Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Szemekbe zárt titkok

2010.10.21. 08:41 ringsider

 

Na, most biztos sokan felszisszentek: „Nebassz, mit keres a Geekzen a mozi premierhez időzítve a tavalyi Oscar-díjas argentin film kritikája? Már ezek is a szavazat maximalizálásra játszanak?" Higgadjatok le, erről szó sincs, Wostry Generális a tanúm rá, hogy hónapokkal ezelőtt jeleztem, ezzel a filmmel fogom megtörni önként vállalt geek-száműzetésem. Mert gyerekek, ez a film...! Nem tudom, hányszor voltatok idén moziban, meg azt se, hányszor készültök még, de hogy ennél jobbat nem nagyon fogtok idén vásznon látni, abban biztos vagyok.

 

Nem akarok spoilerkedni, úgyhogy szűk szavú leszek a törénet ismeretésével: Benjamin Esposito az ügyészség nyugalmazott nyomozója, magányos, megkeseredett emberként éli napjait. Egy nap úgy dönt, könyvet ír egy évtizedekkel ezelőtti, máig megnyugtatóan le nem zárt erőszak, és gyilkossági ügyről. A könyv írása közben bontakozik ki szemünk láttára az ügy megszállottjává vált Esposito, valamint az ügy többi érintettjének kisodródott élete.

Éles szemű filmszakos olvasóink most felkiálthatnak, hogy a premissza kísértetiesen hasonlít David Fincher Zodiákus-ára, és tulajdonképpen igazuk is van: a The Secret in Their Eyes első látásra valóban olyan mintha a Zodiac-ot olyan, ember rendezte volna, akinek nem csak szeme, de történetesen szíve is van a rendezéshez. Az urat Juan Jose Campanellá-nak hívják, és hogy hogyan tudott egy gyakorlatilag tök ismeretlen rendező ilyen természetes magabiztossággal levezényelni egy ehhez fogható, egyszerre epikus és gazdagon részletezett mozit, az több mint rejtélyes.

A mozi összetett szerkezete tökéletesen működik, Campanella hibátlanul váltogatja az idősíkokat, és nagyvonalúan tartja egyben a huszonöt évet átszelő cselekmény szálait. A több mint két órás játékidő egyetlen megbicsaklás nélkül telik, áthatja valami a szó legnemesebb értelmében vett klasszikus történetmondó attitűdből. Campanella képes arra, hogy szavak nélkül elsöprő erővel mutassa be a legkülönbözőbb érzelmeket, a vágytól a kiszolgáltatottságig, a gyűlölettől a lemondásig. Ilyen filmeket manapság már nem nagyon szoktak készíteni. És akkor nem beszéltünk még a káprázatos set piece-ekről, mint az a közel öt perces, vágás nélküli jelenet egy foci stadionban, amelynek megalkotása az utómunkákkal együtt állítólag közel egy évet vett igénybe, vagy arról a néma, liftbeli két percről, amit nem egykönnyen felejt el senki, aki látta.

Ami miatt igazán emlékezetes ez a film, az a rengeteg apró meglepetés, amit gondosan elrejtettek nekünk benne a készítők; sosem tudhatjuk hogy mely apró elem fog a későbbiekben egy vérfagyasztó vagy éppen egy varázslatos fordulatot hozni: lehet, hogy egy öreg, hibás írógép, talán néhány felborított családi fénykép, esetleg egy hol nyitva hagyott, hol bezárt irodaajtó.

A színészek egytől egyig remekek, élükön Ricardo Darín-nal. Ő a két lábon járó argentin filmgyártás, és akkora király, hogy már csak az Aura miatt megszavaznánk neki egy oltárt a Geekz képzeletbeli szerkesztőségében . Ellenállhatatlan a főnökasszony szerepében tündöklő Soledad Villamil, a tejfölt azonban Benjamin piás, de éles eszű segédjének szerepében az alapvetően komikusként ismert Guillermo Francella viszi el. Kétségtelen, hogy ő az utóbbi évek egyik legkülönlegesebb és legemlékezetesebb comic relief-je.

