fincher-rel semmi bajom, sőt én most úgy gondolom, hogy ő nem is akart semmiről és senkiről lerántani semilyen leplet.
Pont, hogy nem itélkezik..ránk bizta:), döntsünk mi, hogy ki milyen..meg mi miért történt, tehát ez ok.
A film nem a hatalmas verbális flux-szal megáldott kis geek-nek az életéről szól..nem, semmiképp, hanem csak a mi csodás kis társadalmunkról..mint általában Fincher-nél ez divat.
Nagyon idegesítettek a gyorsan pörgő mondatok, bár a geekly viccecskék azért működtek..de én ezt úgy éltem meg, mintha jött volna egy hatalmas jégeső, és sehová, de tényleg sehová nem tudtam volna elbújni.
Nem egy nagy durranás, de a film ok!
Finchert meg szeretem, és AZ a filmje nagyon jó!, bár ahogy most is ábrázolta a csajokat, lehet, hogy át kéne gondolnom:))
És mivel nem olyan rég a noir-ról volt szó itt, mármint a blogon, szerintem Fincher egy hatalmas noir mester..

W.A. 2010.11.21. 21:59:20

Előfordulhat, hogy valamikor lejön egy hosszabb kritika is a Coen-filmről? Röviden is szép sommás, de szívesebben olvasnék többet.
Más: ha szándékos a szórend, akkor elnézést, de a harmadik kritika vége elvileg úgy szólna, hogy "látni vél".

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2010.11.22. 00:46:30

@superben: most nem akarok itt éccakának idején káromkodási orgiába fogni...

superben 2010.11.22. 01:40:05

@Wostry Ferenc: Ne is, az árt az egészségnek.
Kérdésem végéről véletlenül lemaradt a komolytalanságot jelző smiley, mely szimbolizálta volna a kérdés pusztán költői-, kötözködő voltát. Sorry :)

clay 2010.11.22. 02:27:29

@Wostry Ferenc: Azért a Hetedikről egy bekezdésnyi villámkritikát elfogadnék.

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2010.11.22. 08:42:03

@clay: kb "nevetséges, egyfolytában esik az esőőőő..." :-D

Edgar 2010.11.22. 09:19:28

@Wostry Ferenc: Oké, lecsekkolom:) De azért egy kritika sem ártana róla.

Fincherrel az a legnagyobb bajom, hogy a látszat ellenére szerintem nincs stílusa. Jól tud különböző stílusokban filmeket készíteni, de nincs mögötte egy alkotói egység, egy saját ujjlenyomat.
Ennek ellenére AZ a film szerintem jó.

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2010.11.22. 10:28:33

@Edgar: nekem a legnagyobb bajom, hogy egyszerűen rossz mesélő...

Oidipus Prime · http://oidipusprime.blog.hu/ 2010.11.22. 11:16:47

Szerintem meg Fincher kibaszott jó filmeket csinál. Nagyon tetszetős atmoszférája van mind az Alien3 nak, mind a Hetedik-nek szerintem. Szóval ez csak valami "Ízlés" nek nevezett titokzatos valami miatt lehet így, hogy egyeseknek nem tetszik.

manuva 2010.11.22. 13:51:57

Tényleg jó az Alien3

chuck-d 2010.11.22. 14:55:01

"egyik filmjét sem szeretem (nem, még AZT sem.)"
aranyos ez a gyermeki dac :]

walter white 2010.11.22. 17:55:53

@Oidipus Prime: en is ezt gondoltam, de az utolso 11 evben keszult filmjei majdhogynem szarok. vagy en oregszem.

mesko 2010.11.22. 18:55:43

@Edgar: föltétlen nézd meg...kíváncsi vagyok te, hogy látod.
@Oidipus Prime: én is nagyon szeretem a filmjeinek az atmoszféráját..olyan "sötét, zöldes, penészes, esős, büdös, koszos, stb.", és telindes-tele van hibákkal, amit érdekes módon, csak a film végén realizálok:)
akkor meg már nem érdekel.., mert annyira sikerül a film alatt lekötnie, hogy minden idegszálammal csak oda koncentrálok..ez meg szerintem jó!
sokszor "énekel" ő hamisan, de azért talál el hangokat is, s amelyiket eltalálja, az tökéletes:)
soha nem aludtam el egy filmjén sem!, ez azért jelent valamit, legalábbis nekem:), mégha úgy esett is az eső...és ha kint esik az eső, s én olyan egész kicsi lennék, még a fotel alatt is eltudnék aludni...

