Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Kilences sebességgel előre: A Star Trek filmek

2009.05.05. 09:07 Rusznyák Csaba

Most, hogy J.J.Abrams új Star Trek filmje feldübörögni készül a mozikban, vessünk egy gyors pillantást nagyszerű és csapnivaló elődeire, minden még soha nem szexelt, anyukájával élő, kapitányi hídként berendezett szobában alvó hardcore ősgeek örömére. Térhajtómű üzemképes, tachyon részecskékkel vigyázni, indulás!

Star Trek: Űrszekerek (Star Trek: The Motion Picture, 1979)

„Mind a saját képmásunkra teremtjük meg Istent.”



Vajon volt olyan Star Trek rajongó, aki nem nyúlt magához, amikor ült a moziban 1979-ben, és a kamera szép lassan, méltóságteljesen, percek (!) alatt körbejárta az Enterprise csillaghajót, miközben fenségesen zengte himnuszát Jerry Goldsmith feledhetetlen, Oscar díjra jelölt (és sajnos csak jelölt) zenéje? Kötve hiszem. Robert Wise, korának egyik legnagyszerűbb rendezője volt, és bár rengeteg műfajban kipróbálta magát (annál többen talán csak Stanley Kubrick tette – vagy még ő sem), de szíve mindig visszahúzta a sci-fihez. Tessék csak megnézni A nap, amikor megállt a Földet (természetesen az eredetiről van szó, nem a keanus hányadékról), Az androméda törzset és persze a Star Treket – ami egyébként egy soha meg nem valósult, 1978-ra tervezett második Űrszerekek sorozatból, a Star Trek: Phase II-ből nőtt ki. Az akkor már rég legendás sorozat Willard Decker parancsnokkal kiegészült legénységének első mozis kalandjában az Enterprise-nak egy Földhöz fenyegetően közelgő, teremtőjét kereső, óriási engergiafelhőval akad össze fotonbajsza: a sztori ravasz fonákjaként az emberiséget saját egykori kreálmánya veszélyezteti (ez az ötlet akkoriban még nem volt annyira elhasználva, mint manapság), a megoldás pedig az ember és a gép (akkoriban szintén eredetinek számított) egybeolvadása. Vérbeli science fiction ez a javából (még inkább, mint a korábbi sorozat), erőteljes, epikus atmoszférával, és egy igencsak lassú (a mai közönségnek talán túlságosan is) folyású cselekménnyel, amiben a hangsúly az intelligencián, kreativitáson és gondolatokon van, nem pedig az akción. Megvan benne minden, ami egy Star Trek filmhez elengedhetetlen – és talán egy kicsit még több is.



Star Trek 2: Khan haragja (Star Trek: The Wrath of Kham, 1982)


„Sosem néztem szembe a halállal. Átvertem a halált.”



Sok rajongó és kritikus egybehangzó véleménye alapján az eddigi legjobb Star Trek mozifilm. De az biztos, hogy az egyetlen, ami konkrét folytatása az eredeti, ’60-as évekbeli tévésorozat egyik epizódjának. A Space Seedről van szó (első évad, 22. rész), amiben az Enterprise hátrahagy egy bolygón egy rakás genetikailag felturbózott „supermant”, akiknek élén Khan áll (Ricardo Montalbán szenzációsan alakít a mozifilmben). Ez persze visszatekintve nyilvánvalóan nem volt egy bölcs döntés, minthogy a másfél évtizedig mostoha körülmények közt sínylődő emberek végül jó adag dühvel és bosszúvággyal fűtve szabadulnak el a börtönükké vált bolygóról, és más vágyuk sincs, mint hogy jó alaposan seggberugdossák az Enterprise utolsó útjára készülő Kirk kapitányt – még akkor is, ha az egész Univerzum belerokkan. Nicholas Meyer filmje már jóval akciódúsabb, kalandosabb hangvételt üt meg, mint elődje, ami nem véletlen: bár az első film idővel kivívta az őt megillető elismerést, bemutatásakor csúnyán leszedték róla a keresztvizet, olyannyira, hogy még a sorozat atyaúristenét, Gene Roddenberryt is páros lábbal rúgták ki a projektből. Szerencsére a dinamikus és látványos akciók mellett azért megmaradtak a Star Trek világában elengedhetetlen gondolatok, amik itt a halál, annak elfogadása és az azzal való szembenézés, illetve az újjászületés körül forogtak: ld. a katartikus finálét, ami Spock halálával, egy bolygó születésével és Kirk szellemi megfiatalodásával koronázza meg a robbanó torpedók és a kérlelhetetlen bosszúvágy vad kalandorgiáját. A Khan haragja egyben kiindulási pontként is szolgált a folytatásokhoz – hiszen a hegyesfülű vulkáni nem maradhatott igazán „halott”…



Star Trek 3: Spock nyomában (Star Trek III: The Search for Spock, 1984)


„A barátja voltam, és örökké az leszek.”




