Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Filmkritika: SIMPSON CSALÁD - A FILM (USA, 2007) ***

2007.08.06. 07:25 Wostry Ferenc

Hazai bemutató: 2007. augusztus 9.

Emlékszik még valaki a SkyOne-ra? Vasárnap délutánonként ment ott a Simpsons, Európában először, a kilencvenes évek legelején. És én, mint a sorozat legelső és legfanatikusabb magyar rajongója, vallásos áhitattal vártam hétről hétre az új epizódokat.

Hozzánk akkor hozták be, mikor csillaga már leáldozóban volt - legalább is kreatív szempontból, hiszen a népszerűsége tizennyolc éve töretlen, ami példátlan a televíziózás történetében. Azok számára, akik a kezdetektől nyomon követik Homerék kalandjait, nyilvánvaló, hogy a hetedik-nyolcadik szezon óta (akkor hagyták ott a legjobb írók, és a szerzőcsapat élén is váltás történt), tehát pont tíz éve, a Simpson család, mint sorozat, csak a hírnevéből él. Elillant belőle mindaz, ami kezdetben olyannyira élvezetessé tette: a komédia alá rejtett emberi beleérzőképessége, amelynek a helyét az erőltetettség vette át. A poénok minősége valami szörnyűségeset esett.

Ennek a filmnek szintén nincs sok létjogosultsága, kivéve egyetlen egy szempontot, az anyagit: miközben ezeket a sorokat írom, a Simpsons Movie a legelső az amerikai bevételi listán. De egyéb oka nincs igazán annak, hogy létrejött. Túl kevés ez, túl későn.

Pedig az első tíz perc enyhén szólva meglepett, és pont ezért skizofrén ez a film: a régi, hősi Simpsons-időket idézi, mikor még olyanok tartoztak a szerzőgárdába, mint Conan O'Brien: vágtató tempó és a lehető legfurmányosabb módon kigondolt poénhelyek zúdulnak ránk. De mindez csak andalító ál-expozíciónak bizonyul: amint a film lényegének alapjai letételre kerülnek (Homer szerelmes lesz egy malacba, ám a malacszart nem tudja hová tenni, és végül meggondolatlanul a springfieldi tóba süllyeszti a trágyatárolót, amitől megbillen a környezeti egyensúly. A kormány közbelép, a várost egy üvegbúrával szigetelik el a külvilágtól, Simpsonékat pedig elüldözik Springfieldből) az egész úgy leül, ahogy azt az utóbbi tíz év epizódjaiban már megszokhattuk. Még gyengécske politikai szatíra szintjén sem működik a sztori, hiszen ebből a szempontból a Simpsons mindig is gyávább volt az olyan, dekonstrukcióra beállított szériáknál, mint pl. a South Park (amelynek egész estét változata az előző évtized egyik legjobb filmje.) A maximum, ami telik tőle, hogy Schwarzeneggerből amerikai elnököt csinál, ez meg sajnálatos módon inkább tartozik a potenciális lehetőségek, mint az abszurd túlzások közé.

44 komment

Címkék: animáció vígjáték 3csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr11133257

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gg 2007.08.06. 14:24:36

Remélem azért jobb, mint amilyennek lefested... még nem láttam.

BlueBunny · http://bluebunny.freeblog.hu 2007.08.06. 14:30:57

Pici hiba:
egész estét változata --> egész estés változata
Javítás után kimoderálható :)

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.08.06. 14:43:44

Ááá, benne hagyom, had égjek. :)

blackdogone · http://photo.blackdog.hu/extra 2007.08.06. 14:56:44

Az első negyedóra tényleg jó, akkor folyamatosan röhögtem. Utána már nem túl sokat...

"Spider pig, spider pig..." :D

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.08.06. 14:57:36

ja, spiderpig, tényleg az a legjobb az egészben.

Szotyi 2007.08.06. 15:21:25

hát én láttam, én nem vágodtam hasra tőle, szinte az összes jó poént lelőtték a előzetesekben

turbóZ 2007.08.06. 15:25:04

Kritika jó, mert a film nem.

Blogrém 2007.08.06. 15:31:20

Tai Pan, magyarul vagy angolul láttad?

báró Leopold 2007.08.06. 15:33:40

Lehet, hogy engem elvakít a sorozat iránt érzett imádatom, de szerintem nagyon jó volt, bár azt el kell ismernem, hogy én is több poént vártam. Azzal végképp nem értek egyet, hogy a 8. évadtól kezdve folyamatosan romlik a színvonal, mert pl a 18. évad 21-es rész minden idők egyik legjobb része sztem.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.08.06. 15:51:10

Blogrém: angolul láttam. A magyar szinkrontól sikongtató lábrázást kapok.

