Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Filmkritika: KÍNAI NEGYED (Chinatown, 1974) *****

2007.11.13. 08:26 Wostry Ferenc


Nem véletlen, hogy a hetvenes évek két legjobb amerikai filmjének, a Kínai negyed-nek és a Texasi láncfűrészes mészárlás-nak egyaránt helymeghatározás van a címében; többre, másra utalnak, mint szimplán a történet helyszínére. A kínai negyed és Texas ezúttal nem egy városrész vagy szövetségi állam, hanem egy mentális-, sőt lelkiállapot: a kilátástalanság, a reménytelenség bugyrai.

Hetvennégyben a vietnámi háborúnak éppen hogy csak vége, és Amerika nem tud sem magával, sem a helyzettel, sem a túlélőivel mit kezdeni. Boldognak kellene lenniük, ám eufória helyett a teljes tanácstalanság lesz úrrá a nemzeten: mit kezdjenek egy vesztes háborúval, a megfutamítottság tudatával, vagy éppen egy olyan elnök emlékével, akit azért kellett a helyéről eltávolítani, mert gazembernek bizonyult? Az ilyesmit a huszadik században csak a populáris kultúrán keresztül lehet hatékonyan feldolgozni. Már ha lehet egyáltalán.

A Holocaust- és Charles Manson-túlélő Polanski remekműve egy hülyére vert nemzet fásultságát szemelvényezi; „punch drunk”-nak hívják az olyan bokszolót, akit a karrierje során kapott ütések indifferensé züllesztenek, és a külföldi Polanski ennek az állapotát diagnosztizálja az amerikai népen.

A szabályok már semmit nem számítanak. Polanski a Kínai negyed-et színes filmre forgatja, ami noir esetében addig teljesen szokatlan (persze ez már neo noir). A femme fatale valójában a hősnő. A forgatókönyv sorozatban szegi meg a társadalmi-szexuális tabukat, ami egy hetvenes évekbeli mainstream filmben sokkszerűen hat.

Jake Gittes, Nicholson figurája a noir megszokott hőseinél jóval összetettebb, bár a műfajban elengedhetetlen morális ambivalencia határozza meg őt is: a kiszámíthatatlansága valósabbnak hat, mint magándetektív-elődei esetében; tőle akár még a leghitványabb árulás sem lenne meglepő. Látszólagos értékrendje szinte puszta képmutatás. Nicholsonnak ez élete szerepe, nem a Ragyogás túljátszott őrültje.

Maga a történet, éppen ahogy a noirokban megszokott, a puritán egyszerűségből indul, hogy a profán komplexitásig jusson el: Evely Mulwray a férjét, aki a los angelesi víz- és áramellátó művek főmérnöke, figyeltetni kezdi a magánnyomozó Gittesszel, akinek sikerül fotókat készítenie Mulwray úr és egy fiatal lány találkájáról. A képeket valaki eljuttatja az újságokhoz, amelyek címoldalon közlik őket.

Gittes ekkor kellemetlen látogatót kap, a valódi Mrs. Mulwray-t (Faye Dunaway), aki érthető módon fel van dúlva attól, hogy egy szélhámos megbízása által keltett botrányba keveredett – ám miután a férje vízbe fojtott hulláját kihalásszák kedves csatornahálózatának egyik kanálisából, már ő lesz, aki megbízza Gittest az ügy felderítésével…

Bűn lenne akár egyetlen egy szóval is tovább mesélni Robert Towne pofátlanul összetett, „szintezett” forgatókönyvét, amely – és ebben rejlik zsenialitása, bár ez a legjobb film noirokra általánosan jellemző – ha később végiggondoljuk, döbbenetesen egyszerűnek hat.