Ironikus, hogy Leonard Nimoynak olyannyira tele volt a töke Spock karakterével (már a tervezett második tévésorozatban, a Phase II-ben sem akart játszani), hogy csak úgy egyezett bele a második (egyébként igen szép sikert aratott) filmbe, ha a vulkáni elpatkol a végén – aztán ezután mégis úgy döntött, hogy visszatér a szerephez, sőt, még meg is rendezte a Khan haragja folytatását. A történet szerint a szinte ronccsá lőtt Enterprise-zal hazatérő legénység rájön, hogy az előző film fináléjában látott bolygó újjászületésével az oda koporsóban kilőtt Spock visszatért az életbe, ám teste csak üres burok, mert katrája (lelke) McCoy doktorba szállt, aki ebbe előbb-utóbb belehal. A testet egyesíteni kell hát a lélekkel, és mivel a Föderáció megtiltotta, hogy bárki a bolygó közelébe menjen, Kirkből és tisztjeiből lázadók lesznek, akik ellopják a leszerelésre váró Enterprise-t, és elindulnak, hogy megmentsék két barátjukat – és hogy megakadályozzanak egy klingon vezért az Univerzum talán legpusztítóbb fegyverének megszerzésében. A Spock nyomában lehetetlen feladatra vállalkozott: fel kellett támasztania egy karaktert, aki nagyon látványosan, és úgy általában, nagyon elhalálozott az előző rész végén, ez pedig mindig kínos téma (Nicholas Meyer épp azért nem vállalta újra a rendezést, mert szerinte hiba volt Spockot visszahozni). A stáb azonban tisztességgel megoldotta feladatát: a harmadik Star Trek mozifilm méltósággal kezeli a karakter halálát és újjászületését, nem válik nevetségessé, és egy újabb látványos, mozgalmas űrkalanddal gazdagítja a sorozat legendáriumát (nameg egy remek Christopher Lloyddal, klingon kapitányként). Ja, és gyönyörű, ahogy az Enterprise a film végén szénné ég a légkörben, nem beszélve arról, hogy ezzel a fordulattal lökik az írók a cselekményt a negyedik rész felé, ami végre lezárja a Khan haragjával kezdett laza történetláncot.



Star Trek 4: A hazatérés (Star Trek IV: The Voyage Home, 1986)


„Ez egy hihetetlenül primitív és paranoid kultúra.”



És íme, a Disney-Star Trek, amiben nincsenek csúnya-rossz klingonok, romulánok, vagy más rusnya, kevésbé barátságos földönkívüliek. A rendező maradt Leonard Nimoy, aki bevallottan egy könnyedebb hangvételt akart megütni Kirk és társai negyedik mozis kalandjával – és örömünkre vagy bánatunkra, ez sikerült is neki. A hazatérésben a legénység még mindig az előző részben zsákmányolt klingon hajóval utazik (mivel az Enterprise ugyebár tűzcsík lett egy bolygó egén), és össze is találkozik egy idegen életformával, ami a Föld légkörének (naná) elpusztításával fenyegetőzik – méghozzá a kihalt bálnák nyelvén. Hőseink visszautaznak hát a jelenbe (vagyis 1986-ba), hogy az akkor még élő állatok segítségével kommunikálni tudjanak az idegennel, és ismét elodázzák a kék bolygó megsemmisülését. Az alkotók minden korábbinál hangsúlyosabban ráfeküdtek a humorra, és lényegében egy időutazós vígjátékot készítettek, aminek helyzetkomikumaihoz (jövőből érkezett emberek tanácstalanul, csodálkozva botladoznak a jelenben) általában csak ürügyül szolgál az újabb végveszély szcenárió. Az erőszak-, fotontorpedó-, fézer-, és rosszfiúmentes epizód könnyed hangulatába persze szükségszerűen belekeveredtek a magvas zöld gondolatok, és végül az egészből egy természetvédelmi példabeszéd lett. A hazatérés sava-borsát az egész történet sajátos bája adja meg, bár ez a játékidő egy jelentős részében kevésnek bizonyul, főleg a korábbi okos, feszes és látványos kalandok után – így az első olyan Star Trek film, ami bár élvezetes, de bizony hagy kívánnivalókat maga után. Még akkor is, ha ebben kap a legénység először egy új Enterpise-t a sorozat történelmében (a geekeknek: NCC-1701-A).



Star Trek 5: A végső határ (Star Trek V: The Final Frontier, 1989)


„Nem akarom, hogy megszabadítsanak a fájdalomtól! Szükségem van a fájdalomra!”



Ebben a filmben Kirk kapitány szembeszáll Istennel, és legyőzi. Akartok tippelni, hogy ki rendezte? Mivel a negyedik rész igen szép sikernek bizonyult (133 millió világszerte), nem volt kérdés, hogy mielőbb érkeznie kell a következő felvonásnak. Az istenkeresési odüsszeia ötlete (Sybok, egy renegát vulkáni, nem mellesleg Spock féltestvére eltéríti az Enterprise-t, hogy megkeressen egy istenszerű lényt) magától Shatnertől származott, de már a forgatókönyv írásakor komoly problémák jelentkeztek. A színészeknek nem tetszett az elkészült szkript, át kellett hát írni, és persze a stúdió is beleszólt a dolgok menetébe. Érthetően vérszemet kaptak a könnyed hangulatú A hazatérés sikerétől, így aztán ebbe a részbe is több humort akartak, még akkor is, ha az esetleg a karakterek rovására ment (márpedig arra ment) – nem beszélve arról, hogy a meglehetősen komoly (és egyébként egészen érdekes) témához sehogyan sem illettek az állandó poénkodások. A végül roppant bután megírt, és még butábban kivitelezett főszálhoz, mely a galaxis, Isten, és úgy általában az élet titkainak megfejtésével kecsegtetett, még kínos erőltetettséggel becsatlakozik egy klingon parancsnok, aki természetesen az Enterprise elpusztítására tör, csak azért, hogy a dögunalmas metafizikus hablatyot kiegészítse némi hasonlóan dögunalmas, és mellesleg kritikán aluli trükkökkel életre hívott akció. De mi mást várhatnánk egy olyan filmtől, ami azzal kezdődik, hogy Kirk, Spock és McCoy egy tábortűz mellett énekelnek a Yosmite Nemzeti Parkban? Valaki lőjön le egy fézerpuskával…



Star Trek 6: A nem ismert tartomány (Star Trek VI: The Undiscovered Country, 1991)


„Nem bízik bennem, ugye? Nem csodálom. Ha eljön ez a szép új világ, a mi generációnknak lesz a legnehezebb élni benne.”