SzőröstalpúJeti 2010.11.22. 22:05:25

Fincher összességében totálisan túl van értékelve a Hetedikkel együtt. A Harcosok klubja és a Játsz/ma jó, az Alien3 is sokkal jobb mint amilyennek tartják. Az elmúlt 10 évi teljesítményére pedig a totális középszerűség a jellemző, a Benjamin Button megüti a jó kategóriát, de a Pánikszoba vagy a Zodiákus egyszerűen nem tart sehová, és egyikben sincs kellő feszültség, csak csigalassan vánszorgó sztori. A Social Network emellett nem Fincher miatt rossz, hanem mert az egész történet semmilyen izgalmat, váratlan dolgot nem tartogat, és emiatt a szereplők is tökéletesen érdektelenek maradtak a számomra. A párbeszédek emellett jók voltak, végig lehetett nézni a filmet, de érthetetlen a túlzott Fincher-hype.

hakaba 2010.11.23. 17:30:26

Finchernél csak a Nolan van jobban (értsd: érdemtelenül) túlértékelve. :)

mesko 2010.11.23. 18:14:32

A Social Network, nem egy ajjjajjj, de jó film, de nem is rossz!, máskülönben mivel már eltelt egy évtized a 21-dik századból..nem ártott ez a film, óóó, nagyon nem..köszike Fincher!
Nem mintha én is nem gondoltam volna meg azt, amit ti, hogy: 500 millió felhasználó = 500 millió néző!

Ha nem létezne Nolan, Fincher...stb, plusz LOTR(az első nagy moziélményem, ezért megemlítjük, hosszan és nem kurtánfurcsán), én nem néznék ma ennyi filmet, sajnálom..vagyis DEHOGYIS SAJNÁLOM:))

7thArT 2010.11.24. 09:24:25

Na én a két szélsőt nem láttam még, ha a Social Network jobb mint az Egek ura, akkor már megérte...
A Coen testvérekért én különösképpen nem vagyok oda, de soha ne mond hogy soha...
A Lány, aki a tűzzel játszikkal kapcsolatban szólnék pár szót...
Ez a film nem a bosszúvágyról szól, a szadizmus és mazochizmus csak annyira van jelen, amennyi szükséges ahhoz, hogy megértsük egy ilyen nő helyzetét,motivációit; nem öncélú. Csak A tetovált lány megtekintése után ajánlott megnézni...
A tetovált lány nagyon izgalmas, hangulatos, hátborzongató, és a 2. rész hozza tulajdonképpen ennek színvonalát, habár más irányt vesz, és ez igazából jó, mert nem ismétli önmagát. Én örülnék, ha még több hasonló svéd tévének készült filmet lehetne látni a mozikban...
Ami pedig a krimi zsánerébe bújtatott mélyebb mondanivalójú, társadalmi problémákat feszegető műveket illeti, sztem A tetovált lány pl. jobb, "élvezhetőbb" a hasonlóan több műfajú Szemekbe zárt titkoknál.

walter white 2010.11.28. 08:02:30

@szoni_: az utolso mondatoddal teljesen egyetertek.

csak az elso reszt lattam a trilogiabol, egy dolog zavart egy picit: az elso feloraban az ujsagiro ferfit hittem a foszereplonek :)

K.Leslee 2010.11.29. 17:35:04

Akkor a Harcosok Klubja, meg az Alien 3 rossz filmek?? Ma' megint milyen szempontbol? Mert akkor a Jatsz/ma is az,
mert ott meg a film vegi csavart leszamitva semmi ujat nem latunk, nem?
Szerintem mind a harom nagyon jo film.

