Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Az amerikai

2010.11.15. 15:20 Lehota Árpád

Mi történik, ha a Szamuráj (Alain Delon), a Mestergyilkos (Charles Bronson), a Profi (Jean-Paul Belmondo), Dumbo (Chow Yun-Fat), Jason Bourne (Matt Damon), a Szellemkutya (Forest Whitaker) és a Magányos Férfi (Isaach De Bankolé) két akció között összefutnak egy Depeche Mode-klip forgatásán? Hát csendben megisznak egy pohár cappuccinót (illetve a Magányos Férfi szigorúan két espresso-t), Anton Corbijn pedig a háttérből filmezi őket. A tavaly a budapesti Ludwig múzeumban is kiállító, a Depeche Mode videók egyedi képi világát megteremtő élő klasszikus fotós-kliprendező három évvel az Ian Curtis biopic (Control) után újra mozifilmet forgatott.

Az amerikai ’70-es évek krimijeit idéző filmplakátja, vagy a Herbert Grönemeyer melankolikus zenéjével kísért filmelőzetese sokat ígért: egy Corbijn-kaliberű vizuális művész szándékai komolyak, ha helyet kér az „ez az utolsó meló, utána kiszállok” címkéjű zsánerben. És a mai hollywoodi férfiszínészek közül erre George Clooney a legjobb partner: ő az, aki már évek óta megengedheti magának, sőt, láthatólag élvezi, hogy a nevével az átlagosnál furcsább, a fősodorba semmiképp sem sorolható filmekre csábítson be embereket. Olyan nézőket, akiket amúgy nem feltétlenül érdekelne a meghökkentő mesében bolondozó róka úr, az elidegenedett egek ura, vagy Jack, a következetesen oldschool amerikai bérgyilkos. Aki Clooney lenyűgözően visszafogott alakításában Neil McCauley középkorban ragadt rokona: a los angelesi high-tech apartman helyett szerzetesi cellához hasonló szobájában él, fekvőtámasz-felülés-fegyverszerelés napirenddel, mentorának (Johan Leysen) a Heat emlékezetes „30 másodperces szabályához” hasonló tanácsa („Don't make any friends...”) szerint, mobiltelefon nélkül („I'm not good with machines...” – mostanában lásd még: „Machete don't text.”). Nem csak pap barátjának (Paolo Bonacelli - a Herceg a Salo-ból) nyilvánvaló, hogy a múltja erőszakos: de azt csak nekünk engedi látni, hogy a fajtája is veszélyeztetett, mint a filmbeli Gran Sasso e Monti della Laga nemzeti park pillangója.

Balul sikerült akciója után a csendes dél-olasz kisvárosban, Castelvecchio-ban meghúzódó Mr. Butterfly látszólag csak kávézóról kávézóra sétálgat, valójában Jason Bourne módjára rögzíti az agyában a sikátorok labirintusát, és még az italt is behűti a pikniknek álcázott lőgyakorlathoz, ha az igazoltató rendőrök bort kóstolnának. És utoljára a T-101-est láttuk olyan gépiesen fegyverneveket felmondani, mint amikor Jack elsorolja egy puska elkészítésének szempontjait. Az amerikai azonban korántsem terminátor: a svédországi nyitójelenetben annyira coolan kortyolgatja a whisky-t és öleli a nőjét, mintha Roger Moore-t helyettesítené valamelyik James Bond film felütésében, és ahogyan Clara-t (Violante Placido – Cattani felügyelő lánya) nézi… Clooney legalább akkorát játszik a szemével, mint utoljára Johnny Depp a Közellenségek mozis fináléjában. A már említett „utolsó melót” vérprofim végrehajtó, de közben el-elálmodozó Jack mintha fél lábbal már nem is ebben a világban élne: a méregdrága italt kiönti, de a hófehér lepkét észreveszi – Anton Corbijn képein Castelvecchio purgatórium.