A Star Trek, jó sci-fiként mindig is igyekezett reflektálni a jelen problémáira, így aztán nem csoda, hogy az 1991-es hatodik rész a két nagyhatalom, Amerika és Oroszország közti kapcsolatot választotta kiindulópontjául. A sztori szerint az egymással régóta konfliktusban élő Föderáció és Klingon Birodalom tűzszünetet készül kötni, ám egy, a harcos nép elleni támadás, melyért az Enterpise-t teszik felelőssé, újra szembefordítja egymással a hatalmakat, és a totális háború elkerülhetetlennek látszik – Kirkékre hárul a feladat, hogy tisztára mossák nevüket, és megharcoljanak a békéért. A Shakespeare-idézetekkel és utalásokkal gazdagon tarkított hidegháborús allegória mintha csak Andrew Davis 1989-es Kereszttűzben című filmjének forgatókönyvét vette volna kölcsön (még a fináléjuk is kísértetiesen hasonló), de ezt ne vessük a szemére. A rendezői székbe visszatért Nicholas Meyer, aki (többek közt) Leonard Nimoy sztorijából egy feszes tempójú politikai thrillert rendezett, kellő mennyiségű akcióval, csipetnyi humorral és ügyes trükkökkel (annak ellenére, hogy A végső határ kritikai és pénzügyi kudarca után bizony megnyirbálták a költségvetést). És minthogy a film témája a változás, és a változás elfogadásának szükségessége, az egyik jelenetben még az a kérdés is felmerül, hogy Kirk (illetve Shatner) és Spock (illetve Nimoy) nem túl öregeke-e már erre a feladatra. Mint eztán kiderült, azok, és a siker ellenére (csaknem 100 millió világszerte egy olyan évben, ami katasztrofális box office ereményeiről hírhedt) a hatodik résszel lezárult egy korszak, és már csak a stafétabot átadása volt hátra.



Star Trek 7: Nemzedékek (Star Trek: Generations, 1994)


„És most bocsásson meg, kapitány. Randevúm van az örökkévalósággal, és nem akarok elkésni.”




A Nemzedékek internettörténelmet írt: ez volt az első mozifilm, aminek reklámozása céljából külön honlap jött létre – ehhez képest a vegyes fogadtatást kapott mű amerikai bevételeire a készítők csalódásként tekintettek (noha a világszerte összeszedett 118 millió nem hangzik rosszul a 35 milliós büdzséhez képest). Az új nemzedék című sorozat (majd később a Deep Space Nine, a Voyager és az Enterprise) írói és producerei, Ronald D. Moore és Brannon Braga előálltak egy szkripttel, ami egy Nexus nevű anomáliának hála összehozza a sorozat két nagy kapitányát, Kirköt és Picard-t, akiket amúgy csaknem nyolc évtized választ el egymástól. Az elsőfilmes David Carson kezébe adott Nemzedékek egészen a feléig kiválóan működik: gyors, ötletes, látványos, ügyesen használja az érzelmeket megélni vágyó android, Data karakterét, és szépen építi fel az ellentéteket Picard, és ellenfele, Soran (Malcolm McDowell) között, azzal, ahogy bemutatja, mennyire eltérően reagálnak személyes tragédiáikra. Aztán amikor a két főszereplő találkozik a boldog öröklétet biztosító Nexusban, minden darabjaira hullik. Vagy tényleg el kellene hinnünk, hogy a minden útjába eső nőt meghúzó, és minden útjába eső férfit pofánverő űrcowboy és vérbeli kalandor, Kirk, leghőbb vágya az, hogy kandallójához hasogasson tüzifát az erdő szélén – mellesleg tökegyedül? Kit néznek hülyének? És amikor a két kapitány egymás oldalán ellovagol a fénybe, hogy megvívják végső csatájukat Sorannal… na, ott már a legjámborabb és legelvakultabb Star Trek fan is önkívületben szórja a filmre a választékos klingon átkokat. A legrosszabbul pedig William Shatner járt: nemcsak, hogy kétszer hal meg, és másodszor igen sziruposan, de Patrick Stewart ráadásul úgy lejátssza a vászonról, mintha ott sem lenne.



Star Trek 8: Kapcsolatfelvétel (Star Trek: First Contact, 1996)


„Bátor szavak. Több ezer fajtól hallottam már őket, több ezer világon, bőven mielőtt világra jöttél. De mostanra mind borg.”