Báró: az melyik? Lusta vagyok utánanézni.

paranoir 2007.08.06. 16:09:05

Nem láttam még, de nem hiszem el, hogy nem lesz jó. Ebben én megint csak a kultúrsznobizmust látom, hogy én aztán az ősrajongó vagyok, és megmondom. Én is ősrajongó vagyok, ott a polcomon az összes, na bumm. Az külön hülyeség, hogy a 7 után lement a színvonal, legfeljebb ingadozott néha, nézzze meg bárki a tizenötöst, különösen a Medvepánikot, vagy a Médiaháborút.

égő 2007.08.06. 16:10:23

Tai Pan! Valóban, hadD égj, két d-vel! :)

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.08.06. 16:59:48

az volt a poén, csak neked nem esett le...

paranoir: nem kultursznobizmus, csak az ízlés megléte... egyébként ha a neten körbenézel, kb. ugyanez a konszenzus. fájdalmas a különbség a régi és a mostani minőség között.

freddyD 2007.08.06. 17:13:45

Hatalmas film, nem értem hogy nem lehet szeretni

kacagomikulas 2007.08.06. 17:41:50

tai pan ajánlom figyelmedbe ezt a linket: www.tvsquad.com/2007/08/02/tv-101-why-i-hate-the-haters/

első bekezdés: Try this experiment: mention The Simpsons anywhere and see how long it takes for someone to say, "Oh, right, The Simpsons, yeah,

they were good for the first ten seasons, but after that, they just got SO UNFUNNY! I don't know why people watch anymore!"

"ha a neten körbenézel, kb. ugyanez a konszenzus. fájdalmas a különbség a régi és a mostani minőség között."
ha én például ugyanúgy röhögök a régi és az új részeken akkor az engem minősít mert az interneten konszenzus van?
ps Nekem valami eszméletlen mód tetszett a film...

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.08.06. 17:45:42

Az hogy téged mi minősít, nem én döntöm el, nem ismerlek. :) De gondolj bele, hogy ez a konszenzus (amelynek meglétét az idézeted is bizonyítja) valamilyen kultúrákon átívelő okból csak létezik... ;)

Egyébként franc sem akarja másra ráerőltetni a véleményét, ha neked vagy másnak tetszenek az új részek, annál jobb, egészségetekre. Szerintem katasztrofálisak.

J.E.D. 2007.08.06. 18:15:50

azert ne ereszkedjunk le a "tobbmillio legy nem tevedhet..." szintjere

ha tetszett, hat tetszett, ha nem, nem.

gg 2007.08.06. 19:35:02

"Tai Pan ·
Blogrém: angolul láttam. A magyar szinkrontól sikongtató lábrázást kapok."

Bart magyar hangja szerintem eltaláltabb, mint az eredeti, sokkal csibészesebb, és talán Homer-é is jobb magyarul.
de lehet hogy bennem van a hiba, mert németül láttam először Simpsonst :)

Beyonder 2007.08.06. 20:09:38

Azt el tudom hinni, hogy a fordítás sokszor téves, de a szinkronhangok nagyon jók. Ma láttam így a filmet és Székhelyi József továbbra is az Isten! Az én fejemben totálisan össze vannak kavarodva az évadok, így fogalmam sincs mikor csökkent a minősége. Hogy vannak gyengébb részek, azt észrevettem. A filmet viszont végigröhögtem a többi nézővel együtt. 10/8

Szocske 2007.08.06. 20:11:04

Ez a "regen jobb volt az X" csak azt jelenti, hogy oregszunk. Emlekszem mekkora megrazkodtatas volt mikor magamban is felismertem (a Kispal ne legyen biznisz, ha emlekszik valaki esetleg.)

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.08.06. 20:16:51

Bart magyar hangját megfojtanám. Székhelyi egy nagyon jó szinész, de az ő Homerje sehol nincs az eredetihez képest. Marge és Lisa teljesen rendben van. A fordítás meg egy szégyen (a sorozatról beszélek, a film magyar változatát nem láttam.)

Sztrova 2007.08.06. 21:33:00

Erről még nem hallottam, hogy esett volna a színvonal, én is azzal értek egyet, hogy néha ingadozik, de egyátalán nem erőltetett szerintem.
Imádom a South Park-ot is, de ennyi erővel azt a filmet is le lehet írni 3-4 sorban, ennek mi értelme lenne? Az is nagyon vicces, úgy jó, ahogy van. Nem kell a kettőt összehasonlítani. Olyan, mintha dr. House meg a Vészhelyzet összehasonlítása ...
A szinkronhangokról meg annyit, hogy szerintem nagyon el lettek találva. A film hivatalos honlapján bele lehet hallgatani japán, spanyol, olasz, francia szinkronba, na ott lehet igazi szörnyűségeket hallani...

csakúgy 2007.08.06. 21:36:38

Matt Groenigre 91-ben hívta fel a figyelmemet egy Amerikát megjárt csoportársam az egyetemen. Akkor még nem volt The Simpsons csak idióta képregények (kötük az utánozhatatlan Love is Hell). Persze ezekben is már benne volt a teljes vizuális világ. Szerintem megérdemelt ez a figura egy egészestést végre úgy 15 évvel az első epizód után.
Nekem amúgy tetszett is, bár elismerem, hogy a poénokkal takarékosan bántak. Volt viszont rengeteg filmes és egyéb kulturális utalás, ami meg ugye magyarul úgysem szokott teljes mértékben átjönni. Ennek ellenére nem lesz itt se bukta (vö. South Park film).