Hihetetlenül szimpatikus és ritka alkotói koncepció Corbijntől, hogy filmbeli alteregójához, a magát fotósnak álcázó Jackhez hasonlóan szerény, vállalja a korlátait („I don’t think God is too interested in me...”): nem akarja lemásolni, megújítani vagy felülmúlni a zsáner klasszikusait. Pontosan tisztában van azzal, hogy a zseniális Leone-hommage alatt a nézők figyelmét nem a bárból kisétáló George Clooney, hanem a háttérben bekapcsolt tévén futó Volt egyszer egy vadnyugat egyik kulcsjelenete fogja lekötni. A mozis elődök előtti hommage-ok sokaságában a legnagyobb főhajtás egyébként egyértelműen Sergio Leone előtt történik: a városba érkező Jack-et gyanúsan méregető helyiek, a kisváros vasútállomásán való idegtépő várakozás, vagy a „majdnem standoff” a lepattant benzinkút parkolójában mind-mind az olasz mestert idézik. Ahogy a történet kibontakozik, Jack egyszerre lesz Frank, a hidegvérű gyilkos, a villámgyors Harmonica, a sebesülten is továbblovagló Cheyenne, de még a rosszlánnyal szerelembe eső Brett McBain is. De az amerikai bátran merít, ahonnan érdemes: a mesterlövészek golyói Michael Mann-i pontossággal és hangokkal csapódnak be, egy párbeszéd a pappal („Ever wanted to be anything other than…”) szintén a nagy klasszikus Heat-et idézi, a bordélyház fényei Lynch világából ismerősek, a fináléban feltűnő Mária-szobor meg valamelyik John Woo leszámolásból érkezett.

Anton Corbijn tehát tudja, milyen elődök előtt kell meghajolnia, ha ebben a műfajban kirándul, ugyanakkor azt is, hogy mi az, amit ő hozzá tud adni a zsánerhez. („You understand the mechanisms.” – jegyzi meg Jacknek a pap.) Fotós háttere miatt magától értetődően még a leghétköznapibb beállítás - egy nyilvános telefon, egy ablaktábla, egy pályaudvari menetrend - is lenyűgöző, simán megállná a helyét külön fényképként bármelyik kortárs művészeti múzeumban. Az amerikai a várakozás filmje, ahol a kamera néha még olyan részleteken is türelmesen elidőzik, mint egy tolakodó pincér vagy egy harsányan kockás abrosz. Corbijn olyan döbbenetes műgonddal tervezi meg az egymást követő képeket, mint a cukrászok a filmbeli pasticceria kirakatába való, autentikus olasz süteményeket. És azt sem engedi, hogy George Clooney manírjai, Herbert Grönemeyer kísérőzenéje, vagy a National Geographicba való olaszországi tájak a történet fölé nőjenek. Corbijn stílusa leginkább Anthony Minghella eleganciáját idézi – talán nem véletlen, hogy valamelyik bárban felcsendül a Tehetséges Mr. Ripley betétdala, „Tu vuò fà l'americano”… És miközben Jack várakozik, a történet lassan, kiszámíthatóan, de hipnotikus erővel halad előre. A filmtörténetben számtalanszor elmesélt bérgyilkos-balladához Corbijn mindössze a saját különleges kompozícióit és gyönyörű képeit adja hozzá - és pont ezzel alkot nagyon emlékezeteset.

 

17 komment · 2 trackback

Címkék: krimi akció dráma filmkritika 5csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr862450232

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Az amerikai (The American) 2010.12.20. 09:57:02

Alapsztori: Egy bérgyilkos Olaszországban rejtőzködik, hogy végrehajtsa egyik megbízását.Húzónév: George ClooneyMűfaj: thrillerTrailer ittAmire számítottam: Az egymásnak néha igen ellentmondó kritikákat olvasva mindenképp egy vontatott filmre, ám hogy ...

Trackback: Az Amerikai / The American (2010) 2010.11.15. 23:52:36

Anton Corbijn senkit sem akart megvezetni, Az Amerikai az aminek már a kezdetekkor lefesti: történet egy őrlődő lelkű bérgyilkosról. Most az első gondolatotok vigyétek is tovább, és akkor elérünk a lassú drámához, a depresszióhoz, és az ezekkel az elem...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2010.11.15. 15:23:17

jó film, kétségtelenül,Clooney pedig elképesztő erővel van jelen a vásznon...a tempója nem sietős, de nem is sietünk sehová...:-)

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2010.11.15. 15:47:15

Színtiszta középszerűség ez a film átlátszó és már-már nevetségesbe hajló művészieskedő csomagolásban. Meglep, hogy van, aki megkajálta.

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2010.11.15. 17:49:42

@ringsider: Dehogynem, ki a moziból, hogy egy jófajta kupicával feledtessük ennek a filmnek emlékét:)

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.11.15. 17:51:34

@J. Bauer: Corbijn művész, eredeti, bizonyított. Így műve is művészi, nem pedig művészieskedő. Igaza van Lehotának.

Amúgy egy fotóstól senki nem várjon képáradatot, hiszen ő ahhoz szokott, hogy sokáig nézeget egyetlen képet.

Én Corbijntól várok még egy életrajzi filmet Robert Capáról...