Aligha volna túlzás a kollektív tudattal rendelkező, és abba minden életformát asszimiláló borgot a legfélelmetesebb Star Trek gonoszoknak nevezni – és lefogadom, az alkotók alig várták már, hogy szélesvásznon is bemutathassák őket a nagyérdeműnek. Erre persze várni kellett az első teljes egészében új nemzedékes filmre, amit a Picard elsőtisztjét, Rikert alakító Jonathan Frakes rendezett. (Ő mellesleg később olyan szörnyűségeket követett el, mint az Időstoppolók és a Viharmadarak, de ezeket a Kapcsolatfelvétel fényében hajlamosak vagyunk majdnem megbocsátani neki.) A producerek egy része borgos, egy másik része meg időutazós sztorit akart, és végül a kettőt sikerült egy roppant erőteljes filmbe összemixelni. A borg rátámad a Föderációra, és bár az Enterprise elpusztítja a kockahajót, egy kisebb gép elmenekül a múltba, és megakadályozza, hogy a Föld kapcsolatba lépjen a galaxis többi részével – így nincs Föderáció, a kék bolygót pedig teljes egészében a borg népesíti be. Az Enterprise-nak egyetlen választása van: követni az ellenséget a múltba, és visszacsinálni mindent. A Kapcsolatfelvétel a Star Trek legszebb hagyományait követi. Izgalmas, fordulatos temporális űrkaland, egy rövid, de roppant intenzív csatával az elején, végig fenntartott feszültséggel, alapvetően komor, de James Cromwell részeges Cochrane-jének köszönhetően vidám pillanatokkal is szolgáló hangulattal, és egy szépen megírt és eljátszott dilemmával a bosszúról és azzal járó megszállottságról (merthogy Picard-t ugyebár egyszer asszimilálta a borg). A pozitív kritikai visszajelzésnek (a nyolcadik filmet máig az egyik legjobb Star Treknek tartják) és a világszerte összeszedett csaknem 146 millió dollárnak köszönhetően pedig nem is volt kérdéses, hogy hamarosan érkezik a következő rész. Az új legénységgel a sorozat is új erőre kapott.



Star Trek 9: Űrlázadás (Star Trek: Insurrection, 1998)


„Emlékszik még azokra az időkre, mikor felfedezők voltunk?”



Igaz, ez az erő sajnos igen hamar kifulladt. Jonathan Frakes második Star Trek mozija hosszú, elnyújtott, lagymatag sci-fi akció lett, ami leginkább olyan benyomást keltett, mintha nyögvenyelve vászonra erőszakoltak volna egy kétrészes tévéepizódot. A történet a békés Ba’ku nép bolygóján játszódik, amelyet az azt körülvevő űrből olyan sugárzások érnek, amik gyógyító és fiatalító hatásuknak hála meghosszabbítják az életet. A Föderáció egy admirálisa titokban szövetkezik a Son’a néppel, hogy közösen, ha kell, erővel eltávolítsák a Ba’kut a bolygóról, és maguk aknázzák ki az abban rejlő lehetőségeket (szóval ezúttal az európai telepesek indiánűző földfoglalásai gondoskodnak a szokásos, star trekes allegóriáról). Picard kapitány számára azonban ez természetesen elfogadhatatlan, és tisztjeivel együtt fellázad a Föderáció ellen, kockára téve életét, hírnevét, karrierjét és hajóját. Az Űrlázadásban tagadhatatlanul vannak jó ötletek, és remek pillanatok (pl. Data „megőrülése” és elfogása a sztori elején), sőt, ezúttal a könnyedebb hangvétel sem megy a néző idegeire: a bolygó adottságainak köszönhetően a pubertáskor egyes nehézségeit újra átélő Worf például kifejezetten vicces – főleg Riker megjegyzése jókora pattanására: „A klingonok semmit sem apróznak el.” Ám a rendkívül trehány, dühítően sablonos, és az akciók időzítésében is sokszor kudarcot valló forgatókönyv összességében gátat vet az élvezetnek, és akkor még nem is beszéltünk a Picard és egy helyi nő közt szövődő, émelyítően giccses, és döglesztően unalmas szerelmi szálról. Felfújt tévéfilm ez, amiben az egykor sokkal szebb napokat látott F. Murray Abraham tovább blamálja magát az Enterprise legénységének aktuális, és mellesleg egyáltalán nem túl fantáziadús ellenfeleként. Az egyetlen igazi fény a középszerűségben itt is Stewart alakítása, és Data általában hasztalan (és ironikus módon abszolút emberi) küzdelme az emberségességért.



Star Trek 10: Nemezis (Star Trek: Nemesis, 2002)


„Az én életem értelmetlen, amíg maga életben van. Mi vagyok én, amíg létezik? Egy árnyék? Egy visszhang?”



Stuart Baird (aki korábban egyáltalán nem ismerte a sorozatot) filmje volt az első komoly szög a Star Trek most úgy tűnik, csak ideiglenes koporsójában. A minden addiginál nagyobb költségvetés (60 millió) minden addiginál alacsonyabb bevételt eredményezett (67 millió, noha ebben komoly szerepe lehetett annak, hogy olyan filmekkel együtt mutatták be, mint a Halj meg máskor, A Gyűrk Ura: A két torony és a Harry Potter és a Titkok Kamrája), és nem voltak elégedettek vele sem a kritikusok sem a rajongók. Pedig a Nemezis ügyesebben mixeli össze a modern kor elvárásait (látványos akciók) a franchise hagyományos értékekeivel (gondolatiásg), mint J.J. Abrams új tini Star Trekje. A történet középpontjában a Romulus új praetorja, Shinzon áll, aki Picard klónja, és aki a Föld elpusztítására készül, hogy aztán kikiáltsa magát a Romulán Birodalom vezetőjének. A Nemesis a franchise egyik legkényelmetlenebb kérdését teszi fel: minthogy Picard és Shinzon genetikailag azonosak, vajon előbbi is kegyetlen, amorális gyilkossá vált volna, ha utóbbihoz hasonlóan száműzetésben és kényszermunkát végezve nő fel? Avagy mitől ember az ember? Csak a körülmények formálnak minket, vagy van valami más is, ami meghatározza, milyenné válunk? Noha az egyébként húsbavágó dilemma filmvégi feloldása kissé szájbarágós, meghatározza a film súlyos, sötét hangulatát, amit a legtöbb elődtől eltérően egyáltalán nem könnyít semmilyen komikus felhang. Ami pedig az akciókat illeti, azok a legdinamikusabbak és leglátványosabbak, amiket valaha Star Trekben filmben vagy sorozatban láthattunk (na jó, leszámítva talán a Deep Space Nine egy-két lélegzetelállító űrcsatáját), így bár a Nemezis az általános vélekedés szerint minden téren bukásnak számít, mégis érdemes próbát tennie vele azoknak, akik szeretik a sci-fit, függetlenül attól, hogy ismerik a Star Treket, vagy sem.