A Szemekbe zárt titok amellett, hogy egy nyomozás izgalmas krónikája, kiméletlenül vázolja fel az elnyomó hatalom jellemrajzát, keresetlenül pontosan mesél a szeretett személy elvesztése utáni kilátástalanságról és lenyűgöző mint az elhallgatott szerelem fájdalmasan szép meséje is.

 

28 komment

Címkék: krimi dráma filmkritika 5csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr552386070

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.10.21. 09:07:53

Bravúros film, a legkisebb művészi nagyképűségtől mentesen.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.10.21. 09:09:11

Amúgy, szerintem az idén kapta ez a legjobb nem angol nyelvű filmnek járó Oscart, a Fehér szalag, az amúgy szintén kurva jó Próféta és a Fausta éneke ellenében.

kaamir 2010.10.21. 09:10:41

Briliáns film és ebben a szűk esztendőben minden ilyet meg kell becsülni. Van benne néhány olyan jelenet, amiért bármelyik hollywoodi rendező ölni tudna (főleg az említett stadionos - az év legjobb pillanatai).
A végén pedig egy olyan csavar, ami után én órákig csak szédelegtem. Ez az igazi szadizmus...
9/10 - mert néhol sztem kicsit leült.
És ugye jól tudom, hogy lesz amcsi remake?

kaamir 2010.10.21. 09:12:20

Ja és azt kihagytam, hogy milyen pompás, fekete, száraz humora van a rendezőnek - imádom az ilyet.

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2010.10.21. 09:13:14

@efes: jaja, a tavalyi = legutóbbi...oscar-díjnál ez mindig ilyen problémás...:-)

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.10.21. 09:27:27

@kaamir: Nem szadizmus, hanem az igazi, a valódi igazságszolgáltatás. Vö. a klasszikus "legyél szomorú egész életedben!" cigány-átokkal. Nem tudsz ennél rosszabbat kívánni senkinek, főleg nem egy olyan hitvány féregnek, mint ebben a filmben.

Amerikai remake biztosan lesz, és biztosan nyugodtan skippelhető is.

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2010.10.21. 09:28:48

@efes: srácok, a minimális spoilert is jelöljük, ne rontsuk el annak a szerencsésnek a szórakozását, aki még nem látta...

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.10.21. 09:32:42

@ringsider: ja bocs, sosem tudom meddig az elég, moderálj ki.

kaamir 2010.10.21. 09:39:33

@efes: SPOILER persze, igazságszolgáltatás, de ettől még brutálisan kegyetlen. Én is arra gondoltam, hogy ennél keményebb büntetést elképzelni sem lehet.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.10.21. 11:41:33

@kaamir: SPOILER - Ja, csak a szadista élvezi is amit művel áldozatával. Itt inkább a részvét kikényszerítéséről, egyben a maximális büntetés önkezébe vételéről van szó (bocs). A csávó baromira nem élvezte a szitut.

kaamir 2010.10.21. 11:59:26

@efes: SPOILER Jogos, jogos, a szadizmus rossz kifejezés volt.

walter white 2010.10.21. 16:31:21

@kaamir: főleg az "elhallgatott szerelem fájdalmasan szép meséje" taglalásainál ült le a film és ez annyira rányomta a bélyéget az egészre, hogy szerintem csak maximum három csillag az ötből.

Áramvonalas Földműves 2010.10.21. 16:49:38

Azonnal el kezdtem tölteni, minnyá lent is van. Szeretem, ha 1 írás ilyen hatást vált ki:) Amúgy én imádom, ha 1 régi bűntényt akarnak így felderíteni, de persze ha csak marginálisan szól erről akkor is érdekel. hamarosan megosztom énis nézeteim.

