Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Éhség

2010.03.03. 20:00 Rusznyák Csaba

Az emberi test lassú megsemmisülése: 66 napnyi haldoklás és horror a földi pokol egyik bugyrában, avagy mi mindent képes tenni az ember másokkal – és saját magával.


1981-ben, a hírhedt belfasti Maze börtönben, az IRA-tag Bobby Sands éhségsztrájkba kezdett, tiltakozásul, amiért a brit kormány köztörvényes bűnözőkként kezelte őt és társait, nem pedig politikai foglyokként. 66 nap alatt a teste lassan elsorvadt, a szervezete összeomlott, és miután már egy puha kórházi takaró érintése is elviselhetetlen fájdalmat okozott volna neki, meghalt. Történetét nem először filmesítik meg: Terry George és Jim Sheridan 1996-os, Őt is anya szülte című drámájában John Lynch alakította Sandset, ám ott inkább két anya (Helen Mirren és Fionnula Flanagan) fiaikért vívott küzdelme állt a középpontban, kiegészítve a téma politikai aspektusaival. Steve McQueent, az Éhség rendezőjét nem érdekelték semmiféle sallangok, politikai, és személyes körülmények, ő a börtönbéli életet, és a sztrájk hatásait akarta bemutatni, olyan nyomasztó, kompromisszumokat nem ismerő realizmussal, amilyennel csak lehetséges volt. Sikerrel járt. Az Éhség jó film, de átkozottul szar érzés nézni.

A fő kérdés, ami a történettel kapcsolatban felmerülhet a jámbor átlagemberben, akinek estére már háborog a gyomra, ha kihagyta az ebédet, hogy miféle emberfeletti elszántság, miféle fanatizmus és hit kell ahhoz, hogy valaki 66 napon keresztül, és még a halál küszöbén se vegyen magához élelmet. Ez az, amire nem kapunk választ: ahogy Mel Gibson Passiója, úgy McQeen Éhsége sem foglalkozik motivációkkal, miértekkel és hogyanokkal, ám míg előbbi ezek hiányában egy hússzaggató erőszakpornóvá degradálódott, utóbbi, annak ellenére, hogy így talán szintén kevesebb lesz, mint témája engedné, művészetté nemesül, mert eszközei messze nem csak a test felkavaró megsemmisülésének minél közelebbről és minél hatásosabban való bemutatását szolgálják.

McQueen lassan, óvatosan vezet be minket a börtön világába, mintha csak féltene a látványtól, ami odabent vár ránk. A nyitójelenetben egy férfi felébred, felöltözik, reggelizik (itt még nem tudjuk, miért van jelentősége az étkezés közben ölébe potyogó kenyérmorzsáknak), majd munkába indul – mielőtt beszállna az autójába, ellenőrzi, nincs-e bomba az alvázon. Ugyanis, mint kiderül, börtönőr az IRA-tagoknak „otthont” adó Maze-ben, vetkőzteti, motozza, ha kell, fürdeti és veri a rabokat – de nem gonosz, csak egy átlagember, aki végzi a mocskos, és saját egészségére is káros feladatát. Ebben a filmben különben sincsenek kategóriák, jók, rosszak, győztesek vagy vesztesek. Miután az őrrel töltünk egy kis időt, McQueen beljebb invitál, de még mindig nem Sands önkéntes tortúrája következik, hanem egy frissen bekasztnizott rab, aki részt vesz a foglyok hosszú ideje tartó tiltakozásában, azaz nem hajlandó börtönruhát venni, ürülékét cellája falán keni szét, a vizeletet pedig az ajtó alatt önti ki a folyosóra. Rémisztő, hogy méltóságon és emberségen aluli, undorító körülmények milyen egyszerűen képesek mindennapi rutinná válni. Az őrök erre adatott válaszai brutális megregulázásokban jelentkeznek, és egyértelmű, hogy ezek az állapotok kegyetlenül felőrlik a rabokat és a fogvatartóikat egyaránt.