50 komment

Címkék: scifi star trek

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr31103658

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sütemény1975 2009.05.06. 10:01:22

nagyon jó kis írások, kedvet is kaptam a filmekhez :)

malocz 2009.05.06. 10:04:00

Remek összefoglaló, sci-fi fanként és filmbuziként már-már pironkodom, hogy nekem mennyire kimaradtak ezek filmek. De sohasem tudtak igazán elvarázsolni.

Viszont a minap láttam a Fanboyst, és egyértelműen a Trekkie-gyalázó részek a legjobbak, Thom Bishops mint The Vulcan / Gruvock (bárki is legyen ez a ST univerzumban) minden másodperce aranyat ér a vásznon. :)

A nép fia 2009.05.06. 10:11:36

Aki teljesen nem járatos a témában, annak az új film érthető lesz? Mert a bemutató alapján nagyon tetszett, de félek, a sok utalás miatt nem értem majd nagy részét.

Rusznyák Csaba 2009.05.06. 10:17:08

Annak is érthető, aki soha még csak nem is hallott a Star Trekről korábban.

Cactus71 2009.05.06. 10:19:49

Én nem. Inkább neki kezdek a Next generationnak... Aztán jön a Voyager, majd a DS9. És ha addigra nem érkezik meg az új film, akkor jöhet a ST Enterprise, majd az Original Series.

Miért mondják rám, hogy fanatikus vagyok??? :)))

Yarner · http://androlib.blog.hu 2009.05.06. 10:22:35

Jó cikk, kedvet kaptam tőle, hogy megint megnézzem a Khan haragját (bennem ugyanis nem hagyott akkora nyomot annak idején).

gondolatok:
Az ötöst viszont kamasz fejjel szerettem (ma már biztos hörögnék tőle...) Azért leszögezném, hogy nem istent találják meg és gyakják le a film végén, de valamiért minden kritika ezt írja.

A First Contact hatalmas, tényleg a legjobb, de a minap láttam, és valahogy kicsit megkopott mára.

A tizes lehet, hogy látványos, de szégyenletesen gyenge lett, szükségtelen hatásvadászkodással (öncélú vámpír-romulánokkal, egy értelmetlen telepatikus nemi erőszak-jelenettel, ezekre emlékszem, a többit hál' istennek kitörölte az emlékezetem).

Ja, és "renegát"-nak írjuk magyarul a renegade-et. A Spcok elírás aranyos, valahogy pocokot csinált a fagyos vulkániból...

szabiaki (törölt) 2009.05.06. 10:24:40

Az első film a kedvencem.
A 9. filmben vicces,hogy a végén már nem volt pénz effekteket berakni a zöld háttér helyére.

Tomi from There · http://fotobolt.blog.hu 2009.05.06. 10:27:08

@A nép fia: Mivel ez a rész fullra a marketingről meg a pénzről szól ezért, igen, nyugi érteni fogod. Nem ST fanoknak készült, hanem pénztárcáknak. Inkább a kérdés az, hogy az olyan elvakult fanok mint én megnézzék e... Az Enterprise sorozatot (legújabb) is az első rész azon pillanatában kúrtam le a vinyóról 4 évadostól, amikor T'Polnak full screenben mutatták a mellbimbóit.

Aki Star Treket akar nézni, az nézzen The Next Generation sorozatot, meg Voyager sorozatot és megtudja mi a Star Trek. A Deep Space Nine is hozza az elvárásokat, bár szerintem elég nyomasztó lett a többihez képest (bár a legnyomasztóbb részek a Voyagerben vannak, amikor olyan űrbe kerülnek, ahol hetekig csak sötétséget látnak, sehol egy bolygó, egy csillag).

Úgyhogy az új ST film is csak a SW féle Baljós Árnyak sorsára fog jutni. Számomra a Star Wars akkor halt meg, amikor kijött a Sith-ek bosszúja. Megnéztem, azóta képtelen vagyok SW filmet nézni, pedig előtte 2-300-szor láttam a régi részeket.

catshannon 2009.05.06. 10:29:11

ááá, a hideg futkos a hátamon:) a first contact örök kedvencem:) a nemezist még st-szűzként néztem, sokminden nem jött át, de tetszett:) a nemzedékekben pedig egyetértenék az alakítások kritikájával, william shatner annyira ripacsként, rosszul játszik (ami egyébként egész öregkorára jellemző), az borzalmas. már-már aszittem, az új filmben valami sablonos előzmény-sztori lesz, de a képregénysorozatból kibontakozó sztori eddig abszolút meggyőzött:)) st 4eva!:))

Ballagator 2009.05.06. 10:33:50

I'm sitting there during "Star Trek: Nemesis," the 10th "Star Trek" movie, and I'm smiling like a good sport and trying to get with the dialogue about the isotronic Ruritronic signature from planet Kolarus III, or whatever the hell they were saying, maybe it was "positronic," and gradually it occurs to me that "Star Trek" is over for me. I've been looking at these stories for half a lifetime, and, let's face it, they're out of gas.