A rendezőzseni John Huston Noah Cross, az intrikus szerepében a filmtörténet egyik leghatásosabb gonosztevője: egy kiszámíthatatlan, velejéig rohadt milliomos vénember, aki abszolúte semmitől nem riad vissza céljainak elérése érdekében. Mikor sarokba szorítják, vagy éppen nincs már vesztenivalója, áltatott őszinteségének álarca azonnal szertefoszlik. Huston fizimiskája amúgy is elég rémisztő, és ekkor előbújik mögüle valami, amit csak rémálmainkban lássunk viszont… Éppen ilyen pillanat a felejthetetlen, nihilista befejezés, amely az eredeti forgatókönyvben sokkalta erőtlenebb volt – a klasszikus, jól ismert lezárást már Polanski tuszkolta a filmbe.

Mikor Jake Gittes-t eltaszigálják saját, személyes holocaustja helyszínéről, kénytelen tudomásul venni, hogy vannak helyek, ahová ha ember beteszi a lábát, annak az eredménye csak fájdalom és őrület lehet. Persze ezeket a helyeket is az ember hozta létre: attól gonoszak, ami ott lakik. Az élet szomorú igazsága, hogy szembeszállni velük teljesen felesleges, ellenükben „tegyünk, amilyen keveset csak lehet”. Ja, és: „Forget it, Jake: it’s Chinatown”.

34 komment

Címkék: krimi filmkritika 5csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr30226833

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

virtualdog 2007.11.13. 10:27:54

*** e postban: lehetséges spoilerek !!! ***

Jogos a Vietnám felől közelítés, de nekem mégis az volt a kirakós utolsó darabkája, amikor Polanski személyes drámájáról is tudomást szereztem (felesége meggyilkolása), akkor kezdtem csak igazán érteni (és értékelni) a filmet. Mondjuk ez nektek valószínűleg alapműveltség része, de Charles Manson nevét Polaskival én csak a film megnézése után kapcsoltam össze és ez más megvilágításba helyezte a nyomasztó, kilátástalan hangulatot. Mint nagy noir (és Raymond Chandler) fan, érdekes volt látni a megszokott stíluselemek a szokásostól eltérő használatát. A főhőst természetesen sokan megfenyegetik, sérüléseket is szerez, ahogy kell, de a Bogart-filmeket edződött néző nagyot koppanhat a végén, amikor kiderül, hogy Gittes valójában lófaszt nem értett az egészből, mindent elrontott, és egyáltalán nem volt nyeregben, mint ahogy ő hitte.
Altmantól a Long Goodbye kapcsolódik még ide, szintén egy, a szokásostól teljesen eltérő hangulatú (színes neo-)noir, mely egy Chandler-könyvet dolgoz fel megváltoztatott végkifejlettel.

Poén a rendező cameója is (ő vágja meg Gittes orrát), amit csak azért hozok fel, hátha valaki nem ismerte fel Polanskit (én sem anno :D).

phnb 2007.11.13. 12:04:35

Kösz a spoilert, Ramiz! :o

virtualdog 2007.11.13. 12:14:25

Az első sort átugrottad?
Nem tudhatom, ki mennyit látott vagy hallott a filmről, ezért írtam oda.

bobbyperu · http://twitter.com/bobbyperublog 2007.11.13. 12:55:25

szerintem bogart chandleri (és egyéb) figurája csak látszatra uralja a szitukat: az irónia saját gyengeségének a jele. a cselekmény igazi mozgatói a mindentudó, velejéig romlott láncdohányos femme fatale karakter. Greenaway rajzolója erre a legjobb példa: mr. neville addig poénkodik plusz alázza a nőket, amíg ki nem derül, h igazából végig a nők által irányított játék részese... and so on...
Chinatown pedig hatalmas film, semmi kétség. Vietnám nekem sem annyira - ez a motiváció a második vh-hoz kötött noir neo-változatának muszáj-ríme.. bár megtudtok győzni.
ja, és maradjunk annyiban, h nicholson mindkét filmben óriási (nem fogadhatom el, h a shiningban túljátszotta a szerepét) ebben nem tudtok meggyőzni:)

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.11.13. 13:09:34

Chandler egy velejéig romantikus író, aki általában a regényei végén valami melankólikus végkövetkeztetésre jut (és az alteregója, Marlowe szintén, természetesen), de a Chinatown csak helyszínében-felszínében rokon a chandleri világgal. Itt már nincs helye a szomorkás belenyugvásnak, a melankólikus hősnek, a Chinatown világa inkább félúton van Chandler és Ellroy között (aki Chandlert minden adandó alkalommal lehordja a sárga földig.)