És amikor az őrt, akivel történetünket kezdtük, agyonlövik az öregek otthonában, miközben vegetatív anyját látogatja, végleg megszakad kapcsolatunk a külvilággal. Menthetetlenül ott ragadunk a börtönben, immár Sands társaságában, aki a játékidő második harmadában egy félelmetesen jól megírt, többségében egy szál snittben felvett dialógusban értekezik tervezett éhségsztrájkjáról egy pappal (a szerep kedvéért riasztóan lesoványodott Michael Fassbender és Liam Cunningham mesteri alakítást nyújtanak) – ez a film egyetlen része, amiben a szavak beszélnek a képek helyett. A szinte andalítóan kellemes, viccelődő hangnemben induló eszmecserében felmerülnek az Ügy, a Cél, a politika, a mártíromság és persze az élet értékének, illetve a sztrájk értelmének a kérdései, elhangzanak az érvek és az ellenérvek, de nincs konszenzus, McQueen nem olyan hülye, hogy állásfoglalással és látszatmegoldásokkal traktálja a nézőt. Ez a csaknem fél órás diskurzus a film magja, sőt, szíve és lelke, köré pedig a csend néhány mondattal csak néha-néha megtört, borzasztó kínszimfóniája épül: a lassú, keserves bevezetés ebbe a pokoli világba, majd a még lassúbb, még keservesebb elsorvadás, szinte néma, szuggesztív erejű képekkel kísérve. Hatásvadászat? Lehet. De ennek tudata még nem tünteti el a görcsöt a gyomrodból.

19 komment

Címkék: dráma 4csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr81806602

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kelly és a szexi dög 2010.03.03. 21:35:39

Megint a Passióval faszozol...hiteltelen így az egész...

Valmont · http://horrornovellak.blog.hu/ 2010.03.03. 22:55:12

Igen, az 17 percnyi, vágás nélküli dialógus nagyon erős, megnéztem jó párszor. Azt hiszem, ma Magyarországon nagyon kevesen tudnának ilyet írni - és eljátszani...A film töbi része engem a Martyrs utolsó harmadára emlékeztetett, bár itt semmiféle kézzelfogható eredmény felé nem vitt a tortúra...

Kenguru 2010.03.03. 23:36:19

"bár itt semmiféle kézzelfogható eredmény felé nem vitt a tortúra... "

Na ez az a film amit a tortenelmi hatter/kontextus nelkul NEM LEHET megerteni igazan.
Anelkul nem lehet emgerteni hogy az egesz tiltakozas milyen staciokan ment keresztul mig eljutott az ehsegsztrajkig.

Bobby Sands es tiz tarsa gyozott.

A sztrajk mellejuk allitotta az eszakir katolikus kozvelemenyt es meg az szamukra rendkivul kedvezotlen valasztasi rendszer ellenre is sikerult a brit parlamentbe juttatniuk ket Sinn Fein kepvilselot.

Eloszor-meg az ehsegsztarjk alatt Bobby Sands-t es meg egy tarsat valasztottak meg( Bobby Sands M.P.), kesobb az Sinn Fein akkori es mai vezetojat Gerry Adams-et.

A lecsukott IRA es egyeb paramilitans szervezetek harcosait megkaptak a politikai fogjoknak jaro jogokat, es az ir fegyveres republikanizmus kapott egy kortars martirt.

Az egesz ugy oriasi PR gyozlem volt szamukra.

Bobby Sands teljesen megvert helyzetbol tudott (erkolcsi) gyozelmet aratni.

kovacsbalint · http://kovacsbalint.blog.hu/ 2010.03.03. 23:45:50

Hát ez nagyon antitrendi dolog, de ennél szarabb, hatásvadász olcsó faszverést keveset láttam eddig. Bővebben itt: kovacsbalint.blog.hu/2009/04/03/testfetis

Baski Sándor · http://filmvilag.blog.hu 2010.03.04. 00:21:13

@kovacsbalint: "az Éhség című filmben (amely éhségről éppenséggel egyetlen percig sem szól" Remek meglátás, gratulálok. Eddig olvastam.

elefes 2010.03.04. 01:35:36

Ezt nem merem megnézni.

Michael Collins 2010.03.04. 05:00:53

Tiocfaidh ár lá!
RIP Bobby Sands!

MortálWombat 2010.03.04. 08:13:01

Vajon miért van olyan érzésem, hogy a filmben egy szó sem esik arról, hogy miért kerültek börtönbe a terroristák?
Nagyon ellenszenvesek az ilyen filmek, rendezőikkel és íróikkal együtt - állítsunk be bűnözőket mártírnak. Aha.
Aki ártatlan embereket megöl, az rohadjon el, tökmindegy hogyan.
De tudom - ha valaki beleszarik a zongorába az művészet, csak a hülyék nem értik meg. Pff.