There might have been a time when the command deck of Starship Enterprise looked exciting and futuristic, but these days it looks like a communications center for security guards. Starships rocket at light speeds halfway across the universe, but when they get into battles the effect is roughly the same as on board a World War II bomber. Fearsome death rays strike the Enterprise, and what happens? Sparks fly out from the ceiling and the crew gets bounced around in their seats like passengers on the No. 36 bus. This far in the future they wouldn't have sparks because they wouldn't have electricity, because in a world where you can beam matter--beam it, mind you--from here to there, power obviously no longer lives in the wall and travels through wires.

I've also had it with the force shield that protects the Enterprise. The power on this thing is always going down. In movie after movie after movie I have to sit through sequences during which the captain is tersely informed that the front shield is down to 60 percent, or the back shield is down to 10 percent, or the side shield is leaking energy, and the captain tersely orders that power be shifted from the back to the sides or all put in the front, or whatever, and I'm thinking, life is too short to sit through 10 movies in which the power is shifted around on these shields. The shields have been losing power for decades now, and here it is the Second Generation of Star Trek, and they still haven't fixed them. Maybe they should get new batteries.

...

There is a scene in the movie in which one starship rams another one. You would think this would destroy them both, and there are a lot of sparks and everybody has to hold onto their seats, but the "Star Trek" world involves physical laws which reflect only the needs of the plot. If one ship rammed another and they were both destroyed and everyone died, and the movie ended with a lot of junk floating around in space, imagine the faces of the people in the audience.

I think it is time for "Star Trek" to make a mighty leap forward another 1,000 years into the future, to a time when starships do not look like rides in a 1970s amusement arcade, when aliens do not look like humans with funny foreheads, and when wonder, astonishment and literacy are permitted back into the series. Star Trek was kind of terrific once, but now it is a copy of a copy of a copy.

Roger Ebert

tigerstein 2009.05.06. 10:42:39

Jó összefoglaló.
Nekem a Kapcsolatfelvétel tetszett leginkább, de szerintem nincs Trek rajongó aki nem érzékenyült volna el A nem ismert tartomány végén.
Az új filmre meg kíváncsi vagyok, bár kissé negatív az előítéletem vele szemben (Kirk nekem William Shatner marad és ez érvényes a többi szereplőre is)

Rusznyák Csaba 2009.05.06. 10:49:25

catshannon: Shatner mindig is rosszul játszott. Az eredeti sorozatban néha egyszerűen kibírhatatlanul szar. Viszont a Boston Legalban zseniális:)

Rusznyák Csaba 2009.05.06. 10:51:23

Yarner: nem Isten, de az csak idővel derül ki. A Nemezist tudom, hogy mindenki utálja, nekem ez személyes perverzióm - majdnem öt csillagot adtam neki, és csak a baromi buta és karakteridegen sivatagos-autós üldözésjelenet miatt lett négy belőle:)

szabiaki (törölt) 2009.05.06. 10:51:39

@Tomi from Space: Na mer Hétkilenced mellei nem uralták a Voyagart? A Star Trek csajok mindig is fontosak voltak.

szabiaki (törölt) 2009.05.06. 10:59:48

Ha valaki jó űrcsatákat akar annak ajánlom a Star Wrecket. Egy Finn Fan Film.
www.youtube.com/watch?v=othMhTrXvXs

janikahhh (törölt) 2009.05.06. 11:01:57

GEEKEK, muszáj ezt az Űrszekerek témát nyomatni? Nem lehetne maradni a STAR TREK-nél? Azért, mert a rendszerváltás környékén valamelyik IQharcos főfordító a Trek-et szekérnek fordította (igazából utazást, kirándulást jelent), még nem kellene erőltetni. Vagy csak én vagyok ilyen finnyás?
dom.ir/0tipli

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2009.05.06. 11:51:18

Úgy emlékszem mikor még csak két csatorna volt az MTV1 leadta az addigi összes Star Treket, végig is néztem, de sokra már nem emlékszem belőlük.

Viszont az újak közül a First Contact volt a legjobb.
"Az ellenállás hasztalan":)

flimo13 2009.05.06. 11:56:38

@Tomi from Space: pedig az Enterprise az egyik legjobb sorozat. TNG-től kiráz a hideg, túl steril, vagy mi.

flimo13 2009.05.06. 11:57:29

@Ballagator:

"he shields have been losing power for decades now, and here it is the Second Generation of Star Trek, and they still haven't fixed them. Maybe they should get new batteries."

Most ő tényleg nem fogta fel négy évtized alatt, hogy a lövésektől veszít energiát, nem pedig valami konstrukciós hiba miatt?:))

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.05.06. 12:01:54

Eddig azt hittem, hogy az összes filmet láttam, de a First Contact nem ismerős... Sürgősen be kéne pótolnom.

szabiaki (törölt) 2009.05.06. 12:18:49

@koimbra: Valójában az elsőt és a 4.et adta le a tv. Én akkor láttam az első részt és le voltam nyűgözve.
egyébként Isaac Asimov special science consultant volt, nem tudom ez mennyit számított ugyan.

Rusznyák Csaba 2009.05.06. 12:20:58

filmo13: az Enterprise nagyon hullámzó színvonalú volt, összességében kb egy évadja sikerült igazán jó. A legjobb a Deep Space Nine, már ha az ember túljut az első kb két, még elég közepes színvonalú évadon - de aztán a Föderáció és a Domínium szezonokig tartó háborúja valami olyasmi, amihez foghatót én nem nagyon láttam korábban... meg azóta se.