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.11.13. 14:21:35

The Demon Dog of Crime Fiction, az abszolút kedvenc íróm :)
youtube.com/watch?v=LTQYNpqaaNU

Köbli Norbert (törölt) 2007.11.13. 14:34:31

Nem tudom, hallottátok-e, hogy Robert Towne eredeti forgatókönyve több mint 200 oldalra rúgott. Mindenki érzékelte, hogy mestermű, de senki sem talált fogást rajta. Robert Evans producer bezárta a két művészt egy hotelszobába, és végül is Polanski volt az, aki világos dramaturgiai ívet adott a filmnek.

És még valamit: a befejezést. Towne változatában (SPOILER!) Evelyn lelövi az apját, keserű happy end. Polanski egy cinikusabb befejezés mellett érvelt: az öreg Crossnak életben kell maradnia. Towne szavai is ezt támasztják alá a film 5. percében: "You gotta be rich to kill somebody, anybody, and get away with it."

Így született a híres befejezés, amit Towne egyébként a mai napig utál. Persze látva azóta készült terjengős, világos dramaturgiát nélkülöző filmjeit (Tequila Sunrise, Ask the Dust), láthatjuk, hogy Polanskinak igaza volt.

Ez persze nem von le semmit Towne érdemeiből. Zseniális író, és a Kínai negyed tananyag minden forgatókönyvíró számára (Syd Field és sokak szerint minden idők legjobb scriptje). Az ok, amiért az amerikai szakma talán jobban lelkesedik a filmért, hogy van egy olyan aspektusa, amit Európában talán nem is érzékelünk, ti. hogy a Kínai negyed Los Angeles (és Hollywood) keletkezésének története. Egy olyan film noir kamaradarab, amely mögött egy sivatagszéli porfészek metropolisszá válása is kirajzolódik.

bobbyperu · http://twitter.com/bobbyperublog 2007.11.13. 15:18:17

még egy ilyen komment és kezdek geekz-függő lenni:)

Bajtai András · http://bajtaiandras.hu 2007.11.13. 17:31:55

azzal mindenki egyetért, hogy a hetvenes évek két legjobb filmje a Kínai negyed és a Texasi láncos? Én szeretem az ilyen határozott szubjektív kijelentéseket, mivel sokat elárul a szerző lelkivilágáról, ízléséről, én mégis azt mondom, hogy a hetvenes évek két legjobb filmje szerintem a Hozd el nekem Alfredo Garcia fejét! és Get Carter. Szerintetek? Szavazzunk, játszunk, kíváncsi vagyok.

bobbyperu · http://twitter.com/bobbyperublog 2007.11.13. 17:40:19

Kubrick: Barry Lyndon (1975)
de Palma: Phantom of the Paradise (1974)

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.11.13. 17:40:25

Most arra szavazzak hogy a Garcia meg a Carter a legjobb-e? Nem.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.11.13. 17:41:32

Barry Lyndon nekem a kedvenc Kubrick-filmem, sőt, az egyik kedvenc filmem.

bobbyperu · http://twitter.com/bobbyperublog 2007.11.13. 17:42:43

bocs, de muszáj jeleznem:
Nicolas Roeg: Don't Look Now (1973)

hangukman 2007.11.13. 18:37:40

Eraserhead, Vengeance is mine

Köbli Norbert (törölt) 2007.11.13. 18:48:09

the deer hunter, day of the jackal, deliverance, network, taxi driver, godfather 2, carnal knowledge, three days of condor, star wars, the last picture show... és még annyi más. kétség kívül a hetvenes évek volt az amerikai film legizgalmasabb időszaka.