Rusznyák Csaba 2010.03.04. 08:26:34

@MortálWombat: Ami célt a film kitűz maga elé, azt teljesíti. Hogy a cél mennyire elég (avagy helyes), azt mindenki eldönti maga.

@Kelly és a szexi dög: "megint"?

n0kedli 2010.03.04. 08:41:23

Annyira nem volt szar érzés nézni. Az a tény, hogy a szereplők szabad akaratukból változtatják pöcegödörré a környezetüket aztán fekélyes csontkollekcióvá a testüket, bennem inkább valamiféle perverz kíváncsisággal vegyülő értetlenkedést váltott ki részvét vagy szörnyülködés helyett (bár a pap és Sands párbeszéde azért kilendített az utóbbiak irányába).

n0kedli 2010.03.04. 08:52:05

@MortálWombat: Hát a börtönőrnek az öregek otthonában az anyja arcára fröccsenő vére engem elég hatásosan meggyőzött arról, hogy ez a film nem egyoldalú mártírgyártás.

kovacsbalint · http://kovacsbalint.blog.hu/ 2010.03.04. 09:35:37

@[bs]: mondjuk ha még eljutottál volna három karakterrel (szóköz, gondolatjel, szóköz) odébb, talán jobban jártál volna: "...- egy gyomor- és másmilyen fekélyektől, félig leállt belső szervek fájdalmától szenvedő, élve elrohadó ember érzéseit ugyanis elég könnyelmű ötlet volna az "éhség" szóval körülírni"

Michael Collins 2010.03.04. 10:10:56

@ronnierocket: Azért javaslom olvassatok utána mi is történt a 70-es, 80-as években Ulsterben.
Mondjuk nézzétek meg az Őt is anya szülte (ebben konkrétan szó van az előzményekről, a Véres Vasárnap éls az Apám nevében c. filmeket, ami kicsit árnyalja a képet.
Tény Bobby messze nem volt angyal, de az igazság szolgáltatás messze nem volt korrekt vele szemben, ahogy pl. Guiseppe és Gerald Conlonnal sem.
1973-ban fegyvert találtak abban a házban ahol tartózkodott és ezért 5 évet kapott.
Vádlott volt egy bombamerényletben és egy tűzharcban való részvétel miatt, de nem tudták elitélni, mert nem voltak megfelelőek bizonyítékok.
Aztán 14 évre itélték lőfegyver birtoklásért!
Nem ártana azzal is foglalkozni, hogy mennyi paramilitáns csoport tevékenykedett abban az időben a másik oldalon és azok hány ártatlan embert öltek meg! Ulster Defense Association, Ulster Freedom Fighters, Ulster Volunteer Force, Red Hand Commando, csak néhány példa.

Michael Collins 2010.03.04. 10:13:47

@ronnierocket: Bocs, elnéztem, az elöbbi MortálWombatnak szólt!

Balfake 2010.03.04. 12:03:14

Kenguru, nyugtass meg, ugye te a kisemmizett irokéz bébifókák jogaiért is legalább ilyen kőkeményen küzdesz innen Magyarországról? Ingyen Tibet!

scorsesefan 2010.03.04. 12:13:31

Nem könnyű film, remek írás.
A hosszú dialógus pedig tényleg zseniálisan meg van írva.

Kenguru 2010.03.05. 10:40:12

@Balfake: Nem nyugodhatsz meg.

Olvass utana ennek a sztorinak jobban, hogy megertsd a felek motivacioit.
Jo filmek vann a errol a youtube-on, meg irasok pl a wikipedian.

Egyatalan nem fekete-feher mint ahogy a valosag sem az.
De persze van aki szereti azt hinni hogy a vilag egy Disney-film,es mindig a jok es a rosszak csapnak ossze.

Balfake 2010.03.06. 10:03:11

Nem mondod? Csak arra céloztam, hogy ezeknek a szabadságharcosoknak a megítélése finoman szólva megosztott még a saját népük körében is, amiért elvileg emberkednek.
süti beállítások módosítása