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2009.05.06. 12:41:57

@flimo13: Nálam (ahogy sok trekker rajongónál) a TNG az abszolút beszt, főleg a stáb miatt, de vannak egyszerűen zseniálisan megírt és kivitelezett epizódok (az eredeti sorozatot csak egy egészséges gyermeki énnel lehetett élvezni).

Ballagator 2009.05.06. 13:02:20

@flimo13: na jó, persze, ezzel a szöveggel mellélőtt, inkább ami nagyon találó ebben a témában, az az a mondata, hogy:

"life is too short to sit through 10 movies in which the power is shifted around on these shields."

Rusznyák Csaba 2009.05.06. 13:03:44

Ez egy jól hangzó cinikus beszólás, vicces meg minden, de mitől találó? A Star Trek sosem a csatákról meg pajzsokról szólt...

catshannon 2009.05.06. 14:49:04

Olorin: hát az eredeti sorozat szerintem önmagán túlmutatóan azért nagy, mert képes volt ekkora kultuszt létrehozni, annak ellenére, hogy mennyire szar.:D Engem Spock karaktere is falmászásra késztet, az állandóan kötekedő faszkalap (elnézést, spockisták:).
Ez a kritikaíró fickó meg kicsit el van tévedve, úgy érzem, elkapta a "mindenből nagyobbat, jobbat" mánia. Pl. miért ne nézhetne ki egy űrhajó hídja így? Ráadásul, a ST sosem a technika öncélúságáról szólt elsősorban.

Rusznyák Csaba 2009.05.06. 14:57:11

@Bob Saint-Clair: mondja az, aki öt csillagot adott a csatákról meg pajzsokról szóló új filmre;)

Rusznyák Csaba 2009.05.06. 14:58:49

@catshannon: nem szar az, csak trükkjeit tekintve "kissé" idejétmúlt:) de amúgy zseniális ötletekkel van tele.

rettentó 2009.05.06. 15:33:49

Nem vagyok trekkie, nem is leszek. A sorozat nem kötött le a SAT1-en a 90-es években, amolyan űr-szappanoperának láttam.
A filmek jók, bár a fanok élvezhetik igazán.
De NAGYON köszönöm a cikket, vártam egy ilyesmire az új film kapcsán, mert azért tudni szeretném kb. mi az a Star Trek :-)
Egyébként Spock szvsz egyáltalán nem érzelemmentes, időnként félreírták a szerepet, illetve Nimoy félrejátssza, de csak egy ici-picit, pár pillanat erejéig. A fanok ezt hogy látták?

Rusznyák Csaba 2009.05.06. 15:53:19

A vulkániaknak épp az a lényegük, hogy sokkal nagyobb érzelmi viharok dúlnak bennük, mint az emberekben - ezért döntöttek úgy, hogy elfojtják őket, és a logika szerint élnek. De ez csak az, aminek hangzik: elfojtás, és attól az érzelmek még ott vannak.

Forgács W. András · http://geekz.444.hu 2009.05.06. 15:56:10

@Olorin: Ezért hangsúlyoztam az "is" szót, mintegy erősítve...
De most komolyan, az űrcsaták meg mindezen sekélyes élvezetek is hozzátartoznak a Star Trekhez, nem csak a magvas gondolatok:)

n0kedli 2009.05.06. 15:56:19

@Olorin: A sorozatok közül én is a DS9-től vágtam magam hanyatt igazán, és bejött a borús hangulata is. Akkor zuhant nagyot a szememben, amikor megtudtam, hogy a fő cselekményszálakat a Babylon 5 (csak jó másfél évvel később megvalósuló, a DS9 stúdiója által visszadobott) konceptjéből nyúlták.

Rusznyák Csaba 2009.05.06. 16:57:33

@Bob Saint-Clair: Hát persze, sőt, régen olvastam valahol, hogy Roddenberry jobban fókuszált volna az űrakciókra, ha a pénzügyi és technikai lehetőségek a '60-as években megengedték volna neki.

Rusznyák Csaba 2009.05.06. 16:58:35

@ronnierocket: A Babylon 5-öt nem nagyon ismerem, de amennyire tudom, csak a DS9 első szezonja alapul némileg a visszautasított koncepcióra - azt meg még amúgyse nagyon csípem, szóval nem zavar:)

Alwares 2009.05.06. 17:36:22

Én nem olyan rég ástam bele magam a Star Trekbe (bevallottan az új film miatt), és azt kell mondjam kifejezetten tetszik. Bár eddig csak az Original Series-ből és a Deep Space 9-ből láttam részeket. Jó csak, hát régi. Nekem a 21. század kölykének kell a sok akció, megszoktam azt hiszem. De különösen tetszett mikor csak beszélgettek a szereplők és filozofáltak. Azt hiszem ez adja a Star Trek sava-borsát. A technikai oldalát alapból inográlom, különben nekem élvezhetetlen lenne az egész.
Holnap meglátjuk, mi marad az eredeti Star Trek feelingből és hogy a modern technika és stílus vajon nem nyomja el teljesen azt ami miatt Star Treknek nevezzük a Star Treket nem pedig Star Warsnak? Sokat várok tőle, remélem nem egy űr-Lostot kapok...