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2010.11.15. 17:56:50

Gyönyörű, hangulatos film, olyan szép nőkkel amilyeneket manapság moziban ritkán látni. Talán egy kicsit túlságosan kiszámítható, de ennyi az össz hibája.

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2010.11.15. 18:51:23

olyan ez a film, mintha legalább 20 éve készült volna. Ennél nagyobb dícséret gyakorlatilag nincs...:-)

RoFä 2010.11.15. 19:10:43

Kezd érdekelni.

Az elrejtett In Bruges utalás véletlen, vagy dehogy?

Lehota Árpád 2010.11.15. 19:50:52

@RoFä vagy dehogy. :) írtam egy mondatot az In Bruges párhuzamról, aztán töröltem, mert nem éreztem annyira idevalónak... de ezek szerint csak átjött az irományból. :) szóval benne van ez az értelmezés is, de Corbijn-nál a hangsúlyok teljesen máshova kerülnek... az, hogy milyen kulturális környezetben játszódik a film, itt inkább nekünk szól, Jack figurája más szinten mozog... és a humor is minimális.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2010.11.15. 19:52:02

Sorry, rossz helyre raktam véletlen a linket. Töröljétek lécci.

mesko 2010.11.15. 20:01:29

@RoFä: Thekla Reuten játszik az In Bruges-ben...

Gico 2010.11.15. 20:01:35

Én pont ma láttam.

A kritika alátámasztja az első benyomásaimat: kitűnő hangulatú, lassú, de jó ritmusú film. nem egyszerű módon szórakoztatott, inkább jól esett megnézni.

G

rosszpenz 2010.11.15. 20:02:55

eddig nem túl hízelgőket hallottam róla, de amilyen képet lefest róla ezt leírás róla, asszem kajálni fogom.

egyébként:
IL AMERICANO by Rowan Joffe
Based on the novel A Very Private Gentleman by Martin Booth
www.mediafire.com/?86l3egxv5w4nddj

Corbijn amikor videoklipp-rendezés után a film felé kezdett nézelődni, még én is rá tudtam venni hogy olvassa el a szkriptemet :) azt írta, az asztalán megtalálta, hogy a titkárnője kinyomtatta neki, a shanghaji járaton elolvassa... (a szkript valszeg a kukában végezte :) )
ő csinálta a U2 riói klippjeit... a fickó húsz éve kollektív-tudat totem...

Oidipus Prime · http://oidipusprime.blog.hu/ 2010.11.15. 20:23:42

Ez a kritika valami zseniálisan magával ragadó volt! A filmet mindenképp nézem ezek után!

mesko 2010.11.15. 20:28:55

régebb láttam a filmet..és mint egy igazi Clooney rajongó alig vártam..
a filmnek tényleg retros hangulata van, s minden pórusán átjön az, hogy- europai vagyok, más vagyok, különleges vagyok!
azt képzeltem előre, hogy lesz egy l'americano, aki majd él egy dolce vitát, és akkor az milyen jó lesz ..meg így, meg úgy..:), NEM!
Corbijn elmatat csiga lassúsággal minden eggyes jeleneten...huu, elgondolkodunk..huu, érezzük a magányt..huu, Clooney-nak minden elismerésem!, hogy szavak nélkül ennyire átadta azt amit kellett(ez azért nehéz lehetett), és köszönet a kíváncsi papnak aki gyakorlatilag föltette neki az "én" kérdéseimet..
hiper-aktív személy lévén alig bírtam, ki a filmet..de valahogy elhipnotizált, mert a végén azt éreztem, hogy na..ez a FILM:)))
nagy hibának tartottam, hogy lassú, meg kevés nekem benne a duma, addig amig meg nem néztem a Social Networkot, ott amikor záporogtak a mondatok(annyira, hogy már védekezően magam elé tartottam a kezem)...higgyétek el, vissza sírtam az amerikait..:))
majd ha lesz egyszer a Depeche Mode-ról film, akkor Corbijn biztos ott lesz!

Rusznyák Csaba 2010.11.17. 08:59:31

Az a baj, hogy az amúgy nagyon szép, művészi igényű kivitelezés egy tömegfilmes kliséhalmazt takar, ami a végére már kifejezetten kínos. Pedig nem kellett volna csavaros, vérprofi forgatókönyv, a hangulat, az érzés már egy szimplán korrekt sztorit is simán elvitt volna a hátán.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2010.11.19. 16:26:31

"a hangulat, az érzés már egy szimplán korrekt sztorit is simán elvitt volna a hátán." - de hát ez szerintem ez pont az volt. Se több, se kevesebb.
süti beállítások módosítása