Fehér Robot · http://www.eisengrau.com 2007.08.06. 22:01:45

Futurama-t nézzetek angolul gyerekek, lófasz szimszon.

Robot Nixon for President!

csakúgy 2007.08.06. 22:31:22

Na, most elszégyeltem magam, valójában ez első egészestés Simpson család 1989-ben készül.
Ezen a linken még sok minden más érdekes angolul tudóknak:
www.laweekly.com/general/features/matt-groening-life-is-swell/16827/

PinkHell · http://geekz.blog.hu 2007.08.06. 22:39:29

Nagyon későn kapcsolódtam be a sorozatba, de mikor végül igen, akkor (kövezzetek meg) EGYÁLTALÁN nem tetszett a dolog. Ilyen is van. :)

Beyonder 2007.08.06. 23:19:50

Tai mester: Bart magyar hangja szerintem kollégád, legalábbis sanszos, hogy ő írt pl. a mostani Filmvilágba is Lynchről. A képesítése megvan hozzá:
www.simonyibalazs.hu
Szóval: egy sajtóvetítésen talán sort keríthetsz a megfojtására. :)

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2007.08.06. 23:43:48

Na a South Park mozifilm nehogy má jó legyen. A legtöbb epizód kategóriákkal jobb nála...

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.08.07. 01:18:06

Endike: dehogyisnem jobb, témájában, poénjaiban, kifejtésében csúcs a South Park film.

-bs-: tényleg? rámutatsz, és beindulok mint a terminátor. :) az is kinek a pereputtya?

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.08.07. 01:21:53

bs, ez az a csávó akinek mentek a Szemlén a kurva jó rövidfilmjei? Akkor esetleg még a Bart-szinkront is meg tudom neki bocsátani.

J.E.D. 2007.08.07. 14:01:30

meg egy sor a romlo szinvonalhoz: film.guardian.co.uk/News_Story/Critic_Review/Guardian_review/0,,2133231,00.html
"The Simpsons are finally, triumphantly, here, after much whingeing and whispering that we've all got Simpsons fatigue and that the movie was only going to be a feature-length version of the TV show. To which I can only say "only?" It's only going to be superbly funny and well-written all the way through? With a creative IQ that easily outpaces 99% of everything else Hollywood churns out? And as for Simpsons fatigue, I was too busy laughing to notice any."

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.08.07. 16:19:55

na de dzsed, nem te beszéltél éppen arról, hogy nem mások véleménye a mérvadó? döntsd már el ember... :D

J.E.D. 2007.08.07. 16:36:08

Ezt mondtam volna? Hoppa, miket tudok :)
Akkor legyen az egy masik velemeny. Igy mar P.C.? :)

vittorio 2007.08.09. 10:50:17

He-he. Mindig is tudtad, hogy kell hozzászólásokat provokálni.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.08.09. 11:19:40

Ma 16.30-ra a Tilos rádió Free Cinema című műsorába Bart magyar hangja van meghívva vendégnek! És én lennék az egyik műsorvezető, de betegszabadságon vagyok! Ez a sors keze!

PinkHell · http://geekz.blog.hu 2007.08.09. 12:05:34

Sztem csak beijedtél a szinkronhangtól.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.08.09. 12:10:12

Arról vagyok híres :) Én előbb jelentettem beteget, mint hogy megtudtam volna, hogy ki lesz a vendég. :)

Beyonder 2007.08.10. 20:05:45

Nem osztom Tai mester álláspontját, de ennek a 2002-es hírnek örülni fog:
www.magyar.film.hu/object.9E1F25CA-CCED-4AFD-8428-BD3AB9378370.ivy

"Matt Groening, aki annak idején Homért, Bartot és a többieket kitalálta, úgy nyilatkozott a Financial Timesnak, hogy a sorozatot mára csupán a „kereskedelmi szempontok” tartják életben. Mint mondta, egyre nehezebbé vált, hogy nemcsak a közönség, hanem az alkotók saját maguk is örömüket leljék az epizódokban. Groening szerint a kereskedelmi szempontok győzedelmeskedtek a kreativitás felett.

Az epizódok kiagyalója azzal vádolja a Fox tévécsatornát – amely a rajzfilmsorozatot sugározza és pénzeli –, hogy gyaníthatóan az utolsó fillért is ki akarja sajtolni a produkcióból, mielőtt az befejeződik."

eszti 2008.01.26. 11:18:38

csodalatos ez a rajzfilm
....:p
süti beállítások módosítása