@ringsider: az, hogy rossz meselo, a Benjamin Button-ban derul ki? Csak mert ahhoz kepest, hogy az a film egy giccsparade, az a semmi sztori nagyon jol el lett meselve.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2010.11.29. 17:37:33

@K.Leslee: én eleve rosszul vagyok a képi világtól, úgyhogy nem tudom őket objektíven (amennyire objektíven szeretném, maradjunk annyiban) megközelíteni.

Emlékszem megvolt a FIGHT CLUB csilivili dévédén, aztán elcseréltem a picsába a MAGNIFICENT BUTCHER-re. És nem bántam meg.

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2010.11.29. 18:14:41

@K.Leslee: nem, nem ott derült ki, de bizonyos szempontból az volt a mélypont!

7thArT 2010.11.29. 19:22:59

@walter white:
Nekem a két szál nagyon tetszett, főleg ahogy később összefonódtak...

K.Leslee 2010.11.29. 20:17:54

@Wostry Ferenc: Akkor régen szeretted a Fight Club-ot? szmájli

@ringsider: szerintem is az volt a mélypont, de azért, mert nem kellett volna romantikus drámához nyúlnia. Viszont akkor sem tudom hová tenni a B.Buttont, mert nem lehet azt mondani rá, hogy jó, de semmiképp sem rossz. Csak ezen a mesélésen gondolkodtam el, mert nekem eddig nem jutott eszembe, hogy rosszul mesélne. Persze van akinek alapvetően antipatikus egy rendező, én pl Jean-Pierre Jeunet-tel vagyok így. Másnak Fincher vizuális világa tűnik hatásvadásznak. Sztem szórakoztató filmeket csinál, rendezés szempontjából, színészek,stb. egy-két filmje kiemekedő(igen, igen, AZ is:-)

7thArT 2010.11.30. 10:59:44

A Fight Club nálam jolly joker, vannak benne nagyon jó részek-ötletek, és valami miatt még sem vagyok érte oda...
Talán, mert néhány dolgot túlzónak találok, vagy hogy egyes szereplők néha annyira idegesítenek, hogy bevágnék nekik:P
Egyébként - habár jól van felvezetve - a filmvégi csavar nem olyan nagy szám abból a szempontból, hogy más művekben már lelőtték ezt a dolgot, ha nem is pont így, persze én nem találtam ki mikor először láttam...
De nem is csavar a lényeges...hanem az alapgondolat...
A Játsz/mát nagyon ötletesnek találom, nem annyira túlzó, és mégis azt mondom, nagyobbat is szólhatott volna, habár ezt inkább a megvalósítást illetően mondom, mert a sztori jó!

K.Leslee 2010.11.30. 12:50:41

@szoni_: egyetertek, de a Fight Club idejen meg nem volt sok ilyen skizofren csavaros film. Ma mar elcsepelt, de a film attol meg jo bar szerintem is vannak benne tulzasok. 7edik is nagyon jo volt, de En a FC-ot tobbre tartom.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2010.11.30. 13:15:55

@K.Leslee: Nem. Moziban nem láttam, megvettem a dvd-t hogy megnézzem, nem tetszett és utána elcseréltem.

Egyébként most vasárnap 11.35-kor a Kossuth rádióban Kubiszyn Viktor és én vitázunk az új Fincher filmről.

7thArT 2010.11.30. 13:55:24

@K.Leslee: végül is azzal nincs baj h skizo, a tálalástól függ és akkor nem elcsépelt, én kivtélesen most nem filmekre gondoltam, amikor írtam, hanem könyvekre....
lehetséges hoogy amikor moziban játszották, épp kevés skizo film volt, mondjuk én sem moziban láttam FC-ot.

walter white 2010.11.30. 17:47:51

@K.Leslee:
@szoni_:

azt azert ne felejtsuk el, hogy a Fight Club egy regenyadaptacio, jol sikerult feldolgozas.

en moziban lattam, lehet hogy ma, tiz evvel oregebben mar nem tetszene annyira.