Tök ciki, de nekem a tetovált lány is bejött(de csak az első - a 2-3 az trágya).

namhanman 2010.10.21. 18:08:35

Campanellának nincsen rossz filmje, a Darín-Blanco duó főszereplésével készült trilógiája (El mismo amor, la misma lluvia; El hijo de la novia; Luna de Avellaneda) egészen kiváló. A rendező a kortárs argentin filmművészet meghatározó alakja, aki csak akkor lehet "tök ismeretlen", ha úgy ír róla a tök kritikus, hogy nem néz utána a munkásságának.

mesko 2010.10.21. 20:54:26

Mikor ma megláttam a cikket, az én szemem is főlcsillant, mert nekem az El secreto de sus ojos, a kedvenc filmem a tavalyi filmekből, sőt én még egy olyat is megkockáztatnék, hogy ha csak 1 Oscart adnának, az amerikaiak rég nem vinnék el maguknak:)
Most először olyan szívszorongva tértem rá a kommentekre, hogy jaj istenem..nehogy valaki bántani merje a filmet, mert az nekem rendesen fájna..pedig máskor alig várom, hogy már olvassam ki mit mond:)
Campanellát már jelölték egyszer Oscarra, az El Hijo De La Novia filmért, de rendez néha House-t is...ő egy nagy argentin mesélő, és én imádom a latin népek temperamentumát:)

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2010.10.21. 21:05:21

a 92-es BOY WHO CRIED BITCH című filmjében látható gyerekalakítás a legjobb ilyen, amit életemben láttam. a film is eszméletlen.

memora 2010.10.21. 21:12:16

A cikk alapján egy másik premisszát levezetve kiderül, hogy David Fincher igazából nem ember...
Mindig is sejtettem hogy valójában xenomorph XD

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2010.10.21. 23:46:23

@namhanman: jogos, elbasztam...
még magyarázkodni sem kezdek...

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2010.10.24. 17:25:17

Nagyon jó cikk, megadta a kellő lökést és ennek köszönhetően nem hagytam ki az utóbbi évek legjobb filmjét.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2010.10.25. 09:58:31

na most az a probléma hogyaszongya... hétvégén megnéztem moziban a filmet és... jó film, kétségtelen, a rendezés első osztályú és a vége nagyon üt, de... azért ANNYIRA mégsem jó film...

walter white 2010.10.26. 01:06:41

@Wostry Ferenc: igen, nem. en is ezt irtam fentebb. high five!

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2010.10.27. 17:20:56

Sikerült megnéznem végre, és egy jó filmről jó cikk lett ez.

valakién 2010.10.30. 11:28:00

Tegnap néztem meg és tényleg nagyon jó!!!!!!!!!!
Egyetlen kis negatívuma, hogy ha rövidebb lett volna egy picit még jobban tartható lett volna a feszültség. De az utóbbi idők egyik legjobb filmje!!
A liftes jelenet briliáns.

7thArT 2010.10.31. 23:03:55

csatlakoznék Walterhez és Wostry Ferenchez...
Elismerem a film erősségeit, ötleteit, viszont nem érzem átütő erejűnek, vagy kivételesen jónak.
Remek, sokatmondó tekintetek, éppen ezért néhol feleslegesen hosszúnak találtam párbeszédeket, és néhol zavarónak találtam, hogy az arcok itt-ott teljesen homályossá váltak...

"de hogy ennél jobbat nem nagyon fogtok idén vásznon látni, abban biztos vagyok."

Hát én már láttam jobbat...

K.Leslee 2010.12.16. 16:37:51

'mintha a Zodiac-ot olyan, ember rendezte volna, akinek nem csak szeme, de történetesen szíve is van a rendezéshez,

Ebben teljesen egyetértek, de abban is, hogy a film néha leül, főleg a szerelmi szálnál. Szvsz túl könnyen és hamar állnak össze a kirakós darabjai, ráadásul nem feltétlenül logikus következtetések alapján. Mindenképp érdemes megnézni, mert jó film, de kissé több gondolattal, ötlettel még több is lehetett volna belőle. Meggyőzőek a színészek, jó a film humora, tényleg vannak benne emlékezetes jelenetek is( nekem Gómez kihallgatása tetszett). Viszont biztos vagyok benne, hogy nem lenne agyonhypeolva ez a film, ha nem kapott volna Oscart.

Beyonder 2010.12.29. 22:24:49

Remek film, de a ritmusa nem az igazi, többször leült. A stadionos jelenet persze 10/10.

elefes 2011.01.01. 14:24:57

Hmm, nekem a vége egyáltalán nem ütött, inkább adta magát. Viszont a liftes jelenet hatalmas.
süti beállítások módosítása