Dealer · http://factory.freeblog.hu/ 2009.05.06. 20:44:48

Soha életemben nem láttam egy képkockát sem a Star Trek filmekből, sorozatokból, mindig is Star Wars fan voltam. Most viszont, ahogy sokaknak, nekem is megtetszett a téma, az előzetesek és az ehhez hasonló írások miatt. Kérdés: ha az itt felsorolt filmeket nézem meg, a sorozatokat nem, mennyit vesztek? Mert arra nem vagyok hajlandó, hogy még azokat is végignézzem, ezekkel megpróbálkozom az új film előtt.

Amúgy nagyon jó írás lett, de ez itt a Geekzen nem ritka.

Rusznyák Csaba 2009.05.06. 21:26:32

@Dealer: sokat vesztesz. Persze itt 28 sorozatévadról van szó összesen, szóval érthető:)

yautya 2009.05.06. 23:45:38

Tudom közhelyes de a Star Trek sorozat és filmek nélkül szegényebb lenne a világ.
Mondom ezt annak dacára ,hogy nem vagyok ST rajongó. A filmekből anno csak a harmadik, a negyedik meg az ötödik részt láttam gyerekkoromban, akkor nem fogott meg. Az igazi tiszteletet a sorozat iránt egy a közelmúltban a Discoveryn sugárzott dokumentumfilm ébresztette bennem amely azt a témát járta körül ,hogyan hatott a Star Trek a tudományra. A műsorvezető William Shatner volt. Ő mesélt pár anekdotát arról ,hogyan is készült anno a 60-as években az "ős" sorozat. Némelyik sztorin nagyokat nevettem, pédául ,hogy hogyan került bele a sztoriba a "teleportálógép". /eredetileg az Enterprise legénysége űrkompokkal szállt volna le a bolygókra, csak a beszállítók nem lettek kész időben a maketekkel. Persze a határidő sürgetett ezért a producer így szólt: Teremjenek ott vagy mit tudom én! /: )/
Ez a pár sztori ráébresztett ,hogy a hatvanas években ,amúgy egy utópisztikus sci-fi sorozatnak igen kedvezőtlen időszakban készült, sorozatból ilyen sikeres filmes franchise legyen az maga a csoda! Persze ehhez kellett a készítők kreativitása, munkabírása és hite a projektbe, meg persze jó adag szerencse.

Részemről respekt minden filmkészítőnek akinek valaha köze volt a Star Trek sagához!

rettentó 2009.05.07. 08:34:00



@yautya: "Ez a pár sztori ráébresztett ,hogy a hatvanas években ,amúgy egy utópisztikus sci-fi sorozatnak igen kedvezőtlen időszakban készült, sorozatból ilyen sikeres filmes franchise legyen az maga a csoda!"

Hát igen, a hatvanas-hetvenes években talán volt rá pénz meg idő, hogy adjanak még egy esélyt valaminek/valakinek (ma a THX 1138 buktája és a Warnerral való keménykedés után George Lucas mehetne kliprendezőnek).

rettentó 2009.05.07. 08:35:06

@Olorin: Köszönöm. Az erő legyen... izé... ilyenkor mit szokás mondani? :-)

Rusznyák Csaba 2009.05.07. 09:46:44

@rettentó: Hosszú és eredményes életet! (Na, most már soha nem fogom tudni kimagyarázni, hogy nem magamról beszéltem a bevezetőben:))

ricardo montelban 2009.05.08. 09:17:17

egyrészt köszönöm a dicséretet, szerintem is fantasztikus vagyok a Khan haragjában, még ha azóta nevet is változtattam, másrészt meg sose voltam trekker, de tegnap láttam a legfrissebb darabot, és fontolgatom egy kommunikátor beszerzését. Egyszerűen borzasztó jól szórakoztam - ha tavaly tippelnem kellett volna, hogy melyik lesz a durván fun movie, aminek a végén még maradnék vagy két órát, hát tutira nem a ST mellé karcoltam volna a pipát.

Le vagyok nyűgözve. Tökéletes popcorn-mozi.

Weöres Dániel · http://www.vatican.va/ 2011.07.07. 20:02:04

TNG filmek mind szarok, mert Picard OOC módon viselkedik bennük.

Rusznyák Csaba 2011.07.07. 22:02:22

@Weöres Dániel: Kb. ugyanúgy viselkedik bennük, mint a sorozatban. A First Contactban ráadásul még feszegetik is a karaktere határait.

Weöres Dániel · http://www.vatican.va/ 2011.07.08. 11:27:27

@Rusznyák Csaba: Mr. Plinkett (az elmebeteg arc, aki 70 percben oltotta szét a Baljós Árnyakat) csinált ezekről videókat, elég sok példát hozott arra, miben tér el a sorozat-Picard a mozi-Picardtól (sokkal agresszívebb, nem érdekli annyira egy-egy beosztottja élete, kegyetlenebb az ellenségeivel szemben, az IQ-pontjai is zuhannak valamennyit, amikor a vászonra lép)

Rusznyák Csaba 2011.07.08. 11:28:06

@Weöres Dániel: Plinkettnek általában legalább annyi túlzó és téves észrevétele van, mint amennyi vicces és megalapozott. Plusz élből utálja a NextGen filmeket.

Weöres Dániel · http://www.vatican.va/ 2011.07.08. 11:29:08

@Weöres Dániel: izé, a mozi-Picardra vonatkozik, ami a zárójelben van

Weöres Dániel · http://www.vatican.va/ 2011.07.08. 13:31:48

@Rusznyák Csaba: lehet, de ebben spec szerintem igaza van. Bár magában a sorozatban sem teljesen egységes Picard gondolkodásmódja/jelleme.
süti beállítások módosítása