7thArT 2010.12.01. 10:43:38

@walter white:
Igen, jól sikerült feldolgozás, de ahogy te is írtad, nem biztos hogy időtálló...
nem mintha minden filmnek erre kéne rámennie...meg egyébként az egyáltalán nem zavar, hogy már könyvben, filmen, stb. előtte hasonló csavart elsütöttek.. aki ennél a filmnél látja ezt először, annak ez lesz a hűdebaba,és lehet túl gyorsan mondja rá ki az ítéletet...
Túlképp nekem ami újszerű a filmben, az annak az alapgondolata, hogy hobbiból püfölik egymást...ha talán ezt ügyesebben dolgozzák ki, most nem azon vitatkoznék, hogy a végén lévő csavar már megvolt máshol is:)

walter white 2010.12.01. 17:24:08

@szoni_: meg azota is, legutobb a shutter islandben...

7thArT 2010.12.02. 10:49:56

@walter white:
A Viharsziget nagyon jó szempontból lett megfogva, így itt nem sokáig foglalkoztam ezzel az oldallal...
egyékbént meg sztem a Viharsziget nem egy szimpla skizo film:)

Rusznyák Csaba 2010.12.02. 11:01:05

@szoni_: Hát, a Viharsziget pedig inkább "szimpla skizo film", mint a Fight Club - utóbbiban aztán tényleg nem az volt a lényeg. Amúgy a csattanót a könyvben (mármint a Viharszigetben) sokkal ügyesebben adják el, mint a filmben.

7thArT 2010.12.02. 11:12:28

@Rusznyák Csaba:
Nem értek egyet abban, hogy szimpla skizo film lenne a Viharsziget. Azzal viszont egyetértek, és írtam is már, hogy a Fight Club-ban tényleg nem ez volt a lényeg, de mivel a mondanivaló nem érintett ott meg (vagy annak tálalása), leragadtam a cselekményen...

Lehane Viharszigetét én is olvastam, és ritkán mondok ilyet, de sztem a film többet hozott ki belőle összességében. Úgy is mondhatnám, h a könyv egy nagyon jó alap volt, de a film királyabb, még úgy is, hogy egy-két részletinformáció már nem fért be a filmbe, vagy nem tették bele szándékosan. És a csattanó is ügyesebb sztem:)

Rusznyák Csaba 2010.12.02. 11:23:48

@szoni_: Nem azt mondtam, hogy szimpla skizo film - hanem azt, hogy INKÁBB az, mint a Fight Club.
A Viharsziget első fél órája zseniális - azt az atmoszférateremtést (nem kis része a ködkürtszerű zene) tanítani kéne. De onnantól csak szimplán egy korrekt film. Amúgy meg nagyon hű adaptáció.

7thArT 2010.12.02. 11:51:42

@Rusznyák Csaba:
OK, elnézést, akkor félreértettem.
FC-ben bunyóval, meg több aksönnel és "szar fogyasztói világ" hangulattal valóban nagyobb mértékben felhigítják a skizo-sztorit. Társadalmi üzenetet akartak inkább belehelyezni...nem "csak" az emberről szól, mint személyiségről. Amolyan kultfilmnek (nem mernék belemenni pontosan mit is takar:)) szánták eleve, vagy legalábbis kissé rámentek a "divatosabb" jellegre, ami ha nem jön át, még mindig ott a csavar:)
A Viharsziget lehet hogy hű adaptáció, de a filmtől többet kaptam. A barlangos jelenet mindkettőben nagyon erős...könyvben a kedvenc rész...filmben több is van.
Lehet ezt is félreértem, de a csak szimplán egy korrekt film nálam azt jelenti, hogy jó rendezés, hangulatteremtés, színészvezetés, de semmi egyedi vagy különleges nincs benne...

7thArT 2010.12.02. 12:19:18

egyébként FC-t igazából az Amerikai pszichoval kellen összemérni:))

Rusznyák Csaba 2010.12.02. 12:54:00

Scorsese ügyesen felmondta a könyvet, ennyi. Én csak az első fél órától kaptam valami kiemelkedőt.
Az Amerikai pszicho viszont szar - mármint a film, a könyv nagyon jó.

7thArT 2010.12.03. 10:07:42

@Rusznyák Csaba: sztem a film egész jó lett, a könyvet viszont nem olvastam...
süti beállítások módosítása