Chavez 2007.11.13. 18:52:55

És a japán filmgyártásé is. Nem is sorolom. De amúgy a Star Wars biztos, hogy a legtöbb top 3-ban benne van!

groundwalker 2007.11.13. 18:59:10

A leírás jó, de biztos volt valami negatív dolog is benne, nem igaz hogy minden klappolt. :D Jó én is láttam, szóval most megértem az öt csillagot.

Ez a vietnámi felvetés érdekes, de ettől függetlenül is működnie kell egy filmnek különben hamar idejét múlttá válhat. Akár igaz, akár nem szerintem akár most is bemutathatták volna, nem mondom meg korát, ha nem tudok róla gyakorlatilag semmit se. Bár főcím és a végefőcím az olyan klasszikus, azzal próbálta felidézni (többek között) a noir fénykorát?
De azt hiszem ez is az a film, amit majd többedszerre megnézve fogom mondani hogy kedvenc, egyelőre vegyes. Azért pofázok róla ennyit mert most hétvégén néztem meg, és még friss az élmény...

A (magyar) Wikipedián elolvastam a filmet övező legendákat, az is elég érdekes volt, akit érdekel...

És a második részről lesz valami kritika(2 Jakes vagy mi)? Esetleg itt nyilatkoztok róla? :)

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.11.13. 19:17:20

Mi az hogy "minden klappolt benne"? Kritikai értelemben ezt nem tudom értelmezni. A remekmű az ledózerol, max. ennyire.

Vengeance is mine az mióta amerikai? Meg a Get Carter? Más kategória.

groundwalker 2007.11.13. 19:37:02

Csak megkérdeztem. Ja és bocs, ha proli módjára beszélek. ("Kritikai értelemben"?)

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.11.13. 19:45:07

Maraggyá má... Ez nem sznobizmus volt részemről, csak egy szimpla kérdés. Filmes értelemben - művészi értelemben - az hogy "minden klappoljon", az nem tud értékelési kategória lenni, még akkor sem, ahogy mondani szokták, ha mindez "ízlés kérdése". A "minden klappolás" egy előzetes elvárásrendszert feltételez, ami szerintem halálos dolog ezen a területen.

Minden fejre áll: a Kínai negyedet remekműnek tartom, mégsincs benne a kedvenc filmjeim között. Asszem nem klappolt. :)

virtualdog 2007.11.13. 19:53:57

Mad Max 2, wow... :D
Falloutot ismered?

tistedur 2007.11.13. 20:04:53

:D
ötös posztnak és a kommentezőknek is :)

groundwalker 2007.11.13. 20:05:54

Oké, értem. Akkor, így mondom: a fejre állás miértjét hiányolom a kritikából. :D Vagy ez nem kritikai rész mert túlságosan szubjektív?

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.11.13. 20:18:20

Gőzöm sincs. :)

Falloutot ismerem, de most hogy miért épp ez jutott eszedbe a Mad Max 2-ről... (jó, tudom, atomháború után, stb.) de az egyik egy isten isten film, a msáik meg...)

Köbli Norbert (törölt) 2007.11.13. 20:31:40

ÍME A HIVATALOS KRITIKÁM A MÁSODIK RÉSZRŐL:

Cinikus hekus (***)
Eredeti cím: The Two Jakes. Rendező: Jack Nicholson. Szereplők: Jack Nicholson, Harvey Keitel, Meg Tilly, Madeleine Stowe, Eli Wallach, Rubén Blades, David Keith, Richard Farnsworth, James Hong, Tom Waits. Premier: 1990. augusztus 10. Magyar premier: videón. Bevétel: 10 millió dollár. Forgalmazó: Paramount. Magyar forgalmazó: Duna. Játékidő: 137 perc
A Kínai negyed okos, csavaros, de végül is erőtlen folytatásában Jake Gittes magánnyomozó (Nicholson) belekeveredik egy szövevényes ingatlanügyletbe, melynek nemcsak újdonsült ügyfeléhez (Keitel), de saját sötét múltjához is köze van. A Paramount 1985-ben Towne rendezésében egyszer már nekiállt a filmnek, de mikor Robert Evans producer maga akarta eljátszani a másik Jake szerepét, a projekt szétesett. Öt évvel később Nicholson vette kezébe a gyeplőt – és az eredmény egy biztos kézzel rendezett, hamisítatlan film noir Van Dyke Parks stílusos zenéjével és Zsigmond Vilmos szépséges képeivel. A forgatókönyv tipikus Towne: intelligens, bámulatosan részletes, teli kitűnő párbeszédekkel („I’m the leper with the most fingers”) – de nincs befejezése, sem csúcspontja. Nicholson nagyszerű egy inkább szentimentális, mint cinikus szerepben, a többiek azonban meglepően közhelyesek. Tilly túl egzotikus, hogy Faye Dunaway helyére álljon, Stowe borzalmas, borzalmas egy életerőt és humorérzéket igénylő szerepben.

virtualdog 2007.11.13. 21:36:05

... a másik meg egy isten játék, ugyanazzal a lepusztult, egyszerre akciós & filozófikus, cinikus fekete humorral teli hangulattal (no meg Mad Max utalásokkal). :)

Én amúgy a Mad Max első két részét egyformán imádom, de még a Beyond Thunderdome-ba is tudok erényeket látni (meg különben is, ahogy Tina Turner azt mondja, hogy "Turn the wheel, Raggedy Man!", az nekem legalább olyan emlékezetes mondat, amit lelki füleimmel tisztán hallani tudok, amikor csak eszembe jut, mint a Blade Runner végéről a "Too bad she won't live!... But then again: who does?"...).

Wurlitzer Vilmos 2007.11.13. 22:23:36

nehéz, nehéz ...
Francia kapcsolat
Harold és Maude
aztán lehet, hogy holnap másik kettőt mondanék

bobbyperu · http://twitter.com/bobbyperublog 2007.11.13. 22:42:25

sztem a "minden klappol" is lehet filmkritikai kategória. hirtelen a szétbonyolított "The Big Sleep" jut eszembe, bár annak kapcsán maga Chandler sem tudta megválaszolni a kérdést, hogy akkor ki is ölte meg Owen Taylort (aki a vízbe hajtott (?) a kocsival). szóval ott nem volt egy-két dolog a helyén, és hát sajnos még ismerünk csomó más filmet is, ahol "nem klappolnak" a dolgok...
nem?:)

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.11.13. 22:53:00

Szerintem (én legalább is) nem a történet logikájáról beszéltünk/tem, hanem arról, hogy ez a bizonyos "klappolás" az ízlésvilágunkkal hogyan ütközik/nem ütközik, a film a befogadó szerint tökéletes-e vagy sem.

daddy_would_never_hurt_you 2007.11.19. 21:30:20

Láttam, hogy az oldalon alaptételezésként kerül a mozi tárgyalásra, ezért úgy döntöttem, hogy a film megnézése után olvasom el a cikket. Megszereztem, szerettemvaan megnézni egy üreske kétórában, de 1. olyan brutálmód kezdődött a film puszta szövete, hogy kapásból elbizonytalanodtam, és 2. aztán kiírták, hogy Jack Nicholson. Azonnal kikapcsoltam, és most éppen azt élvezem ki, hogy bármikor megnézhetek egy általam ismeretlen ősklasszikust.

Normaaaalis?

David Sumner 2013.02.24. 09:46:20

A 6 éve lejárt szavazáshoz, játékhoz: Szalmakutyák (1971) és Taxisofőr (1976), mint a hetvenes évekbeli hollywoodi aranykor két legjobbja. Ha feltétlenül kettőt kell említeni. Persze lehetetlen csak kettőre szűkíteni. Az USA filmművészete akkor teljesen más volt, mint ma és jóval több remekmű is született.

A kritika meg remek. Épp egy Chinatown-kritikára vadásztam, és megtaláltam ezt. Ki gondolta volna? :)
süti beállítások módosítása